Jeg elskede at amme, men havde desværre ikke nok mælk til min søn
Da han var 7 uger gammel vejede han kun 4 kilo. Det var ikke meget, når man tænker at han ved fødslen vejede 3,7 kilo. Jeg blev også presset af sundhedsplejersken. Blev dunket oveni hovedet at jeg ikke skulle give op, at det var det bedste for barnet, at jeg bare skulle ligge ham til noget oftere, så skulle der nok komme gang i det. Men da min søn var 2 mdr. orkede jeg ikke mere. Jeg havde en skrigende søn, som absolut ikke ville sove om natten. det var begrænset, hvad jeg havde fået sovet de 2 mdr. for han skreg, hvis han ikke blev lagt ved brystet, eller hvis han ikke lå på min mave.
Da jeg gik over til flasken, sov drengen rigtig godt om natten, og vågnede kun 1 gang pr. nat, sov både formiddag og middagslur. Vi fik en ordentlig rytme.
Jeg gjorde så det at jeg startede med at amme ham, og når der ikke var mere, så supplerede jeg op med flasken. Det gav mig en dejlig mæt dreng, en glad dreng, og en dreng der begyndte at tage på. Pludselig tog han rigtig meget på på een gang. Jeg fortsatte mpå den her måde indetil han var 5 mdr. Så gad han ikke ammes mere, og vi gik helt over til flasken
Jeg havde det godt med det her, for det var jo et super godt alternativ.
Min mening omkring det her emne er at man så absolut ikke skal amme for enhver pris. Man skal både have lysten til det, men man skal dælme også have nok mælk. Man kan sagtens få et glad og sundt barn, selvom det bliver mme. i stedet for. man kan stadig få den samme nærhed, den samme symbiose med barnet. Jeg ser ikke ned på dem der vælger amningen fra. Det er et personligt valg, og man bør ikke se ned på folk der ikke bryder sig om at amme. Jeg ville selvfølgelig have ønsket at jeg havde kunnet amme fuldt ud, men har samtidig en forståelse og respekt for dem, der vælger det fra uanset årsagen. Amning er så absolut ikke det vigtigste, når vi snakker om forældrerolle, og når man snakker barnet. Der er da så mange ting i barnets opvækst, der er så meget vigtigere.
Så hvis man ikke bryder sig om at amme/ikke kan amme, så lad være. Der kommer intet godt ud af at tvinge sig selv til det. Man har gjort sit bedste, mere kan man ikke gøre. Vi er alle så forskellige, nogen kan lide at amme, andre kan ikke....sådan er det bare, og så er det jo heldigt, at der findes alternativer