Bayze skriver:
Det er et af de få forbuftige indlæg jeg har læst i denne tråd endnu! Så tak for det!
Man KAN da, for det første, ikke definere godt forældreskab ud fra alder alene! Og man kan i mine øjne heller ikke sige hvilken aldersgrænse der er den universelt rigtige - kun hvad der er det rigtige for én selv.
Jeg er jo som 36-årig førstegangsgravid laaaangt over den aldersgrænse de fleste har "fastsat" herinde, og jeg sidder da lidt tilbage med tanken om at alle de der vurderer mig "til for gammel til at få børn" så mener at min alder alene diskvalificerer mig til at blive mor! Det er da en rystende tanke!
Min mand og jeg har et stabilt, kærligt og meget meget velfungerende parforhold, lange uddannelser, gode jobs og økonomisk stabilitet, vi er sunde og raske og rørige, og jeg mener helt ærligt at vi på alle måder har et optimalt udgangspunkt for forældreskab. Samtidig ser jeg dagligt her på Baby.dk hvad mange andre brugere herinde har af udfordringer i deres liv - arbejdsløshed, dårligt fungerende og splittede parforhold, store økonomiske problemer, tunge psykiske problemstillinger osv osv. Der er ikke noget af det jeg synes diskvalificerer dem som forældre alene. Det kan jeg slet ikke udtale mig om, for jeg kender jo ikke disse mennesker og hvordan de er som forældre. Men allligevel synes jeg det er skræmmende at det så til sammenligning "er synd for" mit kommende barn alene pga min alder.
Nogen går så langt som til at formulere det sådan at børn som udgangspunkt "har ret" til så unge forældre som muligt. Jeg håber sørme ikke børnerettighedspolitiet kommer efter mig så!
HØRT!!!
Jeg er snart 27 og min kæreste er snart 38 og hvis vi skal have en til når han da at passere de 40 for sure!
Alder er i min verden langt mindre vigtigt end lige præcis de ting du remser op, såsom stabilt parforhold, personlig modenhed, psykisk sundhed, uddannelse, bæredygtig økonomi osv. - og ingen af de ting gør i sig selv folk til gode forældre!
Somme tider kan jeg dog godt få den tanke at nogle mennesker ser stort på disse ting, men vælger at få børn meget unge simpelthen fordi de kan, har lyst eller (i sjældne tilfælde) fordi de er bange for at vælge en graviditet fra. Det er deres valg, men jeg har valgt at prioritere anderledes og fokusere på at skabe rammerne inden jeg fik ungen - selvom jeg så skulle have brugt 10 år til på det projekt.