Hvornår er man for gammel ?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. april 2010

dorthemus

Ansemusen skriver:

SELVFØLGELIG gør han det Dorthe! Sådan en fantastisk kvinde som dig ender helt sikkert ikke som en gammel pebermø  Du skal nok finde en rigtig heldig mand, når du og Runa er klar til det

TAK

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. april 2010

Ansemusen

Tjuhl skriver:

jeg har det sådan, efter årelang kamp for at opnå graviditet, at jeg tager alle de raske unger der melder sig - uanset min alder

min mor er 49 og ville stadig kunne få børn, hvis hun valgte det, og hun ville på ingen måde være "for gammel" hverken fysisk eller psykisk. Men hun valgte at få sine 4 unger fra hun var 19 til hun var 26, så det er slet ikke aktuelt at udvide børneflokken - slet ikke nu hvor hun istedet spiller rollen som mormor

jeg synes ikke man kan sige, at der er en grænse udover den naturlige grænse der findes for kvinder. Det er ekstremt forskelligt hvad der er bedst for den enkelte. jeg ville ikke have været en særlig nærværende eller god mor, hvis jeg havde fået mine børn da jeg var 20, da gik jeg igennem en meget hård tid for at få bearbejdet min fortid så jeg idag - i slutningen af 20'erne - ved at jeg har forudsætningerne for at blive den forælder jeg gerne vil være.

og er det i virkeligheden ikke det allervigtigste? at vi, når vi opnår graviditet, føler vi står med de bedste forudsætninger for at blive gode forældre og ikke at vi har holdt os indenfor en eller anden socialt bestemt aldersgrænse??

Det er lige præcis det jeg mener! Så først dit indlæg efter at jeg havde postet mit. Det er meget vigtigere at man er klar til at være noget for sit barn end at man holder sig indenfor en bestemt aldersgrænse - lige præcis!!

Der er jo også mange børn som vokser op hos deres bedsteforældre og som har en lykkelig barndom og et lykkeligt liv, selvom dem, som har fungeret som deres forældre, ikke lever lige så længe som forældre ville have gjort!

Man skal sgu passe på med at sætte tingene så stramt op, verden er ikke sort/hvid - heller ikke når det kommer til forældres alder!

Anmeld

20. april 2010

MoarTil4

Patrick07 skriver:

Min og min kæreste lå i går inden vi gik i seng og snakkede om hvornår man egentlig er "for gammel" til at få flere børn/barn....

Vi nåede egentlig ikke frem til noget, men kunne da egentlig godt tænke mig at høre hvornår i mener man begynder at blive "for gammel" til at få flere børn/barn

- Kristina

når naturen selv siger fra   vil jeg mene

Anmeld

20. april 2010

MariaJ

Jeg tror ens opfattelse af alder også netop ofte ændrer sig med alderen. Jeg er 35 nu og venter det første barn, og har da en helt anden opfattelse af hvad det vil sige at være midt i 30'erne i dag, end jeg havde da jeg var 20. Jeg var nok også ekstremt umoden som helt ung i forhold til mange herinde, men der er i hvert fald ingen tvivl om at jeg dengang tænkte på folk i 30'erne og 40'erne som nogen der var gamle (de var jo på alder med mine forældre). I dag hvor mine venner er lidt af et sammensurium af gamle skole- og studiekammerater, der jo er omtrent på min alder og kolleger på alle mulige aldre, kan jeg faktisk blive overrasket over hvor unge folk der er ti-tyve år ældre end mig virker. Så mit perspektiv har helt klart ændret sig meget med tiden.

For at svare på spørgsmålet, så synes jeg man er for gammel som kvinde, når man ikke længere kan få børn naturligt (hvis man altså fysisk har været i stand til det som yngre). Min egen mentale spærre går nok omkring de 40, så jeg forestiller mig at vi skal have de børn vi vil have i løbet af de næste ca. fem år. Men skulle det vise sig at tage længere tid end vi tror at få den næste, tror jeg da min grænse vil rykke sig, hvis jeg fortsat kan blive gravid efter de 40.

Mht unge vs gamle forældre og bedsteforældre, så havde jeg vel aldrig forestillet mig at jeg skulle være så gammel som jeg er, når vi gik i gang med at få børn. Men sådan blev det altså af forskellige grunde, og nu er det så et vilkår som vi og vores barn (og måske engang børn) må leve med. Jeg synes ikke vores alder er bedre eller dårligere end alle mulige andre aldre, men den er selvfølgelig anderledes end hvis vi havde fået børn for ti-femten år siden.

Jeg har unge forældre, og alligevel har min far min far valgt at blive pensionist og måske lidt "gammel" tidligt. Min far havde unge forældre (og jeg meget unge bedsteforældre på min fars side). De passede ikke på sig selv og døde i en forholdsvis ung alder. Min mor havde halvgamle forældre som os selv, og alligevel jeg havde min morfar næsten ligeså længe som min farfar på trods af at han var femten år ældre. Der er bare ingen der ved hvor længe man lever, eller hvor frisk man kommer til at være.

Maria

Anmeld

20. april 2010

Mutti2B

Når lysten ikke er der mere eller kroppen selv siger fra....

K. Mutti2B på 33 som endnu ikke har fået sit første barn! 

Anmeld

20. april 2010

LinLin

Jeg har altid sagt at jeg ikke ville have børn efter jeg er blevet 30 - er 25 nu og venter den anden  og sidste!  Men min kæreste er 40 og jeg synes jo ikke han er for gammel

Anmeld

20. april 2010

Honningblomst

Jeg er blevet for gammel nu, kan jeg mærke...jeg tænker godt det ikke er mig når jeg hører om gravide og ser jeg en baby tænker jeg arbejde, for meget arbejde...jeg nyder at mine børn er store og når nogen på min alder får børn så synes jeg virkelig de er gamlem for gamle ..

Så jeg var 30 år da jeg fik den sidste...nu skal jeg sgu nyde at jeg stadig er ung og smækker og ikke har små børn og jeg ikke skal igennem nætter uden søvn og en hverdag hvor grød og mødregrupper fylder.

Knus Eva.

Anmeld

20. april 2010

4kløver

Jeg vil da også ha en til og syndes da ikke at jeg er for gammel min mand er 41og har først lige fået sin den første og som han selv siger jeg er klar til det..

Hilsen en gammel kone på 34 som ønsker sig nr 5

Anmeld

20. april 2010

Mira0911

Patrick07 skriver:

Min og min kæreste lå i går inden vi gik i seng og snakkede om hvornår man egentlig er "for gammel" til at få flere børn/barn....

Vi nåede egentlig ikke frem til noget, men kunne da egentlig godt tænke mig at høre hvornår i mener man begynder at blive "for gammel" til at få flere børn/barn

- Kristina

Det er helt op til en selv...

Anmeld

20. april 2010

MariaJ

Eva skriver:

Jeg er blevet for gammel nu, kan jeg mærke...jeg tænker godt det ikke er mig når jeg hører om gravide og ser jeg en baby tænker jeg arbejde, for meget arbejde...jeg nyder at mine børn er store og når nogen på min alder får børn så synes jeg virkelig de er gamlem for gamle ..

Så jeg var 30 år da jeg fik den sidste...nu skal jeg sgu nyde at jeg stadig er ung og smækker og ikke har små børn og jeg ikke skal igennem nætter uden søvn og en hverdag hvor grød og mødregrupper fylder.

Knus Eva.

Det er jo heller ikke så mærkeligt at der er forskel alt efter om man allerede har været det hele igennem, mens man var yngre. Det med at have små børn er vel en livsfase, som mange gerne vil opleve, men som man ikke nødvendigvis vil strække over årtier. Det kan jeg sagtens leve mig ind i. 

Maria

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.