Jeg tror ens opfattelse af alder også netop ofte ændrer sig med alderen. Jeg er 35 nu og venter det første barn, og har da en helt anden opfattelse af hvad det vil sige at være midt i 30'erne i dag, end jeg havde da jeg var 20. Jeg var nok også ekstremt umoden som helt ung i forhold til mange herinde, men der er i hvert fald ingen tvivl om at jeg dengang tænkte på folk i 30'erne og 40'erne som nogen der var gamle (de var jo på alder med mine forældre). I dag hvor mine venner er lidt af et sammensurium af gamle skole- og studiekammerater, der jo er omtrent på min alder og kolleger på alle mulige aldre, kan jeg faktisk blive overrasket over hvor unge folk der er ti-tyve år ældre end mig virker. Så mit perspektiv har helt klart ændret sig meget med tiden.
For at svare på spørgsmålet, så synes jeg man er for gammel som kvinde, når man ikke længere kan få børn naturligt (hvis man altså fysisk har været i stand til det som yngre). Min egen mentale spærre går nok omkring de 40, så jeg forestiller mig at vi skal have de børn vi vil have i løbet af de næste ca. fem år. Men skulle det vise sig at tage længere tid end vi tror at få den næste, tror jeg da min grænse vil rykke sig, hvis jeg fortsat kan blive gravid efter de 40.
Mht unge vs gamle forældre og bedsteforældre, så havde jeg vel aldrig forestillet mig at jeg skulle være så gammel som jeg er, når vi gik i gang med at få børn. Men sådan blev det altså af forskellige grunde, og nu er det så et vilkår som vi og vores barn (og måske engang børn) må leve med. Jeg synes ikke vores alder er bedre eller dårligere end alle mulige andre aldre, men den er selvfølgelig anderledes end hvis vi havde fået børn for ti-femten år siden.
Jeg har unge forældre, og alligevel har min far min far valgt at blive pensionist og måske lidt "gammel" tidligt. Min far havde unge forældre (og jeg meget unge bedsteforældre på min fars side). De passede ikke på sig selv og døde i en forholdsvis ung alder. Min mor havde halvgamle forældre som os selv, og alligevel jeg havde min morfar næsten ligeså længe som min farfar på trods af at han var femten år ældre. Der er bare ingen der ved hvor længe man lever, eller hvor frisk man kommer til at være.

Maria
Anmeld