Nadi skriver:
Hva er jeres holdninger til rygning under graviditeten??
Hvor mange røg imens I var gravide?
Og hvor mange skal se Praxis i aften?
-Nadia
- Jeg synes, man bør lade være. Så er rygning ihvertfald udelukket som årsag til barnets evt. dårligdomme.
Jeg synes også, man skal lade være med at drikke alkohol og koffeinholdige produkter, spise sprøjtet frugt og grønt, fede sig unødigt op med dårlige kalorier, bruge makeup og parfumeholdige produkter, anvende skrappe rengøringsmidler, male, opholde sig i storbymiljøer med bilos, udsætte sig selv for stressende arbejde og tunge løft, udøve ekstremsport og sport med risiko for fald/styrt.
Nogle af tingene er vurderet til at have en mere skadelig effekt end andre, men hey! hvorfor løbe risikoen?
- Ingen
- Så det ikke. Tævede i stedet manden i bob.
Min mand og jeg stoppede med at ryge for over 2 år siden. Efter et år ca. afprøvede jeg min evne til at være festryger, og det er jeg stolt af, at jeg godt kan styre. Jeg har ikke røget, mens jeg ventede Sofie.
Min mand er desværre begyndt igen, men han ryger ikke inde, og han gjorde det heller ikke, mens jeg var gravid.
Selvom jeg synes, det er forkert at påføre det forsvarsløse, ufødte barn div. risici, så peger jeg ikke fingre af rygende gravide. For det første tror jeg ikke, det får dem til at holde op. For det andet peger ihvertfald 3 af mine fingre tilbage på mig selv - nævner i flæng: Makeup, bilos og stressende arbejde.
Det er meget svært at debattere et emne som rygning, uden at det bliver meget følelsesladet. Det er de sidste år blevet legalt at blande sig i, hvordan en gruppe (rygerne) opfører sig og gøre deres last/lyst til et samfundsanliggende, og rygerne føler - mere eller mindre med rette - at deres privatliv krænkes helt enormt. Derfor bliver det faktisk umuligt at holde debatten neutral - mener jeg.
Jeg tror, de næste der vil blive afprivatiserede, er de fede. Men det er jo en helt anden debat;) - Undskyld sidesporet. Fik bare lige lyst til at filosofere lidt.
- Helle, som altså mener, det er forkert at ryge under graviditeten