Praxis

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. maj 2008

Plysbjørnen

Helle30 skriver:

- Jeg synes, man bør lade være. Så er rygning ihvertfald udelukket som årsag til barnets evt. dårligdomme.
Jeg synes også, man skal lade være med at drikke alkohol og koffeinholdige produkter, spise sprøjtet frugt og grønt, fede sig unødigt op med dårlige kalorier, bruge makeup og parfumeholdige produkter, anvende skrappe rengøringsmidler, male, opholde sig i storbymiljøer med bilos, udsætte sig selv for stressende arbejde og tunge løft, udøve ekstremsport og sport med risiko for fald/styrt.
Nogle af tingene er vurderet til at have en mere skadelig effekt end andre, men hey! hvorfor løbe risikoen?

- Ingen

- Så det ikke. Tævede i stedet manden i bob.

Min mand og jeg stoppede med at ryge for over 2 år siden. Efter et år ca. afprøvede jeg min evne til at være festryger, og det er jeg stolt af, at jeg godt kan styre. Jeg har ikke røget, mens jeg ventede Sofie.
Min mand er desværre begyndt igen, men han ryger ikke inde, og han gjorde det heller ikke, mens jeg var gravid.

Selvom jeg synes, det er forkert at påføre det forsvarsløse, ufødte barn div. risici, så peger jeg ikke fingre af rygende gravide. For det første tror jeg ikke, det får dem til at holde op. For det andet peger ihvertfald 3 af mine fingre tilbage på mig selv - nævner i flæng: Makeup, bilos og stressende arbejde.

Det er meget svært at debattere et emne som rygning, uden at det bliver meget følelsesladet. Det er de sidste år blevet legalt at blande sig i, hvordan en gruppe (rygerne) opfører sig og gøre deres last/lyst til et samfundsanliggende, og rygerne føler - mere eller mindre med rette - at deres privatliv krænkes helt enormt. Derfor bliver det faktisk umuligt at holde debatten neutral - mener jeg.
Jeg tror, de næste der vil blive afprivatiserede, er de fede. Men det er jo en helt anden debat;) - Undskyld sidesporet. Fik bare lige lyst til at filosofere lidt.

- Helle, som altså mener, det er forkert at ryge under graviditeten

Det med de Overvægtige er allerede i gang... Mener det er topdanmark der forlanger en merpris for en ulykkesforsikring hvis man er overvægtig...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2008

Loggidut

Tinatrold skriver:

Det med de Overvægtige er allerede i gang... Mener det er topdanmark der forlanger en merpris for en ulykkesforsikring hvis man er overvægtig...

og gud hvor er det forfærdeligt...hørte også at der i usa blev lavet noget med at man ikke måtte servere for de overvægtige...sikke da en forfærdelig måde at behandle folk på

Anmeld

14. maj 2008

Plysbjørnen

Loggidut skriver:

Tinatrold skriver:

og gud hvor er det forfærdeligt...hørte også at der i usa blev lavet noget med at man ikke måtte servere for de overvægtige...sikke da en forfærdelig måde at behandle folk på

Ja... grotesk er vist det rette ord... Men der er ingen ting i SystemDanmark der er en privat sag længere... Desvære...

Anmeld

14. maj 2008

ka li ja

Birgitte (ny mor) skriver:

Loggidut skriver:

totalt sidestillet bemærkning nymor...men forsatan du overrasker mig gang på gang...har du røget????

lol....jeg bliver mere og mere forbavset over dig...smil

er du vims jeg havde misforstået hvem du var eller rettere hvad du stod for i starten!

He, he, Loggi, hva´troede du dog jeg var for en, he, he???
Glæder mig til at se dig hernede - rygning eller ej ;)

hahaha ja jeg tror også techno mom har gjort mere end vi lige tror allesamen;)8D!!!!!

Anmeld

14. maj 2008

ka li ja

Tinatrold skriver:

Loggidut skriver:

Tinatrold skriver:

Ja... grotesk er vist det rette ord... Men der er ingen ting i SystemDanmark der er en privat sag længere... Desvære...

ja ok men man kan jo ikke tjene penge på folk der dør!!
fede folk dør måske hurtigere end ikke fede og rygere måske før andre.....
så skulle alle ha en special bygget forsikring!!

Anmeld

14. maj 2008

ka li ja

ok her kommer min mening så.....:S

jeg røg før... og ja lidt nu!

men da jeg fandt ud af jeg var gravid, så stoppede jeg, trappede ned i en uge, eller 14 dage og så var det slut.!

jeg så ikke det i tv i går, men da jeg var 5 måneder henne med den store, tog jeg en smøg i anledningen af kronprinsens bryllup;) og med det samme jeg røg, begyndte alexander at mosle rundt helt vildt inde i maven.
så det gjord jeg ikke igen! når man mærker det på den måde, syntes jeg det var skummelt. alle kunne fortælle mig hvor usundt det var at ryge, men det skulle de da ikke blande sig i. men da jeg selv fik at føle at det gjorde noget ubehageligt ved mit barn, der var jeg nødt til at stoppe.

så det har også resulteret i at under arthurs graviditet tog jeg ikke engang en lille hygge smøg!

min mening er at det bestemmer folk da selv.
men fornuften siger, at man er godt dum hvis man udsætter sinde afkom for det.

derfor ryger vi også udenfor her hjemme.

børn har ret til selv at vælge, og kan de ikke det endnu, så må vi hjælpe på dem mest fornuftige måde:)

Anmeld

14. maj 2008

Louise mortil4

Hmm lidt farlig debat, men jeg vil også lige komme med min mening.

Jeg er ikke ryger og røg derfor heller ikke mens jeg var gravid.

Jeg sys det er folks egen beslutning hva de vil gøre under deres gravilitet. Personlige ville jeg aldrig ryge mens jeg var gravid, men jeg har aldrig røget, og ved derfor ikke hvordan det er at skule holde op med det. Jeg passer i det hele taget meget på hvad jeg spiser og laver når jeg er gravid. Jeg er overvægtig i forvejen, og mens jeg har været gravid har det da været helt ekstremt hva folk kan finde på at sige og gøre. Jeg har aldrig drukket, røget, farvet hård, malet eller drukket noget med koffein i mens jeg har været gravid, jo, jeg har da en gang i mellem spist noget chokolade, men i meget begrænsede mængder, for jeg viste at jeg når jeg kom til lægen eller jordemoder eller scanning ville komme til at stå skole ret med at jeg vejer for meget. Det skal lige siges at det ikke er sjovt.

Det sker da nogel enkelte gange at vi får pizza eller grill mad fra grillen, for for det første smager det hjemmelavede bedre, og det er sundere og vi ved hva der er i det. Jeg har taget konsekvensen af at være for stor, og har nu bedt min læge om at henvise mig til en mave operation da jeg har prøvet alt for at tage mig, men det hjælper bare ikke. Næste gang jeg bliver gravid, vil jeg være normal vægtig og ikke skulle stå skoleret hele tiden pga min vægt.

Jeg så lidt af Praxis i går.

Knus Louise

Anmeld

14. maj 2008

ka li ja

mlbrydegaard skriver:

jo, jeg har da en gang i mellem spist noget chokolade

Knus Louise

ved du hvad sød ven, jeg LEVEDE af mørk chokolade i begge mine graviditeter;)

og jeg har læst at der i en finsk undersøgelse, er fundet ud af, at chokolade i graviditeten, gir gladere børn:D
mine bude jo opføre sig som om de var på lykke piller;)ahahaha

Anmeld

14. maj 2008

Lise

Så er det derfor min Simon er sådan et lykkeligt barn, ehehehe...kan egentlig godt huske den undersøgelse - den blev ofte brugt som en undskyldning til at kvæle en Ritter Sport i min graviditet.. :$

Anmeld

14. maj 2008

ka li ja

ja helt sikkert også i mine. er du gal, jeg sagde det til mig selv hver aften lol

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.