Jeg FATTER ikke hvad det går ud på...

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. januar 2010

baby2010

Cris skriver:

Jeg tror, at der ikke har så meget betydning i DK, hvor man plejer at have stor respekt for fødsel. Så de ønsker man kan have er ikke så mange (hjemmefødsel eller hospitalet, vand eller ikke vand, 100% naturlig eller lidt hjælp)

Jeg tror, at de der fødselønsker kommer fordi de bliver brugt i mange andre lande, hvor man ikke kan være sikkert på, hvordan JM/lægen vil lave. I Spanien for eks (hvor jeg kommer fra) alle får epiduralblokade med det samme, næsten uden at spørge dig noget som helst. Næsten allesammen bliver "skåret" og meget tit, bliver man sent til OP bordet til en KS så hurtigt som muligt. Og i England eller andre lande er det samme. Så skal man have en klar ønske, om hvordan man vil føde, så man ikke følger sig som en pantomin dukke. Giver det mening, hvad jeg siger? Her i DK ville en JM for eksempel ALDRIG give en epiduralblokade bare sådan uden at fortælle hvorfor.

Ja, det giver meget mening da! Men det forholder sig jo bare ikke sådan i DK! Jeg tror ikke ret mange kvinder ved, at det forholder sig sådan i andre lande...

Men hvis du har ret i din antagelse, så er der jo tale om en "trend" i relation til fødsler. Det kan jeg godt følge, for det er lidt den fornemmelse jeg selv har. Nogle kvinder ligefrem "praler" med at de fx "fødte i vand uden bedøvelse - og manden sad med nede i vandet og alt var bare så perfekt" osv. osv.. Det lyder sommetider som om der går lidt prestige i det - det er bare helt ubegribeligt, synes jeg...

Anmeld

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. januar 2010

Cris

baby2010 skriver:

Ja, det giver meget mening da! Men det forholder sig jo bare ikke sådan i DK! Jeg tror ikke ret mange kvinder ved, at det forholder sig sådan i andre lande...

Men hvis du har ret i din antagelse, så er der jo tale om en "trend" i relation til fødsler. Det kan jeg godt følge, for det er lidt den fornemmelse jeg selv har. Nogle kvinder ligefrem "praler" med at de fx "fødte i vand uden bedøvelse - og manden sad med nede i vandet og alt var bare så perfekt" osv. osv.. Det lyder sommetider som om der går lidt prestige i det - det er bare helt ubegribeligt, synes jeg...

Ja, det kunne være, at der er en trend om fødsel, jeg havde ikke tænkt på det. Og ja, man vil gerne prale om det! Den følelse at selv føde er noget virkeligt ubeskriveligt. Man kan ikke lade det være med at snakke om det. Det er noget af den største i livet! Man føler sig bare så sej! Og Du skal bare se, for først når man føder, så kan man ikke andet en at snakke om det! Du kan se, at vi alle skynder os at skrive om vores fødsler her inde på baby.dk   Jeg husker, at efter min første gang kunne jeg bare ikke stoppe med at tænpe på fødsel. Jeg har "genlivet" den igen og igen i mine tanker. Jeg drømte om det. Og efter min anden gang føler jeg stadig en "rush" af adrenalin, når jeg lukker øjnene og tænker på det...

Du skal bare have en fantastisk fødsel sammen med en af de dygtige JM der findes i DK og du SKAL også prale om din fødsel. Vi venter på din beretning!

Anmeld

18. januar 2010

Na-Wi

Jeg synes sq det er okay at folk har nogle ønsker til fødslerne.. Nu har vi jo de forskellige muligheder og hjælpemidler så hvorfor ikke bruge dem når de nu er der?

det er fint nok at du vil føde som mennesker altid har gjort, men der er faktisk også nogle som er angst for fødslen og ønsker at gøre det lidt nemmere for dem selv, som f.eks at få en epiduralblokade, eller komme i vand eller hvad de nu ønsker..

ikke alle er ens? og man må da respektere at folk vil gøre det på en anden måde end der lige blev gjort for 100 år siden! Og det er da bestemt ikke forkert at føde i vand eller på andre måder, alle kan ikke være lige seje?

Knus Nanna

Anmeld

18. januar 2010

Rikke, Liam & Linus

baby2010 skriver:

Hvorfor skulle man ikke have lov til at prale??

Det er da noget fantastisk stort man gennemlever. Og tro mig, som Cris også siger, så vil du ikke kunne lade være med at "prale" med din fødsel, når tid er

Anmeld

18. januar 2010

Kløver

baby2010 skriver:

Hej piger, 

lige et hurtigt spørgsmål... Hvad i alverden går alle de "fødselsønsker" ud på??? Jeg fatter det simpelthen ikke! Epidural - ikke epidural, føde i vand, føde hjemme osv. osv. Hvorfor har I alle disse forventninger/krav til hvordan fødslen skal være??

Jeg er FULDTSTÆNDIG ligeglad! Tager det hele som det kommer, og vil bare beslutte undervejs sammen med de professionelle på Gentofte hospital, hvad der er det bedste for mig. For mig er det vigtigste, at der kommer en sund baby ud af det - that's it!

Jeg forstår inderligt ikke hvorfor det hele skal være så planlagt og kontrolleret - hvorfor ikke bare tage det roligt - og som det kommer??

Jeg kan sagtens følge dig, jeg har bare på grund af at jeg har dårlige hofter efter hofteoprationer, valgt at når jeg bliver så heldig at blive gravid, vil jeg have det planlagt mest muligt også for at skabe tryghed, dette har jo så også en særlig grund, men kan sagtens forstå hvorfor nogle kan have brug for trygheden i planlægningen mens andre ønsker at tage det som det kommer

Anmeld

18. januar 2010

Moderator

Profilbillede for Moderator

Jeg tror det er MEGET vigtigt at tage aktivt del i sin fødsel. Have en kontrol og en ro, der gør at man kan føle sig tryg. Det er vigtigt at man føler sig tryg under fødslen, så det bliver et positivt forløb og det ikke kun er smerten man husker

For mit vedkommende, er det hjemmet der er trygt at føde i. Jeg vil IKKE have smertestillende, med mindre fødslen ender på sygehuset og der er en medicinsk årsag til at jeg skal have smertestillende. Jeg er imod medicinsk smertestillende, fordi man fjerner kroppens naturlige forsvar og man derfor mindsker udledningen af endorfiner og babyen så bliver født i smerte, fordi den ikke får endorfiner fra moren... DET kan jeg ikke lide...

Så sådan er det for mig. Jeg syntes helt sikkert du skal tænke over, hvordan du vil føde, så det bliver et positivt forløb.

Anmeld

18. januar 2010

wamse

baby2010 skriver:

Jamen det er jo netop DET jeg ikke forstår - man ved jo IKKE hvad der kommer - det kan man jo ikke forberede sig på.

Det var da heldigt for dig, at du fik det som du ville, men jeg forstår ikke hvorfor det er SÅ vigtigt for nogle kvinder... Folk bliver jo decideret skuffede, hvis det ikke går som de vil have det til at gå.

Man kan jo ikke på forhånd planlægge, at man ikke vil have epidural - for hvis det gør så ondt, at man føler man dør, så skal man jo have én alligevel! Og så kan man bruge tid på at dunke sig selv i hovedet over, at nu fik man det alligevel, og det var ikke som man gerne ville osv. Spild af tid, hvis du spørger mig... 

Jeg ønskede at have en fødsel uden smertelindring, så længe det var muligt, da man lige netop ikke kan forudsige en fødsels forløb. Vi snakkede om at bruge badekarret som smertelindring, og for mig giver det fuldstændig mening at "planlægge" ens ønsker, og hvad man fx absolut ikke ønsker. Jeg ville fx ikke have en spejl stukket foran skridtet når hovedet var på vej ud. Synes det er en god ide at man på den måde får snakket flere forskellige scenarier igennem. Vi snakkede blandt andet også om, hvordan jeg reagerede i mine andre fødsler.

Du skriver:

"Man kan jo ikke på forhånd planlægge, at man ikke vil have epidural - for hvis det gør så ondt, at man føler man dør, så skal man jo have én alligevel!" 

He he jamen det kommer til at føles som om du er ved at dø  af smerterne, men derfor ønskede jeg alligevel ikke smertelindring.

Anmeld

18. januar 2010

Valle81

Hejsa.

Først så synes jeg du er meget hård og næst så har du jo også en forestilling om hvordan din fødsel skal foregå, nemlig lige som det kommer. Du har jo gjort op med dig selv at det er ligemeget om du får smeretstillende eller ikke, i vand eller ikke, da det er dig ligemeget bare fødslen går godt og du får dit barn i armene:0)

De samme forestillinger gør andre, nogle mere markante end andre. Jeg tror ogs at mange til dels er "bange"/"angste" for fødslen og derfor gerne vil have lidt kontrol ved at planlægge, men jeg er sikker på at de også ved, at tingene kan gå en helt anden vej.

Da jeg ventede mit første barn var jeg meget afslappet og havde det ligesom dig, Jeg tager det som det kommer o gjeg skal nok klare den, vi kvinder er født til at føde børn. Men havde stadig et ønske og en forhåbning om, at jeg ville kunne gøre det uden at få smeretestillende behandling på nogen måde, men vidste også godt at det kunne ende med noget helt andet.

Nu blev fødslen en drømme fødsel, hurtig nem og jeg gik igennem det uden smeretestillende og uden skrammer og skader. Så jeg var glad og tilfreds. Nu venter jeg mit andet barn, og mit ønske og håb er, at jeg igen kan gennemføre det uden smertestillende, men er jo stadig godt klar over at det kan være jeg skal have blokade, et AK eller andet. Så tager det også som det kommer, men har da stadig gjort mig nogle tanker, øsnker håb osv.

Christina

32+0

Anmeld

18. januar 2010

baby2010

Naannaa87 skriver:

Jeg synes sq det er okay at folk har nogle ønsker til fødslerne.. Nu har vi jo de forskellige muligheder og hjælpemidler så hvorfor ikke bruge dem når de nu er der?

det er fint nok at du vil føde som mennesker altid har gjort, men der er faktisk også nogle som er angst for fødslen og ønsker at gøre det lidt nemmere for dem selv, som f.eks at få en epiduralblokade, eller komme i vand eller hvad de nu ønsker..

ikke alle er ens? og man må da respektere at folk vil gøre det på en anden måde end der lige blev gjort for 100 år siden! Og det er da bestemt ikke forkert at føde i vand eller på andre måder, alle kan ikke være lige seje?

Knus Nanna

Du har misforstået min pointe. Jeg siger ikke, at man ikke skal bruge de nymoderne hjælpemidler. Jeg har ingen ambitioner om at føde naturligt eller uden hjælpemidler - eller med, for den sags skyld. Pointen er, at jeg IKKE har ambitioner 

Jeg synes ikke jeg har givet udtryk for, at jeg ikke respekterer at folk vil gøre det på en bestemt måde - jeg ytrer kun nysgerrighed i relation til HVORFOR det hænger sådan sammen.

Jeg har intet sagt om, at alle ikke er seje - det har intet med denne debat at gøre - jeg prøver bare at forstå det, og indtil videre er der kommet mange gode forklaringer!

Anmeld

18. januar 2010

Corn

baby2010 skriver:

Du har misforstået min pointe. Jeg siger ikke, at man ikke skal bruge de nymoderne hjælpemidler. Jeg har ingen ambitioner om at føde naturligt eller uden hjælpemidler - eller med, for den sags skyld. Pointen er, at jeg IKKE har ambitioner 

Jeg synes ikke jeg har givet udtryk for, at jeg ikke respekterer at folk vil gøre det på en bestemt måde - jeg ytrer kun nysgerrighed i relation til HVORFOR det hænger sådan sammen.

Jeg har intet sagt om, at alle ikke er seje - det har intet med denne debat at gøre - jeg prøver bare at forstå det, og indtil videre er der kommet mange gode forklaringer!

Jeg tror jeg gik til min første fødsel med næsten din indstilling, dog havde min kæreste lovet mig, at lige meget hvor meget jeg tiggede og bad, skulle jeg ikke have epidural grundet dårlige oplevelser med bedøvelse givet i ryggen i forbindelse med en operation.

Det lovede han mig at overholde og det blev så slet ikke aktuelt.

Du må da have nogen ideer til hvordan det kommer til at foregå?

Anmeld

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.