Termin april 2021

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. maj 2021

MaybeBaby!

Profilbillede for MaybeBaby!
Sjæleven skriver:

Okay, jeg har ændret synspunkt for udmalkning  og har købt elektrisk pumpe og netop malket første portion ud �� slet ikke slemt, når man først lige er kommet ind i det  og en stor tilfredsstillelse at kunne bruge egen mælk i stedet for mme. 

Det er nemlig blevet ret hyppigt at vi stikker ham en flaske ca kl 21.30 når han har været noget frustreret ved brystet i en del timer og er på vej til at begynde at skrige rigtigt. Når han har fået den er han helt rolig, glad og kan lægges til natten, hvor han oftest sover 5 timer før første måltid  jeg er lidt usikker på om jeg ikke har mælk nok om aftenen, eller hvad der gør det, men det her virker og gør alle tilfredse. 

Gik sp godt Ibsy? Det lyder hårdt at du vågner helt udkørt. Har du prøvet at tale med hende om det? 

Jonathan kan også godt være klynkende/ arrig ved brystet ind imellem. Giver udtryk for at være sulten, men vil ikke sutte/bide på alligevel. Jeg er begyndt temmelig hurtigt at give ham et ‘kærligt timeout’ hvor han kommer op på skulderen lidt. Og så prøver vi igen lidt efter. 

Det er en stor glæde at han udvikler sig godt. Han er begyndt at vende hovedet opad og søge mine øjne, når han ligger ved brystet . Og når han bare er mæt, er han en glad harmonisk dreng som jeg også synes smiler bevidst, selv om man siger de ikke kan endnu

Hvilken pumpe har du købt? Og giver det ingen problemer med amningen, at han ved, at der findes en “lettere” måde at spise på? Jeg har læst, at man har mindre mælk om aftenen, særligt hvis man ikke får drukket nok og taget en lur sidst på eftermiddagen. Samtidig har barnet behov for mere mælk, så det kan sove, så det er lidt et paradoks  

Men du er heldig, at Jonathan sover så langt et stræk om natten. Astrid vågner mindst 2 gange hver nat (mellem midnat og 5:30, hvis den er over 5:30 kalder jeg det “morgen” nu, selvom jeg er udpræget B-menneske ). Men jeg er ret sikker på at det i hvert fald halvdelen af gangene er pga luft i maven, der skal ud. Jeg må følge i dine fodspor med bøvsning, Ibsy. Synes bare det er så svært at tage hende fra, når hun spiser. Men det er jo selvfølgelig for hendes egen skyld.

Mht. Prag har vi ikke helt lagt os fast på hverdagen når vi begge skal arbejde. Men vi planlægger pt., at far pendler og er hjemme i weekenderne. Det bliver nok ret hårdt for mig i hverdagen, men kan måske også hjælpe mig til at blive bedre til at sige fra på arbejde, så jeg ikke konstant står til rådighed der

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. maj 2021

MaybeBaby!

Ipsum skriver:

Årgh vidunderligt! Et bevidst smil! Er det dejligste.

Her er der også en hel del klynkeri. Har lige haft en halv time sf det og så en times søvn - hvor vi begge sov! Og så en time til. + natteroderiet + i går aftes indtil kl. 22...

når natten er slut, er jeg helt udkørt. Og så starter dagen, som også er udkørende... har haft aftaler to dage i træk. Note to self: det skal jeg ikke igen lige foreløbig. 
Når Astrid starter i institution/dp, hvordan så med Prag? 
Hvornår er det I skal afsted her om lidt? 

Hov, og vi skal afsted 31. maj, når vi lige har haft SP på besøg og jeg har været til 8 ugers tjek. Jeg bløder i øvrigt stort set ikke mere nu, så har også droppet trusseindlæg  (kan ikke huske hvem der spurgte om det tidligere - Sjæleven?)

Og jeg kan virkelig genkende det med aftalerne. Jeg har også lært, at jeg ikke skal have alt for mange planer. Jeg kan godt lige overkomme 2 dage i streg, men så skal der være en god pause bagefter. Og det er klart bedre, hvis der lige er en hviledag mellem aftaler.

Anmeld Citér

15. maj 2021

Sjæleven

Profilbillede for Sjæleven

Hej igen  fortsættelse må følge de næste dage vedrørende udmalkning, for har endnu ikke opnået at undvære mme  efter flere gæsteløse uger, har vi haft ryk-ind af kærestens familie de seneste dage. I forgårs fik jeg jo for første gang malket et måltid ud (90 ml). Det brugte jeg lidt tidligt ca kl 19.30. Han blev den aften meget urolig og grædende og jeg tror han blev overtræt, og at gæsterne fik holdt ham vågen, hvor han ellers ville have sovet. Jeg trak mig tilbage til soveværelset med ham, men vi endte med at lave endnu en flaske -nu mme- i forsøg på at få ham til at falde til ro. Jeg tror dog egentlig ikke han var særligt sulten, og han sov kl 21.30 efter at have indtaget ca 30 ml. af mme. 
Hvor jeg i forgårs pumpede ud om morgenen, kom jeg først i gang ved 13 - tiden i går, og der kom ikke så meget ud, kun ca 60 ml. Det satte jeg i køleskabet. Allerede 1-2 timer senere måtte jeg dog give det til Jonathan, der klagede over manglende mælk i brysterne. Da han fik de 60 ml blev han nogenlunde tilfreds og sov. Så i går aftes ved 21-tiden blev det også til en flaske mme. (Og ja Ibsy, han spiste hele flasken på 90 ml). 
Til gengæld havde vi en rigtigt god nat, hvor han sov fra 21.45-4.30 og igen til kl 7 og igen til kl 9 (efter måltider af 20 min varighed). 
I dag har jeg ikke kunnet pumpe ud pga manglende tid, men jeg vil prøve i morgen tidlig igen. Indtil videre (her kl 20.20) er han fint mæt uden supplerende flaske.
MaybeBaby, jeg synes ikke det virker til at han hellere vil have flaske end bryst. Han virker næsten lidt overrasket over flasken, når den kommer. 
 Det er denne her pumpe jeg har  købt https://apopro.dk/mam-elektrisk--manuel-brystpumpe-1-stk-221301 . 
Men ja, jeg er glad for at han sover så godt, både dag og nat  han er en nem baby, og jeg er det meste af tiden udhvilet. Det lyder hårdt med jeres søde små, der til tider er plaget af luft i maven - nærmest døgnet rundt. Jeg håber jeres arbejde med at bøvse af løbende vil give lindring, også på den lange bane. 

Ibsy, skønt at sp gik godt

Anmeld Citér

15. maj 2021

Sjæleven

I øvrigt blev det rigtigt tydeligt de seneste dage at Jonathan smiler bevidst  også selvom han kun er 4 uger. Han smiler stort til sin far og mig og det gør han slet ikke på samme måde til mennesker han ikke kender. 

Anmeld Citér

15. maj 2021

Sjæleven

Og MaybeBaby, min sundhedsplejerske sagde også det med manglende mælk om aftenen og at det kunne hjælpe både at drikke og at tage en lur. Jeg gør som regel begge dele, men har udfordringer alligevel. Mine bryster kan være helt bløde om aftenen. Omvendt er det allerede ved 2-3-tiden om natten hvor de er mega-spændte og mælken løber ud af sig selv. 

Anmeld Citér

16. maj 2021

Chihiroo

Dejligt at det går bedre, Flintstone. Kan du anbefale den kiropraktor I var hos?

Det lyder virkelig dejligt at aftenflasken fungerer hos jer, Sjæleven (og fantastisk med det bevidste smil, det må være en virkelig vidunderlig oplevelse!) Bruger I en speciel flaske eller...? Det kunne vi virkelig også bruge her. Nova er begyndt kun at sutte i 30-40s, slippe brystet, skal hjælpes på igen, sutte i endnu et kort interval, slippe osv. De fleste amninger er under 5 min lange, så hun skal hurtigt til igen og sover ikke mere end 1 time af gangen. Super frustrerende for os alle, men jeg har samme frygt som MaybeBaby og ville virkelig være ked af en flaskeinduceret ammestrejke

Wow, det lyder hårdt med al den pendling, MaybeBaby! Kæmpe applaus herfra, du er mega sej. 

Anmeld Citér

16. maj 2021

Sjæleven

Chihiroo skriver:

Dejligt at det går bedre, Flintstone. Kan du anbefale den kiropraktor I var hos?

Det lyder virkelig dejligt at aftenflasken fungerer hos jer, Sjæleven (og fantastisk med det bevidste smil, det må være en virkelig vidunderlig oplevelse!) Bruger I en speciel flaske eller...? Det kunne vi virkelig også bruge her. Nova er begyndt kun at sutte i 30-40s, slippe brystet, skal hjælpes på igen, sutte i endnu et kort interval, slippe osv. De fleste amninger er under 5 min lange, så hun skal hurtigt til igen og sover ikke mere end 1 time af gangen. Super frustrerende for os alle, men jeg har samme frygt som MaybeBaby og ville virkelig være ked af en flaskeinduceret ammestrejke

Wow, det lyder hårdt med al den pendling, MaybeBaby! Kæmpe applaus herfra, du er mega sej. 

Chihiroo, det lyder virkelig hårdt at hun kun sover en time ad gangen. Er det døgnet rundt? Har du indtryk af at hun har luft i maven? 
Har du evt. prøvet at tage hende på højkant og bøvse hende af hver eneste gang hun slipper? Evt. kan du overveje at spørge sundhedsplejersken for råd  håber virkelig det snart bliver bedre for jer alle. 
Vi bruger ikke en speciel flaske, men man kan vist nok få flaskesutter med modstand i, så babyen stadig skal arbejde en del med maden som med brystet. 

I går fik Jonathan ikke behov for en flaske og han vågnede kun en gang i nat kl halv fire, hvor han så blev ammet i ca 20 min. inden han sov videre. Jeg fik ikke lur i går, men til gengæld spiste jeg godt hele dagen pga. fødselsdag i familien, og jeg har generelt ikke været så interesseret i mad efter fødslen, så nu vil jeg prøve at være opmærksom på at spise bedre i løbet af dagen og se om det kan hjælpe på aftenmælken. 
I dag har jeg indtil videre fået malket 60 ml. ud. Håber at få 30-40 ml. mere ud, når Jonathan har spist næste gang. Hvis ikke han skal bruge mælken i aften, kan det heldigvis gemmes.

God søndag til jer alle derude  

Anmeld Citér

17. maj 2021

Sjæleven

Jeg er godt nok ved at opgive det her udpumpning af mælk. Synes det tager lang tid ift gevinsten, som jeg ikke har opnået endnu. Andre kan få mælken til at strømme ud, hos mig går det langsomt. I går fik jeg 70 ml ud i alt, og det var helt tydeligt at den flaske ikke mættede Jonathan, som en flaske mme ville have gjort det. Måske det var noget tyndt sjask  i hvert fald endte vi med at give en flaske mme, som gjorde ham tilfreds, og han sov kl. 22.15 - kl. 4.20, hvor han fik mad og så var en time vågen hvor han var i vældigt godt humør, kiggede og sprællede og sprællede  inden han igen sov til 6.30 hvor han var sulten. Og så igen sov til kl 8.15.  
Jeg prøver nok at malke igen idag men ellers har jeg nok snart en pumpe billigt til salg  

Anmeld Citér

17. maj 2021

MaybeBaby!

Sjæleven skriver:

Jeg er godt nok ved at opgive det her udpumpning af mælk. Synes det tager lang tid ift gevinsten, som jeg ikke har opnået endnu. Andre kan få mælken til at strømme ud, hos mig går det langsomt. I går fik jeg 70 ml ud i alt, og det var helt tydeligt at den flaske ikke mættede Jonathan, som en flaske mme ville have gjort det. Måske det var noget tyndt sjask  i hvert fald endte vi med at give en flaske mme, som gjorde ham tilfreds, og han sov kl. 22.15 - kl. 4.20, hvor han fik mad og så var en time vågen hvor han var i vældigt godt humør, kiggede og sprællede og sprællede  inden han igen sov til 6.30 hvor han var sulten. Og så igen sov til kl 8.15.  
Jeg prøver nok at malke igen idag men ellers har jeg nok snart en pumpe billigt til salg  

Jeg er lidt nysgerrig på, hvor længe du bruger? Har ingen gode input, hvis du allerede har prøvet at justere sugesturke, men det kommer med i mine egne overvejelser om MME vs. udpumpning

Kan godt forstå du genovervejer, når nu MME fungerer så fint!

Anmeld Citér

18. maj 2021

Sjæleven

MaybeBaby! skriver:

Jeg er lidt nysgerrig på, hvor længe du bruger? Har ingen gode input, hvis du allerede har prøvet at justere sugesturke, men det kommer med i mine egne overvejelser om MME vs. udpumpning

Kan godt forstå du genovervejer, når nu MME fungerer så fint!

Her til morgen har jeg brugt 20-25 min. på at få 30 ml ud. Jeg skal bruge 90 ml for at det er et fuldt måltid i den alder han har nu. Jeg kan så hælde det sammen med 20 ml fra i går, så har jeg 50
Den nødvendige mængde kommer nok også an på mælkens konsistens vil jeg tro. 
Det ene kvarter brugte jeg på højre bryst som afgav ok mælk og til tider med jævn strøm. Jeg skruer op for sugestyrke til tæt på max. Det andet bryst kunne jeg ikke rigtigt få noget ud af. Jonathan havde lige været der, men jeg havde indtryk af at han slet ikke havde tømt det, og han spiser også af det nu herefter uden brok  

En anden ting, der er lidt omstændig, er at Jonathan endnu ikke har en fast spise- og soverytme om dagen, så det er svært helt at time hvornår man skal pumpe for ikke at tage maden fra barnet. Jeg havde ventet at han tog en længere lur nu, men han vågnede grædende,-sikkert af en drøm, og ville gerne spise. 
Nogen kan pumpe fra det modsatte bryst mens barnet spiser ved det ene, men fordi der ikke er ordentligt flow i det ved mig, synes jeg ikke det er behageligt. 
Det kan også være at det bliver lettere for mig at få mælk ud hvis jeg bare knokler på, men lige nu er det godt nok ikke en populær beskæftigelse her

I må have en god dag derude, jeg håber I har det godt 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.