Termin april 2021

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. maj 2021

Ipsum

Sjæleven skriver:

Hej igen. 
Grunden til at han ammes på maven er at det har vi gjort helt fra starten. Efter fødslen kunne jeg nemlig ikke sidde, og ammede liggende. Og han lå så på maven uden at vi tænkte nærmere over det og han har hele tiden kunnet løfte hovedet lidt og ‘karte’ sig på plads. Så han ligger faktisk på maven uanset om jeg ligger eller sidder. Når han er forkølet, er jeg nødt til at sidde helt op og have ham i klassisk ammestilling - gisp det er hårdt for arme og håndled  , men ellers kan han ikke få luft. 
Han har mest ligget på skrå, men nu er han så lang at han om natten, når jeg ligger ned, ligesom ‘sidder(/ligger) på hug’ med knæene ved siden af på madrassen og så ammes på modsatte bryst. Jeg ligger lidt vendt mod hans side så ammestillingen er lidt skråt opad. Han er stadig på maven. Det fungerer ret fint. Han er 62 cm. 

Selv om vi ikke har et skema her, er det ret interessant at se andres  Jonathan vågner ca samtidigt med Alicia, men starter typisk allerede første lur ml kl. 7.30 - 8. Så sover han typisk en time til halvanden og så vågner han for mad igen. Og lægges så med det samme igen. Senere på dagen kan han sove længere stræk uden mad. Han sover meget men spiser ret hyppigt. Det tager mig ca 20-25 min. at amme inkl. bøvs. 
Om aftenen er han mere vågen ligesom Alicia og kan nemt blive overtræt. Jeg gav ham et lidt længere bad i aftes, som han nød, men han fik en total nedsmeltning lige bagefter, hvor han vrælede og skreg sig i søvn i min favn. En time senere vågnede han så med et smil og klar til lidt mad inden natten... 

Får I lagt jeres babyer på maven som man skal når de er vågne? Udover amningen er det kun i korte sekvenser på gulvet her, for det er så hårdt for ham at jeg får medlidenhed og vender ham om igen 

Han får vel også trænet en del ryg og nakke af ammedtillingen? Hun kommer da en 3-4 gange ned på maven, og få min. Af gangen. Og så al det afbøvsning, hvor hun hænger/holder hovedet selv op ad min skulder. Køber et fedt aktivitetstæppe i denne uge så det bliver lidt mere spændende

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. maj 2021

Sjæleven

Profilbillede for Sjæleven
Ipsum skriver:

Hvor hviler han sit hoved henne? Alicia enten kæmper og holder hovedet selv, eller jeg støtter hendes pande, og trykker ned i brystet  for at give plads til hun kan trække vejret. Hun ligger smask face Down i brystet... kan sutte men ikke få luft, medmindre jeg laver plads. Ret anstrengende for os begge. Men det virker godt for hendes mave synes jeg. 
nu prøver jeg med en pude mellem vores maver, så hun kommer lidt op.virker Ok men stadig anstrengende. Nogen tips?

Nu har jeg lige prøvet at lægge mærke til hvordan vi gør. Når han har fået fat, lægger han hovedet på skrå og støttes af min overarm/ albueled/ underarm, som jeg ligesom har rundt om ham og hviler på maven. Så panden støttes af overarm og resten af hovedet putter sig i albueleddet og hviler på underarmen. Håber at det giver mening  

Anmeld Citér

25. maj 2021

Sjæleven

Ipsum skriver:

Han får vel også trænet en del ryg og nakke af ammedtillingen? Hun kommer da en 3-4 gange ned på maven, og få min. Af gangen. Og så al det afbøvsning, hvor hun hænger/holder hovedet selv op ad min skulder. Køber et fedt aktivitetstæppe i denne uge så det bliver lidt mere spændende

Jo han har hele tiden været stærk i nakken, nok pga. Ammestilling  men alligevel hårdt for ham at ligge på maven gulvet  vi har et aktivitetstæppe som vi bruger til rygliggende og så har vi fået foræret en slags måtte med vand og fisk i. Den holdt han faktisk nogle minutter på maven på her tidligere, uden at blive frustreret. Men jeg lægger ham langt fra på maven som standard, som anbefalingen vist er. Det vil han slet ikke

Anmeld Citér

26. maj 2021

Ipsum

Sjæleven skriver:

Nu har jeg lige prøvet at lægge mærke til hvordan vi gør. Når han har fået fat, lægger han hovedet på skrå og støttes af min overarm/ albueled/ underarm, som jeg ligesom har rundt om ham og hviler på maven. Så panden støttes af overarm og resten af hovedet putter sig i albueleddet og hviler på underarmen. Håber at det giver mening  

Ok , så du sidder lidt op? Ammer du han også sådan om natten? Natamningerne er svære jeg... 

Anmeld Citér

26. maj 2021

Sjæleven

Ipsum skriver:

Ok , så du sidder lidt op? Ammer du han også sådan om natten? Natamningerne er svære jeg... 

Jeg ligger helt ned på den måde, nogle gange lidt til den ene side  nogle gange griber jeg fat i min hånd med den anden, hvis det er anstrengende at holde baby. Når jeg sidder lidt op - som lige nu - ligger han på skrå og hviler primært sit hovede på min underarm. 
Hvis du har svært ved at gøre det samme, kan det måske være fordi vi er forskellige. fx med brysters størrelse mv. Hvis det hjælper Alicia at blive ammet på maven, håber jeg I finder en god form  

Anmeld Citér

26. maj 2021

Chihiroo

Vores dagsrutine ser nogenlunde sådan her ud:

Nova vækker os ca. 7.30 fordi hun skal af med afføring (vi gør brug af Elimination Communication, dvs. vi har holdt hende over toilettet ifm. bleskift siden fødslen og så kommer hun af med afføring dér. MEGA smart med ingen lortebleer ��). Far pusler og bagefter ammer jeg og vi sover videre indtil ca. 9.30. Herefter er hun ofte vågen i 1-1,5 time, hvor vi når at amme, pusle, ligge på maven og lidt sanglege.

Herefter plejer hun at sove on/off indtil eftermiddag. Nogle gange falder hun i søvn ved brystet med det samme, nogle gange vågner hun helt op og vi kan også nå mavetid/tumleri. I morges tænkte jeg “wow, hun har da godt nok sovet længe”, og så kiggede jeg på uret og så, at hun kun havde sovet i 1 time. Det beskriver ret godt situationen lige nu ��

18-21 (nogle gange med start lidt før eller slut lidt efter) er hun ret urolig og kan slet ikke sove. Pt. har det virket rigtig godt at amme sideliggende på sofaen nonstop i perioden. Tit ser far og jeg så en film på lav lydstyrke imens. Herefter bliver hun glad og nysgerrig igen, og vi kan nå lidt mavetid/sanglege inden hun bliver ammet i søvn (hvor vi falder i søvn ca. 22.30). Vi har gennemsnitligt tre opvågninger ml. 22.30 og 7.30.

@Ibsy jeg ammer sideliggende om natten og det fungerer super godt. Måske kan man kile sengen eller putte puder under, så hendes hoved/overkrop bliver lidt hævet for at undgå luft? Ellers fungerer laidback super godt for os på den her måde: https://getboober.com/wp-content/uploads/2020/12/boober-Positions-For-Nursing-Blog-Post-Laid-Back-Leaned-Back-1.jpg

Tit starter vi i klassisk stilling hvor jeg så bare læner mig tilbage og justerer lidt i hendes stilling efterfølgende.

Anmeld Citér

26. maj 2021

MaybeBaby!

Profilbillede for MaybeBaby!

Tak for at dele jeres dagrutiner

Vi er slet ikke så organiserede. Astrid vågner som regel mellem 5:30 og 7:30 og nogen dage står jeg op med hende der, men hvis jeg har sovet meget dårligt, kan jeg sagtens finde på bare at amme hende og så lade os begge falde i søvn igen, hvis der ikke er afføring i bleen. De dage står vi op ved 9:30-10-tiden.

Amning, bøvsning og pusling tager mellem en halv og en hel time, afhængigt af hvor sulten (og vågen) hun er. Efter vi er stået op og har ordnet alt det, pludrer vi og leger i en times tid, og så får hun lov at ligge lidt og stene på sin yndlingsting (som jeg tror er en potteplante, som lyset fra altandøren reflekteres i ) i 10-15 minutter. Hvis hun ikke falder i søvn af sig selv, hvilket hun pt nærmest aldrig gør, giver jeg hende så lidt mere mad, så hun falder i søvn. Derfra er der så ikke ret meget mønster i dagene.

Hvis hun sover på mig eller i barnevognen (når den kører), kan hun godt sove op til 2,5 time, men ellers er det for det meste lure af en halv til halvanden times varighed. Det er ret tydeligt, at hun ofte vågner, fordi maven gør ondt  

Omkring 17 har vi så en god hyggestund med snak og lidt leg igen, men derefter - for det meste cirka 18 og 20 har hun så også den dér meget urolige periode. Efter 22 plejer hun at være på toppen igen. Jeg går normalt tidligst i seng kl 22:30 og ofte bliver den over midnat, fordi vi begge er B-mennesker og ved, at hun vågner mellem 23:30 og 00:30 og skal have mad. Derefter vågner hun som regel 2 gange mere i løbet af natten.

Jeg ammer næsten udelukkende laidback eller med Astrid nærmest stående på fødder eller knæ på fx venstre side af min mave og så liggende på sin mave på tværs hen over min mave - det lyder lidt som en af Sjælevens stillinger. Men det hjælper ikke rigtigt på hendes mavepine. Jeg var til 8-ugers undersøgelse i går og fik lige sneget mig til at spørge lægen om det. Hun mente, at det egentlig gerne skulle være bedre nu (mere modne tarme), men at vi lige skulle se det an et par uger. Hvis det stadig ikke er bedre, vil hun henvise til en børnelæge, som kan udskrive syreneutraliserende medicin, da det kan være refluks  Jeg krydser fingre for, at det bliver bedre snart af sig selv. Hun er begyndt at bøvse meget mere og også gylpe en gang i mellem, så jeg håber, at det hjælper

Det med mavetid er min dårlige samvittighed. Astrid hader det, så bortset fra hendes mavetid på vores maver, bliver det til max 10 minutter om dagen i meget korte tidsrum. Og det kan kun lade sig gøre, hvis jeg lader hende bruge graviditetspuden eller en lignende pude som støtte under maven. Ellers græder hun allerede efter 30 sekunder og forsøger ikke en gang at løfte hovedet. Hendes nakke er ret stærk pga. ammestillingerne, men jeg tror at rygmusklerne ville have godt af, at hun lå mere på maven. Jeg spørger SP om gode tips i morgen

Anmeld Citér

27. maj 2021

Ipsum

MaybeBaby! skriver:

Tak for at dele jeres dagrutiner

Vi er slet ikke så organiserede. Astrid vågner som regel mellem 5:30 og 7:30 og nogen dage står jeg op med hende der, men hvis jeg har sovet meget dårligt, kan jeg sagtens finde på bare at amme hende og så lade os begge falde i søvn igen, hvis der ikke er afføring i bleen. De dage står vi op ved 9:30-10-tiden.

Amning, bøvsning og pusling tager mellem en halv og en hel time, afhængigt af hvor sulten (og vågen) hun er. Efter vi er stået op og har ordnet alt det, pludrer vi og leger i en times tid, og så får hun lov at ligge lidt og stene på sin yndlingsting (som jeg tror er en potteplante, som lyset fra altandøren reflekteres i ) i 10-15 minutter. Hvis hun ikke falder i søvn af sig selv, hvilket hun pt nærmest aldrig gør, giver jeg hende så lidt mere mad, så hun falder i søvn. Derfra er der så ikke ret meget mønster i dagene.

Hvis hun sover på mig eller i barnevognen (når den kører), kan hun godt sove op til 2,5 time, men ellers er det for det meste lure af en halv til halvanden times varighed. Det er ret tydeligt, at hun ofte vågner, fordi maven gør ondt  

Omkring 17 har vi så en god hyggestund med snak og lidt leg igen, men derefter - for det meste cirka 18 og 20 har hun så også den dér meget urolige periode. Efter 22 plejer hun at være på toppen igen. Jeg går normalt tidligst i seng kl 22:30 og ofte bliver den over midnat, fordi vi begge er B-mennesker og ved, at hun vågner mellem 23:30 og 00:30 og skal have mad. Derefter vågner hun som regel 2 gange mere i løbet af natten.

Jeg ammer næsten udelukkende laidback eller med Astrid nærmest stående på fødder eller knæ på fx venstre side af min mave og så liggende på sin mave på tværs hen over min mave - det lyder lidt som en af Sjælevens stillinger. Men det hjælper ikke rigtigt på hendes mavepine. Jeg var til 8-ugers undersøgelse i går og fik lige sneget mig til at spørge lægen om det. Hun mente, at det egentlig gerne skulle være bedre nu (mere modne tarme), men at vi lige skulle se det an et par uger. Hvis det stadig ikke er bedre, vil hun henvise til en børnelæge, som kan udskrive syreneutraliserende medicin, da det kan være refluks  Jeg krydser fingre for, at det bliver bedre snart af sig selv. Hun er begyndt at bøvse meget mere og også gylpe en gang i mellem, så jeg håber, at det hjælper

Det med mavetid er min dårlige samvittighed. Astrid hader det, så bortset fra hendes mavetid på vores maver, bliver det til max 10 minutter om dagen i meget korte tidsrum. Og det kan kun lade sig gøre, hvis jeg lader hende bruge graviditetspuden eller en lignende pude som støtte under maven. Ellers græder hun allerede efter 30 sekunder og forsøger ikke en gang at løfte hovedet. Hendes nakke er ret stærk pga. ammestillingerne, men jeg tror at rygmusklerne ville have godt af, at hun lå mere på maven. Jeg spørger SP om gode tips i morgen

Dårlige samvittighed mht mavetid?  Håber ikke du mener det så voldsomt, som det lige lyder i mine ører  Håber det bare er sådan en interesse for, hvordan hun får lyst til mere mavetid...   som jeg oplever det: der er så meget måling og kurver, som skal følges osv. men det er som om alt det kun er gennemsnit, og at der er meget større variation i virkeligheden- altså variationer af, hvad er ‘normalt’/forventeligt/‘godt nok’ for ens barn. De indhenter tingene når de gør. Og ja, man kan nudge dem og hjælpe dem og gøre det til en leg at finde på måder, som giver dem lyst til og mod på at udvikle sig : fx min fysioterapeut-mor som legede med vores første barn, der dengang var 4 mnd: han møvede lidt rundt på maven, og så foldede hun hans ben under ham og “gik” med hans knæ fremad i takt med at han møvede. Så følte han han kravlede! Og kravlede selv med 6 mnd. 

Anmeld Citér

27. maj 2021

Ipsum

Det var bare lige for at sige, at jeg ikke håber du stresser over/har det skidt med det med mavetiden. Hvis ens barn ikke kan lide det, skal man lade være/tage hensyn til det, synes jeg og ikke ‘tvinge’ dem til noget. Det er nok det, jeg fortryder mest ved vores første barn, ST jeg ved nogle ting overskred hans grænser, fordi jeg troede det var det rigtige og normale at gøre. Fx babysvømning. Vand i ansigt. ‘Du skal bare hælde vand over ham. Så vænner han sig til det’... øhm nej, virkede ikke for os. Burde have lyttet til mig selv. Og slappet mere af over for alt det ‘bør, bør, bør’

Anmeld Citér

27. maj 2021

Ipsum

I øvrigt er der lidt nye rutiner her. Det virker vist godt for os at gøre som dig, Sjæleven. At lægge hende i barnevognen, når hun skal sove en ‘rigtig’ lur. Jeg indfører rutiner egentlig. Lidt. Hun sover længere og virker mere tilpas. Dog: bøvse mere af, cykle med hendes ben og få gang i hendes prutter og amme på maven i en eller anden forstand hjælper rigtig godt. 
ellers: 8-10/11 lur

12-14 lur

16-18 lur 

18-22 sjat lure ellers glad i dag og i går.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.