Termin april 2021

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. juli 2021

Sjæleven

Profilbillede for Sjæleven

Vi holder i øvrigt barnedåb for familie og venner her sidst i august. Vi har inviteret 43 inkl. en del børn og slår telt op i haven. Maden skal vi have udefra og jeg har fundet et par unge piger der vil hjælpe med servering. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. juli 2021

MaybeBaby!

Profilbillede for MaybeBaby!

@Ibsy: jeg håber at Bornholmerturen har været god  kan også godt huske at du har skrevet om din mor før og om forholdet mellem hende og din mand. 
Tak for omtanken  Jeg tror ikke det er klipklapperne der giver stive fødder. Jeg går i dem fordi de har en blød bund. Mine egne har de der dupper i bunden og dur ikke lige nu. Faktisk burde jeg gå med ordentlige sko indenfor men jeg render hele tiden ud og ind i huset og kravler ud og ind i seng og sofa. Så er det for besværligt at få dem af og på med en tung baby på armen. Fødderne kan ikke lide at jeg render ‘skævt og tungt belastet’ rundt på vores hårde gulve. Jeg har bestilt tid til en kropsbehandling på tirsdag ( body-sds), det er meget tiltrængt. 

Jo, de søde små, Jonathan og Alicia er født samme dag ❤️ Jonathan er nu 70 cm, hvad der svarer til gennemsnittet for en dreng på 6 måneder   og han er også temmelig stærk, så jeg tror, at han er lidt udenfor kategori. 
Han er ved at være ret stor til baby-indsatser på højstol og i badekar, men skal jo altså gerne kunne bruge dem i et stykke tid endnu  

Ift. selen tænker jeg at du nok godt kan mærke om Alicia er apatisk eller harmonisk i sin rolighed  med Jonathan ville jeg ‘være nødt til’ at sætte ham indad, for han suger flere indtryk til sig end han egentlig kan kapere. 

Jeg har tit lyst til at sætte tiden i stå, jeg synes simpelthen det er så hyggeligt og dejligt med en lille Jonathan. Han er vældigt på når han ikke sover. Snakker og smiler og er i hopla store dele af tiden. Men vil også gerne sidde roligt, putte ved os og krammer den kanin, som min mor har hæklet til ham, når han skal sove. Det er ustyrligt sødt  

@Flintstone, jeg håber at han får flere gear end det vilde    

@Chihiroo: det lyder godt nok hårdt med scenerne omkring amningen og lille Nova. Godt det er bedre. Sagde osteopaten hvad det kunne skyldtes? Ja, jeg må lige aftale med min kæreste at han også ind imellem lige hjælper med at være ‘sur hønemor’ eller hvad man nu skal sige  vi er også ved at få forventningsafstemt med familien ift samvær og deltagelse. Fx er det tvivlsomt at vi kan deltage i lange middage om aftenen. Jonathan har grædende (skrigende) perioder om aftenen, fordi han bliver så træt. Og så går vi og bærer rundt på ham på gulvet og synger og vugger. 

I nat har han sovet uden opvågning fra 20.15-05.30, og det er en usigelig luksus at han generelt sover så godt om natten. Om dagen er han begyndt at tage en lidt længere lur om eftermiddagen også, så han får to lure af ca 1,5-3 timers varighed. Men de kan så være overstået kl 14.30 og så er han svær at få til bare at powernappe lidt frem mod sengetid og så kan han blive pjevset/skrigende i perioder fra ca kl 17. 

Når vi er udenfor matriklen er han så nysgerrig og deltagende og vil ikke sove og sover kun kort, når han endelig falder i søvn. Han kan have en fest i barnevognen og overgiver sig ikke til søvnen. Det er almindeligt at han så på et tidspunkt begynder at klynke og klage, fordi han bliver så træt men ikke falder i søvn, og at jeg må tage ham op af vognen og gå frem og tilbage og vugge i armene, mens han græder/skriger sig i søvn. Hvis vi er ude at gå med andre, må de pænt stå og vente imens   Men det er bestemt til at håndtere, - især når jeg læser om nogle af jeres udfordringer. 

@Maybebaby: jeg er glad for at I nu endelig bliver taget alvorligt og kommer til en læge i den kommende uge. Jeg håber virkelig meget at Astrid får den hjælp som hun har brug for. 

Jeg har bestilt tid til COVID-19 vaccine i aften, men er faktisk lidt i tvivl om det er det rigtige. Jeg ved den bliver anbefalet, men det ændrer ikke rigtigt ved at den ikke er formelt godkendt med de forsøg der skal til, til gravide og ammende. Vil I tage den? 

I må have en dejlig dag

Jeg tror ikke, at jeg bliver vaccineret. Jeg er generelt stor fortaler for vacciner, men jeg har læst Sundhedsstyrelsens begrundelse for at anbefale det, og jeg synes det er noget tyndt - en masse formodninger og få, små, ikke-fagfællebedømte studier med meget få deltagere. Jeg kan bedre følge argumentationen for gravide end for ammende. Link her, hvis andre har lyst til at læse

Jeg har ikke ret meget lyst til at tage den, når der ikke er lavet kliniske studier med hverken ammende eller spædbørn. Især fordi ingen af os er i risikogruppen. Hvis der pludselig kommer en mutation, som gør en af os mere udsat, vil jeg selvfølgelig genoverveje.

Anmeld Citér

25. juli 2021

Sjæleven

Jeg tror ikke, at jeg bliver vaccineret. Jeg er generelt stor fortaler for vacciner, men jeg har læst Sundhedsstyrelsens begrundelse for at anbefale det, og jeg synes det er noget tyndt - en masse formodninger og få, små, ikke-fagfællebedømte studier med meget få deltagere. Jeg kan bedre følge argumentationen for gravide end for ammende. Link her, hvis andre har lyst til at læse

Jeg har ikke ret meget lyst til at tage den, når der ikke er lavet kliniske studier med hverken ammende eller spædbørn. Især fordi ingen af os er i risikogruppen. Hvis der pludselig kommer en mutation, som gør en af os mere udsat, vil jeg selvfølgelig genoverveje.

Tak MaybeBaby  jeg har læst det og også nogle artikler i amerikansk lægedatabase. Jeg er lige blevet vaccineret, men er faktisk stadig i tvivl om det var det rigtige at gøre . Jeg læste bl.a. om blå-grå mælk rapporteret som bivirkning af 5 kvinder  og da jeg jo kender embedsværket indgående indefra, ved jeg også hvilke mekanismer der kan fordreje/ twiste beslutningsprocesser. Så den der blinde tillid til myndighederne har jeg ikke. 
Jeg har egentlig slet ikke været bange for at blive syg til nu, men da jeg nu fik valget, blev jeg pludselig betænkelig ved risikoen for at få senfølger. Især fordi jeg var så elendig i graviditeten og ikke orker mere langvarig skranten. Jeg har en stedsøster der i nu over et år har været plaget af , hvad man tror er, senfølger af corona. Hun sidder op om natten  og sover pga. at det trykker på hendes lunger. Ak! 

Anmeld Citér

25. juli 2021

Sjæleven

Sjæleven skriver:

Tak MaybeBaby  jeg har læst det og også nogle artikler i amerikansk lægedatabase. Jeg er lige blevet vaccineret, men er faktisk stadig i tvivl om det var det rigtige at gøre . Jeg læste bl.a. om blå-grå mælk rapporteret som bivirkning af 5 kvinder  og da jeg jo kender embedsværket indgående indefra, ved jeg også hvilke mekanismer der kan fordreje/ twiste beslutningsprocesser. Så den der blinde tillid til myndighederne har jeg ikke. 
Jeg har egentlig slet ikke været bange for at blive syg til nu, men da jeg nu fik valget, blev jeg pludselig betænkelig ved risikoen for at få senfølger. Især fordi jeg var så elendig i graviditeten og ikke orker mere langvarig skranten. Jeg har en stedsøster der i nu over et år har været plaget af , hvad man tror er, senfølger af corona. Hun sidder op om natten  og sover pga. at det trykker på hendes lunger. Ak! 

og så er Jonathan 100% på flaske her til aften. Jeg læste at vaccinen har en halveringstid i blodet på 8 timer, så mon ikke det kan være fornuftigt at vente til i morgen tidlig med at amme igen

Anmeld Citér

25. juli 2021

MaybeBaby!

Sjæleven skriver:

Jeg har det på præcis samme måde med embedsværket. Selvom der forhåbentlig ikke er ligeså meget pres på covid-19-fronten, som det var da jeg gik på barsel, og der derfor bør være bedre tid til velovervejede beslutninger, giver tanken om processerne (og beslutningerne) i hvert fald ikke mig ro i maven til bare at tage vaccinen. Jeg forestiller mig heller ikke umiddelbart, at Sundhedsstyrelsen ville afvige fra et forsigtighedsprincip uden udefrakommende pres.

Men jeg har også tænkt meget over det, og også de virkelig ubehagelige senfølger. Og jeg tror måske også, at jeg ville tage den, hvis mit sociale liv var “vildere”. Men jeg har aldrig haft behov for caféaftaler og byture mv. hver uge, og behovet er blevet endnu mindre nu, hvor jeg kan hygge med Astrid. Så jeg føler mig ikke så udsat. Krydser fingre for, at det går. Og så tager jeg den, hvis det stadig er anbefalet (eller nødvendigt), når jeg ikke ammer mere.

Anmeld Citér

26. juli 2021

Sjæleven

MaybeBaby! skriver:

Jeg har det på præcis samme måde med embedsværket. Selvom der forhåbentlig ikke er ligeså meget pres på covid-19-fronten, som det var da jeg gik på barsel, og der derfor bør være bedre tid til velovervejede beslutninger, giver tanken om processerne (og beslutningerne) i hvert fald ikke mig ro i maven til bare at tage vaccinen. Jeg forestiller mig heller ikke umiddelbart, at Sundhedsstyrelsen ville afvige fra et forsigtighedsprincip uden udefrakommende pres.

Men jeg har også tænkt meget over det, og også de virkelig ubehagelige senfølger. Og jeg tror måske også, at jeg ville tage den, hvis mit sociale liv var “vildere”. Men jeg har aldrig haft behov for caféaftaler og byture mv. hver uge, og behovet er blevet endnu mindre nu, hvor jeg kan hygge med Astrid. Så jeg føler mig ikke så udsat. Krydser fingre for, at det går. Og så tager jeg den, hvis det stadig er anbefalet (eller nødvendigt), når jeg ikke ammer mere.

Det sagde jeg også til min mor, at jeg ikke gav meget for Sundhedsstyrelsens ‘kovending’ og at den måtte komme af massivt pres udefra. Som den ældre generation hun tilhører, mener hun tillidsfuldt at myndighederne selvfølgelig ikke anbefaler noget, som der er den mindste smule risiko ved. Jeg tror på at sst mener at der teoretisk ikke er nogen risiko, men faktum er at ingen ved om der er det i praksis ud over at vaccinen er blevet brugt kortvarigt i andre lande hvor der kan være tvivlsomme og uensartede opgørelser af bivirkninger og mangel på rapporteringer. Og der findes jo vist ikke tidligere erfaringer med mRNA-vacciner. 
Hvis ikke det var fordi jeg skulle rejse en uge på hotel på Kreta i næste weekend, tror jeg også jeg havde sprunget over… 

Anmeld Citér

28. juli 2021

Sjæleven

Nogle gange, når jeg ligger ned, føles det som om jeg stadig har en baby der bevæger sig i maven. Kan læse på nettet at der findes ‘fantomspark’ . Jeg synes godt nok at det er spooky  

Anmeld Citér

29. juli 2021

MaybeBaby!

Chihiroo skriver:

Jeg kan se, at jeg heller ikke får tjekker herinde ofte nok �� Vi har kæmpet med, at Nova gik i flitsbue og græd (gerne i en time eller mere) ved alle amningerne. Hold nu op, jeg var ved at give op (men hun gider ikke tage flaske, så havde ikke engang en second option). Så var vi til osteopat og siden har vi haft nogle rigtig gode dage. I mandags var vi endda ude og spise frokost og til babysvømning om aftenen (hun har lært at dykke, så nuttet!!). Derudover har jeg lært at amme i ringslyngen, hvilket er super praktisk når man er på farten; og lært at bruge ammepuden, så jeg har begge arme fri. Genialt.

@MaybeBaby det lyder virkelig hårdt for tiden! Jeg gætter på I har fået hende tjekket ved en kropsbehandler? Nu kan jeg ikke huske om du også bærer Astrid, men viklen er det eneste, der fungerer hos os, hvis lurerne skal vare længere end 30 min. Ellers kunne flaske også være en løsning (eller grød/mos, nu hvor hun snart bliver fire måneder?). Jeg kan også anbefale nedfrosne pølsehorn/pizzasnegle; de skal blot have 1 min i mikroovnen og så er de lækre og til at spise med én hånd, hvis det skal gå hurtigt. Din krop må have det hårdt for tiden <3

@sjæleven jeg kan godt genkende dine bekymringer mht. familien, jeg har mange af de samme. Flintstone kommer med en masse gode råd, men ellers hjælper det også mig at have et signal med min kæreste, så det ikke altid er mig der er “sur hønemor”. Du må gerne skrive om hotellet er godt, vi har nemlig kigget på ferie til Kreta næste år.

@ipsum åh du har snakket om din mor før, jeg håber det ikke bliver alt for slemt. Til gengæld lyder navnefesten/vielsen vildt hyggeligt! Og dejlig lokation. Vi holder navngivning nu på søndag i haven, bare for de nærmeste. Vi står selv for al madlavningen, så det skal nok blive spændende. Men jeg glæder mig!

Jeg kan også følge dine tanker om mange børn. Jeg har egentlig altid være fastlåst på ét barn, men nu hvor jeg har Nova, synes jeg ikke tanken om flere er så slem igen. Men jeg er stadigvæk meget i tvivl.

Jeg har også fået at vide at udadvendt bæring også er et no-go, så det ville jeg også holde mig fra. Hvis du en dag har lyst til at lege med fastviklen igen (eller ringslynge) kan du evt. prøve hoftebæring - så kan de se meget mere, men samtidig vende sig ind mod én, hvis det bliver for meget.

Jeg ved ikke, hvilken type flaske, du har prøvet til Nova. Men nu en flaskeerfaring herfra (længere historie om besøg hos børnelægen følger en gang, når jeg magter det). Med forbehold for, at vi kun har prøvet i dag og Astrid stadig kan nå at afvise den. 

Men jeg pumper jo ud med min medela swing maxi pga. brystbetændelsen, så jeg købte medela calma hovedet, fordi det passer til de flasker, jeg pumper ud i, og fordi det lød smart. Med det, skal barnet arbejde på samme måde som ved brystet for at få noget ud. Astrid forstod det næsten med det samme. Jeg har læst et sted, at man ikke skal give dem flaske, når de er sultne, så jeg gav hende lige 5 minutter på brystet først, og hun fik også derfra efter (kun 60 ml i flasken, fordi vi skulle bruge det lidt akut og jeg ikke lige kunne pumpe mere ud på 5 minutter).

Anmeld Citér

29. juli 2021

MaybeBaby!

Sjæleven skriver:

Nogle gange, når jeg ligger ned, føles det som om jeg stadig har en baby der bevæger sig i maven. Kan læse på nettet at der findes ‘fantomspark’ . Jeg synes godt nok at det er spooky  

Der er ikke en lille pseudotvilling på vej?  Ej, det lyder virkelig freaky, det ved jeg ikke helt, hvordan jeg ville reagere på!

Anmeld Citér

7. august 2021

MaybeBaby!

Hvordan er det gået med ferierne på Bornholm og Kreta? Vi bookede billetter til Prag i går. Denne gang med fly, for så er selve rejsen hurtigt overstået. Hvordan tog Jonathan trykket i ørerne, Sjæleven? Og var det til at komme til at amme ved start og landing for at udligne det?

Herhjemme har Astrid stadig ondt i maven. Børnelægen ignorerede lidt de symptomer, vi selv lagde vægt på, og lagde meget vægt på dem, han spurgte sig frem til. Hun har silent refluks, så nu får hun medicin for at neutralisere mavesyren. Jeg er ikke overbevist om, om hun har brug for det. Synes ikke hun har virket særlig generet af det. Og bivirkningen ved medicinen er, at hun bliver forstoppet. Så derfor får hun også movicol mod det. Men stadig har hun ondt i maven, nu mest om natten  I nat var helt forfærdelig. Vågen kl 1, 2 og 4 og så hver gang, jeg prøvede at lægge hende for sig selv derefter.

Til gengæld har hun lært at trille fra ryg til mave. Det er ikke ret gennemtænkt, når man hader at ligge på maven og ikke har lært mave til ryg endnu

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.