Termin april 2021

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. juni 2021

MaybeBaby!

Profilbillede for MaybeBaby!

Så kan jeg melde mig på brystbetændelsesholdet  @Chihiroo hvilket råd fik du til behandling? Jeg var ved vagtlægen hernede i går, men der var dels lidt sprogbarrierer, dels noget ulogisk i behandlingsplanen, synes jeg. Så kunne godt tænke mig at høre tilgangen fra DK

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. juni 2021

Sjæleven

Profilbillede for Sjæleven

Synd for dig med brystbetændelse Maybebaby  jeg håber det hurtigt bliver bedre uden for meget besvær. 

Her har jeg fået gang i ringslynge og både Jonathan og jeg vender tommelfingeren opad  Først var jeg meget bange for at han ville falde ud i bunden, men jeg er kommet efter det med teknikken.  Det eneste minus er at den jo belaster ryggen lidt skævt, så jeg skal træne at skifte side. Til gengæld har den mange plusser ift. strækvikle. Den er lynhurtig at tage på, man kan bare lade den være bundet, og så hurtigt tage den over hovedet. Jeg bruger den hyppigt som en ekstra arm som Jonathan kan sidde på og får aflastet mine arme. Og så kan jeg ‘pakke’ ham mere eller mindre ind efter hans humør mens han sidder på slyngen. Hvis han er meget vågen, vil han gerne have begge arme fri ud til siderne, og hvis han så bliver døsig, kan jeg putte ham i den gradvist. Så det tegner godt. Tak for anbefalingen Chihiroo

Anmeld Citér

28. juni 2021

Flintstone21

Hvorfor får jeg ikke en mail når der kommer nye svar �� fik en igår men der har jo været masser af aktivitet? 

åh brystbetændelse! I DK er de gænge råd; masser af amning, pumpe ud så du kan få tømt brystet, massere, varmepude, varme bade. Jeg vågnede en morgen og havde virkelig ondt i højre bryst (mit gode amme bryst ��). Jeg lagde hende til det bryst med det samme og av for det var bare så ømt. Så pumpede jeg ud bagefter - av. Og så varmepude hele dagen og massage. Og så lagde jeg ikke ikke til det andet bryst den der, der pumpede jeg ud i løbet sf dagen (bare med en håndpumpe). Dagen efter var der ikke mere. 

åh �� den anden dag gik jeg hjem fra mødregruppe og der er ingen bænke på vejen så jeg stod op, det var svært og jeg svedte helt vildt meget �� vi bor i en lille provinsby så jeg mødre ikke nogen. Men kunne da godt mærke at det der amning bare er… lidt svært når ens baby er str 62 og jeg ikke kunne sidde. 

Kiropraktoren havde kun baby og børn i brha deling og ingen knæk, kun massage. Forskellen på kiropraktor og kraniosakral. Jeg Ved det faktisk ikke �� 

sjæleven; Jonathan lyder som en drøm!❤️ 

Anmeld Citér

28. juni 2021

MaybeBaby!

Profilbillede for MaybeBaby!
Flintstone21 skriver:

Hvorfor får jeg ikke en mail når der kommer nye svar �� fik en igår men der har jo været masser af aktivitet? 

åh brystbetændelse! I DK er de gænge råd; masser af amning, pumpe ud så du kan få tømt brystet, massere, varmepude, varme bade. Jeg vågnede en morgen og havde virkelig ondt i højre bryst (mit gode amme bryst ��). Jeg lagde hende til det bryst med det samme og av for det var bare så ømt. Så pumpede jeg ud bagefter - av. Og så varmepude hele dagen og massage. Og så lagde jeg ikke ikke til det andet bryst den der, der pumpede jeg ud i løbet sf dagen (bare med en håndpumpe). Dagen efter var der ikke mere. 

åh �� den anden dag gik jeg hjem fra mødregruppe og der er ingen bænke på vejen så jeg stod op, det var svært og jeg svedte helt vildt meget �� vi bor i en lille provinsby så jeg mødre ikke nogen. Men kunne da godt mærke at det der amning bare er… lidt svært når ens baby er str 62 og jeg ikke kunne sidde. 

Kiropraktoren havde kun baby og børn i brha deling og ingen knæk, kun massage. Forskellen på kiropraktor og kraniosakral. Jeg Ved det faktisk ikke �� 

sjæleven; Jonathan lyder som en drøm!❤️ 

Jeg synes også, at det er helt random, hvornår man får en mail. Så nu er jeg begyndt bare at browse forbi siden, når jeg alligevel sidder med telefonen i halvsovende, ammende barn-kategorien.

Jeg kan ikke få knuden i brystet til at forsvinde. Både Astrid og den elektriske pumpe, jeg har købt, fortæller mig, at brystet for det meste er tomt, når hun er færdig. Enkelte gange er der måske 20-30 ml til pumpen, hvis jeg en time efter ammer med det andet bryst og pumper ud. Og hun spiser mindst hver anden time, for det meste oftere. Så egentlig gør vi umiddelbart det, der anbefales i DK. Men knuden bliver ikke mindre eller blødere og er stadig en lille smule øm. Jeg havde 38,8 i feber i onsdags, så jeg er også på penicillin og har det fint nu. Men jeg er bange for, at betændelsen bare kommer tilbage, når penicillinkuren er slut  Og for en gangs skyld svarede min SP skriftligt på mine spørgsmål (svar fredag på spørgsmål fra onsdag før jeg fik feber) i stedet for at ringe, så jeg fik ikke mulighed for at spørge hende, som jeg ellers havde regnet med. Har sendt en sms om, at hun godt må ringe, når hun har tid.

Lægen hernede sagde varmt bad før hver amning, massere brystet under amning og udpumpning efter hver amning. Det sidste kan næsten lade sig gøre (har ikke altid overskud om natten), men det første er urealistisk, fordi 1) hun så ofte sover på mig og vågner sulten og 2) det tit er svært at forudse, hvornår hun gerne vil spise i vågentiden. Måske skemaammer de stadig her. Og massage forstår jeg ikke, hvordan man skal kunne komme til, når babyen ligger og spiser? Men så sagde hun også is på brystet efter amning!? Det kan jeg bare ikke få til at give mening og har ikke læst nogen som helst steder, at det skulle være anbefalet, så jeg har ikke turdet gøre det.

I forhold til udpumpning har I, Sjæleven eller Flintstone (evt. andre, hvis I også har prøvet at pumpe ud), så gode tips til, hvordan man kan “fremprovokere” nedløbsrefleksen? Jeg har kun prøvet én gang, at den er blevet aktiveret uden at Astrid lå ved det andet bryst. Og det var fordi hun lå og græd, så det er ikke en løsning, jeg planlægger at benytte mig af

Jeg glæder mig helt vildt til vi skal hjem fra Prag og jeg kan få noget social kontakt til andre mennesker. Og måske lidt mormor-hjælp til Astrid. En måned helt uden at se andre mennesker og næsten også uden at komme ud at gå en tur, er lige længe nok, selvom jeg er introvert! Så brystbetændelse skal helst ikke forlænge opholdet hernede

Anmeld Citér

29. juni 2021

Sjæleven

MaybeBaby! skriver:

Jeg synes også, at det er helt random, hvornår man får en mail. Så nu er jeg begyndt bare at browse forbi siden, når jeg alligevel sidder med telefonen i halvsovende, ammende barn-kategorien.

Jeg kan ikke få knuden i brystet til at forsvinde. Både Astrid og den elektriske pumpe, jeg har købt, fortæller mig, at brystet for det meste er tomt, når hun er færdig. Enkelte gange er der måske 20-30 ml til pumpen, hvis jeg en time efter ammer med det andet bryst og pumper ud. Og hun spiser mindst hver anden time, for det meste oftere. Så egentlig gør vi umiddelbart det, der anbefales i DK. Men knuden bliver ikke mindre eller blødere og er stadig en lille smule øm. Jeg havde 38,8 i feber i onsdags, så jeg er også på penicillin og har det fint nu. Men jeg er bange for, at betændelsen bare kommer tilbage, når penicillinkuren er slut  Og for en gangs skyld svarede min SP skriftligt på mine spørgsmål (svar fredag på spørgsmål fra onsdag før jeg fik feber) i stedet for at ringe, så jeg fik ikke mulighed for at spørge hende, som jeg ellers havde regnet med. Har sendt en sms om, at hun godt må ringe, når hun har tid.

Lægen hernede sagde varmt bad før hver amning, massere brystet under amning og udpumpning efter hver amning. Det sidste kan næsten lade sig gøre (har ikke altid overskud om natten), men det første er urealistisk, fordi 1) hun så ofte sover på mig og vågner sulten og 2) det tit er svært at forudse, hvornår hun gerne vil spise i vågentiden. Måske skemaammer de stadig her. Og massage forstår jeg ikke, hvordan man skal kunne komme til, når babyen ligger og spiser? Men så sagde hun også is på brystet efter amning!? Det kan jeg bare ikke få til at give mening og har ikke læst nogen som helst steder, at det skulle være anbefalet, så jeg har ikke turdet gøre det.

I forhold til udpumpning har I, Sjæleven eller Flintstone (evt. andre, hvis I også har prøvet at pumpe ud), så gode tips til, hvordan man kan “fremprovokere” nedløbsrefleksen? Jeg har kun prøvet én gang, at den er blevet aktiveret uden at Astrid lå ved det andet bryst. Og det var fordi hun lå og græd, så det er ikke en løsning, jeg planlægger at benytte mig af

Jeg glæder mig helt vildt til vi skal hjem fra Prag og jeg kan få noget social kontakt til andre mennesker. Og måske lidt mormor-hjælp til Astrid. En måned helt uden at se andre mennesker og næsten også uden at komme ud at gå en tur, er lige længe nok, selvom jeg er introvert! Så brystbetændelse skal helst ikke forlænge opholdet hernede

MaybeBaby: Det var da også nogle virkelige mærkelige råd  jeg ved ikke noget særligt om brystbetændelse, men sundhedsplejersken sagde til mig at det var vigtigt at amme med barnet i forskellige stillinger for at få tømt brystet ordentligt, -altså barnets hage skal også tage fat fra ydersiden ind imellem. Men det er jeg temmelig sikker på at du godt ved i forvejen  

Jeg gør det ikke selv, -jeg er faktisk ret doven og nok lidt sjusket med det. Men jeg havde antræk til smerter på venstre side på et tidspunkt, og der hjalp det tilsyneladende. Det gik i hvert fald i sig selv. 
Åååh Flintstone, at amme stående…  jeg har som regel et tæppe i vognen så jeg kan sætte mig ned på et stykke græs. Men jeg kender bestemt til det med at stå svedig et eller andet uønsket sted med et utilfreds barn   Jonathan har det sådan i øjeblikket, at han ikke kan falde i søvn selv - heller ikke når han bliver kørt i barnevogn, så jeg er nødt til at tage ham op og kramme og vugge og gå rundt til han sover tungt, før jeg kan lægge ham. Det tager som regel ikke så lang tid, men er pænt besværligt med en stor stærk urolig basse i den varme sommersol   Jeg er temmelig øm i mine overarme i øjeblikket…

Men ja, han er faktisk som en drøm  det er meget længe siden at jeg har nat-ammet. Jeg giver ham typisk en gang mad ved 5-tiden. I morges først 05.35, hvor jeg ser han er vågen og at han holder fest i sin seng med smil og spræl. Han falder i søvn hver aften ved 21-22 tiden og vågner meget sjældent derefter før morgen-amningen.

I øvrigt Flintstone, var det dig der gav mig ideen med at hæve bunden i en tremmeseng til bedside og fjerne den ene side. Vi er vilde med den løsning, det fungerer bare så godt  

derudover er jeg også stadig glad for doomoo puden. 

Jeg gør ligesom MaybeBaby at jeg browser forbi vores forum en gang imellem. Det er meget sjældent at jeg får mails herfra. 

god dag til jer  

Anmeld Citér

29. juni 2021

Sjæleven

MaybeBaby! skriver:

Hov jeg glemte at svare på det med nedløb. Altså jeg blev aldrig rigtigt gode venner med udpumpning, men kunne egentlig godt få mælken til at løbe nogenlunde til. Jeg tog dybe vejrtrækninger, gav slip i kroppen, og tænkte på Jonathan eller kiggede på ham. 
har du købt en brystpumpe? 

Anmeld Citér

29. juni 2021

Sjæleven

Ulempen ved at have en baby der tager flaske om aftenen og som sover igennem, er at jeg tror min cyklus er ved at gå i gang igen. Har haft pletblødninger i nogle dage ledsaget af lidt menssmerter. Æv  

Anmeld Citér

30. juni 2021

Ipsum

Hvor mange timer bærer I rundt på jeres guldklumper om dagen? Her er det måske 3-4 timer i døgnet. Jeg er smadret. 6,5 kg.+ 

Vi snakker og smiler måske 10 min. Om dagen og laver 2 min. Gymnastik hvis bølgerne går højt. Shit jeg er en skod mor �� 

5 min. Mavetid. 10 min. På ryggen på aktivitetstæppet, mens jeg smører madpakke. 
Hun ligger på ryggen, når vi taler sammen. Kan ikke holde hende op foran mig længere. Hun er for lang og for tung. 
Jeg skal vist have mig en ring slynge eller hvad hedder den smarte du har, Sjæleven? 
Tillykke med din nattesøvn ❤️ Er glad på dine vegne �� Alicia vågner kun kl. 3-4 stykker. Så  23, 4 og 8. 
Storebror vækker mig så hver morgen kl. 6 eller 7. 

Anmeld Citér

2. juli 2021

Sjæleven

Ipsum skriver:

Hvor mange timer bærer I rundt på jeres guldklumper om dagen? Her er det måske 3-4 timer i døgnet. Jeg er smadret. 6,5 kg.+ 

Vi snakker og smiler måske 10 min. Om dagen og laver 2 min. Gymnastik hvis bølgerne går højt. Shit jeg er en skod mor �� 

5 min. Mavetid. 10 min. På ryggen på aktivitetstæppet, mens jeg smører madpakke. 
Hun ligger på ryggen, når vi taler sammen. Kan ikke holde hende op foran mig længere. Hun er for lang og for tung. 
Jeg skal vist have mig en ring slynge eller hvad hedder den smarte du har, Sjæleven? 
Tillykke med din nattesøvn ❤️ Er glad på dine vegne �� Alicia vågner kun kl. 3-4 stykker. Så  23, 4 og 8. 
Storebror vækker mig så hver morgen kl. 6 eller 7. 

Jeg ved ikke helt hvor meget jeg bærer rundt på Jonathan, tror ikke det er så længe, men når jeg skal have ham til at sove, hvor han ikke kan falde i søvn, er det enormt hårdt for min krop  han er urolig i armene, stærk, og laver flitsbue. Han må veje næsten 8 kg nu. Jeg skal huske at gå med klipklapper indenfor, for ellers får jeg ondt i mine fødder af de hårde gulve.
Jeg får også ondt i ryggen af at gå længe med ringslynge, men den er god til at jeg kan få varieret belastningen af kroppen, og ringslyngen giver mig mindst en arm fri. Hvis han bare sidder på den uden at være viklet ind, støtter jeg med den ene arm og har den anden fri. 
Jeg er meget glad for den, men den kræver lidt øvelse hvis man vil vikle dem helt ind i den. Babyen skal sidde med knæene over numsehøjde, og der har Jonathan bare en evne til at strække benene nedad og løfte sig, når han er urolig og så løsner viklen sig  men når han er rolig, er den rigtigt god. 
Når jeg snakker med ham, bruger jeg meget at sidde tilbagelænet i sengen eller sofaen og med benene oppe. Jonathan sidder på maven af mig og jeg bøjer knæene, så han kan læne sig op ad mine lår. Så sidder han og kigger ned på mig og sådan snakker vi fint sammen længe  han øver sig i at komme op at stå ved at holde fast i mine tommelfingre (og jeg om hans hænder) og så trækker jeg ham op på benene. Det synes han er herligt  i sengen kan jeg finde på at give ham en flyvetur på mine skinneben, det synes han også er sjovt. Jeg synes det er en god stilling som man kan slappe af med  
lyder da også som om at Alicia har en glimrende nattesøvn af en lille baby at være

Anmeld Citér

3. juli 2021

Sjæleven

Hvordan er det gået MaybeBaby, er brystbetændelsen gået over? Det håber jeg 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.