Dilemma: holde børnene hjemme som sygemeldt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. januar 2021

serinasmor

Janey skriver:

Og nu kom der så en opfordring alligevel. Det kunne være rart, hvis ikke der blev ændret på opfordringer hele tiden. Den pjece, som indeholder opfordringen, var helt sikker skrevet i går, når den er klar til udgivelse i dag, så de kunne lige så godt melde det ud, når de holder pressemøde

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-01-06-regeringen-opfordrer-nu-selv-til-at-foraeldre-holder-boern-hjemme

Der står følgende i en pjece fra sunhedsstyrelsen, som er udgivet i dag:

  Dagtilbuddene er åbne, idet smitten fortsat ikke er drevet af de mindste børn. Pasning af børn bør foregå i mindre, faste grupper, hvor det er muligt. 

Forældre opfordres dog til at holde børn hjemme fra dagtilbud, hvis dette er muligt. Desuden undersøges muligheden for øget brug af fx visir ifm. dagtilbud. 

Men kun hvis man ikke skal arbejde og ellers reelt ikke har behov for at de er i institution, kan jeg se ... 

Hvilket jo igen betyder at TS har al mulig ret til at sende dem afsted, fordi hun har behovet.

Og alle andre der arbejder har al mulig ret til at sende børnene afsted - fordi de arbejder (uanset hvem de er, hvad de laver og hvor de arbejder)

....

Det må betyde at alle dem som holdt "corona-ferie" i foråret 20 anbefales at holde deres børn hjemme. 

Alle os der arbejdede under nedlukningen i foråret  i døgndrift fordi vi har små børn og fuldtidsjob(+) som kan passes digitalt hjemmefra, stadig opfordres til at sende dem afsted. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. januar 2021

Abracadabra

Der er en udbredt fortælling både på denne hjemmeside og i befolkningen generelt, at man skal ‘lytte til sin krop’ mm. Og selvom det lyder intuitivt rigtigt, understøtter den tilgang faktisk undgåelsesadfærd og vil i sidste ende forværre angsten. 

For det føles jo SKRÆKKELIGT at gå imod sin angst: Man får hjertebanken, kvalme, kvælningsfornemmelser og dødsangst. Men hvis man undgår de følelser, bliver angsten kun større og større. Angst forsvinder ikke af sig selv: Det er en hård kamp at skulle gå imod sin angst. 

På hjemmesider som denne er dannet et ekkokammer af, at man skal ‘mærke efter, hvad der føles rigtigt’. Men det er lodret løgn: Det er som at tisse i bukserne for at holde varmen. Det VIRKER IKKE. Det virker heller ikke at ‘passe på sig selv’ - i hvert fald ikke, hvis dét betyder langvarigt fravær fra ens almindelige liv. 

Hvis man ikke bruger sine muskler, svinder de ind. Hvis man ikke bruger sit liv, svinder det ind. Hvis man skærmer sig fra alt, der føles ubehageligt, vil ALT til sidst blive ubehageligt. 

Og jeg ser, at jeg bliver rasende upopulær på at sige dette, det undrer mig ikke. Det er upopulært at mene, at man skal kæmpe frem. 

Anmeld Citér

6. januar 2021

Tullemoar

Profilbillede for Tullemoar
Abracadabra skriver:

Der er en udbredt fortælling både på denne hjemmeside og i befolkningen generelt, at man skal ‘lytte til sin krop’ mm. Og selvom det lyder intuitivt rigtigt, understøtter den tilgang faktisk undgåelsesadfærd og vil i sidste ende forværre angsten. 

For det føles jo SKRÆKKELIGT at gå imod sin angst: Man får hjertebanken, kvalme, kvælningsfornemmelser og dødsangst. Men hvis man undgår de følelser, bliver angsten kun større og større. Angst forsvinder ikke af sig selv: Det er en hård kamp at skulle gå imod sin angst. 

På hjemmesider som denne er dannet et ekkokammer af, at man skal ‘mærke efter, hvad der føles rigtigt’. Men det er lodret løgn: Det er som at tisse i bukserne for at holde varmen. Det VIRKER IKKE. Det virker heller ikke at ‘passe på sig selv’ - i hvert fald ikke, hvis dét betyder langvarigt fravær fra ens almindelige liv. 

Hvis man ikke bruger sine muskler, svinder de ind. Hvis man ikke bruger sit liv, svinder det ind. Hvis man skærmer sig fra alt, der føles ubehageligt, vil ALT til sidst blive ubehageligt. 

Og jeg ser, at jeg bliver rasende upopulær på at sige dette, det undrer mig ikke. Det er upopulært at mene, at man skal kæmpe frem. 

Det er jo også det man gør, ved at arbejde med trappetrinene? 

Man trodser angsten, mærker alle tegnene, opdager at det egentligt ikke var så slemt, og så gør man det igen og igen, og så går man videre.

Man eksponerer jo netop for at få angsten ned og mærke sin krops signaler, som egentligt er forkerte, for der er jo ingen fare man skal løbe fra.

Anmeld Citér

6. januar 2021

Abracadabra

Tullemoar skriver:

Man trodser angsten, mærker alle tegnene, opdager at det egentligt ikke var så slemt, og så gør man det igen og igen, og så går man videre.

Man eksponerer jo netop for at få angsten ned og mærke sin krops signaler, som egentligt er forkerte, for der er jo ingen fare man skal løbe fra.

Jeg er SÅ enig! Det er utroligt vigtigt at blive ved og ved og ved med at skubbe sig selv ud af sin comfortzone. 

Anmeld Citér

6. januar 2021

Tommelise

Abracadabra skriver:

Jeg er helt enig i, at man ikke bare skal undgå det, der giver angst.

Der er ingen, der skriver, at TS bare skal ligge på sofaen. Det vil jeg bestemt heller ikke anbefale. 

Men som med et brækket ben, så skal man ikke starte med at lægge hårdt ud. Der er jo også en grund til, at et brækket ben kommer i gibs eller man får en skinne på, og der er en grund til, at man starter med at gå på krykker. 

Der er vel ingen, der vil anbefale en person med et brækket ben at løbe et maraton eller at gå en tur på 5 km uden krykker.

Jeg tror virkelig ikke, at TS bare ligger på sofaen. Måske bruger hun den tid, børnene er i institution på at klare noget husarbejde, gå en tur eller lignende. 

Jeg har ikke angst (har kun haft nogle anfald af panikangst i forbindelse med depression).

Det er rigtig vigtigt, at behandlingen af psykiske lidelser sker i det "rigtige" tempo.  Og har man angst, så er det vigtigt, at man eksponeres for det, der udløser angsten i små steps, så man kan følge med. 

Det er meget individuelt, hvad der er det rigtige. Da jeg var voldsomt syg af depression, kæmpede jeg mig ud på min arbejdsplads hver dag, fordi jeg var hundeangst for helt at miste tilknytningen til arbejdsmarkedet, hvis jeg sygemeldte mig. Jeg havde så en meget forstående arbejdsplads, for jeg kunne slet ikke hænge sammen og kunne ikke passe mit arbejde ordentligt.

Men det er ikke rigtigt at sige, at det ikke virker at passe på sig selv. Det er helt ok at presse sig selv - men ikke så meget, at man ender med at blive mere syg.

Anmeld Citér

6. januar 2021

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Abracadabra skriver:

Så du mener ikke at folk kæmper, fordi de tager det stille og roligt? 

Vi gør tingene i forskellige tempo, ikke alle kan bare sige; Jamen så gør jeg det her og det her.. Det kan knække endnu mere, men man prøver. Men det hjælper jo ikke at folk bare siger at man skal tage sig sammen, det er et spark til en der allerede ligger ned. 
Man tager et skridt af gangen, og det kan godt være at det første skridt tager en måned, men det er ok. Og det næste måske to måneder.. Det kommer, man skal lytte til sig selv, og ja presser sig selv lidt, men ikke for meget, for igen det kan gå den forkerte vej. 

Hvad vis det er et barn, der har angst? Skal man så også bare presse dem ud over deres grænser? eller skal man hjælpe dem med at lytte til deres kroppe, støtte dem? 

Hvad med at støtte i stedet for at sparker til andre? 
Sig: Jeg ved at det er hårdt, men det skal nok gå, du skal kæmpe. Sende gode tanker til en der har det vildt dårligt. 

Anmeld Citér

6. januar 2021

Matsør

Profilbillede for Matsør
Jeg overlevede fordi ilden i mig brændte stærkere end ilden omkring mig
Abracadabra skriver:

Jeg er SÅ enig! Det er utroligt vigtigt at blive ved og ved og ved med at skubbe sig selv ud af sin comfortzone. 

Enig i eksponeringsstrategien. Men samtlige psykologer, læger og andre fagpersoner virker også ret enige om, at man ikke skal springe fra trin 1 til trin 10 på én gang på eksponeringsskalaen. Og hvis det er dét TS gør ved at have børnene hjemme, giver teknikken bagslag - og så er det jo ret ligegyldigt at du som læge, privatperson eller noget tredie mener, at det at have børnene hjemme fuld tid kun er første step. Som én skriver med edderkopper og araknofobi - det er muligt at behandleren synes det er fint at starte med fugleedderkoppen, men skulle jeg have et bedre forhold til edderkoppen, ville den bandit ikke gøre noget som helst positivt for min evne til at arbejde med frygten for de kræ. Små steps og hele tiden skubbe til grænserne. Ikke drøne over dem med 180 i timen.

Anmeld Citér

6. januar 2021

Katrines89

Profilbillede for Katrines89
Abracadabra skriver:

Jeg er helt enig i, at frasen “at mærke efter” er abstrakt. Hvad skal man mærke efter? At lede efter noget ukonkret gør ofte situationen endnu værre, da man ikke ved hvad man leder efter.

Man skal kæmpe og metakognition kan mange gange være støttehjul på den rejse. Samt søde og støttende ord. 

Anmeld Citér

6. januar 2021

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Matsør skriver:

Enig i eksponeringsstrategien. Men samtlige psykologer, læger og andre fagpersoner virker også ret enige om, at man ikke skal springe fra trin 1 til trin 10 på én gang på eksponeringsskalaen. Og hvis det er dét TS gør ved at have børnene hjemme, giver teknikken bagslag - og så er det jo ret ligegyldigt at du som læge, privatperson eller noget tredie mener, at det at have børnene hjemme fuld tid kun er første step. Som én skriver med edderkopper og araknofobi - det er muligt at behandleren synes det er fint at starte med fugleedderkoppen, men skulle jeg have et bedre forhold til edderkoppen, ville den bandit ikke gøre noget som helst positivt for min evne til at arbejde med frygten for de kræ. Små steps og hele tiden skubbe til grænserne. Ikke drøne over dem med 180 i timen.

Du kan ligeså godt droppe det.. Hun hverken kan eller vil prøve at forestille sig, hvordan det er.. Og hun vil ikke lytte til os, der rent faktisk har stået i det og nu er kommet ud på den anden side, for hun ved jo åbenbart bedst .. Vi andre der rent faktisk har stået i det og ved, hvordan det er, vi har tilsyneladende ikke ret

Anmeld Citér

6. januar 2021

Unicorn1

Profilbillede for Unicorn1
Tullemoar skriver:

Lige præcis.. Det nytter ikke noget at gå fra a-z på én gang 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.