Dilemma: holde børnene hjemme som sygemeldt?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

7. januar 2021

Katrines89

Profilbillede for Katrines89
Anonym skriver:

Så kan man så rigtig groft sige, det offentlige betaler for dem i starten. Og bliver de heltstøbte mennesker senere hen, hvis de oplever at deres mor ikke har overskuddet til dem? Eller får de brug for støtte fra det offentlige igen. Børn spejler sig i deres forældre. Vil de ende på offentlig ydelser som deres mor så....

Måske groft karikeret, men det synes jeg altså også det er at sige det er samfundsmæssigt godt at få børn uanset om man har råd eller overskud til dem. Hellere færre helstøbte og robuste børn end mange der halter bagefter.

Ja, det er ret groft karikeret. 

Men hvad mener du, når du skriver “helstøbt”? Hvem bestemmer hvad helstøbt er for en størrelse? 

Forældre på offentlige ydelser og angstbelastninger har ligeså meget ret til at få børn som andre. Verden er dynamisk og det kunne ske for dig om et par år, mens du har børn. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

7. januar 2021

Moderator

Profilbillede for Moderator

Jeg må lige henstille til at huske , at det er okay at være uenige- bare det ikke bliver for aggressivt .

Der kommer ret mange anmeldelser pt - så læs lige  svaret inden I trykker send  

Anmeld Citér

7. januar 2021

jjuhl

Profilbillede for jjuhl
Anonym skriver:

Ja ærligt. At få børn mens man er syg og på offentlig ydelse, er sgu ikke det smarteste at gøre i min verden....

Man har ikke mulighed for selv at forsørge dem ej heller overskuddet til at være sammen med dem. 

utroligt man kan bære så fordømmene, det gør mig sgu ked af det. Der er så mange faktorer der spiller ind som du jo selvfølgelig ikke har en mulighed for at vide. Men hvor er din tro på det gode i mennesker? at folk gør det aller bedste de kan men de muligheder de har lige nu. Helt ærligt så tror jeg at du ville se meget anderledes på tingene hvis du åbnede dit sind lidt. tog dig tid til at lærer en som mig at kende. jeg vil prøve at give dig lidt info, så kan du så bag efter fortælle om du stadig synes det er en dårlig idé

Jeg har en psykisk diagnose, fik den for mange år siden og har været i intensiv terapi og da vi besluttede os for  at få børn var det flere år efter at de clearede det på psyk. Jeg har det godt og trives i en normal hverdag, så er jeg i og for sig rask Men bliver jeg presset/stresset eller der sker uforudsigelige dårlige ting så blusser sygdommen op. desværre er min far meget syg pt, min bedste veninde og afsavnet til en normal hverdag har desværre gjort at lige nu har jeg brug for roen. En af mine største frygter ved at få børn, det er at jeg pga min sygdom vil gøre dem syge i deres voksen liv. Og det skal bare ikke ske!!!! Så derfor er det bedste for mine unger at komme afsted lige nu. De skal ikke se mig dårlig og bekymre sig om det. Ja jeg får en førtidspension fordi jeg ikke kan arbejde på lige vilkår med alle andre. Jeg får ca 9000 udbetalt om måneden. Det er ikke mange penge. Grunden til det er så lavt er fordi jeg arbejder lidt ved siden af og at min mands løn er så høj. Ja for ungerne har jo også en far. vi får ikke tilskud til institution, bolig sikring, medicin/varme tilskud eller forhøjet børnepenge. Jeg får penge for ikke at blive syg så mine børn har en Fantastisk mor, så de kan få en normal barndom og voksenliv. 

I foråret var jeg en af de første der tog ungerne hjem og en af de sidste der afleverede dem igen. Ville ønske jeg kunne gøre det samme nu men sådan er det bare ikke. Det er ikke min skyld, eller nogen andres.. Sådan er det bare. min ældste bliver snart 6 og det er første gang at jeg ikke har kunne være 100% på. Hvor mange kan egentlig sige sig fri for det? og er det ikke okay om man er syg eller rask og gøre det der er bedst for hele familien og tage en pause. 

Anmeld Citér

7. januar 2021

Anonym

Katrines89 skriver:

Ja, det er ret groft karikeret. 

Men hvad mener du, når du skriver “helstøbt”? Hvem bestemmer hvad helstøbt er for en størrelse? 

Forældre på offentlige ydelser og angstbelastninger har ligeså meget ret til at få børn som andre. Verden er dynamisk og det kunne ske for dig om et par år, mens du har børn. 

Ja at få børn er desværre en menneskeret som alle kan gøre som de lyster.

Med helstøbt mener jeg psykiske robuste børn. Dvs. der ikke fra start af har dårlige kort på hånden. Tror du ikke et barn kan mærke hvis deres mor ikke orker dem? Hvad tænker du det gør ved det barn.

Verden er dynamisk? Dvs du tænker det er en bedre verden med gode og dårlige stillede forældre end udelukkende gode?

Anmeld Citér

7. januar 2021

jjuhl

Profilbillede for jjuhl
Anonym skriver:

Med helstøbt mener jeg psykiske robuste børn. Dvs. der ikke fra start af har dårlige kort på hånden. Tror du ikke et barn kan mærke hvis deres mor ikke orker dem? Hvad tænker du det gør ved det barn.

Verden er dynamisk? Dvs du tænker det er en bedre verden med gode og dårlige stillede forældre end udelukkende gode?

Jeg blander mig lige her også 

Det er synd for børn når deres forældre ikke orker dem, men det er da altså enormt mange forældre der ikke gør. Både folk der er fuldstændig normal fungerende og nogen der er meget syge. Og nej alle burde ikke få børn!!! raske eller syge

Men der er enormt mange mennesker der ikke er sådan. Incl mig selv. Der er så mange nuancer og man er ikke nødvendigvis en dårlig stillet forældre fordi man har en psykisk diagnose. Mine børn har lige så gode kort på hånden som dine. Jeg er nysgerrig efter at vide hvordan du mener dine børn har bedre kort på hånden end mine? Hvad kan du give dine børn som jeg ikke kan?

Anmeld Citér

8. januar 2021

Janet1989

Ærligt , du skal passe på dig selv. Du skal virkelig ikke have dårlig samvittighed over at sende dem afsted - de får også bare aktivering på en anden måde i feks børnehave / vuggestue .. 

Jeg går selv hjemme indtil jeg skal starte på nyt job d 18/1 og min datter kommer stadig afsted 4 dage om ugen (fra 9.00 til 14.45), jeg må ærlig indrømme at jeg synes at det var svært nok at aktiverer hende i juleferien i de to uger ... alt er jo lukket ned, og vi er nærmest kun inde hjemme og ude på gåture ..

Anmeld Citér

8. januar 2021

Katrines89

Profilbillede for Katrines89
Anonym skriver:

Jeg synes ikke nogen der har skrevet herinde, at de ikke orker deres børn - måske i nogen situationer kan man synes at det er træls, fordi man er vant til noget andet. 

Med dynamisk mener jeg, at verden ændrer sig. Man kan blive ramt af depression, blive fyret, komme på offentlig bistand efter man har fået børn. Og så vil ens situation være akkurat den samme, som hende du startede med at citere. 

At være “dårligere” stillet økonomisk og psykisk er ikke ensbetydende med, at børn af sådanne forældre ikke er psykiske robuste. Mødre der eksempelvis lider sf angst eller depression har måske andre kvaliteter, end dem der er “raske”. De kan måske i højere grad fornemme børns trivsel end karrierekvinden, der i højere grad tænker på prestige og økonomi. 

Anmeld Citér

9. januar 2021

ønskebørn74

Wow... Jeg har det ligesom hende med overskuddet. Var normalt fungerende INDEN jeg fik børn.. Men var så uheldig at få en fødselspsykose og følgende depression.. Min var dog anderledes da jeg ikke afviste mine børn, men var angst for at miste dem.. Det har sat sig som stressangst og har taget lang tid at nå til hvor vi er idag.. Men der skal ikke ret meget til at få det til at blive værre igen. Og jeg var stærk, umenneskelig stærk førhen. Det tog os spontan abort på abort og ufattelig mange fertilitetsbehandlinger at få vores tvillinger. 12 1/2 år inden vi stod med levende børn i armene.. Så helt ærligt havde jeg ikke i min vildeste fantasi troet at jeg skulle komme til at lide af angst.. Hvad så mig, fortjener jeg mine børn. Får godt nok en dårlig smag i munden af dit indlæg..

Anmeld Citér

9. januar 2021

lineog4

Janet1989 skriver:

Ærligt , du skal passe på dig selv. Du skal virkelig ikke have dårlig samvittighed over at sende dem afsted - de får også bare aktivering på en anden måde i feks børnehave / vuggestue .. 

Jeg går selv hjemme indtil jeg skal starte på nyt job d 18/1 og min datter kommer stadig afsted 4 dage om ugen (fra 9.00 til 14.45), jeg må ærlig indrømme at jeg synes at det var svært nok at aktiverer hende i juleferien i de to uger ... alt er jo lukket ned, og vi er nærmest kun inde hjemme og ude på gåture ..

Jeg skal ikke være dommer eller cororna politi, men netop du ville jo ikke få tilbudt plads ved nødpasning, hvor ts stpr et helt andet sted. 

En ting er ikke ar have ideer til aktivering, en anden ting er at stå med en angst. 

Og vi er alle forskellige, og jeg bliver dybt misundelig på dig. Tænk t have muligheden for to skønne uger inden hverdagen starter på fuld hammer. Stod jeg mellem job skulle er ikke covid19 for at jeg forlængede ferien. Men igen vi er alle forskellige, og mine tanker er også funderet i en dyb misundelse efter en uge, hvor jeg stort set ingen tid og overskud har haft til mine egne børn.

Anmeld Citér

9. januar 2021

Hjemmegaaende

Janet1989 skriver:

Ærligt - det der er bare dårlig stil 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.