Udtryk som at tage sig sammen eller vokse med opgaven hører simpelthen ikke hjemme i en diskussion om angst. Psykisk sygdom er sygdom på lige fod med fysisk sygdom, og det fortjener at blive taget alvorligt.
Jeg har selv haft en depression, og enhver opfordring til at tage mig sammen knækkede mig yderligere. For der var ikke noget, jeg hellere ville - og ikke noget, jeg mindre kunne.
Jeg har også selv haft dage, hvor jeg ikke kunne overskue mine børn på grund af en efterfødselsdepression. Jeg hadede mig selv og følte mig som en uduelig mor, der ikke fortjente mine børn. Jeg gjorde mit bedste, hver dag, for at have energi og overskud nok til at kysse, kramme, holde om dem og sige, at de er vidunderlige. Men jeg ville under ingen omstændigheder have haft overskuddet til at være på alene en hel dag fem dage om ugen. Det ville have knækket mig, og mine børn ville være blevet voldsomt påvirket af sådan et knæk.
Skal vi ikke være glad for, at vi lever i et samfund, hvor TS' lidelser ikke behøver at gå ud over hendes børn? Vi har mulighed for at give TS pauser og ro om dagen, så hun kan være den bedste mor for sine børn, når de er hjemme. Det er da fantastisk! For i sidste ende handler det her jo ikke kun om TS, men i endnu højere grad om børnenes trivsel. Som jeg ser det, er hun en kærlig mor, der lige nu er stærkt begrænset af sin sygdom - men heldigvis både kender og anerkender hun sine egne grænser.
Anmeld
Citér