ErDuHerIkkeSnart skriver:
Det ved jeg ikke, om jeg “har det med at gøre” - det er i hvert fald ikke intensionen og jeg synes da egentlig at jeg debatterer ret sobert?
Jeg har skrevet et par indlæg ovenfor med en del argumenter og uddybninger. Det største hængeparti ift. det du spørger om her, er behandlingsrettighederne for enlige. Og her er jeg nok ikke fuldkommen klar i spyttet, for jeg er på flere steder lidt i tvivl om hvad jeg mener. På den primære side tæller at jeg gerne vil ligestille alle ift. ret til behandling, herunder de økonomisk dårligt stillede, de homoseksuelle, de enlige, osv. På den anden side tæller at jeg godt kan se en række dilemmaer forbundet med at åbne frit og ubegrænset for alle uanset medicinsk begrundelse. Sååå ... jeg tror, at jeg må forblive usikker lidt endnu.
Ja, nu kan jeg se, at vores indlæg har krydset hinanden, så du har svaret på det med de enlige.
Men hvis det handler om, at du vil ligestille alle - så bliver børn jo netop gjort til en menneskeret. Så kommer det til at handle om det i stedet for barnet rettigheder.
Det er okay at være usikker på, hvad man mener. Det har jeg også selv været. Og så alligevel ikke helt.
Det er pissehårdt at være barnløs som single. Fordi man ikke rigtigt kan gøre noget ved det.
Jeg har faktisk nogle gange ønsket, at mit problem var, at jeg ikke kunne få børn. For hvis jeg da bare havde den rigtige mand, så kunne vi i det mindste forsøge med behandling eller adoption.
Da jeg var allermest skruk, kunne jeg sagtens argumentere for (altså kun over for mig selv), at det da kun var rimeligt og fair, hvis enlige kvinder havde samme rettigheder som par.
Men det er også en ret ny problemstilling, for aldersmæssigt vender jeg den tunge ende nedad herinde, og behandling af enlige var ikke noget man rigtigt tænkte over. Det var slet ikke en mulighed, fordi det ikke var lovligt.
Men samtidig må jeg erkende, at jeg har haft en del fertile år, hvor jeg altså ikke har fundet manden. Og måske gjorde jeg for lidt for at finde ham, og tiden løb fra mig. Den må jeg tage på mig.
Og da jeg blev lidt mere klar i hovedet igen, begyndte jeg at tænke mere over barnets rettigheder. Jeg synes, det er ret problematisk med vilje at sætte et barn i verden, der ingen far har (eller i det mindste to forældre - eller tre, hvis det er regnbuebarn)
Jeg har ikke noget at udsætte på solomødrene. De gør det godt, og deres børn trives.
Men man sætter unægteligt børnene i en mere udsat position, hvis der kun er én forælder. Og da jeg selv har haft en virkelig god far, som har været en stor ressource i mit liv, så synes jeg ikke, jeg har ret til at fratage mit barn det.
Vi glemmer lidt børnenes rettigheder, fordi vi er meget optaget af de voksnes rettigheder.
Hvis der er tale om homoseksuelle eller regnbuebørn med tre forældre, så er der trods alt stadig en forælder, hvis der sker noget med den ene.
Og da min søster fik brystkræft, og hendes yngste kun var 4 år, så tænkte jeg - puha det er sørme godt, at der er en far.