Støt ivf behandling til barn nr.2 I det offentlige

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

9.359 visninger
97 svar
126 synes godt om
15. maj 2020

Falk

Vil I være så super søde at støtte op omkring foreslaget: ivf til 2. Barn I det offentlige, med en underskift, det ville være en rigtig stor hjælp til alle som ønsker en søskende til sit barn, men som ikke kan på normal vis.

https://www.borgerforslag.dk/se-og-stoet-forslag/?Id=FT-04076

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. maj 2020

Rockertand

Falk skriver:

Vil I være så super søde at støtte op omkring foreslaget: ivf til 2. Barn I det offentlige, med en underskift, det ville være en rigtig stor hjælp til alle som ønsker en søskende til sit barn, men som ikke kan på normal vis.

Sådan som du skriver det her, kan det lyde, som om det handler om gratis barn nr 2, det er det IKKE.

Det handler alene om at få lov til ved egenbetaling at opbevare æg udover de 5 år, ikke andet.

Anmeld Citér

15. maj 2020

Tommelise

Falk skriver:

Jeg kommer ikke til at skrive under, for jeg synes, det er vigtigere at pengene bruges på forskning, så behandlingerne bliver bedre, færre og forhåbentlig mere skånsomme. 

Og så skurrer det i mine øre at tale om "infertile enlige kvinder" - man jo kun infertil, hvis man ikke kan få børn.

Anmeld Citér

16. maj 2020

Abracadabra

Rockertand skriver:

Sådan som du skriver det her, kan det lyde, som om det handler om gratis barn nr 2, det er det IKKE.

Det handler alene om at få lov til ved egenbetaling at opbevare æg udover de 5 år, ikke andet.

Nej, det aktuelle forslag handler om at gøre fertilitetsbehandling til barn nr. 2 gratis. Der står netop, at lovgivningen skal følges vedr. opbevaring af æg i max 5 år. 

Jeg går desværre ikke ind for forslaget - jeg synes, at pengene skal bruges anderledes. Men det er en spændende debat!!

Anmeld Citér

16. maj 2020

Tommelise

Abracadabra skriver:

Nej, det aktuelle forslag handler om at gøre fertilitetsbehandling til barn nr. 2 gratis. Der står netop, at lovgivningen skal følges vedr. opbevaring af æg i max 5 år. 

Jeg går desværre ikke ind for forslaget - jeg synes, at pengene skal bruges anderledes. Men det er en spændende debat!!

Jeg må også indrømme, at jeg synes, pengene skal bruges anderledes.

Ikke bare inden for fertilitetsverdenen, men der er altså så mange ander områder af sundhedsområdet, hvor det halter, og pengene kan kun bruges én gang.

Anmeld Citér

16. maj 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Rockertand skriver:

Du forveksler to helt forskellige borgerforslag. 

Anmeld Citér

16. maj 2020

Babilooo

De penge kan bruges bedre andre steder. Og med den økonomiske situation der kommer ud af corona vil jeg tro st fertilitetsbehandlimgstilbud netop er der hvor der skæres først. Så at udvide det kommer ikke til at ske - og jeg ville heller ikke støtte det. Desværre

Anmeld Citér

16. maj 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Falk skriver:

Jeg tror simpelthen, helt generelt, timingen er dårlig vedr. forslag til nye, omkostningstunge tiltag inden for det offentlige. 
Helt personligt synes jeg heller ikke, det er noget godt argument, at par risikerer at gå fra hinanden, og at incitamentet for dette kan være, at de i nye forhold kan få gratis behandling. Det lyder beregnende og lidt kynisk - med samme afsæt kunne man argumentere med, at der er risiko for, den ene part forlader den anden for en ny, mere velhavende partner, der kunne finansiere ubegrænset behandling eller en ny partner uden fertilitetsproblemer. Jeg tror, de fleste potentielle sympatisører vil foretrække at se det som en ren økonomisk problemstilling - inkl. de følelsesmæssige belastninger, det medfører - for det enkelte par og ikke som en måde at forhindre mere eller mindre spekulative måder at få flere børn på.  

Anmeld Citér

16. maj 2020

Babilooo

Man kan også spare sammen fra man går i behandling med barn nr 1 gratis, og så have råd til barn nr 2 når man når 5 år frem. Men måske vil folk heller have en ferie, bil mm.

Hvorfor skal andre betale for at folk kan få to børn og stadigvæk tage på ferie, købe nyt fjernsyn osv. og hvad med tre børn. Hvorfor er 2 det ultimative..?

Synes forslaget er mærkeligt.  

Anmeld Citér

16. maj 2020

Babilooo

Eller skulle man kunne ansøge om det i stedet for - fertilitetsbehandling i det hele taget?

Jeg har fået to børn. Det ene gratis og det andet løb op i ca. 80-100.000. Vi tog ikke på ferier for at have råd til barn nr 2. Men ærligt - vi kunne også have sparet sammen til barn nr 1. Jeg kunne sikkert også have betalt min egen uddannelse. Og børnepenge..?

Jeg tænker at jeg har fået en del som jeg ikke har haft behov for, men som har været rart. Men vi skal også passe på at det ikke bliver et kravs samfund... “jeg har ret til...”. For så er det klart at vi ender med en skat, der er den højeste i verden. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.