Falk skriver:
Ja ok , men nu må jeg så indrømme at jeg havde været på kontanthjælp I 5år og ikke så meget som en jobsamtale, kun grundet en ting: ingen uddannelse. Så jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige til det udover at jeg ved det er hammer svært at få et job hvis man er på kontanthjælp. Havde det ikke været for jobcentret dengang I Gladsaxe havde jeg aldrig fået et job.
Hvis man nu skulle bruge din egen retorik - så kunne man jo også sige:
"Hvorfor skal andres skattekroner gå til, at du er på kontanthjælp, fordi du ikke gad at tage en uddannelse ?"
Men jeg tror ikke, det var fordi du ikke gad.
Eller - der findes altså stadig jobs, som man kan bestride uden en uddannelse - hvorfor har du ikke taget sådan et job?
Hvorfor har du ikke meldt dig i et vikarbuerau ?
En uddannelse er jo ikke noget, man får - det er noget, man tager.
Der kommer ikke nogen og ringer på din dør og forærer dig en uddannelse.
Men alle de spørgsmål er heller ikke så lette at besvare.
Jeg tænker, at du har haft nogle udfordringer, der har gjort, at det ikke bare lige har været så let for dig at tage en uddannelse.
Jeg kender mange, hvor det at tage en uddannelse ikke er noget, man bare lige kan.
Det er heller ikke alle, der kan tage og passe et ufaglært job.
Og det er også rigtigt, at det er blevet sværere at få et job uden en uddannelse, fordi mange jobs rent faktisk kræver en form for uddannelse.
Et fabriksjob kan rent faktisk være rigtig svært, hvis man har svært ved at læse.
Du har også haft det svært, og det er i orden at være ked af, at nogle ting har været svære.
Det må være meget hårdt for dig at have et handicappet barn.
Det er bare ikke en anden gruppes skyld.