ErDuHerIkkeSnart skriver:
Lad os nu kalde en spade for en spade - selvfølgelig har egenbetaling på behandling en social slagside, ligesom det meste anden egenbetaling på sundhedsydelser har. Det kan man jo vælge at synes er fint - eller man kan afmontere dilemmaet med henvisning til “biler og ferie”, men det ændrer jo ikke på konsekvenserne for økonomisk svagere stillede.
Til selve forslaget: Selvfølgelig skal mennesker som lider af infertilitet have afgang til hjælp via det offentlige - flere gange. Vi behandler heller ikke de fleste andre lidelser med et engangs-klausul (“Desværre, Hr. Hansen - vi har behandlet deres sukkersyge én gang, nu må De selv klare resten)
.
Når folk tillader sig en personlig (fremfor en lægefaglig) holdning til ovenstående, handler det i mine øjne ofte om en manglende anerkendelse af infertilitet som dét, det er: en sygdom, som i mange tilfælde kan behandles, og som i ubehandlet tilstand kan have enorme konsekvenser for den enkelte. Det gælder også sekundær infertilitet.
Mennesker omfattet af ovennævnte forslag omfatter fx manden som mellem barn nr. 1 og 2 fik ødelagt sin sædkvalitet af kemo, kvinden som gik i overgangsalderen som 23-årig, parret som mistede deres baby efter fødslen, osv. Og så alle de helt almindelige familier, som “bare” ønsker sig mere end et enkelt barn, for både deres egen og søskendes skyld.
Det handler ikke om at gøre det til en menneskeret at få børn. Det handler om at kunne gøre det til en ret at kunne modtage hjælp til at få børn, så længe det ud fra en lægefaglig vurdering er meningsfyldt.
Ps: Skide spændende debat - Det er sgu da i øvrigt paradoksalt, at det herhjemme er mig, som grundet bortopererede æggeledere gør, at vi ikke kan få hjæp til flere børn. Men hvis manden og jeg går fra hinanden, kan vi begge få gratis hjælp? 
Men i såvel forslaget som dit indlæg hér optræder jo netop ikke-lægefaglige argumenter, og dermed kan man vel ikke klandre modstandere af forslaget for at tage sådanne i brug? Det er ikke et lægefagligt argument, at par kan vælge at gå fra hinanden for at få de eftertragtede børn med nye partnere. (Rent økonomisk tror jeg nu heller ikke, det er en overskudsforretning for ret mange at vælge den model - en skilsmisse og etablering i nye rammer er mig bekendt en dyr affære.)
Jeg kan godt anerkende diverse tilstande, herunder infertilitet, som sygdomme, uden at det betyder, at jeg giver grønt lys for enhver behandling af disse. Du lægger op til, at det ofte er denne manglende anerkendelse, der får folk til at vende sig imod forslag som dette. Men senere i tråden - hvor andre indvender, at adskillige anerkendte sygdomme og lidelser også nedprioriteres - mener du, det er udtryk for whataboutism. Det hænger i mine øjne ikke sammen, at du tillægger folk en bestemt holdning - “infertilitet er ikke en sygdom” - for så, når nogen siger “jo, men ikke alle sygdomme behandles” at skyde det ned som irrelevant argumentation.
Jeg ville ikke selv vælge at argumentere for finansiering af en særlig behandling af min lidelse med ikke-lægefaglige argumenter og spekulationer om, hvilke private beslutninger og valg, det kunne lede mig til, hvis jeg ikke fik den pågældende behandling. Spektret af scenarier er jo endeløst, hvis vi først går ind på dét spor. Dermed åbner man i dén grad også for en følelsesladet og subjektiv modargumentation, og så forsvinder fokus netop fra det lægefaglige og objektive.