Støt ivf behandling til barn nr.2 I det offentlige

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. maj 2020

Ellos

ErDuHerIkkeSnart skriver:

Men det er jo netop ikke sammenlignelig - rent fysisk. Det er samtidig forskningsmæssigt påvist, at de psykologiske reaktioner på ufrivillig barnløshed til dels minder om de, man ser optræde ved livstruende sygdom. Det kan man jo synes alt muligt om det rimeligt i - men det har sådan set ikke rigtig noget med mig, eller mine holdninger at gøre? 

I dit seneste indlæg skriver du af en eller anden grund, at jeg fremstår uempatisk og skal tage min retorik op til overvejelse, hvis jeg vil "vinde andres sympati for min mærkesag". Det er til denne sætning jeg bemærker, at denne debattråd ikke er min, ej heller at jeg har som sådan ser et behov for at "vinde sympati". For mig handler det om helt almindelig meningsudveksling om et svært emne. Her er det fuldkommen korrekt at området omkring fertilitet og barnløshed har en stor interesse hos mig, blandt andet qua min egen historie - men det er vel sådan set heller ikke problematisk?

Du ændrer jo helt præmissen for din argumentation nu. Jeg har på ingen måde sagt, at det ikke passer at man kan få de samme psykologiske reaktioner ved ufrivillig barnløshed som ved livstruende sygdomme. Jeg siger blot at det ikke passer at det er livstruende at være barnløs, hvilket er hvad du har skrevet. Og nu handler denne debat jo i øvrigt slet ikke om barnløshed, så jeg forstår slet ikke hvorfor du egentlig argumenterer for konsekvenserne af dette. Igen, jeg ved ikke hvad jeg må kalde det hvis ikke en mærkesag, men det er nu heller ikke dét der er det vigtige for mig. Jeg har tilkendegivet min mening om din retorik, og understreget at din påstand er forkert, og du kan så overveje at tænke over min kritik eller at lade være. Jeg forventer ikke at du selv kan se det forkerte i din argumentation, men man kan jo altid håbe. Jeg er jo heller ikke den eneste der påpeger det overfor dig. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. maj 2020

Ellos

Ja, det skriver du. Dertil skriver du ord som navnebeskuende, forkælet og uforskammet - hvilket får mig til at tænke, at jeg har fået trådt dig godt og grundigt over tæerne. Jeg tror primært det sker, fordi du misforstår, hvad jeg skriver rundt omkring - og overser de mange steder, hvor jeg forsøger at nuancere de sammenligninger jeg trækker, og understrege hvilken vigtighed jeg (også) tillægger andre sundhedsområder. 

Nej det skriver jeg faktisk ikke at du er  Jeg kender dig ikke som person, og har derfor ikke behov for at tillægge dig generelle personlighedstræk. Jeg tager udelukkende udgangspunkt i hvad du skriver her i debatten. 

Anmeld Citér

18. maj 2020

ErDuHerIkkeSnart

Ellos skriver:

Nej det skriver jeg faktisk ikke at du er  Jeg kender dig ikke som person, og har derfor ikke behov for at tillægge dig generelle personlighedstræk. Jeg tager udelukkende udgangspunkt i hvad du skriver her i debatten. 

Men det er da sådan som udgangspunkt heller ikke særlig konstruktivt? Jeg er som sagt usikker på, hvor du læser de ting du henviser til, men jeg vil meget gerne opklare nuancerne, hvis du vil henvise mig til det.

Anmeld Citér

18. maj 2020

Ellos

Men det er da sådan som udgangspunkt heller ikke særlig konstruktivt? Jeg er som sagt usikker på, hvor du læser de ting du henviser til, men jeg vil meget gerne opklare nuancerne, hvis du vil henvise mig til det.

Er du usikker på hvor det er du skriver, at ufrivillig barnløshed er potentielt livstruende, og sammenligner det med livstruende sygdomme, handicaps osv? For det er sådan set det eneste jeg har forholdt mig til  Da jeg nævnte, at du ofte skriver om barnløshed og konsekvenserne heraf, var det blot ment som en forklaring på hvorfor jeg gik ud fra at det var en mærkesag for dig. 

Anmeld Citér

18. maj 2020

PT

Profilbillede for PT
Når forandringens vinde blæser, bygger nogle læhegn, mens andre rejser vindmøller
Falk skriver:

Nu ved jeg ikke hvor mange som bliver sorteret fra, men vil sige alle skal have en chance og hvis man følger reglerne på jobbet og gør det godt kan jeg ikke se hvorfor 'Mette' skulle foretrækkes fremfor 'Fatima' . Medmindre selvfølgelig at 'Fatima går med Hijab og skal ud og be I løbet af dagen på arbejdet. Så kan det blive et problem.

Jeg hedder Pernille og går med hijab og bruger nogle af mine pauser på at bede. Hvornår skal jeg sorteres fra, synes du?

Anmeld Citér

18. maj 2020

Tommelise

PT skriver:

Jeg hedder Pernille og går med hijab og bruger nogle af mine pauser på at bede. Hvornår skal jeg sorteres fra, synes du?

Tja, jeg ved jo ikke, hvad Falk mener, men for min skyld må du gerne bruge din frokostpause på at bede.

Om man bruger sin frokostpause på at bede, drikke kaffe eller gå en tur, kan vel være ligegyldigt.

Men hvis du kræver ekstra pauser, fordi du skal bede på bestemte tidspunkter og mange gange, så kan det blive lidt problematisk.

For så går det ud over dine kolleger.

Anmeld Citér

27. maj 2020

Tommelise

Hej med dig

Jeg tænker, at det er fuldt ud muligt at være uenige i et debatforum, uden at blive agressiv. Så derfor giver jeg det lige et skud mere

Jeg sammenligner som sådan ikke selve barnløsheden med noget livstruende. Thi, det er den jo ikke - fysisk i hvert fald.

Men der er flere gode grunde til at perspektivere infertilitet til anden sygdom, i forhold til måden vi som samfund og sundhedsvæsen behandler dem på. Eksempelvis:

1) Fri adgang til fertilitetsbehandling kunne i højere grad bør bero på en lægefaglig vurdering, ligesom mange andre lidelser - hvor vi ikke kun behandler én gang, hvis det vurderes at fortsat behandling er virksningsfuld (her er diabetes et karikeret eksempel i mit første indlæg, fordi det i mine øjne sætter paradokset på spidsen).

2) Vi behandler mange sygdomme på fælleskassens regning, fordi vi erkender at det modsatte ville have voldsomme konsekvenser for livskvalitet og psyke hos patienten, heruden handicap, samt fysiske og psykiske problemstillinger af ikke-fatal karakter (og det skal vi naturligvis blive ved med).

3) Reaktionerne hos folk der kæmper med ufrivillig barnløshed ligner de stressreaktioner- og belastninger der ses hos folk med potentielt livstruende sygdom . Herunder depressioner, stress og selvmordstanker. Det kan man jo normativt synes om, hvad man har lyst til, men det ændrer ikke på billedet.

Rigtig god og blodtrykssænkende mandag til dig.

Jeg tror, jeg har fattet, hvad du mener med fuld accpet.

Du sammenligner kræft og infertilitet. Men du sammenligner også infertilitet og cøliaki. 

Den fulde accept af det som en sygdom er- om man så havde 8 børn, så er man stadig infertil. Og en kvinde på 80 uden livmoder er stadig infertil.

Det giver igen nogle etiske dilemmaer.

Men jeg har vist forstået, hvad du mener med fuld accpet.

Resten er vist politisk.

Anmeld Citér

27. maj 2020

Tommelise

Tommelise skriver:

Jeg tror, jeg har fattet, hvad du mener med fuld accpet.

Du sammenligner kræft og infertilitet. Men du sammenligner også infertilitet og cøliaki. 

Den fulde accept af det som en sygdom er- om man så havde 8 børn, så er man stadig infertil. Og en kvinde på 80 uden livmoder er stadig infertil.

Det giver igen nogle etiske dilemmaer.

Men jeg har vist forstået, hvad du mener med fuld accpet.

Resten er vist politisk.

Og ja - de psykiske reaktioner kan være lige så voldsomme som ved kræft. Det viser forskningen.

Har det også på førstehånd fra en kvinde, jeg kender, der har prøvet begge dele. 

Så har jeg vist fuldført min mission her på baby.dk

Og så vidt jeg ved, taler du ikke din egen sag - da du vist har 2 børn.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.