Er det mig, der er galt på den?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. april 2020

Anonym

Mamman skriver:

Det er så måske et sted mellem 22-24.000 udbetalt. Ud af dem skal hun sørge for mad til 5 børn og sin egen familie, legetøj, bleer, vaskeklude osv., husleje, el, vand og varme. Det syntes jeg ikke er meget.... jeg ved godt at der nok er to indtægter men alligevel.....

Jeg har været dagplejer i mere end 10 år. Jeg fik udbetalt 21.172,02 i november 2019, for en arbejdsuge på 48 timer. Det dækker både min løn og børnenes mad og alt muligt andet. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. april 2020

Rundtpågulvet

321 skriver:

Altså hvis du arbejdede ude vil du jo betale til transport udgifter i stedet og bruge en masse tid på transport frem og tilbage. Tid som man ikke får noget for. Som dagplejer skal man jo ikke bruge tid og penge på transport, slitage på bilen f.eks. 

Jeg er egentlig lidt i tvivl om hvad du mener 

Altså tænker du at jeg skal have en lavere løn fordi jeg ikke skal køre til min arbejdsplads hver dag ?

Eller at det er fair jeg selv betaler for f.eks. toiletpapir og håndsæbe på min arbejdsplads fordi jeg ikke har høje transportudgifter ?

Jeg er ikke lige klar over hvordan du indtænker transport i lønforhold, (så længe der ikke er tale om arbejdsgiver betalt transport naturligvis) transporten både mht afstand og middel er vel et privat og selvvalgt anliggende. 

Der er en meget høj grad af "tage penge med på job" i dagplejen. Helt ned til en bagatel som den kuglepen og det papir jeg noterer en telefonbesked på. Kig dig engang rundt på din arbejdsplads, og forestil dig hvis hovedparten af dine værktøjer skulle betales af din løn, helt ned på kuglepen-niveau  

Jeg har valgt mit job, fordi jeg elsker faget og livsstilen. Men derfor behøver det ikke at være ensbetydende med at jeg synes det er fedt at dække alle udgifter selv 

Måske er det netop de særlige lønvilkår, der får nogle dagplejere til at bede om forældrebetaling til solcreme mm Jeg så hellere end gerne at dagplejen fik et driftsbudget og tilhørende betalingskort fra kommunen frem for denne sammenblanding. 

Anmeld Citér

26. april 2020

Anonym

321 skriver:

Altså hvis du arbejdede ude vil du jo betale til transport udgifter i stedet og bruge en masse tid på transport frem og tilbage. Tid som man ikke får noget for. Som dagplejer skal man jo ikke bruge tid og penge på transport, slitage på bilen f.eks. 

Men til gengæld bruger vi mange gange tid udover de 48 timer til at rydde op efter arbejde, gøre rent, og vores økonomi skal også dække, hvis gulvet skal skiftes ud eller hvis væggene skal males. Der er altså en del slitage med mange småbørn i huset over tid. Vores hjem er jo ikke kun vores hjem længere. Det er også vores arbejdsplads og den skal altså altid se præsentabel ud for de børn vi passer samt deres forældre. Prøv en gang også at tænke på, hvordan vi altid bliver nødt til at planlægge, hvis f.eks. væggene i stuen skal males. Hvis vi arbejdede ude, jamen så kunne vi tillade os at strække den over et par uger måske, hvis det var det, vi havde lyst eller overskud til, for det er jo bare os selv, der skal være der (bevares, jeg ved godt, at der er mange, der også laver praktiske gøremål i ferier men i bund og grund er det valgfrit). Men det kan vi ikke altid. Herhjemme ville vi være nødt til at presse det hele sammen på en weekend, fordi det skal stå klart til når dagplejebørnene kommer igen. Og det tager altså tid med skabe, der skal tømmes og skrues ud af væggen, møbler der skal flyttes væk og møbler og gulv, der skal dækkes til. Tre børn, der også lige skal ses og høres og fodres af... Og så skal det hele på plads igen bagefter... med mindre vi inddrager ferien til det i stedet for at tage i sommerhus og koble af. En time før vi egentlig "møder ind" om morgenen skal vi kunne tage telefonen i tilfælde af gæstebørn og det er også udover de 48 timer. Og bare fordi, jeg arbejder i mit hjem, så er det ikke ensbetydende med, at vi ikke har bil, som skal til service, syn og repareres en gang imellem og bilforsikring. Og vores familie bor langt væk, så vi kører rigtig tit langt i bil, så de udgifter har vi stadig.

Nu kommer det måske til at lyde meget negativt, men jeg elsker også mit job og min familie trives med det. Men alt har også bare en pris. Min mand synes da nogle gange også, det kunne være rart at kunne gå ud i køkkenet og lave morgenkaffe i underbukser, men det kan han ikke, fordi der er dagplejebørn og måske deres forældre, for jeg åbner mit hjem fra tidlig morgen til sen eftermiddag. Dette er noget af det og den "betaler" vi som familie og jeg som dagplejer også glædeligt, fordi jeg synes, det er givende at arbejde med børn. Men som tidligere nævnt, så har vi stadig husleje, der skal betales, vi skal også selv have mad på bordet og vi vil da også gerne have lov til at holde ferie med vores familie. Vi har forsikringer på bil og hus og på os selv. Og jeg har simpelthen svært ved at forstå, at der er nogle, der synes, vi får for meget... At vi ikke fortjener vores løn. Det står ikke nogen steder direkte, men jeg føler, det står mellem linjerne.

Dette har ikke noget med ts indlæg at gøre, men jeg syntes bare det kom så meget mere til at handle om vores "høje" fradrag, som egentlig bare gør det muligt for os at få det hele til at køre rundt og det blev jeg nødt til at kommentere på.

Anmeld Citér

26. april 2020

Mamman

Profilbillede for Mamman
Anonym skriver:

Jeg har været dagplejer i mere end 10 år. Jeg fik udbetalt 21.172,02 i november 2019, for en arbejdsuge på 48 timer. Det dækker både min løn og børnenes mad og alt muligt andet. 

Det er ikke meget

Anmeld Citér

26. april 2020

Soonmom

Mamman skriver:

Det er ikke meget

Jeg synes det er vanvittigt meget 

I perioder har du tidlige børn og langt under 48 timer, så det er da vanvittig meget 

Anmeld Citér

26. april 2020

IenFart

Profilbillede for IenFart
Anonym skriver:

Men er det reelt 48 timer per uge? Da vi havde vores barn i dagpleje havde dagplejeren også på papiret en lang uge, hvis vi forestiller os hun havde børn fra åben til luk. Men det var langt fra tilfældet. Hun var  vant til, at alle børnene blev hentet senest kl 15 - faktisk i sådan en grad at hun nærmest stod og trippede for at komme ud af døren hvis den blev 5 minutter over 15.

Anmeld Citér

26. april 2020

Rundtpågulvet

Soonmom skriver:

Jeg synes det er vanvittigt meget 

I perioder har du tidlige børn og langt under 48 timer, så det er da vanvittig meget 

I en pendlerkommune som min, har vi mange børn der er i dagplejen i 48 timer om ugen. Man har endda måtte udvide åbningstiden i vuggestuen for at imødekomme forældrenes behov. 

Jeg har en forælder der står på mit dørtrin når jeg åbner om morgenen, hvorefter forælderen skal videre og aflevere et barn andet steds når de åbner. En anden forælder træder ind af døren et minut i lukketid og giver mig tit 5 minutters overtid, hvorefter de skal videre til næste og hente lige til luk der også. Der kan også være en del kørsel mellem dagpleje/børnehave/SFO.  Sådan er det bare at være dagplejer og barn i en pendlerkommune :-)

Det er ikke vanvittigt meget udbetalt, når det skal dække både drift og vedligehold. Husk på at børnene heller ikke er forsikret, et barn lavede ridse i min bil, den måtte jeg selv betale, en kollega oplevede at et barn rev et stykke tapet af væggen, det skulle hun selv betale og bruge sin ferie på at udbedre. 

Jeg har sidste år brugt 5000 (og min ferie) på at lægge nye gulvtæpper i børnenes legeværelser. Tæpper som er blevet slidt af børnene. Gulvtæpper holder måske 5 år. Jeg bruger ca et par tusinde hver 2.-3. år på at male vægge og paneler. Min opvasker, vaskemaskine, støvsuger osv kører oftere og slides mere. Jeg forventes at have computer, printer og telefon, det skal jeg også selv anskaffe. Jeg betaler selv for at få ladcyklen lappet.

Jeg får leveret nyt sand til sandkassen hvert år. Jeg bruger min fritid på at tømme og låne trailer for at køre gammelt sand væk og mere fritid på at fylde nyt sand i. Min sandkasse er 2x2 m. Det tager tid :-) sandkassen, låg og sandlegetøj har jeg selv betalt. Sandkassen blev bygget og sat op i min sommerferie. Den kommende sommerferie skal mit legehus males. Gæt hvem der har betalt, opsat og malet legehuset ? 

Jeg gør rent, vasker deres sengetøj og handler ind i min fritid. Jeg skal være til rådighed for telefonopkald om gæstebørn i en time inden jeg åbner. Jeg arbejder langt over 48 timer .

21.000 rækker ikke langt, når en dagplejer betaler alt, både stort og småt. Jeg er uddannet pædagogisk assistent, så jeg får lige lidt mere end de nævnte 21.000 og er på slutløn allerede.

Jeg elsker jobbet som dagplejer, men bliver ærgerlig når nogen tror st vi bliver rige pga fradraget. 

Anmeld Citér

26. april 2020

Rundtpågulvet

IenFart skriver:

Men er det reelt 48 timer per uge? Da vi havde vores barn i dagpleje havde dagplejeren også på papiret en lang uge, hvis vi forestiller os hun havde børn fra åben til luk. Men det var langt fra tilfældet. Hun var  vant til, at alle børnene blev hentet senest kl 15 - faktisk i sådan en grad at hun nærmest stod og trippede for at komme ud af døren hvis den blev 5 minutter over 15.

Jeg ved at man i nogle kommuner har dagplejere på deltid. Det må være de kommuner hvor der er arbejdspladser tæt på. 

Hos os kører de fleste forældre langt til arbejde, så jeg tror at det kan tælles på en hånd hvor tit jeg har fri før åbningstid. Omvendt har jeg overtid ca 10-15 gange årligt, fordi mine pendlerforældre sidder fast i trafikken. 

Anmeld Citér

26. april 2020

fehår

IenFart skriver:

Jeg tror, det kommer an på kommune og dagplejer. Jeg har dårlig erfaring med privat dagpleje, for vores gamle lavede flere og flere tiltag for at gøre sin arbejdsdag kortere: for eksempel var det skidt for børnene, hvis de ikke spiste morgenmad hjemme, og åh, det var synd, hvis de blev hentet senere end 15  Reelt havde hun derfor mange dage kun børn fra 7:30 eller 8:00 til 15:00  

Vi er selvfølgelig ikke hos den dagplejer længere. 

Jeg er sikker på, der er rigtig mange reelle og gode dagplejere derude, men der er desværre også nogle, der ikke er særligt samarbejdsvillige. 

Anmeld Citér

26. april 2020

IenFart

Profilbillede for IenFart
Rundtpågulvet skriver:

Jeg ved at man i nogle kommuner har dagplejere på deltid. Det må være de kommuner hvor der er arbejdspladser tæt på. 

Hos os kører de fleste forældre langt til arbejde, så jeg tror at det kan tælles på en hånd hvor tit jeg har fri før åbningstid. Omvendt har jeg overtid ca 10-15 gange årligt, fordi mine pendlerforældre sidder fast i trafikken. 

Vi bor i en forstad til København, så det er vist meget varierende hvor langt folk har til arbejde. Men jeg kan godt høre i dit tilfælde kan det blive til rigtig mange timer.

Jeg tror også mest det var vores dagplejers attitude, som gjorde mig irriteret. Nogle dage virkede det næsten som et problem, hvis vi hentede efter 15 til trods for at hendes åbningstid var til kl 17. Og hun var kommunal.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.