Er det mig, der er galt på den?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. april 2020

Rundtpågulvet

Soonmom skriver:

Ja de var private, men forsikringsmæssigt må det være det samme? (Og det er jo også en fast vikar, da hun jo netop var godkendt)

På nogle punkter er det kommunale og det private ens. Men de private er selvstændige erhvervsdrivende og har i visse tilfælde andre regler end de kommunale. De ligger i visse tilfælde i hver sin paragraf i dagtilbudsloven. Tidligere skulle de private f.eks ikke arbejde med udgangspunkt i læreplanen. Det kan jeg ikke lige huske om de skal nu. Tidligere måtte de kalde sig dagplejere, nu skal de kalde sig private pasningsordninger.

Jeg kan ikke tale for alle, men del private bruger godkendte familiemedlemmer eller professionelle vikarer, hvor de kommunale ofte har et gæstesystem eller fastansatte vikarer.

Mht forsikring skal de private tegne andre forsikringer da de er selvstændige erhvervsdrivende. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. april 2020

Rundtpågulvet

Soonmom skriver:

Fælles svar 

Kender godt arbejdsforholde , da jeg er pædagog i vuggestue. Så det er jo basic det samme bortset fra handle ind og vedligeholdelse 

Pauser får man langt fra altid i institution heller.

i øvrigt kan man jo sagtens handle ind sammen med børnene (det er der også læring i), sætte vask over kan man jo også nogle gange få gjort), gulvtæppe vil jeg aldrig nogensinde have, det er da vanvittig uhygiejnisk og så i en dagpleje, så dyrt og unødvendigt)

Men man bliver dagplejere fordi man brænder for det ? - jeg synes at lønnen er meget høj  

Men hvad får du i løn da ?

Hvad får en pædagog årligt på 37 timer?

Jeg har tidligere skrevet at min løn er omkring 32000 brutto. Nu tjekkede jeg efter på min lønseddel, jeg fik 317000 sidste år,  efter 14 års anciennitet. 

Anmeld Citér

26. april 2020

Anonym

Anonym skriver:

Jeg vil gerne lige spørge om noget: Er man som dagplejer ansat til 48 timer, eller er det som med lærere, at man har ‘tvungen’ overarbejde, og dermed også har en masse afspadsering, men ialt en arbejdstime på 37 timer, fordi man er ansat på årsnorm?

Jeg spørger af ren nysgerrighed. Jeg synes slet ikke det lyder som om I får en øre for meget udbetalt, og jeg har stor respekt for, at I åbner jeres hjem, i den grad I gør. 
Og i forhold til, om man i perioder har kortere arbejdsuge fordi man har tidlige børn, så er det da ligegyldigt, for man skal selvfølgelig have løn for al den tid man står til rådighed også.

Jeg er kommunalt ansat. Jeg er ansat til 48 timer om ugen, så 11 timer mere end normalt 37 timers fuldtidsarbejde. I princippet arbejder jeg jo så rundt regnet 11x4=44 timer "for meget" på en måned ift. andre, der har et fuldtidsarbejde på 37 timer. Jeg får 1/2 afspadseringsdag om måneden, hvilket svarer til ca. 4,8 timer, selvom jeg jo oftest arbejder i hele arbejdstiden. Jeg ved egentlig ikke, hvad du mener med tvungen overarbejde? Jeg er jo i hvert fald nødt til at være på arbejde, da jeg er alene med børnene og jeg jo selvfølgelig ikke kan efterlade dem eller lade andre tage over  Jeg mener at have regnet ud, at jeg har en timeløn på lige omkring 125 kr før skat og fradrag på en 48 timers arbejdsuge og jeg får, som nævnt, kun afspadsering for ca. 4,8 timer ud af 44 timer pr. måned.

Anmeld Citér

26. april 2020

Anonym

Anonym skriver:

Jeg er kommunalt ansat. Jeg er ansat til 48 timer om ugen, så 11 timer mere end normalt 37 timers fuldtidsarbejde. I princippet arbejder jeg jo så rundt regnet 11x4=44 timer "for meget" på en måned ift. andre, der har et fuldtidsarbejde på 37 timer. Jeg får 1/2 afspadseringsdag om måneden, hvilket svarer til ca. 4,8 timer, selvom jeg jo oftest arbejder i hele arbejdstiden. Jeg ved egentlig ikke, hvad du mener med tvungen overarbejde? Jeg er jo i hvert fald nødt til at være på arbejde, da jeg er alene med børnene og jeg jo selvfølgelig ikke kan efterlade dem eller lade andre tage over  Jeg mener at have regnet ud, at jeg har en timeløn på lige omkring 125 kr før skat og fradrag på en 48 timers arbejdsuge og jeg får, som nævnt, kun afspadsering for ca. 4,8 timer ud af 44 timer pr. måned.

Det er også underligt formuleret af mig. Som lærer er man ansat på en årsnorm, så man i gennemsnit arbejder 37 timer i ugen - men pga flere ferieuger til eleverne, bliver man nødt til at arbejde over i alle skoleugerne, om man så kan sige, og så afspadsere det i vinterferie og efterårsferie, fx. Så en lærer arbejder som regel 40 timer i ugen, men har færre arbejdsuger end andre lønmodtagere. Så jeg tænkte, om det var noget af det samme med dp, men det kan jeg forstå, det ikke er.

Anmeld Citér

26. april 2020

Anonym

Soonmom skriver:

Øh du må ikke lade din kollega være alene med hendes egne børn PLUS dine I må MAX have 5, det står i loven 

Nej det kan godt være at arbejde og hjem flyder sammen, men det er jo charmen ved det. Du har intet transport, så den tid spare du (det ville fx være 5 timer allerede her).

Hvis alle børn sover på har du mulighed for at støvsuge , støve af osv fordi du jo netop er hjemme (igen sparet tid)

Nogle gange kan man være heldig at alle børn er hentet kl 15 = tidligt fri kvit og frit .

Man kan sagtens arrangere at gå til lægen, hvis fx din partner eller mor bliver godkendt, så kan du lige smutte til lægen i 30 min alternativ hente en vikar en (som self skal have løn, men det vil jeg jo mene der er rig mulighed for med den løn)

Jeg har været i praktik i dagpleje og når mine børn er store nok til selv at komme til og fra skole, drømmer jeg om en dagpleje , så kender altså godt til det

For det første gik det lidt stærkt med regnestykket mhp. antallet af børn. Min pointe var egentlig også bare, at jeg ikke kan nøjes med at kontakte en enkel dagplejer, og det er netop fordi vi så overstiger 5 børn. Men jo flere børn, jo flere dagplejere skal jeg kontakte for at få det til at gå op. 

Hvordan kan du egentlig sige, at jeg godt kan ansætte en vikar eller bruge min mor, hvis hun er godkendt? Jeg kan fortælle dig, at det kan man overhovedet ikke her i kommunen. Her bruges de andre dagplejere, som gæstedagplejere og de har jo selv dagplejebørn, så det er ikke "bare lige". Og man kan ikke få godkendt familie osv. her til at passe ens dagplejebørn, hvis jeg f eks. lige skal til lægen. Selv hvis man kunne, så ville jeg ikke kunne benytte mig af det, da min mand også har et arbejde at passe og vi bor ret langt væk fra hele vores familie. Så det land ville være lukket, hvis jeg havde muligheden bare, men det har jeg ikke. 

Jeg er i øvrigt klar over, at I i vuggestuerne også godt kan være pressede og stå med en masse udfordringer, som f.eks. dårlige normeringer. Jeg prøver slet ikke at insinuere, at I har det let. Men jeg synes, at du får det til at lyde som om, at det er som at bo på en lyserød sky at være dagplejer. At det hele bare er "let" og "ligetil... Men alt har også en pris. Der er fordele og ulemper ved at arbejde i institution og der er fordele og ulemper ved at være dagplejer. Jeg elsker at være dagplejer, men for at være det, så har jeg også været nødt til at give afkald på nogle ting. Og jeg er meget enig med den anden dagplejer, at man skal prøve at være dagplejer for overhovedet at kunne sætte sig ind i, hvad det vil sige at være dagplejer. 

Anmeld Citér

26. april 2020

Anonym

Anonym skriver:

Det er også underligt formuleret af mig. Som lærer er man ansat på en årsnorm, så man i gennemsnit arbejder 37 timer i ugen - men pga flere ferieuger til eleverne, bliver man nødt til at arbejde over i alle skoleugerne, om man så kan sige, og så afspadsere det i vinterferie og efterårsferie, fx. Så en lærer arbejder som regel 40 timer i ugen, men har færre arbejdsuger end andre lønmodtagere. Så jeg tænkte, om det var noget af det samme med dp, men det kan jeg forstå, det ikke er.

Ikke helt, nej  Dagplejen har i øvrigt også nødåbent for forældre, der har behov for pasning i skoleferier. Dvs. jeg kan godt komme ud for, at jeg skal have dagplejebørn i juleferien, dagene før påske, de andre 'lukkedage", vinterferien og efterårsferien - samtidig med, at mine egne børn er hjemme på ferie. Og så kan vi jo så ikke tage nogen steder hen overhovedet. Det var ikke lige til dig, men bare endnu en ting, man må affinde sig med som dagplejer 

Anmeld Citér

29. april 2020

Anonym

BG17 skriver:

Først og fremmest vil jeg lige pointere, at jeg ikke er negativ, men blot undrende over min datters dagpleje. Jeg vil meget gerne høre jeres synspunkter på sagen, for måske er jeg bare blevet for blind i den her sag.

Vi startede indkøring i privat dp lige før lockdown, hvor vores datter nåede 1,5 time alene i dp. (Hun nåede én uge i dp i alt). Det vil sige, vi indtil nu, har betalt for hendes plads i to måneder. Det er penge vi gladeligt har betalt for at beholde vores plads, samt at dp mor selvfølgelig også skulle have sin løn på trods af corona krisen. 

Dp er lige startet op igen, hun har ikke haft nødpasning. Vi har aftalt med dp mor, at vi holder vores datter hjemme et par uger endnu, så der kan komme mere ro på og dp mor kan lære de nye retningslinjer at kende, inden en ny indkøring. 

Vi står nu i den her situation, at dp mor to gange har bedt om penge til fælles solcreme og fælles solstift. Synes det er en god idé, at de har det, men mit dilemma er også, at jeg egentlig synes, at dp mor kunne have betalt det. Vi har trods alt betalt for to fulde måneder, men kun har haft få timer hos hende. Så der er jo masser af mad, vand, varme osv vores datter ikke har brugt i den tid. Kan dp mor ikke også trække det fra, når hun har CVR nr? 

Hjælp mig lige, er jeg helt galt på den med mine tanker? Det er ikke et kæmpe problem, det er jeg klar over, men jeg undrer mig over hele situationen? 

Har du fået snakket med dagplejeren?  Eller venter i, til hun skal afsted igen, hvis det er rigtigt forstået?

Anmeld Citér

29. april 2020

Anonym

BG17 skriver:

Tak for de dit svar og dit input  

Først og fremmest vil jeg gerne understrege, at jeg værdsætter dagplejernes og pædagogernes arbejde. Jeg synes ikke, jeg har givet udtryk for en utilfredshed omkring deres arbejde, og har du det indtryk, er det ikke min holdning. 

Under normale omstændigheder ville jeg ikke skænke det her en tanke mht fælles solcreme og solstift (er jeg rimelig sikker på). Men sat på en spids, har vores dagplejemor modtaget næsten 17.000 kr for vores datter i de her par måneder, for ca 3 timers pasning. Så jeg var blot undrende over, hun ikke betalte de her udgifter. Jeg er ikke bange for hende eller hendes reaktion, men jeg ville gerne høre, hvordan det foregår hos andre her efter lockdown  Vi skal helt sikkert have spurgt vores dagplejer omkring eventuelle andre uforudsete udgifter. 

Jeg vil gerne lige være sikker på, at de 17.000 kr, det er vel ikke penge, som i forældre har betalt? Jeg går ud fra, at størstedelen af det beløb er tilskud fra kommunen? 

Anmeld Citér

29. april 2020

BG17

Profilbillede for BG17
Anonym skriver:

Har du fået snakket med dagplejeren?  Eller venter i, til hun skal afsted igen, hvis det er rigtigt forstået?

Nej, vi har ikke snakket med hende endnu. Vi venter til vores datter starter op igen 

Anmeld Citér

29. april 2020

BG17

Profilbillede for BG17
Anonym skriver:

Jeg vil gerne lige være sikker på, at de 17.000 kr, det er vel ikke penge, som i forældre har betalt? Jeg går ud fra, at størstedelen af det beløb er tilskud fra kommunen? 

Det er rigtigt forstået. Dagplejeren er blevet betalt ca 17.000 kr, men vi har selvfølgelig fået dækket det meste af beløbet af kommunen 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.