Er det mig, der er galt på den?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. april 2020

Anonym

Soonmom skriver:

Fælles svar 

Kender godt arbejdsforholde , da jeg er pædagog i vuggestue. Så det er jo basic det samme bortset fra handle ind og vedligeholdelse 

Pauser får man langt fra altid i institution heller.

i øvrigt kan man jo sagtens handle ind sammen med børnene (det er der også læring i), sætte vask over kan man jo også nogle gange få gjort), gulvtæppe vil jeg aldrig nogensinde have, det er da vanvittig uhygiejnisk og så i en dagpleje, så dyrt og unødvendigt)

Men man bliver dagplejere fordi man brænder for det ? - jeg synes at lønnen er meget høj  

Men i en vuggestue arbejder du vel omkring 37 timer? En dagplejer arbejder 48. Og hvis du er kommunalt ansat må du ikke handle ind med børnene.  Derudover skal du jo ikke sørge for at der er ryddet op efter din familie inden du kan gå på arbejde. Du skal ikke sørge for at planlægge rode projekter til når dagplejen ikke er åben. Dagpleje og vuggestue er mile vidt fra hinanden med den undtagelse at der befinder sig børn i alderen 0-3 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. april 2020

Anonym

Anonym skriver:

Jeg vil gerne lige spørge om noget: Er man som dagplejer ansat til 48 timer, eller er det som med lærere, at man har ‘tvungen’ overarbejde, og dermed også har en masse afspadsering, men ialt en arbejdstime på 37 timer, fordi man er ansat på årsnorm?

Jeg spørger af ren nysgerrighed. Jeg synes slet ikke det lyder som om I får en øre for meget udbetalt, og jeg har stor respekt for, at I åbner jeres hjem, i den grad I gør. 
Og i forhold til, om man i perioder har kortere arbejdsuge fordi man har tidlige børn, så er det da ligegyldigt, for man skal selvfølgelig have løn for al den tid man står til rådighed også.

Man ansættes på 48 timer. Men derudover skal du stå til rådighed fra 6-17 hver dag. For hvis jeg nu åbner 6.45 men morgentlf. Starter kl 6 så her bliver jeg ringet op hvis jeg skal have gæste børn. Derudover kan et gæstebarn skulle møde kl 6.15 eller 6.30. Eller jeg lukker 16.30 men er gæstebarn fra anden dagplejer der normalt lukker kl 17, så skal jeg være åben til kl 17. Så vi står til rådighed fra 6-17 hver dag. Men reel åbningstid er 48 timer. Jeg har alle mine dage børn fra åben til luk. Og også gerne lige 5 min ekstra i hver ende. 

Anmeld Citér

26. april 2020

Anonym

Soonmom skriver:

Øh du må ikke lade din kollega være alene med hendes egne børn PLUS dine I må MAX have 5, det står i loven 

Nej det kan godt være at arbejde og hjem flyder sammen, men det er jo charmen ved det. Du har intet transport, så den tid spare du (det ville fx være 5 timer allerede her).

Hvis alle børn sover på har du mulighed for at støvsuge , støve af osv fordi du jo netop er hjemme (igen sparet tid)

Nogle gange kan man være heldig at alle børn er hentet kl 15 = tidligt fri kvit og frit .

Man kan sagtens arrangere at gå til lægen, hvis fx din partner eller mor bliver godkendt, så kan du lige smutte til lægen i 30 min alternativ hente en vikar en (som self skal have løn, men det vil jeg jo mene der er rig mulighed for med den løn)

Jeg har været i praktik i dagpleje og når mine børn er store nok til selv at komme til og fra skole, drømmer jeg om en dagpleje , så kender altså godt til det

De fleste dagplejere har 4 børn og hvis der er lidt fravær kan det godt lade sig gøre at 2 kollegaer overtager en børnegruppe. 

HVIS alle børn sover. Det er ikke tit. Forældre vil ofte gerne man vækker børn osv. og så er der lige et barn der er svært at putte og vupti så var der kun 15 min til at få ryddet op og ordnet inden man skal have det næste barn op. 

Hvis andre end mig fx min familie skal passe børnene så er de ikke forsikrede. Det vil sige hvis min mor får en skade af at løfte et barn eller griber ud efter et barn der er ved at falde og får et vrid i ryggen. Så er den på egen regning. 

Anmeld Citér

26. april 2020

Rundtpågulvet

Det kommer vist an på kommune for jeg kender altså flere kommuner man godt må handle (self hedder det til dagplejen) lige såvel som vi også tager børn med og handel i vuggestuen 

Det tager max 1 min at sætte en vask over , så det ser jeg intet galt i, plus at det også kan gøres i pausen 

Jo det er netop mere uhygiejnisk for et puderum, kan du tage betrakket af og vaskes det  .

Jeg er ikke dum, jeg ved godt at det også er driftsomkostninger, men det er altså stadig sindsygt meget i forhold til en pædagog i institution

Der er vist ingen der antyder noget om dumhed,  hvis jeg har skrevet noget der har fået dig på de tanker, så beklager jeg. Det var ikke hensigten. 

Nu bliver jeg nysgerrig, hvad får en pædagog i løn for 37 timer?

Min årsindtægt før skat er ikke hemmelig, jeg får vist omkring 320.000 og har været dagplejer i 14 år. 

Hvis man kan regne med opgørelsen på ug.dk hvor der er taget højde for pension mm ligger pædagoger pænt over dagplejere.

Anmeld Citér

26. april 2020

Soonmom

Anonym skriver:

Men i en vuggestue arbejder du vel omkring 37 timer? En dagplejer arbejder 48. Og hvis du er kommunalt ansat må du ikke handle ind med børnene.  Derudover skal du jo ikke sørge for at der er ryddet op efter din familie inden du kan gå på arbejde. Du skal ikke sørge for at planlægge rode projekter til når dagplejen ikke er åben. Dagpleje og vuggestue er mile vidt fra hinanden med den undtagelse at der befinder sig børn i alderen 0-3 

Ja du kan have børn OP til 48 timer - den regl har aldrig hørt om, møder tit dagplejer der er ude og handle og har også tit flere forskellige steder i forskellige kommuner handlet med børn, da der som sagt er en læring i det også

Nu ved jeg ikke hvordan andre bor, men her er der altså altid ryddet op inden vi går ud af døren

Og ja der er forskel på dagpleje og vuggestue, men der er nu altså flere ligheder end forskelle 

Anmeld Citér

26. april 2020

Soonmom

Anonym skriver:

De fleste dagplejere har 4 børn og hvis der er lidt fravær kan det godt lade sig gøre at 2 kollegaer overtager en børnegruppe. 

HVIS alle børn sover. Det er ikke tit. Forældre vil ofte gerne man vækker børn osv. og så er der lige et barn der er svært at putte og vupti så var der kun 15 min til at få ryddet op og ordnet inden man skal have det næste barn op. 

Hvis andre end mig fx min familie skal passe børnene så er de ikke forsikrede. Det vil sige hvis min mor får en skade af at løfte et barn eller griber ud efter et barn der er ved at falde og får et vrid i ryggen. Så er den på egen regning. 

Det er nu altså mærkeligt at en vuggestue kan få (stort set ) alle 12 børn til at sove på en gang, men en dagplejer formår ikke at få 4 til at sove samtidig 

Det handler om at strukturere sin hverdag og have en klar politik (lige som det om man vækker børn, den har vi jo også i vuggestuen )

(Da ikke hvis hun er vikar ? - vores børns dagpleje brugte sin mor som vikar, hun var godkendt og forsikret )

Anmeld Citér

26. april 2020

Rundtpågulvet

Anonym skriver:

Man ansættes på 48 timer. Men derudover skal du stå til rådighed fra 6-17 hver dag. For hvis jeg nu åbner 6.45 men morgentlf. Starter kl 6 så her bliver jeg ringet op hvis jeg skal have gæste børn. Derudover kan et gæstebarn skulle møde kl 6.15 eller 6.30. Eller jeg lukker 16.30 men er gæstebarn fra anden dagplejer der normalt lukker kl 17, så skal jeg være åben til kl 17. Så vi står til rådighed fra 6-17 hver dag. Men reel åbningstid er 48 timer. Jeg har alle mine dage børn fra åben til luk. Og også gerne lige 5 min ekstra i hver ende. 

Egentlig tror jeg at det med fradraget, omkostningerne og livsstilen som dagplejer skal opleves på egen krop. Det er et emne jeg har erfaret at mange der ikke er dagplejere har svært ved at tro. De tænker ikke over at alle de små ting løber op og hvor meget vi bruger vores fritid. 

Her i corona tiden er jeg rykket udenfor, der kan jeg måle hvor mange liter vand der bliver brugt til håndvask på min udendørshane. Vi bruger mellem 15 og 20 liter på en dag, udelukkende til håndvask. Vi bruger ca 30 papirhåndklæder hver dag og ca 6 skraldeposer.  Dette gælder kun min dagpleje. Min private husholdning er indenfor i disse dage. 

Jeg har tit haft lyst til at måle og notere hvad der bruges, for det er et spørgsmål om mange bække små. Det kan jeg især se nu i corona-perspektiv,  hvor der ikke købes ind til mine egne børns madpakker og hvor meget aktivitet foregår udenfor.

Nu springer jeg ud af debatten, for jeg skal lige gøre rent og spritte kontaktflader af inden banden kommer i morgen:-)

God debat og god arbejdslyst til kollegaer og alle jer andre  :-)

Anmeld Citér

26. april 2020

Rundtpågulvet

Soonmom skriver:

Det er nu altså mærkeligt at en vuggestue kan få (stort set ) alle 12 børn til at sove på en gang, men en dagplejer formår ikke at få 4 til at sove samtidig 

Det handler om at strukturere sin hverdag og have en klar politik (lige som det om man vækker børn, den har vi jo også i vuggestuen )

(Da ikke hvis hun er vikar ? - vores børns dagpleje brugte sin mor som vikar, hun var godkendt og forsikret )

Var din dagplejer privat ?

Jeg kender ikke til at det kommunale må bruge andre vikarer end de der er fastansat. Jeg vil selvfølgelig ikke udelukke at det er tillad, nu er jeg lige nysgerrig for der er til tider store regionale forskelle:-)

Anmeld Citér

26. april 2020

Soonmom

Rundtpågulvet skriver:

Var din dagplejer privat ?

Jeg kender ikke til at det kommunale må bruge andre vikarer end de der er fastansat. Jeg vil selvfølgelig ikke udelukke at det er tillad, nu er jeg lige nysgerrig for der er til tider store regionale forskelle:-)

Ja de var private, men forsikringsmæssigt må det være det samme? (Og det er jo også en fast vikar, da hun jo netop var godkendt)

Anmeld Citér

26. april 2020

Anonym

Anonym skriver:

Tak for svar... jeg må sige, jeg ikke synes jeres løn på nogen måde virker vanvittigt høj... altså, I arbejder en del flere timer end den almindelige lønmodtager, I skal selv dække en masse udgifter, og I skal stå til rådighed i ydertimerne. 

Jeg kan jo sammenligne med min egen årsindtægt, som lærer, der ligger ca 50.000 over jeres. Og jeg arbejder altså bare 37 timer i gennemsnit og forventes ikke at dække noget som helst (udover transport) af min løn.

Så hvis nogen dagplejer er ‘in it for the money’ så vil jeg da råde hende til at søge en anden branche... 

Hatten af for dagplejere, siger jeg bare.  Sikke nogle vilkår! 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.