Er det mig, der er galt på den?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

24. april 2020

grinny

Vi gav en 20’er hver om sommeren til fælles solcreme hos vores DP - ikke noget jeg tænkte videre over 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. april 2020

BG17

Profilbillede for BG17
koeapabshicar skriver:

Og du er sikker på hun ikke på et tidspunkt har nævnt det i opstarten? De fleste giver en masse informationer i starten som selvfølgelig kan være svære at huske. Jeg synes ikke du kan bruge argumentet med at hun ikke har brugt penge som i har givet. For sem bruger hun jo nu på en masse værnemidler som hun skal have for overhovedet at må holde åben. Derudover bruger hun tiden mens børnene sover på at gøre rent og gør rent både efter luk og inden hun åbner. Det er hun nødt til. Så de penge i har givet hende har jo lok bare været et forskud til de ting hun skal købe nu.

Det er jeg helt sikker på ja. Min mand deltog også i samtalen og er også sikker på, det ikke blev nævnt.

Vi værdsætter alt det ekstra arbejde, der skal klares i disse tider, det må endelig ikke misforstås. Er klar over, der skal gøres ekstra rent og dermed købes mere. Men er sikker på, det kan trækkes fra, ligesom de andre ting, der skal købes til at holde dagplejen kørende. Hun har modtaget fuld betaling fra alle forældre, så er rimelig sikker på, at der er nok til at betale for ekstra sæbe, håndsprit og lignende. 

Vil også lige sige, at pengene for solcreme og solstift er betalt, men har det stadig mærkeligt med det. Det var noget andet, hvis hun havde givet os et valg om et medbringe selv eller være med i det fælles. Så havde jeg helt sikkert ikke haft sådan en mærkelig mavefornemmelse, som jeg har nu, efter at være blevet det påduttet. 

Anmeld Citér

24. april 2020

BG17

Profilbillede for BG17
grinny skriver:

Vi gav en 20’er hver om sommeren til fælles solcreme hos vores DP - ikke noget jeg tænkte videre over 

Jeg ville bestemt heller ikke tænke over det i normale tilstande   Synes stadig bare det er mærkeligt, når hun ikke har haft ungerne (og udgifterne til dem) i halvanden måned, at hun så ikke betaler for de her ting. 

Det er jo småbeløb for os forældre, men det er bare princippet i det hele. I går var det én ting, i dag en anden ting vi skulle betale, uden at have et valg, underforstået i hendes mail til os. Havde jeg haft et valg, ville jeg slet ikke have det så mærkeligt med situationen. 

Måske jeg bare har fået corona kuller 

Anmeld Citér

25. april 2020

Anonym

BG17 skriver:

Smålig, det er lige præcis det ord, vi har været på udkig efter. Situationen giver en mærkelig mavefornemmelse. 

Vi har har her til aften kigget priser på andre dp i vores kommune, og kan se hun tager en del mere end de andre. Tænker ikke vi får mere der, end andre kan tilbyde. Vi vil helt sikkert have opmærksomhed på pengefronten, da vi ikke mener incitamentet for at passe børn skal være penge. Ej at misforstå, selvfølgelig skal de have en ordentlig betaling, men vi ønsker at vores dp mor har sit arbejde grundet kærligheden og omsorgen til ungerne. 

Jeg er dagplejer, godt nok kommunal, men alligevel. Jeg vil starte med at sige, at jeg kan sagtens forstå din undren!

Samtidig vil jeg sige, at der er meget stor forskel på, hvad man får med i prisen alt efter hvilken kommune, man bor samt om det er privat eller kommunal selvfølgelig. I nogle kommuner skal man f.eks. selv have bleer med eller komme med sin egen barnevogn.

Her hos os får man ALT med i prisen. Det er udelukkende, hvis barnet ikke kan tåle bleerne, vi bruger, eller hvis forældrene ønsker en særlig creme til rød numse og nogle gange også, hvis forældrene har, hvad der nogle gange føles som lidt urimelige krav til mad (man bliver altså sat lidt på en prøve, når det både skal være vegansk og glutenfrit og halal og laktosefrit osv., så kan det være en bedre løsning, at forældrene selv har deres specielle mad med til deres barn, særligt også fordi de lidt særlige krav ofte også er dyrere end ganske almindelig mad efter sundhedsstyrelsens anbefalinger, plus det kræver meget større indsats at sætte sig ind i det hele og ekstra tid, fordi de ikke lige nødvendigvis har det hele i den lokale Netto). Jeg synes dog, det kan være rimeligt nok, hvis det f.eks. er noget, som barnet ikke kan tåle/er allergisk overfor og det kunne jo f.eks. godt gøre sig gældende, hvis barnet f.eks. er laktoseintolerant.

At dagplejeren har et stort fradrag, det er ikke ensbetydende med, at de/vi har en kæmpe stor udbetaling - slet ikke set ift. det antal timer, vi arbejder dagligt/ugentligt. Og fradraget er i princippet beregnet til, at vi ud af vores egen løn skal betale f.eks. mad til børnene. Det kunne også være udgifter til hobbymaterialer/børnebøger/legetøj osv. I det kommunale kan der være en sum penge, som man må bruge på f.eks. legetøj. Men det er ikke et stort beløb og rigtig mange dagplejere bruger af helt egne penge til at forny og forbedre. At være dagplejer er ikke kun et job, det tangere mere til en livsstil. Ens familie bliver jo nødt til ikke kun at acceptere ens job men også trives med det. At være dagplejer kræver rigtig meget og at der er et stort fradrag, det manglede bare, for ellers tror jeg, det ville være de færreste, der ville kunne få det til at løbe rundt. Nå, men det var lige lidt ud af en tangent.

Det korte og det lange er, at det er forskelligt fra kommune til kommune, kommunal/privat og fra privat til privat. Som kommunal får vi stillet håndsprit osv. til rådighed. Det tror jeg ikke, at en privat gør. Det er en udgift, hun selv må afholde ligesom med alt andet. Man kunne forestille sig, at det er en ekstra udgift for hende pt og ud i fremtiden, som hun normalt ikke ville have haft. Nu er det jo ikke noget, man selv kan vælge, nu er det et krav. Men når alt kommer til alt, så kan jeg godt forstå, at man som forælder faktisk godt kan føle noget uretfærdighed i, at man har betalt for en plads, man sådan set ikke har fået noget ud af og nu skal man dælme også til at betale solcreme. For den enkelte forælder er det jo ikke en stor udgift, det bliver bare lidt en principsag. Men det KAN jo være, at hun har ekstra udgifter til værnemidler lige nu. Det kan også være, hun altid bare har gjort det sådan. Jeg kan ikke tale på hendes vegne. Jeg synes godt, du kan tillade dig at spørge dagplejer om det og så samtidig spørge, hvad der ellers er/kan være af udgifter. Det synes jeg vil være rimeligt for jer at vide. Det er jo ikke jeres skyld, hvis dagplejer har formidlet det dårligt til jer. Men lad endelig være med at være bebrejdende, der er ingen grund til at blive uvenner over en solcreme. Men jeg forstår din undren  Giver det mening?

Anmeld Citér

25. april 2020

koeapabshicar

Det er jeg helt sikker på ja. Min mand deltog også i samtalen og er også sikker på, det ikke blev nævnt.

Vi værdsætter alt det ekstra arbejde, der skal klares i disse tider, det må endelig ikke misforstås. Er klar over, der skal gøres ekstra rent og dermed købes mere. Men er sikker på, det kan trækkes fra, ligesom de andre ting, der skal købes til at holde dagplejen kørende. Hun har modtaget fuld betaling fra alle forældre, så er rimelig sikker på, at der er nok til at betale for ekstra sæbe, håndsprit og lignende. 

Vil også lige sige, at pengene for solcreme og solstift er betalt, men har det stadig mærkeligt med det. Det var noget andet, hvis hun havde givet os et valg om et medbringe selv eller være med i det fælles. Så havde jeg helt sikkert ikke haft sådan en mærkelig mavefornemmelse, som jeg har nu, efter at være blevet det påduttet. 

Men lønnen skal hun jo have. Hvis hun ikke får sin løn så kan hun jo ikke drive dagpleje. Så lad og sige at 10% (fantasi beløb jeg kender ikke hendes priser og udgifter) af hendes løn normalt går til mad osv. så er der de 10% du kan undre dig over. Men de 10% er hun jo nødt til at bruge på fx værnemidler nu. De er mega dyre at købe. Du kan ikke tænke at hun jo har fået sin fulde løn uden at have børn. Hun er jo stadig nødt til at betale husleje, vand/varme, renovation osv. 

Der er virkelig mange dagplejere der Beder forældre give til solcreme. Jeg kan overhovedet ikke se problemet. Men hvis du føler der er sket en fejl i kommunikationen fra hendes side, så synes jeg du skal sige det? Åben ærlig dialog kommer man længst med. Du kan jo bare sige “er det normalt at forældre betaler til solcreme? Jeg blev lige lidt overrasket fordi det ikke står i kontrakten eller det er blevet sagt til os, jeg spørger kun fordi jeg lige vil høre om der evt. er andre ting vi skal betale for så har jeg det bedst med lige at være forberedt” 

Anmeld Citér

25. april 2020

Ano18

Jeg ville sige enten “ok, men bare så vi har styr på regnskaberne kan vi så sammen lave en kontrakt ift uforudsete udgifter / udgifter” eller sådan noget, og udfra den samtale / det beløb det bliver overveje situationen. Jeg synes at det er forkert i vores kommune at vi har betalt mad / bleer i lukkeperioden så jeg ville tænke det samme om en dp mor der skal have sin løn men i den periode ikke har haft de udgifter. Det handler jo ikke om en solcreme / stift men princippet og at føle sig “overrumplet” (ærligt jeg føler mig taget i r.ven med nogle udgifter fordi det er ikke billigt og mine unger (selvvalgt I know) går meget lidt i institution. Og alternativt ville jeg sige min datter selv medbringer solcreme men tænker dog også det kan være besværligt og når det så er sagt - må de så dele stift fx pt ? Som sgpl ved jeg mine patienter skal have egen creme osv især pt.

Jeg ville afvente og se det hele lidt ad, som du siger er det “vigtigst” din datter har det godt hvor hun er - men i som forældre skal også kunne være i det, plus der er økonomi i det hvis det på den lange bane bliver en meget større udgift end ved andre (måske ligeså) gode steder.

Anmeld Citér

25. april 2020

serinasmor

hmmm 

altså solcreme køber hun jo nu - og bruger det henover hele sommeren - til alle de børn der er der hen over sommeren. 

Jeg kan ikke se problemet - med mindre du tænker din datter ikke skal have solcreme på.

Anmeld Citér

25. april 2020

Anonym

koeapabshicar skriver:

Men lønnen skal hun jo have. Hvis hun ikke får sin løn så kan hun jo ikke drive dagpleje. Så lad og sige at 10% (fantasi beløb jeg kender ikke hendes priser og udgifter) af hendes løn normalt går til mad osv. så er der de 10% du kan undre dig over. Men de 10% er hun jo nødt til at bruge på fx værnemidler nu. De er mega dyre at købe. Du kan ikke tænke at hun jo har fået sin fulde løn uden at have børn. Hun er jo stadig nødt til at betale husleje, vand/varme, renovation osv. 

Der er virkelig mange dagplejere der Beder forældre give til solcreme. Jeg kan overhovedet ikke se problemet. Men hvis du føler der er sket en fejl i kommunikationen fra hendes side, så synes jeg du skal sige det? Åben ærlig dialog kommer man længst med. Du kan jo bare sige “er det normalt at forældre betaler til solcreme? Jeg blev lige lidt overrasket fordi det ikke står i kontrakten eller det er blevet sagt til os, jeg spørger kun fordi jeg lige vil høre om der evt. er andre ting vi skal betale for så har jeg det bedst med lige at være forberedt” 

Det er mig, dagplejeren, fra før. Jeg prøvede også at forklare, at selve det, at "dagplejere har jo et højt fradrag", det manglede da bare. Hvis ikke det var der, så kunne vi slet ikke drive dagpleje. Men det er i øvrigt også en ringe løn, vi får som dagplejere. Nu er jeg klar over, at hende som bliver omtalt, er privat og jeg er kommunal. Men prisen kan sagtens være nogenlunde den samme alligevel.

Måske misforstår jeg, men jeg føler, at det nogle gange kan komme til at lyde som om, at vi dagplejere ikke har andet at se til end dagplejen. Vi har jo også en familie, vi vil gerne i sommerhus eller ud at rejse, vi vil også gerne kunne give vores børn nyt tøj, når de vokser. Vi skal også kunne betale husleje, mad (til os selv), vand, varme osv. Og vi har nogle virkelig lange arbejdsuger. Jeg gør det jo, fordi jeg rigtig godt kan lide at arbejde med små børn, men det laver stadig ikke om på de faktiske omstændigheder. Der er mange dagplejere/private børnepassere, der bruger deres ferier på at bygge nye motorikbaner og legehus el.a. og det behøver de jo slet ikke, men de gør det. At der så er nogle, der ikke gør det - fred være med det, de har jo ferie, nok sammen med deres familie, som måske også gerne vil høre om andet end dagpleje  Pædagogerne i i institutionerne og dagplejere og andre, der passer på vores børn, har også alle været i fuld sving med at finde ud af, hvordan den nye tilværelse kan konstrueres, imens der ikke har været børn. I dagplejen er det jo ens hjem, man lukker smitten ind i.

Dette handler jo ikke om solcremen i sig selv, men jeg har bare lidt en følelse af, at fordi, vi får et stort fradrag, at så har vi masser af penge. Og det er ikke nødvendigvis tilfældet.

For at sætte det lidt i perspektiv, hvad så med alle de pædagoger, der har været hjemsendt, med fuld løn, uden at vi kan benytte os af tilbuddet? Jeg har en i børnehave og sfo. I sfo får de normalt eftermiddagsmad, som skolen/kommunen betaler. Af hensyn til hygiejne, så må de ikke servere mad nu og beder forældrene selv tage mad med til deres børn hver dag. Det er jo også en ekstra udgift for os forældre, vi ikke normalt har, når vores børn er i sfo efter skole, hvis nu lige skal gå helt i peditesser.

Jeg kunne så godt ønske mig, at vi blev lidt mere værdsat. Vi gør så meget, har lange arbejdsuger, har et kæmpe stort ansvar for de mindste borgere,men nogle gange er det som om, ingen ser det  Men når alt dette er sagt, så synes jeg stadig, at det er helt fair, hvis ts spørger ind til udgifter hos dagplejer. Det kan kun være rimeligt, at forældrene ved, hvad de kan forvente af udgifter og hvis dagplejer ikke får det at vide, så kan hun jo heller ikke gøre det bedre til næste gang.

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at spørge ts, er du bange for, at dagplejer bliver sur, hvis du spørger ind til det?

Anmeld Citér

25. april 2020

Anonym

Anonym skriver:

Det er mig, dagplejeren, fra før. Jeg prøvede også at forklare, at selve det, at "dagplejere har jo et højt fradrag", det manglede da bare. Hvis ikke det var der, så kunne vi slet ikke drive dagpleje. Men det er i øvrigt også en ringe løn, vi får som dagplejere. Nu er jeg klar over, at hende som bliver omtalt, er privat og jeg er kommunal. Men prisen kan sagtens være nogenlunde den samme alligevel.

Måske misforstår jeg, men jeg føler, at det nogle gange kan komme til at lyde som om, at vi dagplejere ikke har andet at se til end dagplejen. Vi har jo også en familie, vi vil gerne i sommerhus eller ud at rejse, vi vil også gerne kunne give vores børn nyt tøj, når de vokser. Vi skal også kunne betale husleje, mad (til os selv), vand, varme osv. Og vi har nogle virkelig lange arbejdsuger. Jeg gør det jo, fordi jeg rigtig godt kan lide at arbejde med små børn, men det laver stadig ikke om på de faktiske omstændigheder. Der er mange dagplejere/private børnepassere, der bruger deres ferier på at bygge nye motorikbaner og legehus el.a. og det behøver de jo slet ikke, men de gør det. At der så er nogle, der ikke gør det - fred være med det, de har jo ferie, nok sammen med deres familie, som måske også gerne vil høre om andet end dagpleje  Pædagogerne i i institutionerne og dagplejere og andre, der passer på vores børn, har også alle været i fuld sving med at finde ud af, hvordan den nye tilværelse kan konstrueres, imens der ikke har været børn. I dagplejen er det jo ens hjem, man lukker smitten ind i.

Dette handler jo ikke om solcremen i sig selv, men jeg har bare lidt en følelse af, at fordi, vi får et stort fradrag, at så har vi masser af penge. Og det er ikke nødvendigvis tilfældet.

For at sætte det lidt i perspektiv, hvad så med alle de pædagoger, der har været hjemsendt, med fuld løn, uden at vi kan benytte os af tilbuddet? Jeg har en i børnehave og sfo. I sfo får de normalt eftermiddagsmad, som skolen/kommunen betaler. Af hensyn til hygiejne, så må de ikke servere mad nu og beder forældrene selv tage mad med til deres børn hver dag. Det er jo også en ekstra udgift for os forældre, vi ikke normalt har, når vores børn er i sfo efter skole, hvis nu lige skal gå helt i peditesser.

Jeg kunne så godt ønske mig, at vi blev lidt mere værdsat. Vi gør så meget, har lange arbejdsuger, har et kæmpe stort ansvar for de mindste borgere,men nogle gange er det som om, ingen ser det  Men når alt dette er sagt, så synes jeg stadig, at det er helt fair, hvis ts spørger ind til udgifter hos dagplejer. Det kan kun være rimeligt, at forældrene ved, hvad de kan forvente af udgifter og hvis dagplejer ikke får det at vide, så kan hun jo heller ikke gøre det bedre til næste gang.

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at spørge ts, er du bange for, at dagplejer bliver sur, hvis du spørger ind til det?

Og desuden er der to måder, rent økonomisk, at drive privat børnepasningsordning på. Man vælge et fast fradrag og så "satse" på, at det dækker ens udgifter. De kan både være lavere eller højere. Man kan også vælge at lave regnskab, så man kan trække fra. Denne metode kan man bruge, hvis man ved, at ens udgifter er højere end det faste fradrag, men det kræver en del mere. Man skal købe alt særskilt og gemme kvitteringer og lave regnskab og man skal bruge ekstra meget tid på regnskab. Det faste fradrag er noget mere enkelt og brugervenligt 

Anmeld Citér

25. april 2020

BG17

Profilbillede for BG17
Anonym skriver:

Tak for de dit svar og dit input  

Først og fremmest vil jeg gerne understrege, at jeg værdsætter dagplejernes og pædagogernes arbejde. Jeg synes ikke, jeg har givet udtryk for en utilfredshed omkring deres arbejde, og har du det indtryk, er det ikke min holdning. 

Under normale omstændigheder ville jeg ikke skænke det her en tanke mht fælles solcreme og solstift (er jeg rimelig sikker på). Men sat på en spids, har vores dagplejemor modtaget næsten 17.000 kr for vores datter i de her par måneder, for ca 3 timers pasning. Så jeg var blot undrende over, hun ikke betalte de her udgifter. Jeg er ikke bange for hende eller hendes reaktion, men jeg ville gerne høre, hvordan det foregår hos andre her efter lockdown  Vi skal helt sikkert have spurgt vores dagplejer omkring eventuelle andre uforudsete udgifter. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.