koeapabshicar skriver:
Men lønnen skal hun jo have. Hvis hun ikke får sin løn så kan hun jo ikke drive dagpleje. Så lad og sige at 10% (fantasi beløb jeg kender ikke hendes priser og udgifter) af hendes løn normalt går til mad osv. så er der de 10% du kan undre dig over. Men de 10% er hun jo nødt til at bruge på fx værnemidler nu. De er mega dyre at købe. Du kan ikke tænke at hun jo har fået sin fulde løn uden at have børn. Hun er jo stadig nødt til at betale husleje, vand/varme, renovation osv.
Der er virkelig mange dagplejere der Beder forældre give til solcreme. Jeg kan overhovedet ikke se problemet. Men hvis du føler der er sket en fejl i kommunikationen fra hendes side, så synes jeg du skal sige det? Åben ærlig dialog kommer man længst med. Du kan jo bare sige “er det normalt at forældre betaler til solcreme? Jeg blev lige lidt overrasket fordi det ikke står i kontrakten eller det er blevet sagt til os, jeg spørger kun fordi jeg lige vil høre om der evt. er andre ting vi skal betale for så har jeg det bedst med lige at være forberedt”
Det er mig, dagplejeren, fra før. Jeg prøvede også at forklare, at selve det, at "dagplejere har jo et højt fradrag", det manglede da bare. Hvis ikke det var der, så kunne vi slet ikke drive dagpleje. Men det er i øvrigt også en ringe løn, vi får som dagplejere. Nu er jeg klar over, at hende som bliver omtalt, er privat og jeg er kommunal. Men prisen kan sagtens være nogenlunde den samme alligevel.
Måske misforstår jeg, men jeg føler, at det nogle gange kan komme til at lyde som om, at vi dagplejere ikke har andet at se til end dagplejen. Vi har jo også en familie, vi vil gerne i sommerhus eller ud at rejse, vi vil også gerne kunne give vores børn nyt tøj, når de vokser. Vi skal også kunne betale husleje, mad (til os selv), vand, varme osv. Og vi har nogle virkelig lange arbejdsuger. Jeg gør det jo, fordi jeg rigtig godt kan lide at arbejde med små børn, men det laver stadig ikke om på de faktiske omstændigheder. Der er mange dagplejere/private børnepassere, der bruger deres ferier på at bygge nye motorikbaner og legehus el.a. og det behøver de jo slet ikke, men de gør det. At der så er nogle, der ikke gør det - fred være med det, de har jo ferie, nok sammen med deres familie, som måske også gerne vil høre om andet end dagpleje
Pædagogerne i i institutionerne og dagplejere og andre, der passer på vores børn, har også alle været i fuld sving med at finde ud af, hvordan den nye tilværelse kan konstrueres, imens der ikke har været børn. I dagplejen er det jo ens hjem, man lukker smitten ind i.
Dette handler jo ikke om solcremen i sig selv, men jeg har bare lidt en følelse af, at fordi, vi får et stort fradrag, at så har vi masser af penge. Og det er ikke nødvendigvis tilfældet.
For at sætte det lidt i perspektiv, hvad så med alle de pædagoger, der har været hjemsendt, med fuld løn, uden at vi kan benytte os af tilbuddet? Jeg har en i børnehave og sfo. I sfo får de normalt eftermiddagsmad, som skolen/kommunen betaler. Af hensyn til hygiejne, så må de ikke servere mad nu og beder forældrene selv tage mad med til deres børn hver dag. Det er jo også en ekstra udgift for os forældre, vi ikke normalt har, når vores børn er i sfo efter skole, hvis nu lige skal gå helt i peditesser.
Jeg kunne så godt ønske mig, at vi blev lidt mere værdsat. Vi gør så meget, har lange arbejdsuger, har et kæmpe stort ansvar for de mindste borgere,men nogle gange er det som om, ingen ser det
Men når alt dette er sagt, så synes jeg stadig, at det er helt fair, hvis ts spørger ind til udgifter hos dagplejer. Det kan kun være rimeligt, at forældrene ved, hvad de kan forvente af udgifter og hvis dagplejer ikke får det at vide, så kan hun jo heller ikke gøre det bedre til næste gang.
Jeg kunne egentlig godt tænke mig at spørge ts, er du bange for, at dagplejer bliver sur, hvis du spørger ind til det?