Er det mig, der er galt på den?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

26. april 2020

Anonym

Soonmom skriver:

Jeg synes det er vanvittigt meget 

I perioder har du tidlige børn og langt under 48 timer, så det er da vanvittig meget 

I perioder har vi slet ikke pause i løbet af en dag. Vi har faktisk ikke ret til pause, den er ikke garanteret. Det gør sig f.eks. gældende med de store af børnene, som måske ikke længere kan sove middagslur eller de helt små børn, som nogle gange kræver, at man vugger barnevognen eller synger for dem eller noget helt tredje. Vi arbejder også nogle gange over i perioder, fordi der er nogle, der tænker, "hvad betyder det, at jeg kommer 5 minutter (eller mere) for sent, hun er jo alligevel hjemme". Jeg har engang prøvet at blive vækket kl. 4.27, fordi jeg fik en sms fra en forælder om, at hendes barn (gæstebarn) ikke kom alligevel. Vi har ikke mulighed for at få 5 minutters luft, vi er jo alene med børnene. Der er da indimellem man lige skal tælle til 10, fordi der er da børn en gang imellem, der kravler på væggene eller som har en øv-dag  Og alt dette skal vi kunne rumme. Vi skal virkelig besidde en kæmpe stor portion tålmodighed, for ellers er det ikke det rette job. Og det kan godt være, at det ene barn kommer lige ved åbningstid og bliver hentet forholdsvist tidligt, mens det andet barn kommer senere og bliver hentet ved lukketid osv. Vi skal også stå til rådighed for gæstebørn, som ikke nødvendigvis kommer på samme tidspunkter som de børn, man normalt passer. Lad os antage, at jeg en dag ved, at børnene bliver hentet kl. 16.00, så kan jeg stadig ikke ringe og bestille tid hos frisøren, fordi jeg jo ikke kan vide, om jeg får gæstebørn, eller om dagplejebørnenes forældre den dag hænger fast i en bilkø på motorvejen eller sidder fast i vejarbejde. Og uanset hvad, så har jeg aldrig prøvet at have "langt" under 48 timer. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

26. april 2020

Rundtpågulvet

IenFart skriver:

Vi bor i en forstad til København, så det er vist meget varierende hvor langt folk har til arbejde. Men jeg kan godt høre i dit tilfælde kan det blive til rigtig mange timer.

Jeg tror også mest det var vores dagplejers attitude, som gjorde mig irriteret. Nogle dage virkede det næsten som et problem, hvis vi hentede efter 15 til trods for at hendes åbningstid var til kl 17. Og hun var kommunal.

Det er på ingen måde i orden at have sådan en attitude. Jeg har en enkelt kollega, der er god til at prikke til forældrenes dårlige samvittighed, så hendes børn går næsten altid tidligt hjem.  det er ikke i orden, de fleste forældre har i forvejen travlt, vi behøver ikke at bidrage til stress og jag .

Anmeld Citér

26. april 2020

Hck

Profilbillede for Hck
Soonmom skriver:

Jeg synes det er vanvittigt meget 

I perioder har du tidlige børn og langt under 48 timer, så det er da vanvittig meget 

Det er da ikke vanvittigt meget hvis det skal også skal dække næste måneds “kost og logi” for de kære børn, samtidig med at se skal dække slidtages i hjemmet og de helt almindelige udgifter man har udover dagpleje børnene

Anmeld Citér

26. april 2020

Anonym

Rundtpågulvet skriver:

Det er på ingen måde i orden at have sådan en attitude. Jeg har en enkelt kollega, der er god til at prikke til forældrenes dårlige samvittighed, så hendes børn går næsten altid tidligt hjem.  det er ikke i orden, de fleste forældre har i forvejen travlt, vi behøver ikke at bidrage til stress og jag .

Dagplejeren her er helt enig med dig. Det er ikke i orden med sådan en attitude, men det synes jeg egentlig også er en anden snak end hvad vi generelt får i løn 

Anmeld Citér

26. april 2020

Soonmom

Fælles svar 

Kender godt arbejdsforholde , da jeg er pædagog i vuggestue. Så det er jo basic det samme bortset fra handle ind og vedligeholdelse 

Pauser får man langt fra altid i institution heller.

i øvrigt kan man jo sagtens handle ind sammen med børnene (det er der også læring i), sætte vask over kan man jo også nogle gange få gjort), gulvtæppe vil jeg aldrig nogensinde have, det er da vanvittig uhygiejnisk og så i en dagpleje, så dyrt og unødvendigt)

Men man bliver dagplejere fordi man brænder for det ? - jeg synes at lønnen er meget høj  

Anmeld Citér

26. april 2020

Anonym

Soonmom skriver:

Fælles svar 

Kender godt arbejdsforholde , da jeg er pædagog i vuggestue. Så det er jo basic det samme bortset fra handle ind og vedligeholdelse 

i øvrigt kan man jo sagtens handle ind sammen med børnene (det er der også læring i), sætte vask over kan man jo også nogle gange få gjort), gulvtæppe vil jeg aldrig nogensinde have, det er da vanvittig uhygiejnisk og så i en dagpleje, så dyrt og unødvendigt)

Men man bliver dagplejere fordi man brænder for det ? - jeg synes at lønnen er meget høj  

Vi skal give børnene den samme omsorg ja, men derudover vil jeg gerne vove at påstå, at der er meget stor forskel alligevel. Det er bare en anden slags arbejde. Arbejdsforholdene er ikke de samme. Når man arbejder ude, så kan man adskille arbejde og privatliv. I en dagpleje flyder det forholdsvist meget sammen. Som dagplejere har vi heller ikke mulighed for, som det er her, at arbejde på deltid f.eks. Der er ikke noget, der hedder komme kl. 7.00 og gå kl. 12.00. Hvis vi har børn (som vi jo har), så har vi børn hele dagen. Hvis jeg gerne vil til lægen og det kun tager 30 minutter, så er jeg nødt til at holde fri hele dagen, selvom det kun tager så kort tid. Alternativt så skal jeg bede to andre dagplejere om at forlade deres hjem for at hjælpe mig, men så skal de andre dagplejere være alene hjemme i mit private hjem, samtidig med, at der lige pludselig skal være 9-10-11-12-13-14-15 børn hjemme i min stue eller i min have, uden at jeg selv er til stede. Når jeg afleverer mit barn i børnehave, så er det rigtig tit, at det ikke er de samme voksne, der er der om morgenen som om eftermiddagen. Det er ikke kritik af børnehaven, for de fleste er nok ansat måske 32 timer (el.a.) eller fuldtid på 37 timer og sådan er det jo bare. Og så giver det jo sig selv, at det er nogle andre, der åbner, end dem der lukker. I dagplejen er det den samme person hele dagen, fordi vi ene person i hjemmet skal holde åbent, så flere forskellige forældrepars arbejdstider bliver imødekommet. Og så er der stadig vedligeholdelse og oprydning, og jeg mener ikke, man kan ikke sidestille de to ting med en vuggestue. Der er garanteret også rengøringspersonale på i institutionerne. Det er der i vores legestue, men hjemme hos os selv, så er det kun os selv, der står for det og har ansvaret for det.

Anmeld Citér

26. april 2020

Rundtpågulvet

Soonmom skriver:

Fælles svar 

Man må ikke handle ind med børnene  med mindre man f.eks. lige mangler en hurtig  liter mælk. Og kost til 4-5 børn over en hel dag/uge er ikke bare lige en smuttur i brugsen.  Så det bliver jo i fritiden, selvfølgelig kan vi vaske noget af sengetøjet i arbejdstiden med børnene. Men jeg tror alligevel at forældrene ville være ked af at børnene var med til vask af stofbleer o.lign.

Vi må gerne have gulvtæpper, men her er også færre børn i en dagpleje til at grisse det til :-) end i vuggestuen. Det er vel ikke mere uhygiejnisk end puderum i en vuggestue? Der hvor jeg tidligere arbejde i vs havde man både, sofaer, puder og madrasser mm. 

Har du læst de foregående indslag? :-) De 21000 er ikke ren løn, det er dækning af løn og driftsudgifter. Det koster da nogle tusinde hver måned at drive dagplejen, så reel løn er jo noget lavere :-) og vi arbejder 48 timer om ugen, ikke 37.

Jeg har også været i en vuggestue, og ja arbejdet med børnene er langt hen ad vejen det samme. Men du betaler vel ikke noget der vedrører drift på dit job? Jeg betaler håndsprit, lommetørklæder, skraldepose, papir, blyanter, plakater på væggen, ekstra renovation, babyalarm, sengetøj og en hel del inventar. 

Anmeld Citér

26. april 2020

Anonym

Jeg vil gerne lige spørge om noget: Er man som dagplejer ansat til 48 timer, eller er det som med lærere, at man har ‘tvungen’ overarbejde, og dermed også har en masse afspadsering, men ialt en arbejdstime på 37 timer, fordi man er ansat på årsnorm?

Jeg spørger af ren nysgerrighed. Jeg synes slet ikke det lyder som om I får en øre for meget udbetalt, og jeg har stor respekt for, at I åbner jeres hjem, i den grad I gør. 
Og i forhold til, om man i perioder har kortere arbejdsuge fordi man har tidlige børn, så er det da ligegyldigt, for man skal selvfølgelig have løn for al den tid man står til rådighed også.

Anmeld Citér

26. april 2020

Soonmom

Anonym skriver:

Vi skal give børnene den samme omsorg ja, men derudover vil jeg gerne vove at påstå, at der er meget stor forskel alligevel. Det er bare en anden slags arbejde. Arbejdsforholdene er ikke de samme. Når man arbejder ude, så kan man adskille arbejde og privatliv. I en dagpleje flyder det forholdsvist meget sammen. Som dagplejere har vi heller ikke mulighed for, som det er her, at arbejde på deltid f.eks. Der er ikke noget, der hedder komme kl. 7.00 og gå kl. 12.00. Hvis vi har børn (som vi jo har), så har vi børn hele dagen. Hvis jeg gerne vil til lægen og det kun tager 30 minutter, så er jeg nødt til at holde fri hele dagen, selvom det kun tager så kort tid. Alternativt så skal jeg bede to andre dagplejere om at forlade deres hjem for at hjælpe mig, men så skal de andre dagplejere være alene hjemme i mit private hjem, samtidig med, at der lige pludselig skal være 9-10-11-12-13-14-15 børn hjemme i min stue eller i min have, uden at jeg selv er til stede. Når jeg afleverer mit barn i børnehave, så er det rigtig tit, at det ikke er de samme voksne, der er der om morgenen som om eftermiddagen. Det er ikke kritik af børnehaven, for de fleste er nok ansat måske 32 timer (el.a.) eller fuldtid på 37 timer og sådan er det jo bare. Og så giver det jo sig selv, at det er nogle andre, der åbner, end dem der lukker. I dagplejen er det den samme person hele dagen, fordi vi ene person i hjemmet skal holde åbent, så flere forskellige forældrepars arbejdstider bliver imødekommet. Og så er der stadig vedligeholdelse og oprydning, og jeg mener ikke, man kan ikke sidestille de to ting med en vuggestue. Der er garanteret også rengøringspersonale på i institutionerne. Det er der i vores legestue, men hjemme hos os selv, så er det kun os selv, der står for det og har ansvaret for det.

Øh du må ikke lade din kollega være alene med hendes egne børn PLUS dine I må MAX have 5, det står i loven 

Nej det kan godt være at arbejde og hjem flyder sammen, men det er jo charmen ved det. Du har intet transport, så den tid spare du (det ville fx være 5 timer allerede her).

Hvis alle børn sover på har du mulighed for at støvsuge , støve af osv fordi du jo netop er hjemme (igen sparet tid)

Nogle gange kan man være heldig at alle børn er hentet kl 15 = tidligt fri kvit og frit .

Man kan sagtens arrangere at gå til lægen, hvis fx din partner eller mor bliver godkendt, så kan du lige smutte til lægen i 30 min alternativ hente en vikar en (som self skal have løn, men det vil jeg jo mene der er rig mulighed for med den løn)

Jeg har været i praktik i dagpleje og når mine børn er store nok til selv at komme til og fra skole, drømmer jeg om en dagpleje , så kender altså godt til det

Anmeld Citér

26. april 2020

Soonmom

Rundtpågulvet skriver:

Man må ikke handle ind med børnene  med mindre man f.eks. lige mangler en hurtig  liter mælk. Og kost til 4-5 børn over en hel dag/uge er ikke bare lige en smuttur i brugsen.  Så det bliver jo i fritiden, selvfølgelig kan vi vaske noget af sengetøjet i arbejdstiden med børnene. Men jeg tror alligevel at forældrene ville være ked af at børnene var med til vask af stofbleer o.lign.

Vi må gerne have gulvtæpper, men her er også færre børn i en dagpleje til at grisse det til :-) end i vuggestuen. Det er vel ikke mere uhygiejnisk end puderum i en vuggestue? Der hvor jeg tidligere arbejde i vs havde man både, sofaer, puder og madrasser mm. 

Har du læst de foregående indslag? :-) De 21000 er ikke ren løn, det er dækning af løn og driftsudgifter. Det koster da nogle tusinde hver måned at drive dagplejen, så reel løn er jo noget lavere :-) og vi arbejder 48 timer om ugen, ikke 37.

Jeg har også været i en vuggestue, og ja arbejdet med børnene er langt hen ad vejen det samme. Men du betaler vel ikke noget der vedrører drift på dit job? Jeg betaler håndsprit, lommetørklæder, skraldepose, papir, blyanter, plakater på væggen, ekstra renovation, babyalarm, sengetøj og en hel del inventar. 

Det kommer vist an på kommune for jeg kender altså flere kommuner man godt må handle (self hedder det til dagplejen) lige såvel som vi også tager børn med og handel i vuggestuen 

Det tager max 1 min at sætte en vask over , så det ser jeg intet galt i, plus at det også kan gøres i pausen 

Jo det er netop mere uhygiejnisk for et puderum, kan du tage betrakket af og vaskes det  .

Jeg er ikke dum, jeg ved godt at det også er driftsomkostninger, men det er altså stadig sindsygt meget i forhold til en pædagog i institution

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.