Anonym skriver:
Vi skal give børnene den samme omsorg ja, men derudover vil jeg gerne vove at påstå, at der er meget stor forskel alligevel. Det er bare en anden slags arbejde. Arbejdsforholdene er ikke de samme. Når man arbejder ude, så kan man adskille arbejde og privatliv. I en dagpleje flyder det forholdsvist meget sammen. Som dagplejere har vi heller ikke mulighed for, som det er her, at arbejde på deltid f.eks. Der er ikke noget, der hedder komme kl. 7.00 og gå kl. 12.00. Hvis vi har børn (som vi jo har), så har vi børn hele dagen. Hvis jeg gerne vil til lægen og det kun tager 30 minutter, så er jeg nødt til at holde fri hele dagen, selvom det kun tager så kort tid. Alternativt så skal jeg bede to andre dagplejere om at forlade deres hjem for at hjælpe mig, men så skal de andre dagplejere være alene hjemme i mit private hjem, samtidig med, at der lige pludselig skal være 9-10-11-12-13-14-15 børn hjemme i min stue eller i min have, uden at jeg selv er til stede. Når jeg afleverer mit barn i børnehave, så er det rigtig tit, at det ikke er de samme voksne, der er der om morgenen som om eftermiddagen. Det er ikke kritik af børnehaven, for de fleste er nok ansat måske 32 timer (el.a.) eller fuldtid på 37 timer og sådan er det jo bare. Og så giver det jo sig selv, at det er nogle andre, der åbner, end dem der lukker. I dagplejen er det den samme person hele dagen, fordi vi ene person i hjemmet skal holde åbent, så flere forskellige forældrepars arbejdstider bliver imødekommet. Og så er der stadig vedligeholdelse og oprydning, og jeg mener ikke, man kan ikke sidestille de to ting med en vuggestue. Der er garanteret også rengøringspersonale på i institutionerne. Det er der i vores legestue, men hjemme hos os selv, så er det kun os selv, der står for det og har ansvaret for det.
Øh du må ikke lade din kollega være alene med hendes egne børn PLUS dine
I må MAX have 5, det står i loven
Nej det kan godt være at arbejde og hjem flyder sammen, men det er jo charmen ved det. Du har intet transport, så den tid spare du (det ville fx være 5 timer allerede her).
Hvis alle børn sover på har du mulighed for at støvsuge , støve af osv fordi du jo netop er hjemme (igen sparet tid)
Nogle gange kan man være heldig at alle børn er hentet kl 15 = tidligt fri kvit og frit .
Man kan sagtens arrangere at gå til lægen, hvis fx din partner eller mor bliver godkendt, så kan du lige smutte til lægen i 30 min alternativ hente en vikar en (som self skal have løn, men det vil jeg jo mene der er rig mulighed for med den løn)
Jeg har været i praktik i dagpleje og når mine børn er store nok til selv at komme til og fra skole, drømmer jeg om en dagpleje , så kender altså godt til det