Er det mig, der er galt på den?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

25. april 2020

koeapabshicar

Anonym skriver:

Det er mig, dagplejeren, fra før. Jeg prøvede også at forklare, at selve det, at "dagplejere har jo et højt fradrag", det manglede da bare. Hvis ikke det var der, så kunne vi slet ikke drive dagpleje. Men det er i øvrigt også en ringe løn, vi får som dagplejere. Nu er jeg klar over, at hende som bliver omtalt, er privat og jeg er kommunal. Men prisen kan sagtens være nogenlunde den samme alligevel.

Måske misforstår jeg, men jeg føler, at det nogle gange kan komme til at lyde som om, at vi dagplejere ikke har andet at se til end dagplejen. Vi har jo også en familie, vi vil gerne i sommerhus eller ud at rejse, vi vil også gerne kunne give vores børn nyt tøj, når de vokser. Vi skal også kunne betale husleje, mad (til os selv), vand, varme osv. Og vi har nogle virkelig lange arbejdsuger. Jeg gør det jo, fordi jeg rigtig godt kan lide at arbejde med små børn, men det laver stadig ikke om på de faktiske omstændigheder. Der er mange dagplejere/private børnepassere, der bruger deres ferier på at bygge nye motorikbaner og legehus el.a. og det behøver de jo slet ikke, men de gør det. At der så er nogle, der ikke gør det - fred være med det, de har jo ferie, nok sammen med deres familie, som måske også gerne vil høre om andet end dagpleje  Pædagogerne i i institutionerne og dagplejere og andre, der passer på vores børn, har også alle været i fuld sving med at finde ud af, hvordan den nye tilværelse kan konstrueres, imens der ikke har været børn. I dagplejen er det jo ens hjem, man lukker smitten ind i.

Dette handler jo ikke om solcremen i sig selv, men jeg har bare lidt en følelse af, at fordi, vi får et stort fradrag, at så har vi masser af penge. Og det er ikke nødvendigvis tilfældet.

For at sætte det lidt i perspektiv, hvad så med alle de pædagoger, der har været hjemsendt, med fuld løn, uden at vi kan benytte os af tilbuddet? Jeg har en i børnehave og sfo. I sfo får de normalt eftermiddagsmad, som skolen/kommunen betaler. Af hensyn til hygiejne, så må de ikke servere mad nu og beder forældrene selv tage mad med til deres børn hver dag. Det er jo også en ekstra udgift for os forældre, vi ikke normalt har, når vores børn er i sfo efter skole, hvis nu lige skal gå helt i peditesser.

Jeg kunne så godt ønske mig, at vi blev lidt mere værdsat. Vi gør så meget, har lange arbejdsuger, har et kæmpe stort ansvar for de mindste borgere,men nogle gange er det som om, ingen ser det  Men når alt dette er sagt, så synes jeg stadig, at det er helt fair, hvis ts spørger ind til udgifter hos dagplejer. Det kan kun være rimeligt, at forældrene ved, hvad de kan forvente af udgifter og hvis dagplejer ikke får det at vide, så kan hun jo heller ikke gøre det bedre til næste gang.

Jeg kunne egentlig godt tænke mig at spørge ts, er du bange for, at dagplejer bliver sur, hvis du spørger ind til det?

Lige præcis. De fleste dagplejere har en 48 timers arbejdsuge og gør også rent/rydder op når børnene går hjem. Plus der altså også skal være klar inden børnene møder om morgenen. Dagplejers familie stopper jo ikke med at rode bare fordi dagplejen er lukket. Derudover får de et højt fradrag ja, men hos mange dækker det faktisk bare en basal løn. Men det fradrag menes at skulle bruges på slitage af hjem, mad og renovation. Men den lille smule fradrag rækker altså ikke langt når der skal ligges nyt gulv, males, tapetseres, sættes nye låget op i køkkenet osv. 

Men jeg synes også bare man skal snakke med sin dagplejer så kommer man altså længst. Jeg skal i disse tider også slæbe en masse ting vi normalt ikke har med i dagpleje til min søn. Fx 2 håndklæder hver dag fordi selvfølgelig har dagplejeren ikke lige 2 håndklæder til hvert barn hver dag uden at skulle skamkoge og ødelægge sine egne håndklæder. Så jeg har købt nogle billige nogle i jysk som vi kan have med. Jeg køber gerne solcreme, creme, bleer osv osv osv. Og jeg har svært ved at se det økonomiske aspekt i det. Kan forstå hvis ts føler kommunikationen har haltet. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

25. april 2020

Anonym

BG17 skriver:

Tak for de dit svar og dit input  

Først og fremmest vil jeg gerne understrege, at jeg værdsætter dagplejernes og pædagogernes arbejde. Jeg synes ikke, jeg har givet udtryk for en utilfredshed omkring deres arbejde, og har du det indtryk, er det ikke min holdning. 

Under normale omstændigheder ville jeg ikke skænke det her en tanke mht fælles solcreme og solstift (er jeg rimelig sikker på). Men sat på en spids, har vores dagplejemor modtaget næsten 17.000 kr for vores datter i de her par måneder, for ca 3 timers pasning. Så jeg var blot undrende over, hun ikke betalte de her udgifter. Jeg er ikke bange for hende eller hendes reaktion, men jeg ville gerne høre, hvordan det foregår hos andre her efter lockdown  Vi skal helt sikkert have spurgt vores dagplejer omkring eventuelle andre uforudsete udgifter. 

Har i betalt ca. 17.000 kr. for to måneder? Altså egenbetaling? Eller hvor meget af det betaler kommunen?

Anmeld Citér

25. april 2020

anjo01

Min søn gik i kommunal dagpleje, da han var helt lille. Der skulle vi selv have solcreme med, hvilket jeg syntes var rart, da der jo kan være alle mulige grunde såsom allergi, der gør, at man bruger en bestemt solcreme. Derudover ville jeg overhovedet ikke bryde mig om en fælles solstift, nu når coronaen florerer. 

mit største issue med det her, er, at hun har gået hjemme i over en måned og har indkasseret penge (som hun jo selvfølgelig skal), hun har ikke betalt for mad til alle børnene i over en måned, og alligevel tillader hun sig at kræve penge for solcreme?! Det virker utroligt nærigt ø! Jeg ville personligt frygte at hun er dagplejer pga lønnen og vilkårene, fremfor fordi hun er vild med nærheden omkring børnene. 

du kan sagtens stille dig undrende overfor at I skulle betale ekstra for solcreme - man kan altid vinkle den alla “jeg troede ikke der kom merudgifter, men bare så vi er forberedt en anden gang, er der så andre ting, du plejer at kræve penge for - bare då vi kan lægge det ind i vores budget” 

Anmeld Citér

25. april 2020

Anonym

BG17 skriver:

Først og fremmest vil jeg gerne understrege, at jeg værdsætter dagplejernes og pædagogernes arbejde. Jeg synes ikke, jeg har givet udtryk for en utilfredshed omkring deres arbejde, og har du det indtryk, er det ikke min holdning. 

Under normale omstændigheder ville jeg ikke skænke det her en tanke mht fælles solcreme og solstift (er jeg rimelig sikker på). Men sat på en spids, har vores dagplejemor modtaget næsten 17.000 kr for vores datter i de her par måneder, for ca 3 timers pasning. Så jeg var blot undrende over, hun ikke betalte de her udgifter. Jeg er ikke bange for hende eller hendes reaktion, men jeg ville gerne høre, hvordan det foregår hos andre her efter lockdown  Vi skal helt sikkert have spurgt vores dagplejer omkring eventuelle andre uforudsete udgifter. 

Det kan også godt være, at det blev lidt rodet. Jeg synes egentlig også, jeg har forstået på dig, at du værdsætter vores arbejde og jeg kan også godt forstå, at du undrer dig over det med solcremen. Som en anden skrev, så er det måske ikke solcremen i sig selv, det handler om men det er mere et principspørgsmål, da i har betalt hende, uden at I har fået noget ud af det, hvis nu vi lige skal være lidt firkantede. Jeg føler egentlig, at jeg er helt på bølgelængde med dig, og det er fair, at du lige får afklaret med dagplejer omkring økonomi! Det er egentlig mere det, at det KAN jo være, at hun har ekstra udgifter lige nu til værnemidler.. eller rettere.. Det HAR hun. Og jeg bliver bare ramt af dem, som siger, at det kan være, vi er blevet dagplejere "pga lønnen"... Men hvad er det egentlig for en løn? Vi får faktisk en rigtig ringe løn, når man tænker på, hvor meget vi arbejder, hvor meget energi vi lægger i det, hvor stort et ansvar vi faktisk har. Jeg har bare lagt mærke til, at der er andre, der skriver sådan og det bliver jeg bare ramt af. Jeg synes, det er et uretfærdigt kort at smide, da det kommer til at lyde som om, at vi tjener kassen, for det gør vi altså ikke nødvendigvis. Der er mange fordomme omkring dagplejere og det her er en af dem. Vi har jo stadig husleje, der skal betales og vi vil jo også gerne leve et helt almindeligt liv. Og skal dem, der så tjener lidt ekstra skamme sig, fordi det er børn de arbejder med? De private børnepassere skal jo f.eks. også selv spare op til ferie, for den betaler det offentlige ikke. Og igen, jeg er helt med på, hvad du mener, snak med dagplejeren, det er kun rimeligt. Noget i kommunikationen må være gået galt 

Anmeld Citér

25. april 2020

Mamman

Profilbillede for Mamman
BG17 skriver:

Når du skriver 17.000 - er det vel FØR skat går jeg ud fra?? 

Anmeld Citér

25. april 2020

321

Profilbillede for 321
Mamman skriver:

Når du skriver 17.000 - er det vel FØR skat går jeg ud fra?? 

Det må det være. Min veninde der er privat børnepasser tager 8.800 pr. Barn pr. Måned som hun betaler skat af Og hun har altid fem børn så hun får 5*8.800 hver måned i 12 måneder. 

Anmeld Citér

25. april 2020

Rundtpågulvet

Jeg er også dagplejer:-)

Det er mit indtryk at lige den med solcreme er meget forskelligt fra dagplejer til dagplejer. Og faktisk også i institutionerne

Det er slet ikke unormalt at man betaler til en fælles solcreme eller at man selv medbringer solcreme. 

Jeg er kommunal dagplejer og hos os skal forældrene selv medbringe solcreme. Men jeg skal jo alligevel købe til mig selv, så jeg har sagt til forældrene hos mig at jeg sørger for det. Og helt ærligt, jeg har lige købt en derma solcreme til sølle 60 kr. Det betaler jeg gerne hvis jeg slipper for at sidde og smøre ind med fire forskellige flasker 

Jeg er i øvrigt helt enig med den anden dagplejer der svarer, fradraget skal dække langt mere end man skulle tro. En solcreme vælter ikke budgettet, men en helt masse små udgifter løber hurtigt op. Der er nogen der nævner strøm osv. Men hvis jeg nu arbejdede ude af huset ville der ikke blive brugt el, vand, varme osv i min husstand, mens jeg var ude på en arbejdsplads. Det er vel de færreste ansatte der også selv betaler håndsæbe, toiletpapir, rengøringsmidler, skraldepose, vask af viskestykker, græsslåning, osv osv, på sin arbejdsplads ;-) Det gør en dagplejer jo reelt :-) de private udgifter og driftsudgifter flyder sammen i en dagpleje. Hvilket jo også er derfor vi har et fradrag.

Men til trådstarter ville jeg nok sige at du kan spørge din dagplejer om ekstraudgifter. Jeg har også hørt om nogle der skulle betale for børnenes bus/teaterbilletter hvis dagplejen tog på tur. Det kan da godt tænkes at der kunne komme mere til, hvis din dagplejer skelner mellem basal driftomkostninger og ekstraordinære (årstidsbestemte) omkostninger.

Anmeld Citér

25. april 2020

321

Profilbillede for 321
Rundtpågulvet skriver:

Jeg er også dagplejer:-)

Det er mit indtryk at lige den med solcreme er meget forskelligt fra dagplejer til dagplejer. Og faktisk også i institutionerne

Det er slet ikke unormalt at man betaler til en fælles solcreme eller at man selv medbringer solcreme. 

Jeg er kommunal dagplejer og hos os skal forældrene selv medbringe solcreme. Men jeg skal jo alligevel købe til mig selv, så jeg har sagt til forældrene hos mig at jeg sørger for det. Og helt ærligt, jeg har lige købt en derma solcreme til sølle 60 kr. Det betaler jeg gerne hvis jeg slipper for at sidde og smøre ind med fire forskellige flasker 

Jeg er i øvrigt helt enig med den anden dagplejer der svarer, fradraget skal dække langt mere end man skulle tro. En solcreme vælter ikke budgettet, men en helt masse små udgifter løber hurtigt op. Der er nogen der nævner strøm osv. Men hvis jeg nu arbejdede ude af huset ville der ikke blive brugt el, vand, varme osv i min husstand, mens jeg var ude på en arbejdsplads. Det er vel de færreste ansatte der også selv betaler håndsæbe, toiletpapir, rengøringsmidler, skraldepose, vask af viskestykker, græsslåning, osv osv, på sin arbejdsplads ;-) Det gør en dagplejer jo reelt :-) de private udgifter og driftsudgifter flyder sammen i en dagpleje. Hvilket jo også er derfor vi har et fradrag.

Men til trådstarter ville jeg nok sige at du kan spørge din dagplejer om ekstraudgifter. Jeg har også hørt om nogle der skulle betale for børnenes bus/teaterbilletter hvis dagplejen tog på tur. Det kan da godt tænkes at der kunne komme mere til, hvis din dagplejer skelner mellem basal driftomkostninger og ekstraordinære (årstidsbestemte) omkostninger.

Altså hvis du arbejdede ude vil du jo betale til transport udgifter i stedet og bruge en masse tid på transport frem og tilbage. Tid som man ikke får noget for. Som dagplejer skal man jo ikke bruge tid og penge på transport, slitage på bilen f.eks. 

Anmeld Citér

25. april 2020

Rundtpågulvet

Altså hvis du arbejdede ude vil du jo betale til transport udgifter i stedet og bruge en masse tid på transport frem og tilbage. Tid som man ikke får noget for. Som dagplejer skal man jo ikke bruge tid og penge på transport, slitage på bilen f.eks. 

Der er da en del erhverv der f.eks. har firmabil og nogle får løn i det øjeblik de sætter sig i bilen. Andre kan måske få kørselsfradrag. 

Selv har jeg sjældent haft jobs i en afstand der krævede bil eller lå længere væk end 30 minutter på cykel. Det har været et bevidst valg fra min side. 

Som dagplejer er jeg i legestue en gang om ugen her har jeg også udgifterne til transport, derudover deltager jeg i møder, kurser mm der kræver transport,  for ikke at nævne at jeg jo også skal transportere mig i fritiden for at købe ind til dagplejens drift. Den tid og transport får jeg intet for,  heller ikke kørselsfradrag:-)

Men nu var det ikke fordi jeg ville starte en konkurrence om hvilke jobs der har flest penge med på arbejde :-)  Det var egentlig blot for at fortælle at fradraget dækker langt flere elementer end hvad man lige skulle tro :-)

Det kom da bag på mig, da jeg selv startede som dagplejer at jeg i den grad fik sammenblandet job- og privatøkonomi samt i hvor høj grad jeg skulle have penge med på job. Det har jeg ikke oplevet andre steder, end hos de af mine familiemedlemmer der er selvstændige erhvervsdrivende. 

I øvrigt elsker jeg mit job alligevel - uanset ovenstående 

Anmeld Citér

25. april 2020

Mamman

Profilbillede for Mamman
321 skriver:

Det må det være. Min veninde der er privat børnepasser tager 8.800 pr. Barn pr. Måned som hun betaler skat af Og hun har altid fem børn så hun får 5*8.800 hver måned i 12 måneder. 

Det er så måske et sted mellem 22-24.000 udbetalt. Ud af dem skal hun sørge for mad til 5 børn og sin egen familie, legetøj, bleer, vaskeklude osv., husleje, el, vand og varme. Det syntes jeg ikke er meget.... jeg ved godt at der nok er to indtægter men alligevel.....

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.