Betaling af daginstitution

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. marts 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Sprit25 skriver:

Det er netop sket i restuaratiobsbranchen. De kan hjemsendes på tvungen ferie, fyres med øjeblikke virkning osv. Alt for at redde deres job på den anden side! 

Det er jeg da helt klar over. Kan staten gøre det samme? Ved du, at det ikke bliver udfaldet på lidt længere sigt? 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

14. marts 2020

Panther

Profilbillede for Panther

Selvfølgelig er vi da ikke ramt lige! Det gælder for så meget udover offentligt vs. privatansatte. Også privatansatte indbyrdes - min datter er fx garanteret fuld løn ved evt. hjemsendelse indtil videre. 
At løfte i flok har aldrig betydet, at vi alle løfter lige meget. Det gør det heller ikke under normale omstændigheder. 
At løfte i flok rækker langt udover privatøkonomi. Sundhedspersonalet har uden tænkelig tvivl langt mere sved på panden nu end denne hjemmearbejdende lærer. Jeg har uden tænkelig tvivl mere grund til at være bekymret for smitten end mennesker uden for risikogruppen. Personen, der får udskudt sin hofte- eller galdestensoperation, kan uden tænkelig tvivl opleve, at han/hun løfter mere end min yngste søn, der tilsyneladende og forhåbentlig får lov at blive på den psykiatriske afdeling, han er indlagt på. 
Ægtepar, hvor begge er offentligt ansatte, og som ikke har børn i institutionsalderen, løfter privatøkonomisk ikke nær så meget som ægteparret i restaurationsbranchen, der er sendt hjem uden løn og har to vuggestuebørn. Men førstnævnte hører måske til dem, der løfter ved at tilbyde at købe ind for ældre og syge og passe udearbejdendes børn. 

Regnestykket - også på det rent økonomiske område - kan overhovedet ikke gøres op endnu. Vi ser kun toppen af isbjerget nu. Men gør man “at løfte i flok” til et spørgsmål om, at alle hér og nu bidrager/bløder lige meget økonomisk, har man efter min bedste overbevisning fuldstændigt misforstået både udtrykket og statsministerens appel. 

Det har jeg som sagt heller ikke nævnt et ord om, at vi skulle. Jeg reagerede på holdningen til betaling af daginstitution og tonen i de første indlæg om selvfølgeligheden af det utænkelige og umenneskelige i, at pædagoger der er sendt hjem med løn ikke skal rammes på nogen måde. For det er virkeligheden for rigtig mange andre. Det synes jeg egentlig også fremgår ret klart, men hvis du partout vil dreje samtalen et andet sted hen, så bliver det lidt op ad bakke.

edit: fx dette indlæg:

Min mand er også selvstændig og mister også meget indtægt pga. coronavirussen, men det har jo intet med betaling af daginstitution at gøre. Selvfølgelig skal de offentligt ansatte have deres fulde løn og ikke dagpenge i perioden - vi løfter i flok! 

Anmeld Citér

14. marts 2020

Carina:-)

Mor og meget mere skriver:

Det er jeg fuldstændigt med på - her og nu er hendes fokus altovervejende på at afbøde de potentielt fatale følger af en pandemi. Er du i tvivl om, hvorvidt hun er klar over, at dette har kolossale økonomiske konsekvenser for masser af mennesker? Tror du, at hun og Folketinget i almindelighed trækker på skulderen og tager sig en morfar lige nu? 
Folk kan dø af dette. 

Det er vist ikke det jeg skriver 

Og netop derfor er det også i alles interesse at så mange som muligt i det private lukker ned  - og derfor burde der også være fokus på dem der ikke får penge de næste 14 dage - 

Vi skal løfte i flok  - og derfor gælder det også om at holde hånden under dem der bliver ramt økonomisk 

Og her taler jeg ikke specifikt om arbejdsgiverne , men i særdeleshed inden der ikke får løn.  - de burde som minimum have kh fra det offentlige  den her periode. 

Og ja folk kan dø af det her  - har vist intet sted anfægtet nedlukningen   - bare henstillet til at jeg håber der snart kommer en udmelding ang dem der ikke får løn .

Jeg som arbejdsgiver skal nok klare mig - men det forhindre mig ikke i at  tænke på andre. 

Anmeld Citér

14. marts 2020

Sprit25

Mor og meget mere skriver:

Det er jeg da helt klar over. Kan staten gøre det samme? Ved du, at det ikke bliver udfaldet på lidt længere sigt? 

Nej det ved jeg ikke. Men det var bare for at understrege, at det sker lige nu

Anmeld Citér

14. marts 2020

Janey

Profilbillede for Janey
Sprit25 skriver:

Det er netop sket i restuaratiobsbranchen. De kan hjemsendes på tvungen ferie, fyres med øjeblikke virkning osv. Alt for at redde deres job på den anden side! 

Men det sker jo netop ikke pga. hastelovgivning fra regeringens side, men så vidt jeg har forstået som en aftale mellem 3F og Horesta, så det er arbejdsmarkedets parter, der har lavet en aftale og ikke noget regeringen har lovgivet om. At det så i praksis ikke betyder noget som helst for dem, det rammer, er så en anden ting. 

Hvis det, der rammer restaurationsbranchens ansatte, også skal ramme andre, er det arbejdsmarkedets parter på disse områder, der skal lave aftaler om dette, og jeg tror ikke FOA vil gå med til en lignende aftale som 3F har gjort for deres medlemmer i restaurationsbranchen, så pædagogerne er beskyttet.

Anmeld Citér

14. marts 2020

Panther

Profilbillede for Panther
Janey skriver:

Men det sker jo netop ikke pga. hastelovgivning fra regeringens side, men så vidt jeg har forstået som en aftale mellem 3F og Horesta, så det er arbejdsmarkedets parter, der har lavet en aftale og ikke noget regeringen har lovgivet om. At det så i praksis ikke betyder noget som helst for dem, det rammer, er så en anden ting. 

Hvis det, der rammer restaurationsbranchens ansatte, også skal ramme andre, er det arbejdsmarkedets parter på disse områder, der skal lave aftaler om dette, og jeg tror ikke FOA vil gå med til en lignende aftale som 3F har gjort for deres medlemmer i restaurationsbranchen, så pædagogerne er beskyttet.

Præcis - derfor gav det ikke mening at snakke om hastelovgivning og lovhjemler.. men det var ikke spirit25, der nævnte dette.

Anmeld Citér

14. marts 2020

Sprit25

Janey skriver:

Men vi nikker og siger okay. Fordi det her kan redde restauranter. Vi elsker vores fag og restauranterne er vores andet hjem! Når alt det her er ovre har vi MÅSKE et arbejde! Vi håber 

Anmeld Citér

14. marts 2020

Mor og meget mere

Carina:-) skriver:

Det er vist ikke det jeg skriver 

Og netop derfor er det også i alles interesse at så mange som muligt i det private lukker ned  - og derfor burde der også være fokus på dem der ikke får penge de næste 14 dage - 

Vi skal løfte i flok  - og derfor gælder det også om at holde hånden under dem der bliver ramt økonomisk 

Og her taler jeg ikke specifikt om arbejdsgiverne , men i særdeleshed inden der ikke får løn.  - de burde som minimum have kh fra det offentlige  den her periode. 

Og ja folk kan dø af det her  - har vist intet sted anfægtet nedlukningen   - bare henstillet til at jeg håber der snart kommer en udmelding ang dem der ikke får løn .

Jeg som arbejdsgiver skal nok klare mig - men det forhindre mig ikke i at  tænke på andre. 

Jeg er på ingen måde ekspert, men strategien var jo at flade kurven ud ved så vidt muligt at udskyde lukningen af det private længst muligt. Om det er den klogeste strategi, ved vist ingen endnu, men det kolliderer med din opfattelse af alles interesse. - og jeg er med på, at virkeligheden har overhalet indenom, så nogle private har været nødsaget til at lukke. 

Anmeld Citér

14. marts 2020

Mor og meget mere

Janey skriver:

Det, jeg tænkte på mht. hastelovgivning, var, om regeringen - teoretisk - kunne lovgive om arbejdsretslige forhold under henvisning til force majeure-lignende situation. De tager jo unægtelig meget ekstraordinære midler i brug p.t. Risikoen er selvfølgelig, at det ville føre til en arbejdskamp, som vi BESTEMT ikke har brug for nu.

Jeg gisner og tænker i rene teorier her. Hvad er muligt, hvad vil “aldrig” ske? 

FOA organiserer ikke pædagoger, iøvrigt. Det er BUPL. 

Anmeld Citér

14. marts 2020

Anonym

Og jeg er simpelthen nødt til at spørge dig, hånden på hjertet, lægger du så din normtid på den måde? Altså kan du helt ærligt arbejde 7,5 time HVER dag, mens du aktiverer 3 børn? Vel og mærke ligeså effektivt?

Det kan vi ikke, og i vores job( konsulenter) fakturer vi timer. Det vil sige man registrerer de timer, man bruger på bestilte opgaver - kan man ikke lægge normtid, ja så må man supplere op med flex eller ferie. Sådan er det, og det brokker jeg mig ikke over! Som skrevet det er en svær situation, hvor alle har omkostninger. Det vigtigste er, at vi alle gør hvad vi kan, og at man har forståelse for, at det selvfølgelig har vidtrækkende konsekvenser for mange. Og er man selv i en situation, hvor man har fuld løn, mulighed for at arbejde hjemme i det omfang privatlivet tillader, alt ferie tilbage og sit helbred, bør man måske holde sig fra floskler om “ vi alle løfter i flok” og i stedet anerkende, det her er hårdt, meget hårdt, og nogen bliver noget hårdere ramt end andre - enten økonomisk og/eller menneskeligt.

Jeg er skam helt enig med dig i, at vi ikke alle rammes lige hårdt. Fx risikerer vi at miste vores hus, hvis min mand sendes hjem uden løn, så vi krydser fingrene for at klare os igennem.
Mht mit arbejde så har jeg heldigvis lykkedes med at lære mine børn at aktivere sig selv  Selvfølgelig skal den lille have opmærksomhed indimellem, men i forhold til en folkeskole med 300 børn og en flok kollegaer, så er her såmænd noget mere ro til fordybelse herhjemme  Og så kan jeg heldigvis lægge en del af mine timer om aftenen, når manden er hjemme... Om jeg helt når de 44 timer, som jeg ifølge min overenskomst skal arbejde hver uge, det ved jeg ikke, og det behøver jeg heldigvis ikke bekymre mig om...

Mit svar var blot et forslag, fordi du skrev, at I følte jer tvunget til at bruge jeres ferie på at lave skolearbejde med jeres barn, på trods af at begge forældre ellers har fået mulighed for at arbejde hjemme. Her er det stadig min overbevisning, at et skolebarn godt kan aktivere sig selv og at lektier simpelthen aldrig kan blive vigtigere end at familien fungerer

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.