Betaling af daginstitution

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

15. marts 2020

Carina:-)

nielsen80 skriver:

Det har store store konsekvenser. Håber der findes penge og kompensation til alle! Jeg smider sku gerne 10-20procent af min løn mod en kasse, der skal afhjælpe dette i en periode!!!

Samtidig tænker jeg, man skal gøre hvad man kan. Har skrevet til lokal fitness, mit medlemskab ikke skal i bero selvom, de lukket, køber take away fra de lokal restauranter, betaler for min rengøring selvom, hun ikke kommer. Så længe man ikke er ramt økonomisk selv, kan man gøre lidt i det små. Også håber jeg der lander en god aftale for alle(inkl de selvstændige) i denne weekend!!

Fuldstændig enig på alle punkter .

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. marts 2020

Sprit25

nielsen80 skriver:

Det er sådan, jeg forstår det ja. Bliver man sendt hjem uden at blive fyret, så har man ikke ret til dagpenge eller løn. Jeg tror, det er noget af det regeringen i denne weekend bl.a. kigger ind i.Det vil være folk, som normalt er timelønnet - tænker jeg - der bliver ramt.

Jeg kender ikke branchen godt, er selv funktionær, så er ikke 100 procent sikker, men det er det der står i linket, jeg sendte fra 3F.

Jeg har snakket med 3f  vi får dagpenge

Anmeld Citér

15. marts 2020

StineW79

Profilbillede for StineW79
Anonym skriver:

For at lave administrativt arbejde.

I dag er man ikke ansat på f.eks. et sygehus og en specifik afdeling, man er regionsansat og kan flyttes med kort varsel til et sygehus langt væk, det er der set eksempler på (for at få folk til at sige op).

Så ikke anderledes end os sygehusansatte i dag.

Nåårr troede lige det var for at lave personlig pleje feks, hvilket jeg lige Syntes ik gav mening. 

Det andet ka man sige, gir god nok mening. Vh Stine 

Anmeld Citér

15. marts 2020

StineW79

Profilbillede for StineW79
Rundtpågulvet skriver:

Den skrivelse vi har fået ud, dækker alle faggrupper i kommunen. Men jeg går ud fra at man forsøger at udsende folk indenfor et område der giver mening. Mange har måske arbejdet med både rengøring, ældrepleje, let administration, børnepasning osv under studierne. Så måske kan man med hjælp varetage andre områder end vanligt. 

Jeg springer i hver fald selv glad ind i en hvilken som helst opgave. For det føler jeg mig moralsk forpligtet til i en ekstraordinær situation som dette.

Det er mega fedt, at du ser sådan på det. Total god stil!

Jeg arbejder også indenfor det offentlige, på et bo tilbud, hvor der høre 3 andre afdelinger ind under, og vi er en del af nødberedskabet. Hvilket betyder at vi i princippet ka blive sendt rundt, til alle de andre afdelinger også, hvis der blir brug for det. 

Jeg har mødt rigtig mange mennesker, indenfor mine 22 år, som offentlig ansat på plejehjem, hjemmeplejen og de sidste 15 år som pædagog, indenfor specialområdet, som overhovedet ik ejener sig til praksis arbejde på gulvet, med feks personlig pleje osv, så derfor blev jeg lige lidt overrasket over, hvis de lige pludselig sku til det også. Men det er fint, når deres arbejds opgaver feks ka rykkes til andre afdelinger også. Vh Stine 

Anmeld Citér

15. marts 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

At stå uden indkomst i 14 dage er ikke lig med at være blevet fyret.

Jeg er privat ansat og arbejder skiftevagter, timelønnet. Min arbejdsplads er begrænset nedlukket, så kun de fastlønnede har vagter, og vi andre er hjemsendt uden timer og dermed uden løn. Er jeg syg og melder det i god tid inden en planlagt vagt, så sørger overenskomsten for at jeg får refusion, men i dette tilfælde, hvor der ingen planlagte vagter er, dækker hverken stat, A-kasse eller andet. 

Så er det svært at se rimeligheden i, at vi alle skal hjælpe til med at dække pædagogernes og dagplejernes løn, når det kun er en del af befolkningen der stadig har en indtægt.

Til det sidste: Pædagoger og dagplejere får deres løn, uanset om forældrebetalingen bibeholdes eller ej. Det er skattekroner, der dækker den største udgift til driften. Så kan man argumentere for, at forældre fritages for en udgift, de ikke for indeværende har gavn af - det vil så betyde en markant større udgift til staten, altså til alle skatteborgere. Og regningen for denne periode bliver under alle omstændigheder kolossal. 
Jeg tror, det er klart for enhver, at regering og folketing her og nu har fokus på de helt store linjer, og at fritagelse for forældrebetaling af institutioner - uanset, at jeg har al forståelse for, at det har stor indflydelse på den enkelte families økonomi i en i forvejen trængt situation - ikke hører til førsteprioriteterne. 
Det ville også kræve en administrationsopgave af den anden verden at skulle gennemføre en sådan fritagelse for betaling for samtlige forældre med børn i institution. Det er ikke nu, man i givet fald har ressourcer til at løse dén opgave. 

Giv tid! Vi står for foden af et bjerg og aner ikke, hvor stort det er. Der er ingen, tror jeg, som er uforstående eller kyniske omkring de mange berørte familiers situation, men dét her kalder på benhård prioritering af indsatsområder. 

Anmeld Citér

15. marts 2020

Rundtpågulvet

At stå uden indkomst i 14 dage er ikke lig med at være blevet fyret.

Jeg er privat ansat og arbejder skiftevagter, timelønnet. Min arbejdsplads er begrænset nedlukket, så kun de fastlønnede har vagter, og vi andre er hjemsendt uden timer og dermed uden løn. Er jeg syg og melder det i god tid inden en planlagt vagt, så sørger overenskomsten for at jeg får refusion, men i dette tilfælde, hvor der ingen planlagte vagter er, dækker hverken stat, A-kasse eller andet. 

Så er det svært at se rimeligheden i, at vi alle skal hjælpe til med at dække pædagogernes og dagplejernes løn, når det kun er en del af befolkningen der stadig har en indtægt.

Skal det så forstås sådan at der også uden corona er perioder hvor du og andre på lignende vilkår har udsving i lønnen ? F.eks. ved nedgang i kunder el. Lign ?

Hvordan kan det være at du har valgt at arbejde sådan? Det må give en gevaldig usikkerhed i hverdagen? Eller hvad ? 

Mht pædagoger og dagplejere, så er samtlige dagplejere i min kommune en del af nødberedskabet og står til rådighed eller passer børn for de forældre der arbejder. Specialområdet er ikke lukket i samme omfang. Dvs mange pædagoger arbejder som vanligt. Andre pædagoger er sat i gang med papirarbejde eller hovedrengøring af institutioner, nogle der selv har kronisk sygdom, småbørn eller anden udfordring er sendt hjem med en stak bøger og forventes at komme beriget tilbage ;-) Men de få er i praksis friholdt fra job, med mindre de andre bliver syge.  En stor del af vores administrative personale arbejder også stadig. 

Anmeld Citér

15. marts 2020

Anonym

Skal det så forstås sådan at der også uden corona er perioder hvor du og andre på lignende vilkår har udsving i lønnen ? F.eks. ved nedgang i kunder el. Lign ?

Hvordan kan det være at du har valgt at arbejde sådan? Det må give en gevaldig usikkerhed i hverdagen? Eller hvad ? 

Mht pædagoger og dagplejere, så er samtlige dagplejere i min kommune en del af nødberedskabet og står til rådighed eller passer børn for de forældre der arbejder. Specialområdet er ikke lukket i samme omfang. Dvs mange pædagoger arbejder som vanligt. Andre pædagoger er sat i gang med papirarbejde eller hovedrengøring af institutioner, nogle der selv har kronisk sygdom, småbørn eller anden udfordring er sendt hjem med en stak bøger og forventes at komme beriget tilbage ;-) Men de få er i praksis friholdt fra job, med mindre de andre bliver syge.  En stor del af vores administrative personale arbejder også stadig. 

Jeg er i princippet jobsøgende, men ville ikke rende på dagpenge længere. Jeg havde været jobsøgende på dagpenge i mere end 1 år da jeg besluttede at tage hvad jeg kunne få og søge ved siden af arbejdet. Jeg har kontrakt på min. 20 timer ugentligt, men der står med småt noget med uforventelige forhold og risiko for færre timer. Jeg har normalt 37-40 timer, og det har aldrig været et problem.

Lige nu ville jeg ønske, at jeg var på dagpenge endnu dog. Så havde jeg ikke mistet min indkomst.

Jeg ved desuden godt at andre arbejder hjemmefra og derfor stadig får løn, og dagplejere m.v. får også løn og det er fint med mig. Men det gør jeg ikke, og derfor kan det godt være et kæmpe problem at skulle betale fuld pris for institution.

Anmeld Citér

15. marts 2020

xyzgirl

Alt det corona virus her er jo ved at blive sindssyg af. Alt er lukket de næste dage og hvem ved om det går over efter denne karantæne der er opsat? 

Anmeld Citér

15. marts 2020

Rundtpågulvet

Anonym skriver:

Jeg er i princippet jobsøgende, men ville ikke rende på dagpenge længere. Jeg havde været jobsøgende på dagpenge i mere end 1 år da jeg besluttede at tage hvad jeg kunne få og søge ved siden af arbejdet. Jeg har kontrakt på min. 20 timer ugentligt, men der står med småt noget med uforventelige forhold og risiko for færre timer. Jeg har normalt 37-40 timer, og det har aldrig været et problem.

Lige nu ville jeg ønske, at jeg var på dagpenge endnu dog. Så havde jeg ikke mistet min indkomst.

Jeg ved desuden godt at andre arbejder hjemmefra og derfor stadig får løn, og dagplejere m.v. får også løn og det er fint med mig. Men det gør jeg ikke, og derfor kan det godt være et kæmpe problem at skulle betale fuld pris for institution.

Tak for dit pæne svar. Jeg håbede netop at det blev forstået at jeg var undrende - ikke bebrejdende :-)

Jeg spekulerer på hvad jeg selv ville have gjort.  Jeg havde nok taget et hvilket som helst arbejde for at undgå at være på dagpenge, men samtidig er jeg også livrem og seler typen ;-) så jeg ved ikke om jeg havde turdet at springe ud i noget timelønnet som du beskriver det. 

En situation som denne havde jeg aldrig nogen sinde troet at vi ville kunne komme ud i, selv om jeg som sagt går med både livrem og seler 

Det er rart at få et indblik i hvad det handler om for andre grupper. Der er ikke en eneste i min omgangskreds der er ansat på timebasis på den måde :-) Tak for at gøre mig klogere.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.