Betaling af daginstitution

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

13. marts 2020

Panther

Profilbillede for Panther
SØS skriver:

Min mand er også selvstændig og mister også meget indtægt pga. coronavirussen, men det har jo intet med betaling af daginstitution at gøre. Selvfølgelig skal de offentligt ansatte have deres fulde løn og ikke dagpenge i perioden - vi løfter i flok! 

Men det er jo så det, vi ikke rigtig gør, når offentligt ansatte får deres fulde løn, privat ansatte skal bruge deres flex/fridage eller bliver halveret i arbejde og løn, og ja.. så snakker vi slet ikke om selvstændige..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

13. marts 2020

kamikaze

Janey skriver:

Jeg får også stadig min fulde løn, selv om jeg ikke er helt så effektiv hjemmefra med ungerne hjemme, som jeg ville være på kontoret, så det er vel ok, at alle stadig får samme indtægt og udgifter på trods af den ændrede situation.

Det er det ikke alle der får. Jeg tænker der kommer nogle ordninger hvis det bliver mere end 14 dage.

Anmeld Citér

13. marts 2020

kamikaze

Panther skriver:

Men det er jo så det, vi ikke rigtig gør, når offentligt ansatte får deres fulde løn, privat ansatte skal bruge deres flex/fridage eller bliver halveret i arbejde og løn, og ja.. så snakker vi slet ikke om selvstændige..

Altså jeg er offentlig ansat og har fået at vide at hvis jeg ikke kan arbejde fuldtid af private årsager, skal jeg holde ferie eller gå ned i tid. Jeg får ikke fuld løn hvis jeg ikke arbejder fuldtid.

Anmeld Citér

13. marts 2020

Panther

kamikaze skriver:

Altså jeg er offentlig ansat og har fået at vide at hvis jeg ikke kan arbejde fuldtid af private årsager, skal jeg holde ferie eller gå ned i tid. Jeg får ikke fuld løn hvis jeg ikke arbejder fuldtid.

Jeg ved, der er forskellige tilgange - særligt alt efter hvilket arbejde, du varetager, og om det overhovedet kan udføres hjemmefra.

Det var sat lidt på spidsen blot for at understrege, at vi ikke nødvendigvis løfter lige meget i den flok.

Anmeld Citér

13. marts 2020

Anonym trådstarter

Jeg vil blot lige informere om at i Aarhus kommune gælder dette. Jeg ved dog ikke hvordan det er i andre kommuner 

Vedhæftede fotos (klik for at se i fuld størrelse)

Anmeld Citér

13. marts 2020

Janey

Profilbillede for Janey
Panther skriver:

Jeg ved, der er forskellige tilgange - særligt alt efter hvilket arbejde, du varetager, og om det overhovedet kan udføres hjemmefra.

Det var sat lidt på spidsen blot for at understrege, at vi ikke nødvendigvis løfter lige meget i den flok.

Det er rigtigt, at det ikke er alle, der undgår at blive ramt økonomisk på lønposen, så jeg er da glad for min chefs tilgang til krisen, men at få en halv måneds daginstitution kompenseret ændrer ikke på, at vi ikke alle løfter det samme. Det kunne dog hjælpe lidt på økonomien for dem, der bliver ramt lige nu. For os andre kunne det give lidt ekstra til rejsekontoen, hvis vi ellers kan komme ud at rejse igen engang.

Anmeld Citér

13. marts 2020

Panther

Janey skriver:

Det er rigtigt, at det ikke er alle, der undgår at blive ramt økonomisk på lønposen, så jeg er da glad for min chefs tilgang til krisen, men at få en halv måneds daginstitution kompenseret ændrer ikke på, at vi ikke alle løfter det samme. Det kunne dog hjælpe lidt på økonomien for dem, der bliver ramt lige nu. For os andre kunne det give lidt ekstra til rejsekontoen, hvis vi ellers kan komme ud at rejse igen engang.

Der bliver skrevet, at vi selvfølgelig skal betale for den halve måned (eller hvor lang tid det nu bliver), så pædagogerne ikke skal gå ned i løn eller på dagpenge.

så jo, idet pædagogerne skal have deres løn, så hænger det sammen i det ovenstående argument.

Anmeld Citér

14. marts 2020

Anonym trådstarter

Panther skriver:

Der bliver skrevet, at vi selvfølgelig skal betale for den halve måned (eller hvor lang tid det nu bliver), så pædagogerne ikke skal gå ned i løn eller på dagpenge.

så jo, idet pædagogerne skal have deres løn, så hænger det sammen i det ovenstående argument.

Tjek mit seneste svar, det er ikke sikkert at det er alle der skal betale for den halve måned

Anmeld Citér

14. marts 2020

Anonym

Jeg vil blot lige informere om at i Aarhus kommune gælder dette. Jeg ved dog ikke hvordan det er i andre kommuner 

Tag du den bare helt med ro. Det der er en helgarderingsklausul, fordi man ikke vidste, hvordan situationen artede sig. Regeringen HAR meldt ud, at man skal betale, så det skal vi naturligvis. 

Anmeld Citér

14. marts 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Panther skriver:

Lidt perspektiv: Regeringen er øverste ledelsesinstans for offentligt ansatte og har bestemt, at en stor del af os sendes hjem fra arbejde. Ræsonnementet var, da afgørelsen blev truffet, at for at “flade kurven ud”, lukkede man i første omgang det offentlige Danmark i håbet om, at den private sektor kunne fortsætte. 
Regering og folketing har selvfølgelig ikke mulighed for at beslutte på vegne af private arbejdsgivere, om disse skal give hjemsendte medarbejdere fuld løn. Normalt hylder vi denne adskillelse af det private og det offentlige arbejdsmarked, da de færreste ønsker sig, at staten ejer og bestemmer over alle virksomheder - staten kan heller ikke bestemme, hvad den enkelte arbejdsgiver giver sine medarbejdere i bonusser eller lave et loft over lønnen. 

Som offentligt ansat skal jeg stadig arbejde, blot hjemmefra, og jeg skal melde mig syg, hvis jeg ikke er i stand til at arbejde. Ydermere står jeg til rådighed ved nødberedskab. 

Regeringen har omtalt muligheden for at give det private erhvervsliv økonomiske kompensationer, men det er selvsagt alt for tidligt at tage fat på nu, hvor vi ikke aner, hvordan dette udvikler sig. 

Hvad foreslår du, man skulle håndtere anderledes på nuværende tidspunkt, og hvordan? 

Hvis det kan være en trøst, så bliver der formentlig en kæmperegning at betale for det offentlige, når regnestykket kan gøres op, i form af nedskæringer, herunder fyringer. 

Jeg har al tænkelig forståelse for, at det er utrygt at være privatansat nu - både min mand og min datter er potentielt truet på deres levebrød. Men hvad kan man gøre på nuværende tidspunkt? Give det private en blankocheck? 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.