Betaling af daginstitution

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

14. marts 2020

StineW79

Profilbillede for StineW79
Rundtpågulvet skriver:

Har jeg misforstået noget ? Har regeringen ikke netop hjulpet erhvervsdrivende ved f.eks. at frigive reserver så banken kan yde lån til de erhvervsdrivende? Og de privatansatte kan vel få dagpenge i tilfælde af en fyring ?

Så vidt jeg husker fra min ungdom var min mor som selvstændig erhvervsdrivende også både i fagforening, a-kasse og forsikret mod alverdens modbydeligheder ;-) er det ikke længere muligt som selvstændig?

Hvis man som ansat (privat eller offentlig)  har fravalgt a-kasse er det vel gjort ud fra en betragtning om at være selvforsørgende i tilfælde af en fyring. 

Jeg er offentligt ansat og pt på hjemmearbejde. Vi har fået besked om at vi skal stå til rådighed med kort varsel, for andre funktioner såfremt der bliver behov. Bl.a. har min TR nævnt plejehjem og hjemmeplejen som et sted vi skal acceptere at kunne blive udsendt til og som vi i øvrigt ikke er uddannet til. Så jeg føler bestemt ikke at jeg er hjemsendt på ferie eller får noget foræret .

Men hjælp mig lige med at forstå og skær det gerne ud i pap ... er der intet sikkerhedsnet overhovedet for de private ?

Vil de sende jer ud i hjemmeplejen, selvom det slet ik, er indenfor jeres normale feldt?

Vildt nok om det så også gælder for alle andre, som er offentlig ansatte, på feks kontor og i adminastrion osv? Vh Stine 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

15. marts 2020

Anonym

StineW79 skriver:

Vil de sende jer ud i hjemmeplejen, selvom det slet ik, er indenfor jeres normale feldt?

Vildt nok om det så også gælder for alle andre, som er offentlig ansatte, på feks kontor og i adminastrion osv? Vh Stine 

For at lave administrativt arbejde.

I dag er man ikke ansat på f.eks. et sygehus og en specifik afdeling, man er regionsansat og kan flyttes med kort varsel til et sygehus langt væk, det er der set eksempler på (for at få folk til at sige op).

Så ikke anderledes end os sygehusansatte i dag.

Anmeld Citér

15. marts 2020

nielsen80

Har jeg misforstået noget ? Har regeringen ikke netop hjulpet erhvervsdrivende ved f.eks. at frigive reserver så banken kan yde lån til de erhvervsdrivende? Og de privatansatte kan vel få dagpenge i tilfælde af en fyring ?

Så vidt jeg husker fra min ungdom var min mor som selvstændig erhvervsdrivende også både i fagforening, a-kasse og forsikret mod alverdens modbydeligheder ;-) er det ikke længere muligt som selvstændig?

Hvis man som ansat (privat eller offentlig)  har fravalgt a-kasse er det vel gjort ud fra en betragtning om at være selvforsørgende i tilfælde af en fyring. 

Jeg er offentligt ansat og pt på hjemmearbejde. Vi har fået besked om at vi skal stå til rådighed med kort varsel, for andre funktioner såfremt der bliver behov. Bl.a. har min TR nævnt plejehjem og hjemmeplejen som et sted vi skal acceptere at kunne blive udsendt til og som vi i øvrigt ikke er uddannet til. Så jeg føler bestemt ikke at jeg er hjemsendt på ferie eller får noget foræret .

Men hjælp mig lige med at forstå og skær det gerne ud i pap ... er der intet sikkerhedsnet overhovedet for de private ?

https://fagbladet3f.dk/artikel/saadan-er-du-stillet

3F er typisk dem, som en arbejdsplads har overenskomst med, hvis man er i restaurantionsbranchen. Det er samtidig også en branche, hvor rigtige mange ikke tegner overenskomst. Uanset, som du kan læse, så selvom om du har A-kasse, så kan du altså godt blive sendt hjem uden ret til dagpenge.

I det hele taget skulle vi nu ikke undlade indlæg, udelukkende med hensigt og fortælle folk, det nok lidt er deres egen skyld. Det er en krise ingen havde forudset, nogen vil dø, andre vil blive overbelastet, nogen bliver ramt hårdt økonomisk og endelig vil en stor gruppe(forhåbentlig) ikke blive påvirket i voldsom grad. Begynder vi at pege fingre, så bliver det virkelig et par hårde uger. Man kan godt være solidarisk, selvom sympatien rettes mod brancher, man normalt ikke hører om!

Anmeld Citér

15. marts 2020

Rundtpågulvet

StineW79 skriver:

Den skrivelse vi har fået ud, dækker alle faggrupper i kommunen. Men jeg går ud fra at man forsøger at udsende folk indenfor et område der giver mening. Mange har måske arbejdet med både rengøring, ældrepleje, let administration, børnepasning osv under studierne. Så måske kan man med hjælp varetage andre områder end vanligt. 

Jeg springer i hver fald selv glad ind i en hvilken som helst opgave. For det føler jeg mig moralsk forpligtet til i en ekstraordinær situation som dette.

Anmeld Citér

15. marts 2020

Rundtpågulvet

nielsen80 skriver:

https://fagbladet3f.dk/artikel/saadan-er-du-stillet

3F er typisk dem, som en arbejdsplads har overenskomst med, hvis man er i restaurantionsbranchen. Det er samtidig også en branche, hvor rigtige mange ikke tegner overenskomst. Uanset, som du kan læse, så selvom om du har A-kasse, så kan du altså godt blive sendt hjem uden ret til dagpenge.

I det hele taget skulle vi nu ikke undlade indlæg, udelukkende med hensigt og fortælle folk, det nok lidt er deres egen skyld. Det er en krise ingen havde forudset, nogen vil dø, andre vil blive overbelastet, nogen bliver ramt hårdt økonomisk og endelig vil en stor gruppe(forhåbentlig) ikke blive påvirket i voldsom grad. Begynder vi at pege fingre, så bliver det virkelig et par hårde uger. Man kan godt være solidarisk, selvom sympatien rettes mod brancher, man normalt ikke hører om!

Hov, tror du at jeg peger fingre, så har jeg da fået formuleret mig helt galt 

Jeg har antaget at min privatansatte ægtefælle var sikret dagpenge i tilfælde af fyring, skal jeg forstå dit indlæg som at det er han måske ikke alligevel,  at der er undtagelser? Hvad kunne det være det gælder her ?

To i min familie har job på en arbejdsplads hvor de fyres når sæsonen er slut. Så får de dagpenge i 4-6 måneder hvorefter de genansættes på deres arbejdsplads. Sådan har de arbejdet i mange år. Er den model ikke en mulighed for alle private ansatte ?

Jeg fik ud fra at man som medlem af e  a-kasse var sikret godt. Er det ikke tilfældet ?

Min bror har fravalgt fagforening og a-kasse. Han mener at han er bedre stillet ved at spare op og sikre sig selv økonomisk med en stor personlig opsparing.  Da han så også er fri for krav om modydelser i tilfælde af arbejdsløshed. 

Det er jo også en model der virker for ham, og som står enhver frit at vælge. 

Jeg håber at det uddybede mit oprindelige svar. Det var ikke for at pege fingre men for at søge en forklaring på hvorfor nogen er ilde stillet lige nu . Jeg har aldrig (7-9-13) selv prøvet at være arbejdsløs og de arbejdsløse jeg kender til, har valgt deres individuelle løsning. Som virker for dem.

Jeg er nysgerrig på hvilke huller, der er nogle falder i, i en situation som dette. 

Anmeld Citér

15. marts 2020

nielsen80

Rundtpågulvet skriver:

Jeg har antaget at min privatansatte ægtefælle var sikret dagpenge i tilfælde af fyring, skal jeg forstå dit indlæg som at det er han måske ikke alligevel,  at der er undtagelser? Hvad kunne det være det gælder her ?

To i min familie har job på en arbejdsplads hvor de fyres når sæsonen er slut. Så får de dagpenge i 4-6 måneder hvorefter de genansættes på deres arbejdsplads. Sådan har de arbejdet i mange år. Er den model ikke en mulighed for alle private ansatte ?

Jeg fik ud fra at man som medlem af e  a-kasse var sikret godt. Er det ikke tilfældet ?

Min bror har fravalgt fagforening og a-kasse. Han mener at han er bedre stillet ved at spare op og sikre sig selv økonomisk med en stor personlig opsparing.  Da han så også er fri for krav om modydelser i tilfælde af arbejdsløshed. 

Jeg håber at det uddybede mit oprindelige svar. Det var ikke for at pege fingre men for at søge en forklaring på hvorfor nogen er ilde stillet lige nu . Jeg har aldrig (7-9-13) selv prøvet at være arbejdsløs og de arbejdsløse jeg kender til, har valgt deres individuelle løsning. Som virker for dem.

Jeg er nysgerrig på hvilke huller, der er nogle falder i, i en situation som dette. 

Det er sådan, jeg forstår det ja. Bliver man sendt hjem uden at blive fyret, så har man ikke ret til dagpenge eller løn. Jeg tror, det er noget af det regeringen i denne weekend bl.a. kigger ind i.Det vil være folk, som normalt er timelønnet - tænker jeg - der bliver ramt.

Jeg kender ikke branchen godt, er selv funktionær, så er ikke 100 procent sikker, men det er det der står i linket, jeg sendte fra 3F.

Anmeld Citér

15. marts 2020

Anonym

Rundtpågulvet skriver:

At stå uden indkomst i 14 dage er ikke lig med at være blevet fyret.

Jeg er privat ansat og arbejder skiftevagter, timelønnet. Min arbejdsplads er begrænset nedlukket, så kun de fastlønnede har vagter, og vi andre er hjemsendt uden timer og dermed uden løn. Er jeg syg og melder det i god tid inden en planlagt vagt, så sørger overenskomsten for at jeg får refusion, men i dette tilfælde, hvor der ingen planlagte vagter er, dækker hverken stat, A-kasse eller andet. 

Så er det svært at se rimeligheden i, at vi alle skal hjælpe til med at dække pædagogernes og dagplejernes løn, når det kun er en del af befolkningen der stadig har en indtægt.

Anmeld Citér

15. marts 2020

Carina:-)

nielsen80 skriver:

Det er sådan, jeg forstår det ja. Bliver man sendt hjem uden at blive fyret, så har man ikke ret til dagpenge eller løn. Jeg tror, det er noget af det regeringen i denne weekend bl.a. kigger ind i.Det vil være folk, som normalt er timelønnet - tænker jeg - der bliver ramt.

Jeg kender ikke branchen godt, er selv funktionær, så er ikke 100 procent sikker, men det er det der står i linket, jeg sendte fra 3F.

Det får man ikke nej- 

Desuden så er det mere alvorligt for alle de små enkeltmandsvirksomheder der ikke får penge ind .

De skal afvikle deres virksomhed inden de kan få dp.

Og det kan tage mdr,

Anmeld Citér

15. marts 2020

nielsen80

Rundtpågulvet skriver:

Og lige en tilføjelse - både min mand og jeg skal arbejde hjemme i de næste 2 uger. Kan vi ikke lægge de normale timer, så skal vi bruge ferie på det. Hvilket vi er nødt til, da vi også har to børn hjemme, og opgaverne vil blive færre og færre de næste dage. Det er det, vi gør og er blevet beordret til i denne situation. Vi regner med, vi hver kommer til at bruge 3 dage, og afkorter så hver vores sommerferie. Det kan din mand komme ud for, hvis han er funktionæransat, men tror ikke, man må fyre ham uden løn eller varsling - det er kun (indtil videre) i restaurantions og hotelbranchen, man har åbnet for det.

Anmeld Citér

15. marts 2020

nielsen80

Carina:-) skriver:

Det får man ikke nej- 

Desuden så er det mere alvorligt for alle de små enkeltmandsvirksomheder der ikke får penge ind .

De skal afvikle deres virksomhed inden de kan få dp.

Og det kan tage mdr,

Det har store store konsekvenser. Håber der findes penge og kompensation til alle! Jeg smider sku gerne 10-20procent af min løn mod en kasse, der skal afhjælpe dette i en periode!!!

Samtidig tænker jeg, man skal gøre hvad man kan. Har skrevet til lokal fitness, mit medlemskab ikke skal i bero selvom, de lukket, køber take away fra de lokal restauranter, betaler for min rengøring selvom, hun ikke kommer. Så længe man ikke er ramt økonomisk selv, kan man gøre lidt i det små. Også håber jeg der lander en god aftale for alle(inkl de selvstændige) i denne weekend!!

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.