Kan man overbevise en 9 årig om privatskole?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

29. februar 2020

Loa

anjo01 skriver:

Nu har jeg læst hele tråden igennem, men kommenterer på denne besked, da jeg synes der er noget helt galt her!  Jeg hæfter mig ved, at hele klassen kollektivt bliver straffet for en håndfuld drenges ballade. Jeg var blevet rasende, havde det været mig. Var jeg i dine sko, havde jeg skrevet en mail til lederen og cc’et læreren, og bedt om en pædagogisk begrundelse for den kollektive afstraffelse, samt spurgt ind til skole s voldspolitik. Der er jo absolut ingen gulerod for god opførsel, men kun konsekvens for dårlig opførsel  

Derudover er børnene skolens ansvar indtil de har fri. Dvs de kan ikke bare give børnene (9-ÅRIGE!) fri kl 10.45?! Hvad hvis der skete noget med dem fra 10.45 til 13.30, eller hvornår de har fri? 

angående folkeskole vs privatskole, så kommer det meget an på de enkelte skoler. Der er stadig to år til skolestart for min søns vedkommende, og i den by vi er flyttet Til i sommers, er der efter sigende en ok folkeskole, så der skal min søn gå. Friskolen i byen er ikke særlig god, og deres faglige niveau er ikke særlig højt. I den by vi flyttede fra, var distriktskolen udelukket grundet faglighed og uro, hvor både privatskolen og friskolen har et udemærket ry. 
jeg synes I som forældre skal kontakte privatskolen og høre noget mere om den, og så beslutte her for, om det er noget for jer. Jeres datter er så lille, at hun ikke kan stå med så stor en beslutning. 

jeg er i øvrigt lærer, og hvis en elev forårsager vold på min skole, så bliver han sendt på kontoret, til forældrene kan hente ham. Samtidig får barnet og dennes forældre at vide, hvornår han kan komme igen. Som regel næste dag eller dagen efter. Jeg ville som lærer ikke bryde mig om at have en klasse med 5-6 drenge der næsten med garanti ville komme op og slås. Konsekvensen her ville være, at de ikke kunne komme med på tur. Og så måtte det være op til ledelsen at beslutte, om de skulle blive hjemme, eller sidde på kontoret mens resten af klassen var på tur. 

Efter jeg havde læst de fleste beskeder herinde følte jeg faktisk lidt at jeg overreagerede, men nu bliver jeg sgu i tvivl  

Jeg synes jo også det var voldsomt. Altså den ene dreng bed en anden dreng til blods 

Ledelsen skriver “bare” en mail ud om at det er sket. Og så er den potte ude. Det synes jeg bare ikke er tilfredsstillende.

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

29. februar 2020

Anonym

Mor og meget mere skriver:

Vi taler fuldstændigt forbi hinanden. Du skrev om børn med Aspergers, der er mindre udfordret end din søn, og som går i folkeskolen. Det er da ikke påfaldende, når de ikke er så udfordrede som ham. Masser af børn med Aspergers, min søn inklusiv, kan fungere glimrende i et normalt skoleforløb. 

Jeg anfægter bestemt ikke, at man kan møde mere udfordrede børn i folkeskolen end i privatskoler. Tværtimod er det indlysende, eftersom vi ikke blot kan “sende dem videre”, med mindre de tilhører den lille minoritet af udfordrede børn, der kan visiteres til specialskoler. At tro, vi ikke gør en indsats for dette helt på linje med privatskolerne, er en misforståelse. Vi bliver ikke mindre frustrerede, bekymrede, pressede osv. af udfordrede elever end privatskolelærere - nok tværtimod, eftersom vi typisk har færre lærere til flere elever. 

Du læser ikke hvad jeg skriver... jeg skriver st de jeg kender flere børn med aspergers som er mere udfordret end min søn, der stadigvæk er i folkeskolen. 

Det var ikke for at nedgøre indsatsen af folkeskolelærerne. Det er heller ikke de nemmeste vilkår. 

God weekend og nok ord herfra

Anmeld Citér

29. februar 2020

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
Anonym skriver:

Du læser ikke hvad jeg skriver... jeg skriver st de jeg kender flere børn med aspergers som er mere udfordret end min søn, der stadigvæk er i folkeskolen. 

Det var ikke for at nedgøre indsatsen af folkeskolelærerne. Det er heller ikke de nemmeste vilkår. 

God weekend og nok ord herfra

Har du selv genlæst dit indlæg? “Jeg kender en del børn med aspergers der har været i folkeskolen... og som er mindre udfordret end min søn er.” 

Anmeld Citér

29. februar 2020

Anonym

Har du selv genlæst dit indlæg? “Jeg kender en del børn med aspergers der har været i folkeskolen... og som er mindre udfordret end min søn er.” 

Ok - der skulle stå mere. Men i det næste står der at det er mere tungtvejende argumenter for st de skulle på specialskole.

nå - men nu lukker jeg altså ned for denne diskussion der går lidt i ring. 

Anmeld Citér

1. marts 2020

Bvadr

Efter jeg havde læst de fleste beskeder herinde følte jeg faktisk lidt at jeg overreagerede, men nu bliver jeg sgu i tvivl  

Jeg synes jo også det var voldsomt. Altså den ene dreng bed en anden dreng til blods 

Ledelsen skriver “bare” en mail ud om at det er sket. Og så er den potte ude. Det synes jeg bare ikke er tilfredsstillende.

Du overreagerer på INGEN måde!!! Det er da fuldstændig sindssygt og forfærdeligt at et barn har bidt et andet til blods  Du er efter min mening nødt til at handle på den her problematik! Er der ingen af de andre forældre du kan snakke med? Hvis du får samlet forældrene til en stor del af klassens børn, og laver en underskriftindsamling hvor I truer med at tage jeres børn ud, præcis som en anden bruger har beskrevet, så kunne det være det kunne rykke noget. Jeg ville prøve at gå efter forældre til mindst halvdelen af børnene. Det lyder jo som om at "terrorgruppen" består af en relativt stor flok drenge, så der skal jo nok trues med at tage et større antal børn ud end det antal de udgør, hvis der skal ske noget. Jeg håber der kommer en løsning! Igen, jeg synes simpelthen ikke det er rimeligt at din datter skal væk, hvis hun overordnet trives. Det må være problembørnene der skal flyttes. På den helt normale folkeskole jeg gik på som barn blev problembørnene i nogen af fagene undervist særskilt af en ekstra lærer i et andet lokale. De var fuldstændig brændt af i hovederne, og kastede med ting og råbte og skreg. Jeg havde mega ondt af den lærer, men det gav da os andre fred 

Anmeld Citér

1. marts 2020

lineog4

Der skal virkeligt tungtvejende årsager til, før et barn tilbydes en plads på en specialskole. Det er ikke den afgivende skole, der afgør dette overhovedet - det er suverænt op til PPR at vurdere. Så nej, dit barn havde selvfølgelig ikke været fastholdt i en almindelig klasse i en folkeskole, og det har ingen betydning, at han kom fra en privatskole. I folkeskolen “holder vi ikke” på børn, som rettelig burde gå på specialskole - tværtimod kæmper vi ofte en brav kamp for at få børn med udfordringer placeret i passende skoletilbud, og der bliver ikke i visitationen skelet til, om barnet for indeværende går i privat- eller folkeskole. 
Vi oplever derimod med jævne mellemrum, at elever med udfordringer omplaceres fra privatskoler til almindelige folkeskoler, fordi privatskolerne siger fra overfor den inklusionsopgave, vi er forpligtede på i folkeskolen. Nogle forældre er ikke parate til at lade deres børn visitere til en specialskole og forsøger derfor først at se, om barnet kan fungere i en folkeskole. Nogle af disse børn skal så igennem endnu et utilfredsstillende skoleforløb, før de evt. ender på specialskole. Andre er ikke så alvorligt udfordrede, at de kan tilbydes specialskoleplads, og så er det vores pligt at rumme dem - hvilket privatskolerne altså kan sige sig fri for. 

Jeg bliver lidt provokeret af, at du vender tingene på hovedet, som om det er i folkeskolernes interesse at beholde meget udfordrede elever, eller som om vi overser disse elevers udfordringer, mens privatskolerne er mere opsøgende i forhold til at anbefale specialskole. Sandheden er, at vi er blevet pålagt en inklusionsopgave, som jævnligt slet ikke er det enkelte barns tarv, og at vi ikke har privatskolernes mulighed for at sige, at opgaven er for tung, såfremt der ikke kan tilbydes specialskoleplads. Og det sidste er som nævnt ikke en smal sag at få igennem. 
Med 26-28 elever i klasserne og elendig økonomi er vi NETOP mere pressede, når en elev trives dårligt og har behov for særlig støtte - jeg ved slet ikke, hvad der får dig til at tro, at vi forsømmer at undersøge muligheden for at sikre ham/hende et bedre skoletilbud. 

Til info har jeg både været lærer på en privatskole og flere folkeskoler og kender altså forholdene indefra. 

Jeg er helt enig, men må dog lige knytte en enkelt kommentar på som egentlig støtter anden bruges udmelding.

I nogle kommune blandt andet min, der følger pengene barn er. Dvs. At den skole barnet hører til som distrikt skal betale for er specialtilbud. Det skal skolen også hvis barn er aldrig har fået på skolen men fx startede i en privatskole eller er tilflytter.

Et specialtilbud koster om en halv million om året og en privatskole kan uden at tænke økonomi indstille til visiyistoon, hvor i mod en folkeskole ved det koster at indstille til visitation.

Det betyder absolut ikke, at vi beholder eleverne, sylter eller andet. Men det betyder der er en økonomisk faktor med i vurderingen som de ikke har på en privatskole.

Anmeld Citér

1. marts 2020

Carina:-)

lineog4 skriver:

Jeg er helt enig, men må dog lige knytte en enkelt kommentar på som egentlig støtter anden bruges udmelding.

I nogle kommune blandt andet min, der følger pengene barn er. Dvs. At den skole barnet hører til som distrikt skal betale for er specialtilbud. Det skal skolen også hvis barn er aldrig har fået på skolen men fx startede i en privatskole eller er tilflytter.

Et specialtilbud koster om en halv million om året og en privatskole kan uden at tænke økonomi indstille til visiyistoon, hvor i mod en folkeskole ved det koster at indstille til visitation.

Det betyder absolut ikke, at vi beholder eleverne, sylter eller andet. Men det betyder der er en økonomisk faktor med i vurderingen som de ikke har på en privatskole.

Vildt -! 

Gælder det også hvis barnet er i pleje? 

altså at den kommunale skole der ligger for enden af gaden betaler for vores plejebarns  specialskole,  selv om han aldrig har sat sin fod på skolen?

Anmeld Citér

1. marts 2020

Mor og meget mere

Anonym skriver:

Ok - der skulle stå mere. Men i det næste står der at det er mere tungtvejende argumenter for st de skulle på specialskole.

nå - men nu lukker jeg altså ned for denne diskussion der går lidt i ring. 

Tak, så forstår jeg, hvad du mener. Det var netop dét, jeg forsøgte at få opklaret igennem flere indlæg - eftersom jeg faktisk læste, hvad du skrev. 

Anmeld Citér

1. marts 2020

Mor og meget mere

lineog4 skriver:

Det er rigtigt, og sådan er det også hos os. I de få tilfælde, hvor specialskole er en reel mulighed, har økonomien dog aldrig fået nogen i min “verden” til at ryste på hånden. Er det så alvorligt, at specialskole er åbenlyst muligt og nødvendigt, har jeg udelukkende oplevet forældre - ikke skoleledelse - som tilbageholdende. 

Anmeld Citér

1. marts 2020

Mor og meget mere

Bvadr skriver:

Du overreagerer på INGEN måde!!! Det er da fuldstændig sindssygt og forfærdeligt at et barn har bidt et andet til blods  Du er efter min mening nødt til at handle på den her problematik! Er der ingen af de andre forældre du kan snakke med? Hvis du får samlet forældrene til en stor del af klassens børn, og laver en underskriftindsamling hvor I truer med at tage jeres børn ud, præcis som en anden bruger har beskrevet, så kunne det være det kunne rykke noget. Jeg ville prøve at gå efter forældre til mindst halvdelen af børnene. Det lyder jo som om at "terrorgruppen" består af en relativt stor flok drenge, så der skal jo nok trues med at tage et større antal børn ud end det antal de udgør, hvis der skal ske noget. Jeg håber der kommer en løsning! Igen, jeg synes simpelthen ikke det er rimeligt at din datter skal væk, hvis hun overordnet trives. Det må være problembørnene der skal flyttes. På den helt normale folkeskole jeg gik på som barn blev problembørnene i nogen af fagene undervist særskilt af en ekstra lærer i et andet lokale. De var fuldstændig brændt af i hovederne, og kastede med ting og råbte og skreg. Jeg havde mega ondt af den lærer, men det gav da os andre fred 

Den løsning kan jeg ikke advare nok imod. Hverken skoleledelse eller forvaltning må eller kan lade sig presse af en underskriftindsamling til at træffe drastiske beslutninger. Perspektiverne er uhyggelige - tænk, hvis et flertal af forældre på den måde kunne presse “uønskede” elever ud. 
Til gengæld vil man med sikkerhed opnå at trappe en konflikt op, skabe (yderligere) splid blandt forældre og blandt forældre og ledelse og endelig blandt børnene. 
Forældrene aner ikke, hvilke konkrete tiltag, der er i gang, og hvad der i det hele taget foregår i kulisserne. Sådan er det nødvendigvis, når der er tale om personfølsomme emner og tavshedspligten selvsagt er i kraft. At tolke det som “de gør ingenting” er måske forståeligt, men ikke velbegrundet. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.