Jeg ved ikke, hvornår tingene er grelle nok, til at et barn skal flyttes. Jeg tænker, der altid er flere sider af en sag, og det kan vi ikke dømme i herinde.
Men! Jeg ville aldrig i evighed drømme om at drøfte emnet med min niårige. Det er udelukkende en voksenbeslutning. Hvis I begynder at drøfte det med hende, så bliver hun usikker på, hvordan hun skal forholde sig til den skole hun går på nu, sine venner, lærerne, det hele. Hun er alt for lille til at blive taget med på råd.
Jeg ville undersøge skoler i området (også andre folkeskoler) og finde det sted, hvor I synes hun skal gå. Så ville jeg sige til hende: ‘Lille skat, far og jeg har besluttet at du skal gå på en anden skole, for vi kan mærke at... hvad I nu siger’ uden at hænge de vilde drenge, lærerne eller nogen andre ud. Det er jeres beslutning som forældre, og I skal stå 100% på mål. Alt andet er et alt for stort ansvar at lægge over på en lille pige. Hvordan skal hun kunne gennemskue konsekvenserne af et sådant valg?!
Jeg tror ikke, at bare fordi hun ikke har lyst til at flytte, kan man sige at hun nok trives. Hun er selvfølgelig tryghedssøgende og uvillig til forandringer - som ca alle børn og 90 procent af alle voksne. Så I må vurdere som de ansvarlige voksne, hvad der skal til i denne situation.
Mvh Folkeskolelæreren, der godt tør sætte sig i respekt overfor sine elever 
Anmeld
Citér