Mor og meget mere skriver:
Det har jeg efter min bedste overbevisning givet dig, men du har ikke forholdt dig til det: Folkeskolen er en samfundsinstitution med ansvar for ALLE de børn, der bruger den. Også de voldsomme, besværlige osv. Vi må og kan ikke opgive hele grupper af elever og kun i helt særlige tilfælde en enkelt elev.
Hvor ville du sende de pågældende elever hen? Hvordan ville du forhindre, at de ikke ville blive sendt rundt fra skole til skole til skole, hvis der blev åbnet for dén mulighed? Hvordan ville du undgå, at der gik inflation i det, så forældregrupper med ringe rummelighed og syndebuks-tendenser kunne presse en skoleledelse til at sende et udfordret eller bare upopulært barn på porten under trusler om alternativt at trække deres børn ud af skolen? Intrigante forældre findes også ...
Skal de stærkestes ret gøre sig gældende, så de velfungerende, veltalende, ressourcestærke forældre kan bruge deres søde, nemme børn som våben til at presse ønsket om ekskludering af en eller flere klassekammerater ud igennem med? Og tror du, at 9-årige børn er hårdkogte, uforbederlige voldsudøvere, som det er helt ok at give op overfor?
Selvfølgelig er det uacceptabelt, at børn agerer voldeligt, og at nogle børn med rette frygter deres klassekammerater. Men der hersker forhåbentlig ikke tvivl om, hvem der har størst behov for massiv hjælp og støtte hér.
Ja jeg stoppede med at svare dig, for jeg syntes ikke du forholdte dig til dét jeg spørger om: Hvad får skolen ud af at miste en flok velfungerende elever?
Dit skriv bærer præg af en holdning om, at folkeskolens primære opgave er at rumme alle børn. Jeg er ikke født i går, så jeg er udmærket klar over at det er en rigtig stor del af deres kerneopgave, MEN det er for Sørensen også en kerneopgave at sikre et trygt og udviklende læringsmiljø, og at have nogle retningslinjer for god adfærd. Jeg vil meget gerne have referencer til noget lovstof om, at inklusionen skal gå forud for trivsel, læring og sikkerhed - for SÅ langt ud er jeg faktisk ikke klar over at vi er kommet! Og så synes jeg du laver en stråmand for debatten ved at blive ved med at tale om, at hvis først man én gang smider en flok elever ud, så går der inflation i det. Hvorfor i alverden skulle der gøre dét? Ledelsen kan jo bare lade være med at følge forældrenes opfordring, hvis den ikke er enig i at de pågældende børn hører til et andet sted, og så kan forældrene tage deres egne børn ud af skolen med god samvittighed, fordi de har gjort hvad de kunne for at komme problemerne til livs. Hvis ledelsen derimod er enig i at skolen ikke kan rumme de pågældende børn, ja så kan den jo overveje at følge opfordringen. Jeg kan virkelig ikke se hvad der er kompliceret i dét, og hvordan det kan blive en glidebane. Hvis der var tale om et barn der ikke gjorde nogen andre børn ondt, hvorfor skulle ledelsen så lade sig presse til at smide barnet ud af skolen? Man kan ikke bruge risikoen for inflation og glidebane som argument for at noget ALDRIG skal gøres. Der vil altid være undtagelser der bekræfter reglen. Og jeg mener faktisk det er en undtagelsestilstand når et barn er blevet bidt til blods. Jeg gad virkelig godt se om du ville have samme holdning til situationen, hvis det var dit eget barn der var blevet så groft mishandlet.
At du pr automatik mener det er de voldelige børn der har størst behov for hjælp og støtte er nok den mest generaliserende holdning jeg længe har hørt! Og det er en holdning som er meget meget skadelig for de stakkels børn som har det svært psykisk, men som ikke er udadreagerende. De børn som lige mister lidt mere af deres i forvejen ringe selvværd hver gang de forbigås til fordel for barnet der råber og skriger, fordi de stressede lærere og pædagoger er nødt til at slukke endnu en ildebrand. Jeg kan faktisk godt mærke at denne del af dit svar gør mig decideret ked af det. Jeg synes du skal se "Eksperimentet med vores børn" en ekstra gang (går ud fra du allerede har set det). Der fokuseres i dette program netop på, at de stille børn kan have det nøjagtig ligeså svært, eller sågar endnu sværere end de udadreagerende. De skaber bare ikke ligeså akutte situationer, eller ildebrande om man vil. Din påstand svarer til at sige, at den psykiatriske patient der tæver flest medarbejdere er den der er mest syg og har mest brug for behandling - selvom der måske sidder en patient på stuen ved siden af som er tæt på at snitte sin underarm op.
Og for at svare på dit spørgsmål om hvor voldelige børn skal sendes hen, så er jeg faktisk fuldstændig ligeglad så længe det er et sted hvor de ikke kan skade flere mennesker, og hvor de kan modtage eventuel behandling, men vigtigst af alt gøre noget der gør dem glade og giver dem mening og indhold i livet. Jeg kommer fra en familie hvor næsten alle har uddannelser og jobs indenfor det specialpædagogiske område. De siger alle sammen (og de er langt fra alene), at den største fejl i vores samfund i dag er at vi forventer det samme af alle. At selvom vi godt ved at psykisk og mentalt handicappede Ole aldrig kommer til at lære at tage sine sokker på selv, så er det STADIG det de skal arbejde hen imod på bostedet, i stedet for at gøre noget som Ole godt kan lide. Og selvom stærkt retarderede Rita aldrig kommer til at lære at læse og skrive, så skal hun stadig sendes i skole i seks timer om dagen i stedet for at få lov til at gå ture i haven som hun holder af. Jeg synes det er frygteligt at vi ikke giver syge og funktionsnedsatte børn og voksne mere frihed. At vi ikke kan opgive den rehabiliterende indsats, selv når den er udsigtsløs. Tænk på hvor meget frustration og dermed vold det kunne afhjælpe hvis man lod dem gøre ting der gjorde dem glade. Det samme tænker jeg kan siges om de børn som denne debat handler om. Selvfølgelig skal de have undervisning i et eller andet omfang, men når deres adfærd er kommet så langt ud mener jeg da bestemt man burde sætte ind med behandling som det aller første, og lade undervisningen komme i anden række. Men sådan fungerer vores nuværende samfund desværre ikke. Alle skal åbenbart have det samme liv, og skal hjælpes med henblik på at blive "raske" uanset hvor stationær deres tilstand er. Inklusionen i folkeskolen er for mig at se børnenes udgave af førtidspensions- og fleksjobreformen, for nu bare at sætte tingene helt på spidsen.