Bvadr skriver:
Der er så bare rigtig mange andre med professionel erfaring og faglig viden, som taler meget om at de stille børn og deres behov overses, både fordi de i sagens natur ikke hidkalder sig samme opmærksomhed, men også fordi personalet simpelthen ikke har tid til andet end brandslukning. Hvis din holdning vitterligt er, at det i reglen er de udadreagerende børn der har det største behov for hjælp, så håber jeg godt nok ikke der går nogen stille børn i din klasse.
Jeg antager at det er børn der i gamle dage ville være blevet forflyttet, fordi de ikke er i stand til at indgå i undervisningen, og endda forårsager at de andre børn heller ikke kan følge den.
Kald da endelig mit svar usagligt og irrelevant
Jeg tror ikke en døjt på, at dine børn flere gange er blevet bidt til blods. Og når man ikke selv er ramt af et problem, så er det rigtig nemt at have en politisk korrekt og tilsyneladende lidt nonchalant holdning til det. Hvis du ikke mener at børn, som har så svært ved at styre deres impulser og temperamenter at de udsætter andre børn for grov vold, hører hjemme i et specialtilbud, hvor så? Jeg er som sagt i familie med mange der arbejder indenfor området.
Jeg vil i øvrigt takke dig for at du har cementeret min beslutning om at min søn skal i privatskole, hvilket ellers indtil nu har været af helt andre årsager end udadreagerende børn. Jeg var simpelthen ikke klar over at skolevæsenet var så rigidt og inkompetent. Så af hjertet tak for din utilsigtede advarsel om ikke at ofre mit hjerteblod i inklusionens hellige navn. Min søn er en stille og rolig dreng, som allerede nu bliver trynet lidt i dagplejen. Slag med legetøj og den slags. Det har jeg det fint med, for jeg ved han er tryg og glad resten af tiden, og livet er ikke en osteklokke. Men de tilstande der beskrives her i tråden, som du for mig virker chokerende uchokeret over, det skal han fandme ikke stå model til. Måske vil du ændre holdning den dag du selv bliver jagtet hele matriklen rundt af et aggressivt og voldeligt barn. Tro mig, det sætter sig i én. Og jeg holder nu stadig på min påstand om at du ikke ville mene det samme hvis dine egne børn blev bidt til blods. Alle mennesker tager deres egne følelser og oplevelser fra privatlivet med på arbejde i en eller anden grad. Vi er trods alt ikke robotter endnu.
Jeg er oprigtigt forundret over alle dine fortolkninger og insinuationer. Du skyder budbringeren - jeg (og andre) oplyser dig om, at skoleledere ikke har lovhjemmel til at smide elever ud af skolen, og du giver folkeskolen ansvaret for dette og kalder det rigidt og inkompetent - fordi de ikke bryder loven?
Du klandrer mig for at være “chokerende uchokeret”, fordi jeg efter mere end tyve år som lærer både på privat- og folkeskoler ikke er rystet i min grundvold over at høre, at børn kan bide andre børn. Jeg har flere gange pointeret, at adfærden SELVFØLGELIG skal stoppes, men det er da så indlysende, at jeg ikke behøver ty til skræk-og-rædsel-udbrud.
Du fastholder opfattelsen af, at inklusionsloven er synderen her og har en formodning om, at 9-årige før i tiden blev “forflyttet” i sådanne tilfælde - det gjorde de imidlertid ikke, da loven om sanktioner er væsentligt ældre end inklusionsloven, så det må være meget gamle dage, du omtaler.
Du betvivler min professionelle dømmekraft, hvad angår stille børns trivsel eller mangel på samme, fordi jeg ytrer, at det oftest er de voldelige børn, der har behov for særlig hjælp og støtte. Hvordan du får dét til, at jeg som lærer overser stille børn, går over min forstand. Agerer en elev voldeligt, skal der AKT eller anden hjælp udefra på vedkommende - SÅDAN AT JEG KAN UNDERVISE OG TAGE MIG AF DE IKKE-UDADREAGERENDE BØRN, herunder de stille. Jeg beder ikke om hjælp udefra til at støtte elever, hvis største problem er, at deres klassekammerater ryger i totterne på dem og hinanden. Er der derimod tale om påfaldende, “alarmerende” stille børn, sætter jeg selvfølgelig ind for at hjælpe dem - men hvor har TS beskrevet, at dét er tilfældet her??
Du har udstyret mig med djævlehorn, tillagt mig diverse holdninger uden belæg, bebrejdet mig, at jeg (for) nøgternt opridser fakta og gjort mig til intet mindre end udslagsgivende for dit valg af skoleform til dit barn. Jeg kan da fortælle, at jeg aldrig selv har haft så udadreagerende elever som hér beskrevet, men udelukkende forholder mig til dét, jeg ved, bl.a. om lovgivningen, og har erfaret gennem andres udfordringer. Det er altså langt fra noget, alle lærere og dermed heller ikke alle elever vil opleve. Hvis mine oplysninger om praksis, NÅR noget sådant forekommer, kan få dig til at vælge folkeskolen fra, tør jeg ikke fortælle dig, hvad jeg har oplevet af lignende tilfælde som privatskolelærer. Alternativt kunne du sænke skuldrene og læse, hvad jeg egentlig skriver.