Der er så bare rigtig mange andre med professionel erfaring og faglig viden, som taler meget om at de stille børn og deres behov overses, både fordi de i sagens natur ikke hidkalder sig samme opmærksomhed, men også fordi personalet simpelthen ikke har tid til andet end brandslukning. Hvis din holdning vitterligt er, at det i reglen er de udadreagerende børn der har det største behov for hjælp, så håber jeg godt nok ikke der går nogen stille børn i din klasse.
Jeg antager at det er børn der i gamle dage ville være blevet forflyttet, fordi de ikke er i stand til at indgå i undervisningen, og endda forårsager at de andre børn heller ikke kan følge den.
Kald da endelig mit svar usagligt og irrelevant
Jeg tror ikke en døjt på, at dine børn flere gange er blevet bidt til blods. Og når man ikke selv er ramt af et problem, så er det rigtig nemt at have en politisk korrekt og tilsyneladende lidt nonchalant holdning til det. Hvis du ikke mener at børn, som har så svært ved at styre deres impulser og temperamenter at de udsætter andre børn for grov vold, hører hjemme i et specialtilbud, hvor så? Jeg er som sagt i familie med mange der arbejder indenfor området.
Jeg vil i øvrigt takke dig for at du har cementeret min beslutning om at min søn skal i privatskole, hvilket ellers indtil nu har været af helt andre årsager end udadreagerende børn. Jeg var simpelthen ikke klar over at skolevæsenet var så rigidt og inkompetent. Så af hjertet tak for din utilsigtede advarsel om ikke at ofre mit hjerteblod i inklusionens hellige navn. Min søn er en stille og rolig dreng, som allerede nu bliver trynet lidt i dagplejen. Slag med legetøj og den slags. Det har jeg det fint med, for jeg ved han er tryg og glad resten af tiden, og livet er ikke en osteklokke. Men de tilstande der beskrives her i tråden, som du for mig virker chokerende uchokeret over, det skal han fandme ikke stå model til. Måske vil du ændre holdning den dag du selv bliver jagtet hele matriklen rundt af et aggressivt og voldeligt barn. Tro mig, det sætter sig i én. Og jeg holder nu stadig på min påstand om at du ikke ville mene det samme hvis dine egne børn blev bidt til blods. Alle mennesker tager deres egne følelser og oplevelser fra privatlivet med på arbejde i en eller anden grad. Vi er trods alt ikke robotter endnu.
Nu har jeg læst med et stykke tid - og ved ikke om min indblanding får det til at blusse op, eller det modsatte.
Jeg er lærer lige pt. i indskolingen, så min hverdag er et sted, hvor man har børn i den samme alder som ts.
Jeg er ikke chokerende uchokeret. Jeg er derimod undrende over nogle fakta, fx at man sender børn hjem før skoledagen er slut - det er ikke lovligt. Vi har som skole pligt til at have tilsyn med børnene til skoledagen er slut.
Jeg er også klar over, at der er en præmis, som mange forældre glemmer - i Danmark har man undervisningsret, dvs. vi kan ikke bare smide børn ud af skolen uden et andet tilbud. For en drengegruppe, der konstant kommer op og slås over fodboldregler (og jo det sker ikke konstant, men det sker), er der ikke lavet et decideret specialtilbud. Der er derimod ude på skolerne et AKT team, som fx kan støtte op om processer med målet: vi kan finde ud af at være sammen.
Der er også, for det er lovpligtigt, en retningslinje på skolen omhandlende trusler og vold - hvis man vurderer, at børnenes handlinger er voldelige, så skal den retningslinje tages i brug. Man kan som forælder bede om at blive informeret om den retningslinje. I den kan fx stå, at eleven sendes hjem til man har holdt et møde med forældrene - og her kommer så dilemmaet, for vi kan ikke sende børn i indskolingen hjem, da vi har tilsyns pligt (har vi også på de andre årgange).
Jeg kan godt forstå, at man som forælder kan nå der til, hvor man tænker, arghhh kunne de bare stoppe i klassen, men der skal man huske, at man er ikke med hver dag, man ved ikke hvad der foregår bag kulissen, man ved ikke hvilke tiltag, der er i gang, og man ved heller ikke om, der faktisk arbejdes på at finde et særligt tilbud til en enkelt elev. Man må tage op med sig selv: har jeg tillid til skolen og de professionelle eller har jeg ikke - har man ikke så er tiden nok moden til at skifte, for tillid er basalt for samarbejdet.
Jeg kan også godt forstå, man kan have lyst til at skrive med en masse underskrifter, men hvad skulle det hjælpe? Har man tilliden til, der arbejdes med udfordringen, så er det jo i gang, og de professionelle er udmærket klar over, at der sidder urolige forældre. Har man ikke tilliden til, de er opmærksomme, ja så i sådan et tilfælde så er det nok tid til at skifte.
Man er velkommen som forælder til at skrive til såvel lærere og ledere - man kan skrive om sin undren, sine bekymringer, hvordan ens barn har det i situationen osv. Men det giver ingen mening at skrive breve med ultimatummer a la: jeg flytter mit barn, hvis ikke Bo holder op. For det eneste svar man kan få er: har du mistet tilliden, så er det nok på tide at finde et alternativ, for vi kan ikke smide Bo ud.
Og så lige en hånd frem, ja de højlydte, de udafreagerende, de brølende, de råbende, de hoppende, og løbende fylder en gang imellem, så det er svært at finde tiden til de stille. Som mormedmere skriver, så er det her man rækker hånden ud og beder om, at der kommer andre ind, enten så man have tid til de stille, eller så den anden kan have tid til de stille.
Det er et fast punkt på dagsordener, hvordan får jeg eller en anden tid og rum til dem der ikke brøler? Vi har det i fokus hele tiden, og jo nogle gange løber vi så stærkt og brandslukker (ikke pga. vold, men måske bare larm), så vi ikke har tid.
Jeg har selv et barn i skolen, som er den stille type - han blev ikke set de første mange år og jeg var/er utilfreds - men han var/er ikke i mistrivsel, og så må jeg se ham det mere.
Vi gør, hvad vi kan ude på gulvet, og det lykkes 90% af tiden - i ts' beskrivelse lyder det som om, at der er en lang vej, og der skal mange tiltag i den klasse, men tiltagene er ikke at smide 3-4 drenge ud af klassen, for det er simpelthen ikke muligt og heller ikke optimalt.