Det synes jeg er meningsløst spild af ressourcer. Dét kan man overveje hos et noget større barn, hvor pædagogik er bedre afprøvet. Men ikke hos en knapt to-årig, hvor forældrene er imod konsekvenser.
Jeg ser ikke, at de er imod konsekvenser. Derfor er mit svar formet som det er.
Og i mine øjne er det ikke ressourcespild af undersøge sit barn fysisk hos en, der ved bedre. Det kunne jo være en ergo, fysioterapeut osv.
Jeg siger ikke, at TS skal presse på. Jeg siger, måske kan der være noget fysisk. Eller tidspunktet barnet spiser på. Eller noget helt andet. Ikke alt kan pædagogik. Meget kan. Men noget er jo “bare” udvikling eller dårlige tidspunkter, eller at maden er uoverskuelig for en på 2. Eller at det fysisk er svært at spise. Et så lille barn er ikke uartigt eller skal afrettes.
Og det siger jeg med udgangspunkt i min egen uddannelse inden for pædagogik. Et større barn - ja. Men et barn på knap 2. Det er min erfaring at det ofte er:
1) barnet kan ikke overskue måltidet (for meget mad/for store bidder)
2) barnet er for træt til at spise/ eller for sultent
3.) barnet har problemer med situationen. Føler sig usikker
4.) barnet er ikke nået dertil i sin udvikling (fysisk eller psykisk)
5. Der er en fysisk forhindring (dårlig vejrtrækning eller sanseproblemer eller noget helt andet)
6. Der er manglende fokus på opdragelsen
Men jeg ser klart en fokus på opdragelsen. Også fordi konsekvenspædagogik i den alder ikke er tilrådeligt (ud fra mit syn som fagperson - og andre/du må gerne være uenig) , da konsekvens ikke er noget barnet faktisk forstår før langt senere i deres mentale udvikling.
Et 5 årigt barn kan meget bedre forstå konsekvens. En 2 årig vil ikke forstå sammenhængen.
Ps. Havde vi fulgt dit råd, så var mit barn ikke blevet udredt for rygmarvsbrok, NF1, hybermobilitet og hypotoni. For alle læger sagde det første år, at der intet var. Nu er mit barn 4 og har stadig samme problemer. Men fordi jeg var hurtig og så problemerne og fik testet, så fik vi hjælp. Og jo hurtigere hjælp jo bedre.