Hvornår spiste jeres børn pænt??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

11.543 visninger
75 svar
144 synes godt om

Du kan svare anonymt i tråden
17. juli 2019

Anonym trådstarter

Jeg er ved at få spat og jeg er faktisk også lidt flov når vi er sammen med venner, bekendte og familie med børn på samme alder som vores pige. Hun er snart 2 og hun spiser bare så grimt stadigvæk! Alle andres børn kan spise nogenlunde pænt med en gaffel.

Vores pige gider ikke bruge tid på gaflen, så hun skovler i hovedet med klør 5. Det resulterer jo i mad udover gulv, stol og hende selv. Hun kaster også stadig med sin mad nogen gange.. 

Vi forsøger at få hende til at bruge den, hjælper hende med at stikke i maden og roser hende når hun selv gør det. Vi fortæller hende også når vi ikke synes hendes opførsel ved bordet er okay. Men vi tager ikke hendes mad fra hende eller råber af hende eller lign.

Hun er på alle andre områder en kvik lille pige med et stort aktivitets niaevu, og jeg har hele tiden tænkt at det med at spise pænt kom nok på et tidspunkt. 

Nu er folk i vores omgangskreds begyndt at kommentere det lidt overfor os.

Hvornår lærte jeres børn at spise pænt? 

Og hvad skal vi gøre for at lære hende det??

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

17. juli 2019

Anonym

Kan I skelne imellem hvorvidt der er tale om, at hun ikke kan, eller ikke gider? Herhjemme er reglen ret klar - leger man man med maden, smider med den, spiser med fingrene osv., så får man først en advarsel eller to og derpå fjernes det pågældende mad/drikke. Men det kræver naturligvis at man er sikker på, at det ikke er fordi barnet ikke kan leve op til de krav man stiller ...

Anmeld Citér

17. juli 2019

Anonym trådstarter

Anonym skriver:

Kan I skelne imellem hvorvidt der er tale om, at hun ikke kan, eller ikke gider? Herhjemme er reglen ret klar - leger man man med maden, smider med den, spiser med fingrene osv., så får man først en advarsel eller to og derpå fjernes det pågældende mad/drikke. Men det kræver naturligvis at man er sikker på, at det ikke er fordi barnet ikke kan leve op til de krav man stiller ...

Jeg tror at det er en blanding. Hun gider ikke fordi det er svært. Det er nemmere at spise med fingrene.. 

Anmeld Citér

17. juli 2019

Lea2787

Profilbillede for Lea2787

Så længe hun faktisk spiser af maden, så ville jeg ikke blande mig helt vildt. Jeg guider med gaffel/ske og sidder klar med en klud. 

Jeg synes, det lyder helt normalt. Har selv to på snart fire og to år. 

Anmeld Citér

17. juli 2019

grinny

Stop med at være flov og fortæl folk der kommentere det, at børn smager lige så meget på maden ved at røre ved den.

Giv hende mulighed for at få gaffel, kniv og ske ved hvert måltid.

Min datter på 2,8 spilder også stadig, bruger både gaffel og klør fem og siger tit at det er lidt nemmere med fingrene - hun får lov og vi snakker om maden imens vi spiser den, konsistens, smag osv. 

Mange ser børn som små voksne der skal kunne sidde stille, spise pænt og vente til alle er færdige, forskellen på børn og voksne er bare, at børn er børn.

Og straf aldrig ved at tage maden det giver kun et dårligt forhold til mad 

Anmeld Citér

17. juli 2019

Soonmom

Jeg synes det lyder vildt, hvis en på 2 år sidder som du beskriver, det lyder som om der mangler konsekvens. 

Herhjemme får man advarsler (3) og så er det bare tak for mad 

Hvorfor vil I ikke tage maden fra hende? 

Anmeld Citér

17. juli 2019

Maricella

Profilbillede for Maricella

Mellem 2,5 og 3 år begyndte hun at spise som vi voksne vil kalde pænt. 

Børn er forskellige, hun er bare ikke færdig med at sanse med fingrene endnu. Bed folk om at holde mund og sørg for selv at rydde op efter hende, så de ikke har noget at brokke sig over.

Så længe hun ikke decideret leger madkamp, kan jeg ikke se problemet. 

Anmeld Citér

17. juli 2019

Anonym trådstarter

grinny skriver:

Stop med at være flov og fortæl folk der kommentere det, at børn smager lige så meget på maden ved at røre ved den.

Giv hende mulighed for at få gaffel, kniv og ske ved hvert måltid.

Min datter på 2,8 spilder også stadig, bruger både gaffel og klør fem og siger tit at det er lidt nemmere med fingrene - hun får lov og vi snakker om maden imens vi spiser den, konsistens, smag osv. 

Mange ser børn som små voksne der skal kunne sidde stille, spise pænt og vente til alle er færdige, forskellen på børn og voksne er bare, at børn er børn.

Og straf aldrig ved at tage maden det giver kun et dårligt forhold til mad 

Jeg vil heller ikke tage hendes mad fra hende. 

Jeg har egentlig også hele tiden tænkt som du, men det går mig på kan jeg mærke nu, netop fordi folk er begyndt at kommentere det og jeg samtidig kan se at børn på hendes alder mestrer det langt bedre end hende. 

Jeg har dog svært ved at se hvordan man kan gribe det an(hvis man skal det) og hjælpe hende til at lære det. 

Min tanke omkring det er nemlig at hun "opgiver" gaflen fordi det er svært for hende. Også er det bare nemmere at bruge sin hånd.

Anmeld Citér

17. juli 2019

Anonym trådstarter

Soonmom skriver:

Jeg synes det lyder vildt, hvis en på 2 år sidder som du beskriver, det lyder som om der mangler konsekvens. 

Herhjemme får man advarsler (3) og så er det bare tak for mad 

Hvorfor vil I ikke tage maden fra hende? 

Fordi jeg ikke mener at konsekvens opdragelse på den måde gør noget godt for mit barn. 

Skal jeg så bare sulte hende til hun lære at spise pænt med en gaffel? Det kommer altså ikke til at ske her..

Anmeld Citér

17. juli 2019

Abracadabra

Man opdrager jo sine børn, så andre mennesker også kan holde dem ud. Og børn, der spiser ulækkert, får mange voksne til at tabe appetitten. Så måske er det alligevel tid til lidt konsekvens, når nu jeres venner er begyndt at påtale jeres datters manglende færdigheder i spisesituationen. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.