Carina:-) skriver:
Det gav lige lidt ondt i maven at læse det med at dit barn godt registrerer at det " er forkert" den måde det spiser på.
Hvor er det godt der er fokus på at jeres barn ikke bare spiser grimt ,men har nogle udfordringer -Så der kan komme ro på for jeres barn.
Har selv en der er sensitvi i munden - og han gnaver fx af alt mad i den ene side af munden ,fordi han ikke kan klare følelsen af mad i den anden side .
han spiser ikke med metal fordi det ikke er rart i munden men med gummibestik blødt materiale .
Han kaster dog ikke med maden ,men det er en mindre detalje 
Men han skal også have overskuelighed på tallerken osv og det er de fantastiske til at imødekomme i hans bh
Så jeg er enig med dig med str på maden osv
Mit barn er meget klar over fordommene. H*n italesætter selv ting som “man skal holde munden lukket, når man spiser”osv. Men heldigvis er BH (de primære pædagoger) gode til at hjælpe. De skal også guide barnet til at spise i begge sider, da muskulaturen er underudviklet i højre side. Noget på du ingen måde kan se, men kun teste med en særlig dims. Derfor foretrækker mit barn også den ene side. Og derfor spiser h*n “grimt”.
Det er helt tydeligt, at mit barn virkelig ønsker at være en del af alle de andre på alle måder. Og det vil alle børn. Det er jo ren overlevelsesstrategi, at hvis jeg passer ind i flokken, så er der større chance for at overlever. Derfor er børn ikke uartige - de har bare ingen erfaring eller evner til afhjælpe problemet.
Mange børn der ikke kan overskue maden har det med at spise “grimt”. Netop fordi deres mentale energi er brugt op.
Der er i øvrigt en virkelig fin podcast om det. Men en PHD i fysisk og en forsker i psykologi - som netop handler om, hvordan manne dag hjælper børn til spise (på alle måde).
For selvfølgelig skal børn “lære” at indgå i sociale sammenhænge hvor der spises. Men det skal jo foregå på en måde, som tager hensyn til barnets fysiske og psykiske formåen. :-)
helt små børn (under 3 år) vil Per definition samarbejde for bedre at kunne overleve. Så en på 2 er ikke uartig eller dårligt opdraget, hvis forældrene bare er nogenlunde obs på spisningen. Og det er de jo i dette tilfælde.
Det er ret dumt at give sanktioner over for en 2-3 årig, der faktisk ikke kan overskue maden (for det er så svær en process at lære. Rent fysiologisk er faktisk svært). Så hvis barnet kæmper med dårlig vejrtrækningen i næsen (har jeg selv), eller uro i kroppen, eller nedsat/for meget følsomhed i munden - så er det bare ekstra ild på bålet.
Jeg kan selv huske, at jeg blev skældt hæder og ære ud for at spise grimt. Men jeg kunne ikke trækket vejet. Jeg har sidenhen fået konstateret ekstrem smal luftveje i næsen, som da jeg var mindre, var meget dårlige. Og dermed kunne jeg ikke spise “pænt”. Jeg forsøgt jo aldrig at være dum eller uartig. Faktisk prøvede jeg med AL min magt at spise pænt. Og jeg kan huske frustrationen over, at jeg ikke kunne. Følte mig ulækker og dum. Heldigvis var mine forældre mere forstående. Det betød dog, at jeg foretrak at spise alene for at undgå at være “ulækker”, når jeg var rigtig sulten.
Jeg bliver så glad for at høre, at din søns Bh faktisk tager sig af hans spiseproblematikker. Og ikke bare skælder ud eller giver konsekvens! For det må være hårdt for ham! (Og jer)
Og der behøver ikke gå “se aben. Nu skal vi spise og alle skal tage hensyn til barnet” i den. Det handler blot om at få etableret nogle rutiner a la.
1. Små potioner
2. Skær ud i meget så bidder, så barnet kan klare det med en gaffel
3. Tålmodighed