Det er faktisk præcis denne form for tilgang til andre mennesker, børn eller voksne, jeg mener.
Hvor man trækker sin egen "jeg synes/synes ikke, og derfor er det her det rigtige" ned over hovedet på folk. Der findes mange måder at straffe folk på. Nogle sætter børn på en stol og siger "bliv der til du kan være ordentlig" nogle tager maden fra deres børn og siger "så kan du få den når du kan spise ordentlig"
Der er en hårfin grænse mellem at håndhæve nogle regler, der til en vis grad er nødvendige for at vores samfund ikke bliver rent anarki og så hvor man risikerer at krænke barnets integritetsfølelse fordi man trækker noget ned over barnet, som det ikke er klart til
Hvis man, når man kan se barnet er mæt, har spist, og for øvrigt begynder at pille/lege med/kaste med maden, og derefter guider barnet til en anden aktivitet, så er der ingen skade sket.
Men mener man seriøst at det udelukkende handler om at tage maden fra barnet til det lærer at gøre som de voksne ønsker. Kun baseret på barnets alder eller "hvad andre børn kan", så risikerer man rigtig hurtigt at det opfattes som en straf, og barnet måske lider selvtillidsknæk hvis de krav der bliver stillet, reelt er for store. Det er udelukkende forældrene der kan vurdere det. Men jeg får ondt i maven over at det børnesyn der kommer til udtryk i sådanne kategoriske udmeldinger.
At du så læser tingene anderledes er jo helt fint. Men ligesom ingen andre end dette barn og forældrene reelt ved, om det med at spise med gaffel bare er lidt for svært endnu, er der ingen andre end mig, der ved hvordan jeg føler. Det kan godt være at du ikke synes jeg behøver have ondt i maven (fordi du ikke har det). Jeg behøver heller ikke græde når jeg ser inderst inde eller løvernes konge, men jeg gør det nu alligevel, fordi det rammer mine følelser, og det samme gør sig gældende her 
Flere af ovenstående kommentarer svarer allerede fint og nuancerer pointer, jeg er enig i - så derfor blot et par tilføjelser:
- At trække min egen “jeg synes/jeg synes ikke” ned over hovedet på mit barn, er forenklet sagt en ret vigtig opgave, for mig som mor. Vi mennesker foretager en million valg og vurderinger hver eneste dag, og her tæller min erfaring og mit voksenansvar alt andet lige mere end en 3-årigs. Vi taler om tingene og alle bliver (som regel, når det giver mening) hørt - men de voksne bestemmer til syvende og sidst og vi forsøger ikke at udviske den skæve magtbalance, snarere at være helt tydelig omkring den. Nej, du må ikke smide med maden, lege med skarpe knive, spille bold på vejen, osv. - uanset hvad du selv synes.
- Jeg straffer ikke mine børn. I så fald sker det i affekt i et dumt og ophedet øjeblik. Jeg sætter konsekvenser, som mit barn forstår og som hænger sammen med den adfærd, jeg ikke ønsker gentaget: Leger du med maden, fjerner vi til sidst maden. Spiller du bold i trafikken, fjerner jeg til sidst bolden, osv. Jeg er slet ikke interesseret i at “aflede” mine børn i sådanne situationer - for jeg vil gerne at de bliver helt bevidste om hvad der foregår, hvorfor de ikke må, og hvad der til sidst er konsekvensen ved ikke at gøre, som man bliver bedt om.
- Du har fuldstændig ret - det er ikke min plads at bestemme, hvad der giver dig ondt i maven. Men helt almindelig, kærlig og konsekvent børneopdragelse virker som en voldsom ting at lade sig påvirke så stærkt af.