Tandbørstning

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

4.261 visninger
47 svar
145 synes godt om
24. april 2018

Anonym trådstarter

Jeres børn på 9, snart 10 år. børster de tænder selv ? 

Hvornår mener i et barn selv skal kunne børste sine tænder, med vejledning fra forældrene. 

Hvor længe mener du barnet skal børste tænderne ? 

Vi har et problem her hjemme med pigen på 9, snart 10 år. Hun lan sagtens børste sine tænder selv, men hun gider ikke gøre det ordentligt. 

Tandlægen sagde til hende den anden dag at hun var god til det, men hun børster kun 30 sek, 1 min. max. og det synes vi forældre er for kort tid. Vi har så mange konflikter omkring det at hun skal børste længere tid. Og ofte når vi siger hun skal gøre det igen, går hun bare ind på sit værelse og siger hun ikke gider. 

Hvad kan man gøre ? Vi bliver selvfølgelig ved og siger hun SKAL, og det er ikke til diskution, men der går næsten ikke en dag uden bøvl over tandbørstning, og jeg synes ikke det kan være rigtig med en der snart bliver 10 år. 

Hvad tænker i ?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

24. april 2018

jjuhl

Profilbillede for jjuhl

Du kan få en elektrisk tandbørste der siger en anden lyd når de 2 min er gået, som man siger man skal børste tænder. Og så brummer den efter 1 min så ved man at så er det den anden del af mundens tur. Det smart og hjælper mig.

Nu er mine børn stadig små, så det er stadig mig der børster deres tænder. Men tænker da helt sikkert en så stor pige burde gøre det selv. Men konsekvensen må jo være at i gør det for hende. Og så må det jo så være nul sukker/sodavand/juice frugt osv til hun har lært at børste hendes tænder ordentigt!!!

Anmeld Citér

24. april 2018

StineW79

Profilbillede for StineW79

Her er Thea 9 1/2 år og vi børster stadig hendes tænder først, også børster hun selv efter. 

Det samme gør vi med Alberte, der snart blir 6 år.

tandlægen anbefaler at forældre hjælper helt frem til de blir 12 år.

Mange af både Thea og Albertes venner, har huller i tænderne, hvilket er fordi de børster selv. Vh Stine 

Anmeld Citér

24. april 2018

BAE

Profilbillede for BAE
Tidligere tnbc (med ny profil)
Anonym skriver:

Jeres børn på 9, snart 10 år. børster de tænder selv ? 

Hvornår mener i et barn selv skal kunne børste sine tænder, med vejledning fra forældrene. 

Hvor længe mener du barnet skal børste tænderne ? 

Vi har et problem her hjemme med pigen på 9, snart 10 år. Hun lan sagtens børste sine tænder selv, men hun gider ikke gøre det ordentligt. 

Tandlægen sagde til hende den anden dag at hun var god til det, men hun børster kun 30 sek, 1 min. max. og det synes vi forældre er for kort tid. Vi har så mange konflikter omkring det at hun skal børste længere tid. Og ofte når vi siger hun skal gøre det igen, går hun bare ind på sit værelse og siger hun ikke gider. 

Hvad kan man gøre ? Vi bliver selvfølgelig ved og siger hun SKAL, og det er ikke til diskution, men der går næsten ikke en dag uden bøvl over tandbørstning, og jeg synes ikke det kan være rigtig med en der snart bliver 10 år. 

Hvad tænker i ?

Jeg ville børste efter, det synes jeg at have læst man bør til de er 10. Så må hun bare overleve med at i børste tænder, i stedet for at gøre det til en kamp, lige før sengetid.

Anmeld Citér

24. april 2018

FruStolpe

Vores tandlæge anbefaler at vi børster deres tænder ca til de er 10, og fortsætter med at hjælpe til 12 års alderen. 

Vores må gerne øve selv, og så børster vi efter 

Anmeld Citér

24. april 2018

MoarHvidovre

Profilbillede for MoarHvidovre
Elsker mine unger; Lina og Luka :0)

Vi har det samme problem med vores dreng på 10 1/2 år. Det er en kamp hver dag, at han skal børste dem længe nok. Lige nu har han et timesandsur, hvor sandet render igennem på 1 min. Han får af vide, at han skal vende det, så sandet render igennem 2 gange - men det kræver, at jeg står ved siden af ellers snyder han

Anmeld Citér

24. april 2018

Anonym trådstarter

Det med at hjælpe hende er lige netop det hun vil Vi skal. Altså at Vi skal gøre det for hende. Og jeg vil simpelthen ikke børste hendes tænder når hun snart er 10 år. Jeg ved godt anbefalingerne siger man.Skal.gøre.det. Men der går min grænse altså. Vi ved hun kan. Også når tandlægen siger det ser fint ud. Det er fordi hun ikke gider at gøre det selv. Det er ikke det eneste der er kamp omkring her hjemme. Men dette er slemt synes jeg. 

Anmeld Citér

24. april 2018

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Det med at hjælpe hende er lige netop det hun vil Vi skal. Altså at Vi skal gøre det for hende. Og jeg vil simpelthen ikke børste hendes tænder når hun snart er 10 år. Jeg ved godt anbefalingerne siger man.Skal.gøre.det. Men der går min grænse altså. Vi ved hun kan. Også når tandlægen siger det ser fint ud. Det er fordi hun ikke gider at gøre det selv. Det er ikke det eneste der er kamp omkring her hjemme. Men dette er slemt synes jeg. 

Men hvis tandlægen siger at hun gør det godt og det ser fint ud, så er der vil ikke nogen problemer ?, især ikke nu når i ikke vil hjælpe hende.

Anmeld Citér

24. april 2018

Anonym trådstarter

Hck skriver:

Men hvis tandlægen siger at hun gør det godt og det ser fint ud, så er der vil ikke nogen problemer ?, især ikke nu når i ikke vil hjælpe hende.

Jo problemet er stadig hun ikke gør det længe nok. 30 sekunder er for lidt. Og det synes begge os forældre. Og tandlægen var enig i 30 sekunder var for lidt. 

For får hun lov at gøre det kun 30 sekunder nu så bliver er der hurtigt et problem. Der har ikke altid været problemer med dette, men de sidste måneder. Hun GIDER simpelthen ikke gøre det ordentligt. Og man kan ikke gøre det ordentligt på så kort tid. Hun var til tandlæge for 2 mdr siden hvor de blev renset så det er derfor det så bedre ud den her gang fordi det ikke var såtil længe siden. Men efter et år på den her måde ser det jo ikke godt ud. 

Anmeld Citér

24. april 2018

Hck

Profilbillede for Hck
Anonym skriver:

Jo problemet er stadig hun ikke gør det længe nok. 30 sekunder er for lidt. Og det synes begge os forældre. Og tandlægen var enig i 30 sekunder var for lidt. 

For får hun lov at gøre det kun 30 sekunder nu så bliver er der hurtigt et problem. Der har ikke altid været problemer med dette, men de sidste måneder. Hun GIDER simpelthen ikke gøre det ordentligt. Og man kan ikke gøre det ordentligt på så kort tid. Hun var til tandlæge for 2 mdr siden hvor de blev renset så det er derfor det så bedre ud den her gang fordi det ikke var såtil længe siden. Men efter et år på den her måde ser det jo ikke godt ud. 

30 sekunder er jo nok lige i underkanten, men 1 min effektiv tandbørstning er jo helt klart at fortrække frem for 2 min “ slasken rundt i munden “ med tandbørsten. Men tænker også tandlægen har informeret jer om der sidder snavs fra de sidste par dage, for selvom hun fik renset tænder for 2 måneder siden, så vil en tandlæge jo straks kunne se om der sad nyere belægninger af både det ene eller andet, eller om det virkelig ser pænt ud.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.