Strejke??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. marts 2018

nielsen80

Lje skriver:

Det er altså ikke FOAs, BUPL eller de enkelte pædagogers problemer. Det er din udfordring, som du skal finde en løsning på. Der er jo en ærgerlig situation for alle parter men bliver der ikke sagt fra nu, så bliver det svært at sige fra. 

Hvis du bakker op om strejken (som du skriver), så gør du det helhjertet og ikke indtil "men". De praktiske problemer må man så løse - måske sammen med andre forældre, så man skiftes til børnepasning? De fleste arbejdsgivere er nok også forstående i situationen, så min ikke det lykkedes ikke at bruge hele sommerferien på strejke? 

Vh. 

Så forståelse går ikke begge veje?

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. marts 2018

Carina:-)

Lje skriver:

Mon ikke de fleste arbejdsgivere udviser lidt større forståelse og er lidt mere løsningsorienteret i den periode?

Jeg tænker ikke, det er en almen tilstand, at folk går rundt og er bekymret for deres job, så mon ikke der - for dem, der er nervøse - ligger noget andet i det end strejken? 

Vh.

Jo økonomien spiller også en rolle 

Har en enlig veninde der desværre bor for langt væk til at hun vil sende hendes 14 mdr dreng hjem til mig.

Så hun må blive hjemme og da der kun er hende til at betale og hun ikke har optjent ferie efter barsel er hun ikke glad.

Jeg har også ansatte der ikke ville kunne passe deres job men det finder vi en løsning på .

Men da det jo ikke er en gavebod får de ikke løn.

Anmeld Citér

6. marts 2018

Abracadabra

Hvorfor er lønnen vigtig? Og hvorfor betyder lønnen i sidste ende noget for kvaliteten?

Fordi løn og rekruttering hænger tæt sammen. Vil du have en god pædagog eller bare en pædagog? Lønnen gør forskellen. Hvis de offentlige arbejdspladser fortsat nedvurderes og undermineres af vores politikere, holder de dygtige op med at læse til lærer/sygeplejerske/pædagog/læge. Så bliver de offentlige arbejdspladser til dem, der er for dumme og dovne til det private erhvervsliv - og så bliver vi alle sammen sygere og dummere.

Derfor betyder lønnen noget.

Anmeld Citér

6. marts 2018

nielsen80

Lje skriver:

Mon ikke de fleste arbejdsgivere udviser lidt større forståelse og er lidt mere løsningsorienteret i den periode?

Jeg tænker ikke, det er en almen tilstand, at folk går rundt og er bekymret for deres job, så mon ikke der - for dem, der er nervøse - ligger noget andet i det end strejken? 

Vh.

Virksomheder kan kun udvise forståelse til et vist niveau. Produktion af kerneydelser skal altså stadig kunne leveres, og man kan ikke have skrigende tumlinger med i et callcenter eller på produktionlinjen og lign. Man er jo i konkurrence med virksomheder, der ikke er præget af konflikt 

Selvfølgelig må man jo hjælpe hinanden, min konkrete situation er at jeg har en lille pige, som stadig ikke er tryg i dagpleje, så hun skal ikke rundt til forskellige forældre - det ville være synd. Så må man jo bruge sin ferie og få det bedste ud af det. Det tænker jeg er træls, men ikke en katastrofe! MEN (og jo der er et men) så bliver jeg sur, hvis jeg så, når vi når sommerferien får tudet ørene fulde af, hvor synd det er for mine børn, vi ikke har 3 ugers sammenhængende ferie med dem.

Anmeld Citér

6. marts 2018

Lililili

Men det ER også din kamp. Du er også interesseret i, at dine børns pasningstilbud er godt og i at din familie kan komme på sygehuset og få en god behandling. At vores offentlige velfærd virker og virker GODT er fundamentet for det private erhvervsliv.

Det er jeg bestemt, som jeg også har skrevet er der fuld forståelse for de ansatte og deres krav. Men jeg er ikke enig i metoden det bliver gjort. 

Anmeld Citér

6. marts 2018

nielsen80

Hvorfor er lønnen vigtig? Og hvorfor betyder lønnen i sidste ende noget for kvaliteten?

Fordi løn og rekruttering hænger tæt sammen. Vil du have en god pædagog eller bare en pædagog? Lønnen gør forskellen. Hvis de offentlige arbejdspladser fortsat nedvurderes og undermineres af vores politikere, holder de dygtige op med at læse til lærer/sygeplejerske/pædagog/læge. Så bliver de offentlige arbejdspladser til dem, der er for dumme og dovne til det private erhvervsliv - og så bliver vi alle sammen sygere og dummere.

Derfor betyder lønnen noget.

Men synes bare ikke, du kan skære alle faggrupper over en kam der. Og ingen skriver lønnen ikke betyder noget, vi skriver bare, at det er det konflikten handler om.

Jeg er selv for 3 mdr startet i et job, hvor jeg er på en overenskomst, der læner sig op af den, jeg ville være ansat i under staten. Jeg var på det private arbejdsmarked med individuel kontrakt i 8 år inden.

Jeg er gået cirka 10 procent ned i løn, men har så nu afspadsering og reelt set en 5-8 timer mindre arbejde om ugen. Derudover har jeg en bedre pension i det nye job, så i min faggruppe(DJØF), der er der ikke store forskelle.

Så at snakke en samlet procent til alle, giver ikke mening. Jeg synes også, at pædagoger og lærer er for lavt lønnet, men er ikke sikker på jeg synes, at jurister, økonomer, læger(her ved jeg intet) er det.

Anmeld Citér

6. marts 2018

lineog4

Men vi er enige om, at det man går i strejke for, er primært løn (man ønsker en stigning på 8 procent, arbejdsgiver tilbyder 6,2procent). Frokostpausen for statsansatte skal være en del af overenskomsten og endelig, lærenes arbejdstid skal normaliseres. Man ændrer ikke på normeringer og arbejdsmiljø i overenskomst forhandlingen  eller tager jeg fejl?

Igen har sympati for sagen, nok specielt den med, at lærenes arbejdstid blev ændret udenom den danske model, er ret vigtigt at slå et slag for. Men synes også, at ting bliver blandet sammen. Har set flere bringe normeringer, stresset arbejdsdag m.m. på banen, det er vel ikke det, som man kigger på her. Også må jeg indrømme jeg bliver lidt træt af argumentationen ' vi står med liv hver dag', ' vi arbejder med mennesker og uforudsete situationer, så vi kan ikke bare'... Det bliver lidt skingret og ærligt selvretfærdigt. LANGT de fleste erhverv er enormt vigtige, det er også vigtigt pedellen står til rådighed, det er vigtigt de selvstændige/iværksætterne skaber arbejdspladser, bankmanden passer på dine penge osv.

Langt de fleste på det private arbejdsmarked er på jobløn og det er åbentbart et kæmpe overraskelse for mange, men der står man faktisk også til rådighed i frokostpausen, nogen gange har man ikke tid til at holde den, på trods af man selv betaler. Ens arbejdsuge har ofte flere timer end 37 og man afspadser ikke overarbejde - for det er der ikke noget, der hedder på jobløn. Det bliver man så kompenseret for i lønnen, men de faktorer skal jo med, når man sammenligner.

Igen betyder det så, at man ikke har sympati og bakker op om sagen, nej slet ikke. Ville bare ønske, at argumentationen blev holdt på egen banehalvdel. Og at man ikke blander tingene sammen. Vi skal også kæmpe for normeringer m.m, men det er ikke her, vi gør det. Jeg ville ønske at, man udtrykte hvorfor man synes, at man skal have sin frokostpause uden at fortælle,hvordan andre faggrupper jo bare kan holde den(for det ved man tydeligvis intet om), at man fortæller om sit værd og hvorfor man ønsker lønforhøjelse uden at fremhæve sig selv som vigtigere end andre faggrupper osv.

Det sidste var ikke lige rettet mod dig og dit indlæg, nu kom jeg bare lige i gang��

Du har ret det er de tre hovedoverskrifter du bringer op. 

En del af lønløftet handler også om rekruttering som er svær især i nogle af den offentlige sektor - blandt andet SOSU har svært ved at rekruttere, hvilket betyde der intet skal ansættes uden uddannelse eller de som er der skal løbe hurtigere = forringelser for brugerne.

Arbjdstidsaftalen eller rettere manglen på samme (og vel også delvis løn) har også skabt rekrutterings udfordringer hos lærere, hvor hver 10. Der underviser i folkeskolen ikke har mere end en gymnasiel uddannelse, igen forringelser for brugerne.

så nej vi kæmper ikke normeringer eksplicit, men delvist implicit.

Men er ellers helt enig, jeg kan sagtens argumentere for en del af kravene ved at holde den helt på egen banehalvdel. For jeg ønsker en arbejdstidsaftale hvor jeg får varslingsregler og en opgørelse af min arbejdstid oftere end en gang om året, og det vil jeg fordi de vil give mig en sikkerhed og tryghed i mit arbejde. Og så vil jeg, at den danske model bliver en realitet igen også for lærere....

Anmeld Citér

6. marts 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
nielsen80 skriver:

Så forståelse går ikke begge veje?

Jeg er sikker på, alle strejkende forstår, det rammer patienter, ældre, forældre etc. Men hvad ønsker du konkret, vi skal gøre udover at forstå? 

Anmeld Citér

6. marts 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
nielsen80 skriver:

Men synes bare ikke, du kan skære alle faggrupper over en kam der. Og ingen skriver lønnen ikke betyder noget, vi skriver bare, at det er det konflikten handler om.

Jeg er selv for 3 mdr startet i et job, hvor jeg er på en overenskomst, der læner sig op af den, jeg ville være ansat i under staten. Jeg var på det private arbejdsmarked med individuel kontrakt i 8 år inden.

Jeg er gået cirka 10 procent ned i løn, men har så nu afspadsering og reelt set en 5-8 timer mindre arbejde om ugen. Derudover har jeg en bedre pension i det nye job, så i min faggruppe(DJØF), der er der ikke store forskelle.

Så at snakke en samlet procent til alle, giver ikke mening. Jeg synes også, at pædagoger og lærer er for lavt lønnet, men er ikke sikker på jeg synes, at jurister, økonomer, læger(her ved jeg intet) er det.

Det handler ikke om et stort lønløft for alle, men om at sikre, at lønningerne følges med de privatansattes, bl.a. for at afbøde de rekrutteringsproblemer, som allerede er et stort problem. Som lærer føler jeg mig langt fra dårligt lønnet - og en del af musketereden går lige netop på, at de lavest lønnede skal stige mærkbart i løn - det er fx SOSU’erne - og at der skal være ligeløn, så de traditionelle kvindefag ligeledes går markant op. Fx sygeplejersker, pædagoger. 

Derudover skal vi lærere selvfølgelig have en arbejdstidsaftale. I fem år har vi arbejdet under en lov. Slut med det. 

Anmeld Citér

6. marts 2018

Carina:-)

Mor og meget mere skriver:

Det handler ikke om et stort lønløft for alle, men om at sikre, at lønningerne følges med de privatansattes, bl.a. for at afbøde de rekrutteringsproblemer, som allerede er et stort problem. Som lærer føler jeg mig langt fra dårligt lønnet - og en del af musketereden går lige netop på, at de lavest lønnede skal stige mærkbart i løn - det er fx SOSU’erne - og at der skal være ligeløn, så de traditionelle kvindefag ligeledes går markant op. Fx sygeplejersker, pædagoger. 

Derudover skal vi lærere selvfølgelig have en arbejdstidsaftale. I fem år har vi arbejdet under en lov. Slut med det. 

Men vil en så stor lønstigning ikke betyde forringelser på alle de ( I min verden) meget vigtige områder. 

Så som flere hænder især på børneområdet hvor det efterhånden er ren opbevaring .

For pengene skal jo findes et sted .

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.