Men hvis du som arbejdsgiver har svært ved at fastholde personale, og dem, der har de kvalifikationer, du har brug for, søger andre steder hen - vil du så forvente af dine nuværende og potentielt kommende ansatte, at de for at holde din forretning kørende afstår fra en lønstigning, der matcher dine konkurrenters? Dine ansatte har ved de sidste tre lønforhandlinger accepteret en meget beskeden lønfremgang, fordi du direkte har fortalt dem, at situationen er, der ikke er råd til mere. De har accepteret en højere arbejdsbyrde (i min verden hedder den flere elever til langt færre lærere, en kolossal og krævende inklusionsopgave, flere undervisningstimer m.v.) - og NU er dit firmas økonomiske krise ovre.
Dine ansatte forventer med rette, at deres løn nu stiger i et omfang, der svarer til dine konkurrenters aflønninger - og så siger du, de kun vil tage og ikke give. Herefter forventer du, at de afstår fra den forventede lønstigning, fordi de jo godt kan se, der mangler udstyr og ansatte i din forretning. Det er jo også synd for kunderne, din service ikke er i orden. - Jeg tror ikke, du skal forvente den store forståelse og loyalitet, eller at det bliver din forretning, folk vil søge om ansættelse i fremadrettet.
For lige at blive i det private.
Så får mine ansatte og andre i samme fag ikke meget mere end jeg selv fik som rengørings ass for 20 år siden.
Lønnen er på ingen måder fulgt med samfundsudviklingen
Heller ikke når man som jeg giver overenskomstmæssig løn.
Og forskellen er at jeg kan ikke tvinge mine kunder til at betale mere -Øger jeg regningen finder de bare en anden der ikke øger
Og så snakker vi jo social dumping for lønnen er også derefter.
Jeg ved fra min søster at 32 elever i deres klasser på gymnasiet er meget normalt
Og jeg kan da godt tænke at hvis det her går igennem så snakker vi 35 elever Og så har vi da først prob med unge der ikke får den rigtige undervisning.
Min søster er så frustreret over hendes arbejdsforhold at hun er på kanten af stress og kender selv et par folkeskole lærer og jeg ville ikke bytte.
Men det er ikke lønnen de snakker om,men det at man taber elever på gulvet ,og at man aldrig har tid/overskud nok