Strejke??

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

6. marts 2018

nielsen80

Jeg er sikker på, alle strejkende forstår, det rammer patienter, ældre, forældre etc. Men hvad ønsker du konkret, vi skal gøre udover at forstå? 

Som skrevet i svaret, så ikke andet end, at når sommerferien så rammer, så vil jeg gerne undgå dømmende kommentare fra personalet, som passer ens barn. 

Som skrevet skal man bruge sin ferie, får man jo det bedste ud af det. Det er ingen katastrofe omend træls. Ønsker så bare forståelse for, at det jo så gør, at man har behov for pasning, når man rammer sommerferien. 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

6. marts 2018

nielsen80

Mor og meget mere skriver:

Det handler ikke om et stort lønløft for alle, men om at sikre, at lønningerne følges med de privatansattes, bl.a. for at afbøde de rekrutteringsproblemer, som allerede er et stort problem. Som lærer føler jeg mig langt fra dårligt lønnet - og en del af musketereden går lige netop på, at de lavest lønnede skal stige mærkbart i løn - det er fx SOSU’erne - og at der skal være ligeløn, så de traditionelle kvindefag ligeledes går markant op. Fx sygeplejersker, pædagoger. 

Derudover skal vi lærere selvfølgelig have en arbejdstidsaftale. I fem år har vi arbejdet under en lov. Slut med det. 

Som du kan se i mine kommentarer, er jeg helt med på lærenes arbejdstid. 

Mht løn har jeg så misforstået det, forhandler hvert fagforbund individuelt eller har man bedst om 8 procent til alle offentlige ansatte? Det var det sidstnævnte, jeg snakkede ind til.

Anmeld Citér

7. marts 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
nielsen80 skriver:

Som skrevet i svaret, så ikke andet end, at når sommerferien så rammer, så vil jeg gerne undgå dømmende kommentare fra personalet, som passer ens barn. 

Som skrevet skal man bruge sin ferie, får man jo det bedste ud af det. Det er ingen katastrofe omend træls. Ønsker så bare forståelse for, at det jo så gør, at man har behov for pasning, når man rammer sommerferien. 

Det kan ingen her jo love dig - hverken læger, sygeplejersker, lokoførere, SOSU’er, lærere, skolesekretærer, præster, pædagoger etc. etc. Heller ikke, at den enkeltes arbejdsgiver er forstående over for forsinket fremmøde grundet transportproblemer pga. strejkende chauffører. Jeg ved ikke helt, om du reelt forventer, at vi lover dig, din datters pædagoger eller dagplejer ikke vil rynke på næsen eller komme med formaninger om, at dit barn har bedst af sammenhængende ferie. Vi forstår, det er surt, men hvad kan vi gøre udover det?  

Anmeld Citér

7. marts 2018

Mor og meget mere

Profilbillede for Mor og meget mere
nielsen80 skriver:

Som du kan se i mine kommentarer, er jeg helt med på lærenes arbejdstid. 

Mht løn har jeg så misforstået det, forhandler hvert fagforbund individuelt eller har man bedst om 8 procent til alle offentlige ansatte? Det var det sidstnævnte, jeg snakkede ind til.

Vi er i et forhandlingsfællesskab. Ideelt set finder vi sammen med arbejdsgiversiden en fælles økonomisk ramme. Denne gang har vii krævet en ekstra pulje til de lavest lønnede samt fokus på ligeløn for de traditionelle kvindefag. Her har vi altså i fællesskab støttet en ekstra stor lønstigning til SOSU’er, sygeplejersker, pædagoger. 

I stedet for rene lønstigninger kan en fagforening så at sige “veksle” nogle af midlerne til andre goder. I DLF havde vi fx en seniorordning, som vi havde prioriteret fremfor større lønstigninger. Den blev så taget fra os i ‘13 uden kompensation. 

Den grundlæggende lønstigning skal alene sikre, at offentligt ansatte følges med de privatansattes, og tage højde for inflation, selvfølgelig. Vi er ved de sidste tre overenskomstforhandlinger blevet opfordret til - og har accepteret - tilbageholdenhed på lønfronten grundet finanskrisen. Lønstigningen udløses som bekendt ikke nu og her, men over en 3-årig periode. Det er altså ikke sådan, at vi ville gå fx 8 % op i løn med det samme, men over hele perioden til næste OK. 

Lønstigninger skal også afhjælpe rekrutteringsproblemer, i øvrigt. 

Jeg fornemmer, at du mener, 8 % er (for) meget for visse faggrupper. Det er jeg ikke enig i - ikke over tre år. Jeg giver ordet til Dennis Kristensen, som sætter det i perspektiv:

“I KL’s verdensbillede har de ansatte i kommunerne opbygget en gæld, som skal betales tilbage.
Fakta er, at vi i 2008 blev kompenseret for det meste af de lønstigninger, som de privatansatte opnåede i de foregående år.
Men KL er blevet grundigt instrueret af den statslige arbejdsgiver - Moderniseringsstyrelsen - om, at de offentligt ansatte i 2008 fik et lønforskud. Det skal vi så betale tilbage nu - 10 år og 3 overenskomstrunder senere.
Det postulerede lønforskud har vi hørt mindre om de seneste uger. Nu hedder det i stedet, at vi er blevet tilbudt ”lønudviklingen i det private forlig 2017”.
Men egentligt kan løndiskussionen koges ned til nogle få tal.
KL mener, at de privatansattes lønudvikling vil være i alt 6,6 % over de næste tre år.
Økonomi- og indenrigsministeriet forventer, at lønudviklingen vil være i alt 8,6 %.
Hidtil har vi I fællesskab taget udgangspunkt i ministeriets prognoser, når vi har forhandlet overenskomster.
Denne gang vælger KL så et helt andet udgangspunkt.
Pointen ved KL’s nye udgangspunkt er formentlig, at det måske kan skjule for de offentligt ansatte, at det påstående lønforskud bliver tilbagebetalt gennem lavere lønstigninger.”

Anmeld Citér

7. marts 2018

Nomnom

Men tror du virkelig ikke der er forståelse for det? Jeg ved det selvfølgelig ikke, men jeg tænker da når vi kommer til den tid, hvor institutioner/dagplejere osv. spørger forældre om sommerferie, så vil der være stor forståelse hvis man siger at det desværre ikke kan blive aktuelt i år grundet konflikten, da man brugte feriedagene der. 

Altså jeg kan virkelig ikke se for mig at nogle vil "dømme" forældre her. 

Anmeld Citér

7. marts 2018

noder1

Profilbillede for noder1
Carina:-) skriver:

Men vil en så stor lønstigning ikke betyde forringelser på alle de ( I min verden) meget vigtige områder. 

Så som flere hænder især på børneområdet hvor det efterhånden er ren opbevaring .

For pengene skal jo findes et sted .

Pengene er der er sted, det er et spørgsmål om vilje. Så længe man bliver ved med at plædere for skattelettelser, så indikerer det jo, at pengene til dét i hvert fald er der.

Anmeld Citér

7. marts 2018

nielsen80

Det kan ingen her jo love dig - hverken læger, sygeplejersker, lokoførere, SOSU’er, lærere, skolesekretærer, præster, pædagoger etc. etc. Heller ikke, at den enkeltes arbejdsgiver er forstående over for forsinket fremmøde grundet transportproblemer pga. strejkende chauffører. Jeg ved ikke helt, om du reelt forventer, at vi lover dig, din datters pædagoger eller dagplejer ikke vil rynke på næsen eller komme med formaninger om, at dit barn har bedst af sammenhængende ferie. Vi forstår, det er surt, men hvad kan vi gøre udover det?  

Har jeg skrevet, jeg ønsker, I lover det? For så har jeg da udtrykt mig forkert. Jeg HÅBER i mit stille sind på forståelse, hvis den situation kommer.  Kan dog godt blive i tvivl, når man får svar som “ det er da virkelig ikke vores problem” og mon ikke arbejdsgivere m.m.udviser forståelse og I må finde kreative løsninger. Det vidner ærligt ikke om gensidig forståelse, men lad nu den ligge.

Anmeld Citér

7. marts 2018

nielsen80

Nomnom skriver:

Men tror du virkelig ikke der er forståelse for det? Jeg ved det selvfølgelig ikke, men jeg tænker da når vi kommer til den tid, hvor institutioner/dagplejere osv. spørger forældre om sommerferie, så vil der være stor forståelse hvis man siger at det desværre ikke kan blive aktuelt i år grundet konflikten, da man brugte feriedagene der. 

Altså jeg kan virkelig ikke se for mig at nogle vil "dømme" forældre her. 

Det håber jeg da, men kan godt blive i tvivl, når jeg læser nogen af svarene her.

Anmeld Citér

7. marts 2018

nielsen80

Vi er i et forhandlingsfællesskab. Ideelt set finder vi sammen med arbejdsgiversiden en fælles økonomisk ramme. Denne gang har vii krævet en ekstra pulje til de lavest lønnede samt fokus på ligeløn for de traditionelle kvindefag. Her har vi altså i fællesskab støttet en ekstra stor lønstigning til SOSU’er, sygeplejersker, pædagoger. 

I stedet for rene lønstigninger kan en fagforening så at sige “veksle” nogle af midlerne til andre goder. I DLF havde vi fx en seniorordning, som vi havde prioriteret fremfor større lønstigninger. Den blev så taget fra os i ‘13 uden kompensation. 

Den grundlæggende lønstigning skal alene sikre, at offentligt ansatte følges med de privatansattes, og tage højde for inflation, selvfølgelig. Vi er ved de sidste tre overenskomstforhandlinger blevet opfordret til - og har accepteret - tilbageholdenhed på lønfronten grundet finanskrisen. Lønstigningen udløses som bekendt ikke nu og her, men over en 3-årig periode. Det er altså ikke sådan, at vi ville gå fx 8 % op i løn med det samme, men over hele perioden til næste OK. 

Lønstigninger skal også afhjælpe rekrutteringsproblemer, i øvrigt. 

Jeg fornemmer, at du mener, 8 % er (for) meget for visse faggrupper. Det er jeg ikke enig i - ikke over tre år. Jeg giver ordet til Dennis Kristensen, som sætter det i perspektiv:

“I KL’s verdensbillede har de ansatte i kommunerne opbygget en gæld, som skal betales tilbage.
Fakta er, at vi i 2008 blev kompenseret for det meste af de lønstigninger, som de privatansatte opnåede i de foregående år.
Men KL er blevet grundigt instrueret af den statslige arbejdsgiver - Moderniseringsstyrelsen - om, at de offentligt ansatte i 2008 fik et lønforskud. Det skal vi så betale tilbage nu - 10 år og 3 overenskomstrunder senere.
Det postulerede lønforskud har vi hørt mindre om de seneste uger. Nu hedder det i stedet, at vi er blevet tilbudt ”lønudviklingen i det private forlig 2017”.
Men egentligt kan løndiskussionen koges ned til nogle få tal.
KL mener, at de privatansattes lønudvikling vil være i alt 6,6 % over de næste tre år.
Økonomi- og indenrigsministeriet forventer, at lønudviklingen vil være i alt 8,6 %.
Hidtil har vi I fællesskab taget udgangspunkt i ministeriets prognoser, når vi har forhandlet overenskomster.
Denne gang vælger KL så et helt andet udgangspunkt.
Pointen ved KL’s nye udgangspunkt er formentlig, at det måske kan skjule for de offentligt ansatte, at det påstående lønforskud bliver tilbagebetalt gennem lavere lønstigninger.”

Hmm ja for mit eget forbund, mener jeg ikke, der er behov for 8procent lønstigning. Når man sammenligner med det private, synes jeg, at vi ligger pænt, som jeg beskrev. Ikke lønførende, men når man tager hele pakken med, er det offentlige i en konkurrencedygtig position. Ærligt ville jeg, hvis jeg kunne bestemme, heller de penge gik til flere hænder (igen kun indenfor mit eget fagforbund). Hvordan lønnen i det offentlige for andre faggrupper ser ud i forhold til det private, aner jeg ikke, så der vil jeg ikke udtale mig om, hvorvidt 8 procent er for meget.

Anmeld Citér

7. marts 2018

Carina:-)

noder1 skriver:

Pengene er der er sted, det er et spørgsmål om vilje. Så længe man bliver ved med at plædere for skattelettelser, så indikerer det jo, at pengene til dét i hvert fald er der.

Jeg så hellere de penge gik  til bedre forhold især på små børn området.

Men tror næppe det sker og slet ikke hvis der skal ske så stor lønstigning og betalte frokostpause til alle.

Så jeg kan ds godt have min bekymring om hvor vidt lønnen skulle gøre noget mhs til hvem der vil læse til pædagog. Lærer eller inden for sundhrdsverden 

For dem jeg kender i de brancher har ikke valgt jobbet  et pga løn men fordi de har lyst til at arbejde med mennesker. 

Og er de forhold så forringet som de er nu eller højst sandsynligt værre er det næppe den vej man går 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.