Den fri abort

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

19. februar 2017

Lilleguldklump

Syntes det lavt og usselt at skrive at dem der af den ene eller den anden grund har måtte tage den tunge beslutning og vælge abort for barnets skyld, og bære på den tunge byrde af at have været igennem så hårdt et valg - ikke ville kunne have klaret opgaven som mor 

Det ikke alle der er afklaret med det valg de tager, men jeg måtte tage det valg pga en mand der slet slet ikke ønskede det, og prædikede om at jeg var igang med at ødelægge resten af hans liv, og barnet ikke skulle kendes ved ham. Der måtte man være stærk og tage en beslutning der var bedst for alle. Det betyder ikke det var bedst for mig, og den sorg vil man bærer på. Især hvis man har gået til fx de 12 uger, og maven allerede vokser.

har man ikke prøvet det, skal man ikke prøve at gøre sig klog på hvordan selv den stærkeste kvinde, kan blive slået ud af sådan en oplevelse. Og som alle ubehagelige oplevelser sidder det i en og man vil altid have det i rygsækken. Jeg har stadig svært ved at se andre blive lykkelig gravide, men ser frem til at få en lykkelig ønsket graviditet 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

19. februar 2017

Sprit25

Lilleguldklump skriver:

Syntes det lavt og usselt at skrive at dem der af den ene eller den anden grund har måtte tage den tunge beslutning og vælge abort for barnets skyld, og bære på den tunge byrde af at have været igennem så hårdt et valg - ikke ville kunne have klaret opgaven som mor 

Det ikke alle der er afklaret med det valg de tager, men jeg måtte tage det valg pga en mand der slet slet ikke ønskede det, og prædikede om at jeg var igang med at ødelægge resten af hans liv, og barnet ikke skulle kendes ved ham. Der måtte man være stærk og tage en beslutning der var bedst for alle. Det betyder ikke det var bedst for mig, og den sorg vil man bærer på. Især hvis man har gået til fx de 12 uger, og maven allerede vokser.

har man ikke prøvet det, skal man ikke prøve at gøre sig klog på hvordan selv den stærkeste kvinde, kan blive slået ud af sådan en oplevelse. Og som alle ubehagelige oplevelser sidder det i en og man vil altid have det i rygsækken. Jeg har stadig svært ved at se andre blive lykkelig gravide, men ser frem til at få en lykkelig ønsket graviditet 

Men tror du ikke, måske, det handler mere om du gerne vil have en lykkelig gravidite? Ikke så meget aborten

Anmeld Citér

19. februar 2017

Abracadabra

Lilleguldklump skriver:

Hvis det er mig, du kalder lav og ussel, vil jeg gerne have, at du læser mit indlæg et par gange til, for så er der opstået en misforståelse. 

At man kan have svært ved at afbryde en graviditet, er forståeligt, menneskeligt, naturligt. Men hvis man i efterforløbet bliver selvskadende, psykisk syg og aldrig får en tilknytning til arbejdsmarkedet, er det ikke abortens skyld. Så handler det om en iboende skrøbelighed, og så er det ikke sikkert, at livet som ung enlig mor heller havde været ren lykke. For et meget skrøbeligt menneske er det måske bedst at få sine børn i trygge rammer, hvor et meget robust menneske bedre kan håndtere modgang. 

At mene, at man er for skrøbelig til at kunne håndtere en abort, er (i mine øjne) at stille spørgsmålstegn ved, om man er robust nok til at kunne håndtere et barn under hårdere omstændigheder.

Anmeld Citér

19. februar 2017

tarkoflen

Carina:-) skriver:

Men ville det være så slemt at du ville ønske du ikke fik livet?

Jeg var uønsket og fik det at føle hele min barndom ( og voksenliv)

Jeg har store skader som jeg til stadighed kæmper med men jeg er stadig lykkelig for livet.

Nu er jeg voksen og ja især min mor hadede mig og ja hun elskede at fortælle mig det men jeg har stadig muligheden for at skabe mig et godt liv.

Jeg er 100% for abort - men ikke i flæng

Jeg har selv et familiemedlem der har brugt abort som prævention og nu kan hun ikke få børn så betaler samfundet self også lige for behandling. 

Det giver mig kvalme 

Og jeg er glad for at grænsen ikke bliver sat højere end 12 uger selv om der flere gange er blevet snakket om 18 uger og endda højere for hvem har ikke set et lille sprællende foster på skærmen bare i uge 12 og det ville være hjerteskærende at vide at grænsen blev sat højere.

Jeg synes det er besynderligt at kvinder kan få senabort hvis man mener hun ikke har noget at byde barnet socialt set 

Men lægen der ikke ville have sit barn fordi han manglede en halv arm fik afslag så hun måtte føde ham i uge 23 i England 

Der kunne man vel netop tænke at en mor der allerede der følte så stort afsky for sit barn da næppe kunne give ham en god opvækst- men alligevel fik hun afslag 

( Ikke at jeg på nogen måde synes hendes bevæggrunde eller handling var i orden men lige for at spille djævlens advokat og stille ? ved hvad et godt liv er ) og hvorfor hendes søn liv som uønsket skulle være bedre end den søn der kommer fra en kvinde med rod i sit liv og økonomi ...

Men ja er da naturligvis for abort eller retten til at vælge  men helst så hurtigt som muligt af det humane i det for det med det bare er en klump celler ja der har vi alle været og den får ikke mig til at synes mere om det . 

Ja jeg tror faktisk hellere jeg ville have valgt livet fra hvis jeg havde været uønsket oveni at have været uplanlagt. Det tror jeg simpelthen ikke havde været noget jeg kunne håndtere! Synes det er en enorm byrde at lægge på et barn og det synes jeg på ingen måde er fair overfor det barn! Nogle kan håndtere det, ja og det er fantastisk for dem, men jeg tror det er de færreste der kommer hele ud på den anden side. Hatten af for at du har klaret dig igennem, trods en opvækst hvor du ikke har været i tvivl om at du ikke var ønsket. 

Hvis man ser på de utallige døgninstitutioner der er for børn og unge, så tror jeg der sidder mange børn og unge derude med ar på sjælen fordi de aldrig har følt sig ønsket. Men det er bare min holdning. 

Jeg er helt enig med dig i at grænsen ikke bør rykkes højere op for hvornår man kan få en abort, med mindre der er en meget tungtvejende årsag til den. Og at det selvfølgelig skal foretages så tidligt som muligt! Kan slet ikke forestille mig at grænsen skulle rykkes til uge 18! Jeg har kunne mærke begge vores piger i uge 17, så er vi altså langt over at det er et foster i min verden. 

Det par der valgte et barn fra grundet manglen på noget af en arm lærer jeg aldrig at forstå og nej han ville formentlig heller ikke få en god opvækst! 

Jeg tror rod i økonomi og liv hos forældrene, sagtens kan give et godt liv for et barn, hvis forældrene ønsker barnet, men jeg synes også det er fair nok at sige at det mener man ikke selv er et liv, man vil byde et barn. Hvis man ikke føler man har ressourcerne økonomisk eller følelsesmæssigt, så vil jeg ikke stille mig til dommer over det. Det må være den enkeltes valg så længe de holder sig indenfor lovens rammer. 

At bruge abort som prævention er helt forkert i min bog og man burde tage en samtale med kvinden hvis hun har gentagne aborter i bagagen, det ved jeg ikke om man gør, men for mig tyder det på at man har brug for en eller anden form for hjælp, hvis man vil byde sin krop det, for det kan da ikke være uden følelsesmæssige omkostninger for kvinden at skulle igennem? 

Nå det blev langt, men jeg håber du fik svar på dit spørgsmål

Anmeld Citér

19. februar 2017

Lilleguldklump

Nej det var også selve aborten. Det er enormt psykisk hårdt og gå igennem alle undersøgelser. Underskrive en blanket der siger at man gerne vil fjerne kød og blod. At ligge på stuen med ulykkelige kvinder der græder før/efter. At ligge sig ind på operationsbordet, og vide vide de skal til og fjerne dit kød og blod. Alt omkring det er hårdt. Og det skal virkelig ikke undervurderes. Ens psyke kan blive helt fucket op, med alle de gentagne spørgsmål "er du sikker"? Alle de mistroriske blikke af dem der ikke forstår. Osv osv 

jeg gør det ihvertfald aldrig igen. Det var ikke en rar oplevelse 

Anmeld Citér

19. februar 2017

Lilleguldklump

Abracadabra skriver:

Hvis det er mig, du kalder lav og ussel, vil jeg gerne have, at du læser mit indlæg et par gange til, for så er der opstået en misforståelse. 

At man kan have svært ved at afbryde en graviditet, er forståeligt, menneskeligt, naturligt. Men hvis man i efterforløbet bliver selvskadende, psykisk syg og aldrig får en tilknytning til arbejdsmarkedet, er det ikke abortens skyld. Så handler det om en iboende skrøbelighed, og så er det ikke sikkert, at livet som ung enlig mor heller havde været ren lykke. For et meget skrøbeligt menneske er det måske bedst at få sine børn i trygge rammer, hvor et meget robust menneske bedre kan håndtere modgang. 

At mene, at man er for skrøbelig til at kunne håndtere en abort, er (i mine øjne) at stille spørgsmålstegn ved, om man er robust nok til at kunne håndtere et barn under hårdere omstændigheder.

Nu var det indlæg du kommenterede på og som gjorder du kom med udsagnet, ikke et der omhandlede en der var selvskadende, men en som aldrig var kommet sig over det

fordi man aldrig er kommet sig over det, er ikke ensbetydende med man er selvskadende. Det kan bare være en sorg der er gemt inden i en. 

Og derudover tror jeg ikke på at et øjeblik definere en som menneske. Men kan være et svagt øjeblik i ens liv. Det kan godt være man ryger ned i et dybt hul. Men for mig definere det en som menneske hvordan man kravler op af hullet igen. Jeg har prøvet at være dybt nede, men aldrig om nogle skulle få lov til at sige at jeg ikke ville kunne magte mor opgaven pga det! 

Anmeld Citér

19. februar 2017

Abracadabra

Lilleguldklump skriver:

Nu var det indlæg du kommenterede på og som gjorder du kom med udsagnet, ikke et der omhandlede en der var selvskadende, men en som aldrig var kommet sig over det

fordi man aldrig er kommet sig over det, er ikke ensbetydende med man er selvskadende. Det kan bare være en sorg der er gemt inden i en. 

Og derudover tror jeg ikke på at et øjeblik definere en som menneske. Men kan være et svagt øjeblik i ens liv. Det kan godt være man ryger ned i et dybt hul. Men for mig definere det en som menneske hvordan man kravler op af hullet igen. Jeg har prøvet at være dybt nede, men aldrig om nogle skulle få lov til at sige at jeg ikke ville kunne magte mor opgaven pga det! 

Du læser, hvad du vil læse - og ikke hvad jeg rent faktisk skriver.

Evnen til at komme videre og komme sig over en forfærdelig oplevelse er betydende for ens robusthed. Ens robusthed er betydende for ens evner i livet - deriblandt ens evner som forælder.

Som jeg skrev tidligere (og som bliver ignoreret) er det ikke hele sandheden, men (i MINE øjne) en del af sandheden.

At få et barn kræver mere end at få en abort. Det bliver tit glemt i 'jeg kunne bare ALDRIG få en abort'-udsagnet. Dét håber jeg, at de fleste kan - hvis det tjener et højere formål fx. de andre børn i familien.

Anmeld Citér

19. februar 2017

AnoMom

Lilleguldklump skriver:

Nej det var også selve aborten. Det er enormt psykisk hårdt og gå igennem alle undersøgelser. Underskrive en blanket der siger at man gerne vil fjerne kød og blod. At ligge på stuen med ulykkelige kvinder der græder før/efter. At ligge sig ind på operationsbordet, og vide vide de skal til og fjerne dit kød og blod. Alt omkring det er hårdt. Og det skal virkelig ikke undervurderes. Ens psyke kan blive helt fucket op, med alle de gentagne spørgsmål "er du sikker"? Alle de mistroriske blikke af dem der ikke forstår. Osv osv 

jeg gør det ihvertfald aldrig igen. Det var ikke en rar oplevelse 

Jeg kan slet ikke nikke genkendende til nogle af de ting du skriver her? jeg har selv fået en abort 11+ og jeg har aldrig fortrudt det, været ked af det eller set nogle ligge og græde hverken før eller efter. 

Anmeld Citér

19. februar 2017

Abracadabra

AnoMom skriver:

Jeg kan slet ikke nikke genkendende til nogle af de ting du skriver her? jeg har selv fået en abort 11+ og jeg har aldrig fortrudt det, været ked af det eller set nogle ligge og græde hverken før eller efter. 

Sikke et vigtigt udsagn: En abort uden fortrydelse! 

Alle aborter er ikke ulykkelige. Der bliver trods alt foretaget MANGE aborter årligt i Danmark, hvis alle skulle gå rundt med store blødende sår på sjælen livslangt, ville vi have store samfundsmæssige problemer. Men for nogle er aborten deres livs traume, naturligvis. Men det er ikke alle. 

Anmeld Citér

19. februar 2017

CC79

I princippet for fri abort for et barn har ikke glæde af at komme uønsket til verden og kvinder vil prøve at få aborter på langt farligere måder. Men har desværre hørt kvinder tale om deres aborter som var det noget ligegyldigt man jo bare gør når det ikke passer ind i ens liv og har oplevet kvinder der har fået mange aborter af letsindighed, fordi det er så nemt at få. Så syns måske det for nemt bare at tage livet af et liv og personligt ville jeg finde det tæt på umuligt at gøre det, så vil gøre alt for aldrig at komme i den situation. Så jo er for til en vis grænse selvom jeg som udgangspunkt har svært ved at accetere at vi som mennesker føler vi kan råde over liv og død. Så grundene til abort skal virkelig have en tungtvejende årsag og man skal gøre alt for ikke at komme i den situation.

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.