Den fri abort

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

18. februar 2017

tarkoflen

Miti's mama skriver:

Jeg er imod fri abort som den er nu. Jeg har svært ved at se forskellen på at slå en nyfødt ihjel og et foster - det er bare lidt for meget det samme for mig, og der ved jeg godt jeg ofte står alene. Men når et foster kan drømme og mærke smerte - nej, ikke om jeg er for det.

Derimod kan jeg sagtens forstå der er ulykkelige forhold som incest, voldtægt o.lign. hvor vi hurtigt kommer ind på et gråområde, og der skal være en eller anden mulighed - lige hvad ved jeg ikke.

Men det gør helt ondt i maven ved tanken om abort.

Før abort blev lovligt var de jo bare illegale og skete under kummerlige forhold, det er et langt større overgreb på kvinden og decideret farligt. Der ud over er der stor risiko for at kvinden ikke ville kunne få børn senere i livet og skal have fertilitetsbehandling, hvilket koster samfundet dyrt lige så vel som det ville koste samfundet dyrt at rette op på de eventuelle skader der kan ske hos en kvaksalver. 

Jeg tror det er naivt at tro at hvis man fjernede den fri abort ville kvinderne bare få børnene. 

Og sidst men ikke mindst, er det så etisk forsvarligt at et barn skal vokse op i et hjem hvor det er uønsket? Det tror jeg skader langt mere end hvis man stopper en graviditet på et tidligt tidspunkt. 

Jeg er vokset op med at jeg ikke var planlagt, men ej heller uønsket og det har da sat nogle tanker igang hos mig, så jeg tør da slet ikke tænke på hvordan det ville være hvis jeg oveni havde været uønsket! Puha det må være frygteligt! 

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

18. februar 2017

alenemor42

1000 % for fri abort som den er nu.

Mener at ligestillings problematikken er helt hen i vejret i dette emne. Vi kommer aldrig som mennesker til at kunne kontrollere alting ... selvom vi meget gerne vil.

Anmeld Citér

18. februar 2017

Wampires

Profilbillede for Wampires
Erik sept. '11, Magnus juli '18, Viktor Juli '20

Jeg er for muligheden for abort..

jeg kan dog også godt se det fra mandens side af det kan være svært ikke at blive hørt i den situation...

jeg vil ikke selv have abort medmindre barnet er syg...

jeg har både set det gode og det dårlige ved abort...

har haft veninde der aldrig kom over at hun som 17-årig gennemgik det selvom der ikke var tvivl i hende om at det var det bedste...

har haft en veninde der var igennem 8 i alt pga problemer igennem graviditeten... den sidste var i uge 18 eller 20 hvor hjertet var stoppet med at slå og den var ikke vokset siden uge 15... hun er blevet velsignet med en dejlig pige i en uventet graviditet hvor hun ikke aner hvem faderen er...

så jeg vil altid støtte mine veninder uanset hvad de vælger og hvorfor de vælger det...

deres værdigrundlag for deres valg er jo anderledes end mine.. så det der er rigtigt for dem er ikke nødvendigvis det samme som er rigtigt for mig...

Anmeld Citér

18. februar 2017

Abracadabra

Wampires skriver:

Jeg er for muligheden for abort..

jeg kan dog også godt se det fra mandens side af det kan være svært ikke at blive hørt i den situation...

jeg vil ikke selv have abort medmindre barnet er syg...

jeg har både set det gode og det dårlige ved abort...

har haft veninde der aldrig kom over at hun som 17-årig gennemgik det selvom der ikke var tvivl i hende om at det var det bedste...

har haft en veninde der var igennem 8 i alt pga problemer igennem graviditeten... den sidste var i uge 18 eller 20 hvor hjertet var stoppet med at slå og den var ikke vokset siden uge 15... hun er blevet velsignet med en dejlig pige i en uventet graviditet hvor hun ikke aner hvem faderen er...

så jeg vil altid støtte mine veninder uanset hvad de vælger og hvorfor de vælger det...

deres værdigrundlag for deres valg er jo anderledes end mine.. så det der er rigtigt for dem er ikke nødvendigvis det samme som er rigtigt for mig...

Når jeg hører/læser historier om kvinder, der 'aldrig kom over aborten', tænker jeg altid, at netop den type kvinder måske SKAL være forsigtige med at få børn... Hvis man har en skrøbelig natur, er det måske i virkeligheden endnu værre at få et barn under de forkerte omstændigheder end en abort.

Jeg tror ikke, at det er den ENESTE sandhed, men jeg tror, at det er en del af billedet.

Anmeld Citér

18. februar 2017

MamaGulloev

Profilbillede for MamaGulloev
D. 4/7-14 kom min skønne pige D. 9/1-20 kom lillesøster

Jeg er så absolut FOR den fri abort. 

Men jeg er ikke sikker på at jeg  nogensinde ville tage det valg selv. For nyligt blev jeg faktisk gravid for 2. gang på trods af beskyttelse, og måtte endnu en gang overveje for og i mod at beholde et barn. Jeg endte med at vælge at forsætte graviditeten, men tabte den så spontant alligevel. 
Jeg kom lidt frem til at jeg nok mest af alt ville have en følelse af at slå mit eget barn ihjel hvis jeg valgte at få en abort. Og selvom det ville være hårdt, så ville jeg 100 gange hellere stå selv med 2 børn. Efter jeg har mistet er jeg dog også kommet frem til at det nok alt i alt var det absolut bedste at jeg ikke kommer til at have 2 små børn alene.

Så ja, alt i alt er jeg absolut for muligheden for abort (er også glad for at jeg kunne  vælge om jeg ville være mor som 19 årig), men er ikke sikker på at jeg kunne træffe beslutningen om at få en abort selv.

Anmeld Citér

18. februar 2017

Aristocats

Abracadabra skriver:

Når jeg hører/læser historier om kvinder, der 'aldrig kom over aborten', tænker jeg altid, at netop den type kvinder måske SKAL være forsigtige med at få børn... Hvis man har en skrøbelig natur, er det måske i virkeligheden endnu værre at få et barn under de forkerte omstændigheder end en abort.

Jeg tror ikke, at det er den ENESTE sandhed, men jeg tror, at det er en del af billedet.

^ dette er en SÅ vigtig pointe, som tit bliver overset. Hvis man har svært ved at komme over en abort, så kan et barn på et forkert tidspunkt jo ende i noget meget værre. Hvis aborten var hård, havde det at få barnet på et forkert tidspunkt højst sansynligvis været endnu hårdere. 

Anmeld Citér

18. februar 2017

Carina:-)

tarkoflen skriver:

Før abort blev lovligt var de jo bare illegale og skete under kummerlige forhold, det er et langt større overgreb på kvinden og decideret farligt. Der ud over er der stor risiko for at kvinden ikke ville kunne få børn senere i livet og skal have fertilitetsbehandling, hvilket koster samfundet dyrt lige så vel som det ville koste samfundet dyrt at rette op på de eventuelle skader der kan ske hos en kvaksalver. 

Jeg tror det er naivt at tro at hvis man fjernede den fri abort ville kvinderne bare få børnene. 

Og sidst men ikke mindst, er det så etisk forsvarligt at et barn skal vokse op i et hjem hvor det er uønsket? Det tror jeg skader langt mere end hvis man stopper en graviditet på et tidligt tidspunkt. 

Jeg er vokset op med at jeg ikke var planlagt, men ej heller uønsket og det har da sat nogle tanker igang hos mig, så jeg tør da slet ikke tænke på hvordan det ville være hvis jeg oveni havde været uønsket! Puha det må være frygteligt! 

Men ville det være så slemt at du ville ønske du ikke fik livet?

Jeg var uønsket og fik det at føle hele min barndom ( og voksenliv)

Jeg har store skader som jeg til stadighed kæmper med men jeg er stadig lykkelig for livet.

Nu er jeg voksen og ja især min mor hadede mig og ja hun elskede at fortælle mig det men jeg har stadig muligheden for at skabe mig et godt liv.

Jeg er 100% for abort - men ikke i flæng

Jeg har selv et familiemedlem der har brugt abort som prævention og nu kan hun ikke få børn så betaler samfundet self også lige for behandling. 

Det giver mig kvalme 

Og jeg er glad for at grænsen ikke bliver sat højere end 12 uger selv om der flere gange er blevet snakket om 18 uger og endda højere for hvem har ikke set et lille sprællende foster på skærmen bare i uge 12 og det ville være hjerteskærende at vide at grænsen blev sat højere.

Jeg synes det er besynderligt at kvinder kan få senabort hvis man mener hun ikke har noget at byde barnet socialt set 

Men lægen der ikke ville have sit barn fordi han manglede en halv arm fik afslag så hun måtte føde ham i uge 23 i England 

Der kunne man vel netop tænke at en mor der allerede der følte så stort afsky for sit barn da næppe kunne give ham en god opvækst- men alligevel fik hun afslag 

( Ikke at jeg på nogen måde synes hendes bevæggrunde eller handling var i orden men lige for at spille djævlens advokat og stille ? ved hvad et godt liv er ) og hvorfor hendes søn liv som uønsket skulle være bedre end den søn der kommer fra en kvinde med rod i sit liv og økonomi ...

Men ja er da naturligvis for abort eller retten til at vælge  men helst så hurtigt som muligt af det humane i det for det med det bare er en klump celler ja der har vi alle været og den får ikke mig til at synes mere om det . 

Anmeld Citér

18. februar 2017

Lykkelig-Kvinde

Sprit25 skriver:

Da mange abort tråde ender i en for og imod diskussion, tænker jeg vi tager den her! 

Er du for eller imod den fri abort som vi kender den? Hvorfor/hvorfor ikke? 

Jeg er 200% for den frie abort. Ingen mand eller kvinde skal bestemme over min krop som i ingen! 

Jeg bliver så skræmt når jeg ser hvordan mange kvinder kan dunke andre i hovedet over den fri abort. Dog ser jeg problematikker, f.eks til faderens ønske og behov! 

Hvad tænker I andre

Jeg er enige i dig

jeg går ind for fri abort, der kan være mange ting der spiller ind hvorfor man vælger den udvej men jeg mener valget er ens eget 

dog ser jeg også problemet fra mandens side i form af at de nogle gange ikke får valget når uheldet er ude 

Anmeld Citér

18. februar 2017

Morogbarn

Profilbillede for Morogbarn

Jeg er for fri abort. Heller en abort end et uønsket barn! Er dog glad for, at abortgrænsen er så lav i Danmark. Jeg synes, at uge 18 og uge 21 er meget sent.

Jeg brækker mig, når folk skriver det der med, at man skal tage ansvar og tage konsekvensen af ubeskyttet sex ved at få barnet, selvom man ikke ønsker det. At tage ansvar for sine handlinger kan da lige så godt være at se sine egne begrænsninger og vælge en abort. 

Jeg er til gengæld imod juridisk abort til mænd. Her er der allerede sat et barn i verden, og der kan man ikke bare skrive under på nogle papirer og så bilde sig selv ind, at det ikke eksistere. Det er ikke ligestilling nej, og jeg føler med de mænd, det går ud over, men lige i denne situation er det nok bare ikke muligt at ligestille kønnene. 

Anmeld Citér

18. februar 2017

AnoMom

Jeg er uden tvivl for fri abort. Ingen skal bestemme over mig, mit krop eller mit liv. 

Jeg er glad for den abortgrænse vi har i Danmark. Havde den været lavere så havde jeg stået med en knap 4 årig Idag og jeg tør slet ikke tænke tanken om hvordan er barn havde haft det hvis jeg havde beholdt det barn jeg fik fjernet i uge 11+2 da jeg blev gravid på prævention. Jeg var er sted i mit liv hvor jeg på ingen måde var klar til at tage vare på et barn for slet ikke at tale om min eks som var i heftigt alkohol/stof misbrug. 

Angående juridisk abort for mændenes har jeg lidt blandede følelser. På den ene side er jeg for og på den anden side er jeg i mod. 

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.