Anonym skriver:
Nej, det gør jeg ikke, men jeg holder stadig fast ved min mening om, at en skilsmisse mellem to forældre og en skilsmisse mellem en forælder og en bonusforælder ikke kan sammenlignes, netop fordi de juridiske aspekter er enten eksisterende eller ikke-eksisterende.
Jeg tænkte nok, at der ville blive nævnt noget med selskabet fra et barn. Og ja, jeg har da tænkt over, om det overhovedet ville være noget for mig med børn i huset. Som teenager var jeg faktisk ret sikker på, at jeg ikke ville have børn. Men det har ændret sig, meget endda, og det er jeg da glad for. I øvrigt mener jeg jo, at man skal reagere på det ønske, der opstår, for det opstår vel ikke uden grund. Om det så skal være lige nu, om et par år eller om mange år er sådan set underordnet i den forbindelse. Og det er heller ikke fordi, jeg ikke er et socialt menneske - jeg elsker da at være sammen med min familie (faktisk bor jeg sammen med min storebror i en meget lille lejlighed - uden døre med undtagelse af badeværelset - så vi kommer hinanden ved, og det går fantastisk), og jeg tror også, jeg vil elske at være sammen med mit barn i det omfang, det nu kræver. Det skal ikke forstås sådan, at jeg gerne vil være i fred 24/7!
Du siger, at du selv er blevet en bedre mor af at være sammen med dine børns far, og det er jo fedt for dig. Men mennesker er jo forskellige, og hvis jeg bliver en bedre mor af at være alene om det, så er det vel sådan, jeg skal gøre? Her vil jeg gerne understrege, at det selvfølgelig ikke er noget, man kan vide på forhånd, men jeg synes, det er ærgerligt, at det ene bliver set som mere rigtigt end det andet, uanset hvilken slags person man er. Jeg mener, man i højere grad bør tage med i sine overvejelser, hvilken person man er, frem for bare at gøre det, der nu er det mest normale. Og ja, det kan da godt være at jeg møder én, som bare gør mig til en meget bedre mor - den mulighed er jeg åben for, men jeg har ikke tænkt mig at vente på den i ti år.
Jeg er enig med dig i det du siger om kontroltab. For ja, jeg kan godt være lidt af et kontrolmenneske. Men jeg skrev ikke til clairvoyanten for at få et "ja/nej" svar - det er ikke hendes melding, der er afgørende for mit valg, den åbnede bare lige op for nogle tanker, som jeg gerne ville dele med jer herinde. Selvfølgelig er jeg bevidst om, at tingene nok ikke går, som jeg planlægger - det gør de jo sjældent, og det er noget af det fine ved livet. Jeg har ingen forventning om at blive gravid i første hug, at få en pige (faktisk har jeg altid følt det mest naturligt at jeg ville få en dreng, så det kom lidt bag på mig at hun skrev dette), at få en musikkarriere inden for kort tid eller at møde en kæreste inden for 2 år. Jeg havde i det hele taget ingen forventning om overhovedet at få et svar fra hende, jeg tænkte bare, at jeg jo lige så godt kunne prøve.
Det er egentlig rart, at du siger, at du ikke synes jeg er parat endnu, fordi jeg skal være klar til at miste kontrollen, og ikke fordi jeg er alene eller gerne vil ind i musikbranchen. For det er åbenbart, hvad alle andre mener er grunden til, at jeg skal vente. Og når alt kommer til alt, tror jeg også, at sidstnævnte bliver min grund til at vente, for uanset hvor gammel jeg er, er jeg jo bare en person, som godt kan lide at have styr på tingene. Uanset hvornår jeg får børn, bliver dét udfordret, og det glæder jeg mig egentlig til. Det er jo en del af det!
Når jeg mente jeg blev en bedre mor af min mand var og er det ikke fordi vi er to, fordi der er normalt eller deslignende. Det er alene fordi jeg lod mine faste meninger udfordre. Det kunne jeg også have gjort med en god ven, med er bofællesskab, med en mødregruppe hvad ved jeg. Og det er derfor jeg altid bliver lidt uha pas på når jeg hører nogle siger: jeg vil have bærb alene for så skal jeg ikke gå på kompromis, for jeg tror netop det er når man tør kompromiser, tør se på sine egne værdier og holdninger og blive mere rund end firkantet, at man kan være den gode forælder der kan give slip på sit barn og lade det udvikle sig til det unikke skønne menneske som det vælger. Mine børn er netop så skønne fordi de ikke kun har stivnakkede mig der tror netop mine tanker om opdragelse, mine værdier mm. Er de eneste rigtige.
Og nej jeg mener sagtens man kan være parat selvom man er forholdvis ung, man vil det alene, man vil arbejde i en bestemt branche. Men jeg kan være bekymret for om du er parat til at smide kontrollen, og netop udfordre dine egne holdninger,værdier mm. Men hvem måske et lille liv vil lære dig at slippe kontrollen. Mine 4 børn har lært mig utrolig meget om livet (og døden) og jeg er blevet udfordret på alle planer også min lyst til at have kontrol og kunne planlægge, som jeg mistede totalt da min datter døde.