Jeg har i flere år gået med tanken om at blive selvvalgt enlig mor til et donorbarn, og egentlig har jeg også længe haft en ret klar idé om, hvornår jeg ville gå i gang. Jeg har følt mig rimelig afklaret med min beslutning i efterhånden lang tid.
For nylig kontaktede jeg så en clairvoyant for at høre, om hun kunne fortælle mig, hvor mange forsøg det ville tage, før jeg blev gravid, og om hun kunne se, om jeg ville få en dreng eller en pige. Jeg spurgte hende også, om hun kunne sige noget om, hvor jeg ville ende karrieremæssigt - jeg drømmer nemlig om at komme til at arbejde i musikbranchen, men da jeg ved, at det er en svær branche at komme ind i, tænker jeg ofte på min fremtidige karriere med en smule bekymring. Det skal lige siges, at jeg stadig er under uddannelse, men at jeg under alle omstændigheder kommer til at være færdiguddannet, inden jeg får børn.
Clairvoyanten er nu vendt tilbage med et svar, hvor hun skriver, at hun ikke føler, at jeg er klar til at blive mor endnu. Hun føler, at jeg skal fokusere på mit arbejdsliv, og at jeg har nogle gode muligheder i musikbranchen. Derudover føler hun, at jeg finder en kæreste inden for de næste par år - hun siger ikke noget om, om vi får børn sammen, men det siger jo sig selv, at muligheden nok vil være der. Hun føler også, at jeg får en datter på et tidspunkt.
Egentlig drejede min henvendelse til hende sig jo slet ikke om, hvorvidt jeg er eller ikke er klar til at blive mor, men alligevel er jeg rimelig ramt af dét, hun skriver. For man kan jo aldrig vide, om man er klar, før man står i det. Jeg har virkelig haft gang i beslutningsprocessen længe, og jeg føler selv, at jeg er klar til at blive mor, men hvad nu, hvis jeg i virkeligheden slet ikke er? Hvis det hele ikke er, som jeg tror eller håber.. Selvfølgelig er det ikke noget glansbillede at have børn, og det synes jeg også, jeg har sørget for at inddrage i mine overvejelser. Men jeg er sgu alligevel lidt bange for, om det er forkert af mig at gøre alvor af min beslutning lige nu.
Det vil uden tvivl blive nemmere at få stablet en karriere på benene mens jeg stadig er barnløs, fordi jeg bedre kan varetage fx frivilligt arbejde, skæve arbejdstider og praktikperioder, som alt sammen kan være med til at hjælpe mig op af musikkarriere-stigen. Men på den anden side er det jo heller ikke umuligt med et barn - så er der bare nogle ting jeg ikke kan, som fx aftenarbejde, men så er der vel andre måder at få erhvervserfaring på. Og jeg ser mest sådan på det, at hvis jeg får et barn, jamen så bliver min karriere bare udskudt lidt. Jeg har ikke noget behov for at gøre det hele på én gang. Spørgsmålet er så bare, hvad jeg skal gøre først, og i mit hjerte har jeg mest lyst til at blive mor snart, mens fornuften siger det modsatte. Jeg tror, jeg kan gøre det nemmere for mig selv ved at koncentrere mig om mit arbejdsliv først, og derefter blive mor. Men jeg kan slet ikke lige overskue at skulle udskyde min plan om at få børn til flere år ude i fremtiden, bliver faktisk helt ked af det ved tanken. Jeg har i flere år glædet mig (og gør det stadig) og talt måneder og uger, og nogle gange føler jeg, at mit liv nærmest mister betydning, hvis ikke jeg snart får mit barn. Ønsket om et barn er brændende, men jeg ville egentlig helst have, at det ikke var sådan - at jeg bare var totalt motiveret for at komme ud og få gang i min karriere. Jeg er relativt ung, og rent praktisk ville der ikke være noget i vejen for at udskyde barnet lidt. Men jeg ved ikke, om jeg kan lægge det til side i en sådan grad, at jeg kan fokusere fuldstændig på alt andet i mit liv. Og jeg har det også sådan, at jeg ikke har lyst til at gå halvhjertet ind til noget. Specielt ikke min karriere.
Med hensyn til at jeg ifølge clairvoyanten finder en kæreste inden for de næste par år, er det ikke noget, der betyder det store i mine overvejelser. Jeg har altid været ret sikker på, at hvis jeg skulle have børn, skulle jeg have dem alene. Og jeg kan ikke forestille mig at møde nogen, som jeg kunne få lyst til at sætte børn i verden sammen med. Det lyder nok underligt i manges ører, men jeg har bare aldrig haft den der drøm om at finde den eneste ene. Faktisk har jeg overhovedet ikke lyst til at bo sammen med en partner og binde mig så meget til en person, som man gør, når man får børn sammen.
Mit egentlige problem er den splittethed, jeg nu føler. Om jeg virkelig bør vente med at få mit donorbarn og i stedet fokusere på min musikkarriere i nogle år først. Det kan selvfølgelig godt være, at der ikke er noget i dét, som clairvoyanten siger, men som I nok kan fornemme, tager jeg den slags rimelig alvorligt. Jeg tror på, at der er folk, som har den slags evner.
Egentlig ved jeg ikke, hvad mit formål med indlægget her er.. Tror bare jeg lige havde brug for at lufte mine tanker og min frustration. Jeg er lidt ked af det