Anonym skriver:
Som jeg lige har skrevet, har jeg intet imod, at folk ytrer deres uenigheder. Jeg skriver ikke bare herinde for at få et skulderklap, jeg er med på, at alt hvad der bliver skrevet herinde kan tages op til debat. Det er måden, der bliver debatteret på, som jeg er ked af. Bare fordi man ikke sidder over for hinanden, kan man altså godt holde tingene på et fornuftigt niveau og i en ordentlig tone. Det er også indstillinger som din, der gør sociale medier ubehagelige at færdes på. Folk ville jo aldrig tale til hinanden i virkeligheden, som de gør i Facebook-kommentarsporene, og så synes jeg egentlig, det er fuldstændig underordnet, om man kender hinanden eller ej.
Og jeg er ikke enig i, at det ikke er personligt, når der debatteres. Ens holdninger og beslutninger er da unægteligt en del af ens person, så jeg mener ikke, at det nogensinde kan være ikke-personligt at indgå i debat om lige præcis disse ting.
En god debat er for mig IKKE, når bølgerne går højt, i hvert fald ikke på den måde, som de godt kan gøre her på siden. Jeg synes, en debat er god, når alle formår at stoppe op og reflektere over hinandens svar for derefter at sende et svar tilbage, som tager højde for modpartens synsvinkler og stiller nye spørgsmål til dem. Man debatterer jo i høj grad for at blive klogere, og ikke bare for at få ret i det, man selv ytrer.
Fertiliteten falder i øvrigt allerede fra man er i midt-tyverne, så nej, min fertilitet vil ikke højst sandsynligt leve "i bedste velgående" i i hvert fald 10 år endnu. Det er sandsynligvis stadig muligt at blive gravid til den tid, men chancerne er markant mindre. Det er jo også derfor, at flere og flere kvinder skal have hjælp til at blive gravide - fordi de tror, at de sagtens kan vente. Vores samfund og kultur har ændret sig, men vores fertilitet har ikke rykket sig 10 minutter.
Men tak - jeg håber også, at det hele løser sig hen ad vejen. Det gør tingene jo for det meste.
Jeg synes ikke, tonen i tråden er hård. Det, du efter min mening overser, er, at du selv konkluderer og antager på en måde, jeg ikke håber, du ville gøre IRL.
Flere gange postulerer du, at problematiseringer af dine planer skyldes manglende rummelighed. Det kan jeg slet ikke se. Ingen skriver, at selve dét at være alenemor er en forkert familieform, og at kun far, mor og børn duer. Men du er så langt i din tankeproces, at du, som du selv skriver, vælger kun at fokusere på fordelene ved "din måde", og det er da ganske naturligt at gøre dig opmærksom på ulemperne. Især, fordi dem, du får svar fra, er erfarne mødre, som ved en del om dét, du p.t. kun gør dig forestillinger om. At påpege, du kommer til at stå med en ubegribeligt stor mundfuld, og at dit valg VIL have konsekvenser for dig og dine børn udover de positive, som du selv fokuserer på, er ikke udtryk for manglende rummelighed. Det er reality tjek.
Jeg tror heller ikke på, at du IRL ville fortælle andre, at det er en fordel at skåne sit barn for en mulig skilsmisse ved at gøre som du. Hvordan tror du, det ville blive opfattet af skilsmissebørn og forældre til skilsmissebørn? Indirekte fortæller du jo dermed, at du opfatter deres familiebaggrund som mere problematisk end dine børns - og at det groft sagt havde været bedre, om de eller deres børn havde været "skånet" for at have en far.
Det gør det også svært at følge dig, at en del af din argumentation for ikke at ønske en partner - din lange beskrivelse af dit behov for at være alene - slet ikke har noget at sige, når det omhandler dét at være omgivet og krævet af børn.
For mig at se efterrationaliserer du - på forhånd! Du har tænkt dig frem til, at dette er den bedst tænkelige plan, listet en masse plusser op - og nu bliver du udfordret på mellemregningerne og minusserne. Dem er du nødt til at forholde dig til for at få hele regnestykket med.