Anonym skriver:
Kære alle deltagende her i tråden.
Jeg kan næsten ikke følge med mere, men jeg vil gerne sige tak for alle jeres input og ytringer, som jeg bestemt har taget til mig og vil reflektere videre over.
Når det så er sagt, vil jeg gerne have lov at sige, at jeg er rystet over den måde, der debatteres på herinde. Jeg var nødt til at tage en pause i går aftes, fordi det hele blev for voldsomt: min tvivl, alle tankerne, folks jordende kommentarer, hvor jeg måske mere have håbet på en smule støtte og hjælp til at tackle situationen. Måske er det bare mig, der er meget sensitiv og tager andres ord meget til mig, men jeg tror også, jeg taler på andres vegne, når jeg siger, at jeg synes, tonen kan være utrolig hård og fordømmende i debatterne her i forummet (dette gælder selvfølgelig ikke alle - der er nogen, der kommer med en masse konstruktiv kritik, hvilket er superfedt og lærerigt).
Jeg er helt okay med, at folk har forskellige meninger - ellers ville jeg jo heller ikke have skrevet herinde til at starte med - og heldigvis for dét! Det er forskellighed, der skaber debatter, især gode debatter. Men hvor ville jeg dog ønske, at folk tænkte sig om en ekstra gang, inden de postede et svar. Det virker ofte som om, at der er blevet skrevet en kommentar i noget nær et raserianfald, og jeg tvivler oprigtigt på, at der ville blive talt sådan, hvis vi alle sad ansigt til ansigt i en rundkreds. Og hvor er det vildt, at der er så mange, der har så stærke meninger om min beslutning allerede nu. Jeg tør jo næsten ikke tænke på, hvad jeg kommer til at møde, når først jeg er gravid, og når mit barn er kommet til verden.
For ja, jeg er stadig meget afklaret omkring min beslutning om at få et donorbarn. Jeg har dog åbnet mig mere for idéen om at udskyde mine babyplaner et par år, sådan at jeg kan fyre op under min drømmekarriere først - eller i hvert fald give det et forsøg. Det ender nok med, at jeg fastsætter en cirka-dato et par år ude i fremtiden, hvor jeg så går i gang. Når jeg så vender tilbage hertil om 2-3 år, får jeg sikkert præcis de samme ting at vide, som jeg har fået her i tråden. Men så har jeg i det mindste gjort et forsøg på at få gjort nogle andre ting først, selvom det er svært at tilsidesætte ønsket om et barn i den periode.
Dog er det jo ikke til at sige, hvad fremtiden bringer, og hvem ved, måske finder jeg mit livs partner inden for de næste par år, som kan vende op og ned på hele min verden. Måske bliver jeg karrierekvinde, måske oplever jeg et nederlag og ender med at lave noget helt andet end lige at arbejde i musikbranchen.
I hvert fald vil jeg sige tak og på gensyn. Man får hård hud af at færdes herinde, men det får jeg sikkert også brug for i tilværelsen som selvvalgt enlig mor.
Knus
Nu har jeg ikke læst alle kommentarer igennem, men jeg synes egentlig ikke de jeg har læst var så slemme.
Personligt ville jeg have sagt præcis de samme ting Face til Face hvis dine ord var faldet på samme måde. Selvsagt er en samtale hvor man sidder over for personen anderledes, for dine ord ville måske være faldet lidt anderledes, du ville have tøvet ved nogle forklaringer, haft en mimik og gestikulation som havde gjort jeg måske forstod på en anden måde. Jeg ville formodentlig også have stillet flere korte afklarende spørgsmål for at forstå dybere og bedre - gør man ikke her fordi der kan gå timer før man får svar. Ergo jeg konkluderer og vurderer "hurtigere" end jeg ville ude i verden
Og det kan måske virke hårdt for den der sidder på den anden side, at der konkluderes og vurderes alene på få indlæg med få ord, men det er nu en gang forummets form.
Nu har jeg ikke læst kommunikation, men lige præcis det her med at man forventer regler, normer og etik er universelle og gældende for alle kommunikationsformer er ret spændende. For der er jo andre spilleregler på forskellige arenaer, sidder vi med enkop tre i mit køkken så er der en slags spilleregler, taler vi i telefon en anden, skriver på Facebook en tredje og skriver vi her en fjerde. Og "reglerne" gælder begge parter, både den der bringer et emne til torvs og de som taler med om emnet. Fx her i et debatforum, der skal man være rimelig detaljeret hvis man ønsker detailsvar, smider man noget overordnet ud alla: jeg råbte af mit barn i går og tog det i armen, så er det det man bliver svaret på. Hvis man derimod skriver ud: min familiesituation er uholdbar, jeg står alene hver dag mens min mand spiller www, de to teenagere kalder mig alskens ukvemsord, mit arbejde ringer også om aftenen og kræver jeg kan svare, og det hele kulminerede i går da jeg tog den mindste i armen og råbte højt. Hjælp. Så får man helt andre svar.
og ja så skal "vi" som svarer selvsagt også huske at gå efter bolden og ikke manden, men igen er det på en anden måde. Og "vi" der svarer vil hurtigere vurdere og konkludere fordi det sker på baggrund af en monolog (startindlægget) og ikke en dialog. Det er måske en pseudodialog et sted som her, men det er ikke en dialog vor bolden spilles frem og tilbage mange gange, det har mere formen: monolog som sætter rammen for debat, debattører vurderer og konkludere på baggrund af monologen. Nogle gange udvikler der sig så mere en dialog hvis ts svarer på indlæg, men da tiden også er en faktor og der kan gå flere timer mellem spørgsmål og svar, så vil "samtalern" her inde ikke følge reglerne for dialog. Nå der nørdede jeg lige, men synes det er vildt spændende at "reglerne" for samtale ændres qua den digitale verden og er nok for meget fan af Wittgenstein til at lave den ligge uberørt hen