Smølfine123 skriver:
Jeg vil så komme med er andet argument, set fra en psykologisk vinkel.
De beskriver det med ikke at ville binde dig til et andet menneske. Parforhold handler jo ganske rigtigt om at komme tæt på hinanden, med den risiko der er ved at parforholdet ophører og man oplever sorg. Og nogle gange når man er bange for dette bliver det kanaliseret over i at få et barn... herved får man en person der elsker en mere ubetinget end en partner - i hvert fald i starten 
Man kan godt være voksen som 20 årlig og som 70 årlig - men den på 70 har mere livserfaring. Jeg er nok 15 år ældre end dig og vil sige det jeg har lært: man oplever ikke lykke i høj grad hvis man ikke tør våge pelsen. For at kunne blive rigtig glad skal man også være villig til at opleve sorg. .. håber det giver mening.
Min pointe er - det virker som om at du har tilknytningsbesvær - er bange for at knytte dig. Som forældre er man faktisk rollemodel for sit barn. Dvs han/ hun lærer hvordan man forvalter følelser og håndteret forhold ved at kigge på dem omkring sig. Hvis barnet har forældre, der ikke tør binde sig til andre vil det til en vis grad være det man lærer fra sig.
jeg ville overveje at få snakket med en professionel om din nervøsitet i forhold til parforhold. Det er ikke bare at du er en minioritet og det er et værdi/ holdningsspørgsmål. Ud fra din korte beskrivelse virker det som om manglende evne:lyst til at knytte sig. Du får på alle plan er bedre liv hvis du bliver bedre til dette.
Jeg er helt enig med dig i, at man får det meste ud af livet, hvis man tør vove pelsen. Og jeg mener bestemt også, at jeg allerede mange gange i mit liv har sluppet med begge hænder og sprunget ud i noget, som jeg slet ikke lige følte mig helt sikker på.
Og jeg tvivler heller ikke på, at man som forældre er rollemodeller for sit barn - det siger jo sig selv. Men jeg føler ikke, at jeg har tilknytningsbesvær, jeg har igennem mit liv haft mange mennesker tæt på mig, som er kommet og gået og forårsaget sorg, og sådan synes jeg da også, det skal være. Det er en del af det at være menneske og at elske, og det er med til at forme os og få os til at gro.
Jeg må nok erkende, at jeg har fået formuleret mig lidt uheldigt, når så mange af jer tilsyneladende læser det som om, at jeg aldrig nogensinde vil have en kæreste, fordi jeg er nervøs for at vi går fra hinanden. Det er slet ikke sådan, jeg tænker - jeg nævner bare den potentielle skilsmisse som en ting, som mit barn trods alt undgår, såfremt det bliver sat i verden af mig alene. Igen: det er IKKE ét af mine argumenter for at blive solomor.
Når jeg ser på mit liv og på mine relationer, ved jeg, at jeg sagtens kan knytte mig. Faktisk knytter jeg mig dybt til andre mennesker, når først de er inde på livet af mig - ja, egentlig skal jeg bare være på bølgelængde med en anden person, før de får en helt speciel betydning for mig. Jeg er en meget sensitiv og kærlig person, når alt kommer til alt. Og jeg synes, verden skal knæle for kærlighed. Det er ikke sådan, at jeg har taget beslutningen om aldrig at skulle være i et parforhold, og derfor bare afviser alt, der kunne blive til noget. Slet ikke! Og jeg ville ikke være de forhold, jeg har været i, foruden.
Men det forholder sig bare sådan, at jeg som person har det fantastisk alene. Igen har det nok også noget at gøre med, at jeg er særligt sensitiv. Ligesom andre mennesker har det allerbedst når de er sammen med deres venner eller familie, i det hele taget bare når de er iblandt andre mennesker, har jeg det allerbedst i mit eget selskab. Det er sådan, jeg slapper allerbedst af. Og jeg ved godt, at det er et tabu at have det sådan, men det er faktisk også noget, jeg arbejder på at ændre ved at tale højt om det. For der er mange andre end mig, der har det sådan. Og det betyder ikke, at man er ude af stand til at knytte sig til andre, eller at man er et koldt og ensomt menneske - tværtimod føler jeg mig oftere ensom, når jeg færdes iblandt andre mennesker, end når jeg er helt alene. Jeg kan ikke ændre på den person jeg er, jeg kan kun omfavne den og få det bedste ud af det. Ikke at jeg ser det som en ulempe at være den slags enspænder - jeg betragter det faktisk som en kæmpe fordel i rigtig mange sammenhænge.
Nu er det selvfølgelig også svært at danne sig et billede af en anden person ved at debattere på en platform som denne. Men jeg er ret sikker på, at hvis du kendte mig, ville du ikke bekymre dig om, hvorvidt mine børn kommer til at få problemer med at knytte sig, fordi jeg er deres rollemodel. Jeg kan godt se, hvorfor du får det indtryk, når du læser mine indlæg. Men hvis du spurgte de mennesker, jeg har dybe relationer til, ville de tro du snakkede om en helt anden person.