Anonym skriver:
At være elsket allerhøjest verden af to mennesker - at være dobbelt så sikret, hvis det værste sker, og den ene af de to går bort - at have en favn mere at søge, når der opstår konflikter og problemer med den ene forælder - det opvejes for dig af risikoen for at skulle opleve en skilsmisse? Du må være meget sikker på din suverænitet som mor - og på din udødelighed - når du slet ikke vakler i din tro.
Jeg har som sådan intet imod, at man vælger at være alenemor, men man skylder godt nok sit barn at være fuldstændigt bevidst om, at man ikke kan det samme som to forældre ville kunne, og at man fratager sit barn noget ret vitalt. Du har jo nærmest ræsonneret dig frem til, at du alene faktisk er det bedste, et barn kan få - og argumentet er, at en mulig skilsmisse vil være skidt for barnet?
Jeg synes, du skal udskyde det, til du i det mindste er i stand til at erkende, at det er et alvorligt og absolut ikke ubetydeligt valg at træffe på et barns vegne. En dag vil dit barn gerne høre dig erkende, at det handlede om dine ønsker og behov, ikke om det bedst tænkelige for ham/hende.
Ser du sådan på kærlighed, at den er dobbelt så stor, når den kommer fra to mennesker frem for ét? Det gør jeg ikke. Jeg ser den som en uhåndgribelig størrelse, en ubetinget størrelse, som er der til et barn, uanset hvor mange forældre man er. Hvis man tænker, som du gør, burde det også have noget at sige, hvor stor en øvrig familie, barnet har. Her kan jeg så indskyde, at jeg har en meget stor familie. Mit barn kommer aldeles ikke til at mangle kærlighed. Selvom der kun er én forældrefavn, så kommer mit barn til at have både bedsteforældre, morbrødre, fætre og kusiner at opsøge. Og uanset hvad kan mit barn da også altid komme til mig.
Med hensyn til at være sikret, så laver jeg naturligvis et børnetestamente, hvilket jeg allerede har haft gang i på nuværende tidspunkt. Jeg tager det meget alvorligt, at mit barn er så godt sikret som muligt, skulle uheldet være ude. I øvrigt er et barn aldrig fuldstændig sikret - det er aldrig til at vide, hvad der sker forældrene. Og jeg vakler bestemt ikke i min tro. Faktisk er det noget, jeg har brugt lang tid på at overveje.
Du påpeger gentagne gange min udtalelse omkring en potentiel skilsmisse. Her vil jeg igen gerne understrege, at dette IKKE ligger til grund for mit valg. Det er IKKE et argument, men derimod et punkt, som optræder i den proces, hvor jeg prøver at se på alt det positive ved min beslutning. Og det vigtigste i mine øjne er netop at se på alt det positive. Det håber jeg da, at de fleste mennesker prøver på i forhold til alle livets aspekter. Hvis jeg kun tænker på alt det negative ved mit valg, så skal det da også nok blive en hård omgang. Men hvis jeg nu fra starten hviler i min beslutning og tror på, at jeg altid gør det bedste for mit barn, hvorfor skulle der så ikke komme noget godt ud af det?
En enlig forælder kan ikke det samme som to forældre, nej. Til gengæld kan man noget andet. Der er fordele og ulemper ved begge familieformer. Man kan sagtens se sådan på det, at jeg fratager mit barn en far. Men er det ikke bedre at se sådan på det, at jeg vælger mit barn til, fordi det er ønsket og elsket? Er det ikke et rimelig godt udgangspunkt? Jeg er næsten sikker på, at du ikke vil løfte et øjenbryn over et kærestepar, som pludselig får et barn, fordi den lige smuttede. Hvorfor er det ene så meget mere okay end det andet, når det andet udgangspunkt faktisk er meget mere harmonisk? Det er mig en gåde, at det er dette, der er den generelle holdning. Jeg glæder mig godt nok til, at vi bliver et mere rummeligt samfund.
Jeg ved ikke, om jeg vil hævde, at jeg udelukkende er det ultimativt bedste, et barn kan få. Men jeg tror, jeg vil være en mindst lige så god mor alene, som jeg vil være sammen med en partner. Mener du helt alvorligt, at en selvvalgt enlig mor per definition er en dårligere mor end en hvilken som helst mor, som har en med-forælder? Det ville være fedt, hvis vi kunne stoppe med at putte labels i panden på hinanden på den måde og i stedet reflektere over, hvordan vi hver især er som personer og bedst muligt kan udføre de opgaver, som livet serverer og tilbyder os.
Igen forstår jeg ikke, hvorfra du har, at jeg ikke erkender, at mit valg er alvorligt og ikke ubetydeligt. Hvis du havde indsigt i de overvejelser, jeg har gjort mig igennem de seneste tre år, tror jeg ikke, du ville sige sådan.
Og lige en sidste ting: at få børn handler altid om ens egne ønsker og behov. Man får børn, fordi man selv gerne vil - der er ikke nogen, der får børn for børnenes skyld, der er ingen, der beder om at blive født. At vælge at få børn er altid et egoistisk valg. Og jeg vælger mit barn til, fordi det er ønsket og elsket allerede nu, lang tid inden det overhovedet er født. Tænk sig at være sådan et kærlighedsbarn. Det er da en gave! Og jeg vil gøre alt for, at mit barn ikke kommer til at lide afsavn som følge af min beslutning. Det tror jeg, alle forældre vil gøre for deres børn, uanset hvilken familieform de er født ind i.