Hvornår kan et barn være alene hjemme?

Spring til sidste ulæste indlæg
Følg denne tråd

20. oktober 2016

Zelinasmor

Min datter er 5 år om et øjeblik. Jeg er maks væk 5 minutter hvis jeg går ud med skrald og tømmer postkasse. Tanken om hun pludselig kunne blive bange og utryg og bare sidde alene.. ej. Så er 15 min sgu lang tid. Min datter er ganske selvstændig og kan utrolig mange ting selv. Men ville aldrig efterlade hende 15 minutter. Det kan jeg gøre når hun har en tlf og kan ringe hvis der sker noget eller hun bliver bange..

Anmeld Citér

Køb et abonnement på Vores Børn

Magasinet til dig med børn på 0-12 år

Priser fra 149 kr.

20. oktober 2016

Anonym

lineog4 skriver:

Ja og det kan det også med en 14 årig der tror de kan stege spejlæg. Livet og verden er farlig og man vurderer vel selv hvor ens barn er henne modenhedsmæssigt. Min første datter havde jeg aldrig efterladt alene hjemme som 6 årig for hun har nemlig mange ideer. Min ældste søvn ville jeg sagtens have gjort det med men gjorde det aldrig og den mindste fik lov i går fordi det stod ned i stråler og jeg manglede mel - han sad med iPad og så kender jeg han godt nok til han kun flytter sig hvis han skal tisse, jeg er da langt mere angst for alt det "lort" han kan finde på en legeplads i SFOen hvor han ikke er under opsyn end 10 min her hjemme i selskab med en IPad. 

Jeg synes man skal være varsom med sine pegede fingre for børn er forskellige, opvækst er forskellig, forældre er forskellige. Og man skal også lære at stole på, give slip, nyde de vokser væk fra en. 

Jeg har i denne ferie skulle synke verdens største klump for har sendt min 8 årige alene til London med sin garde. Han sov ude for første gang for 3 uger siden og i denne uge er han en hel uge i London uden forældre... jeg kunne have bremset ham, jeg kunne have fortalt ham det ville være svært, jeg kunne have malet alle skrækscenarierne for mig selv, jeg havde så haft en bedre uge, haft en bedre ferie, men i stedet valgte jeg at sige: du kan hvis du vil og jeg ved jeg får ham hjem på lørdag 10 cm højere, modnet og skridt længere væk fra mig. Det giver en klump i halsen, men det er den rigtige vej. Jeg siger ikke man skal lade sine børn blive hjemme alene bare fordi, men jeg siger den holdning om børn kan man ikke stole på og andre i denne tråd der er helt oppe omkring 13 års alderen for en hjemme stund alene i 15 minutter det er at gå alt for langt i sin mistillid og sin beskyttelse. 

Jamen jeg kan stadig ikke forstå du hakker på MIN  MENING? 

super dejligt du stoler på det du gør og dine børn, dejligt vi alle er forskellige, intet ondt i det. Ts spurgte om vores mener hver især, og det var egentlig bare det jeg svarede på. Altså afga min mening om hvornår jeg syntes børn må være alene hjemme

og ja da, selvfølgelig kan ulykker os ske for en 14 årige, men der er stadig stor forskel på at være 5 år og 14 år, os selvom der er forskel på børns udviklinger, med at nogle er fremme af deres alder, andre er tilbage af der alder. 

Jeg kom blot med mit svar på det ts var nysgerrig efter at hører

Anmeld Citér

20. oktober 2016

Anonym

lineog4 skriver:

Nu går ret mange 5-6 årige i skole og SFO og der er der altså ikke en voksen der kigger på den hele tiden. Når jeg henter mine trolde er de tit et sted på legepladsen laaaaaangt væk fra voksnes øjne og de har været det i længere tid end 15 minutter. Ja de har sågar kun en rød streg med store bogstaver der skriver STOP og det er det eneste der stopper dem fra såvel en stor p plads og to befærdede veje. Og der ikke nogle voksne der holder øje der heller - så langt større mulighed for katastrofe end hjemme på sofaen foran ramasjang 

Men det har os stadig noget at Gøre med, at når de er i skole, så kan forældrene ikke Gøre så meget. 

Men hjemme vil man da som forældre passe på sit guld, jeg ville da ikke være stolt af, at hvis der skete noget alvorligt med mine børn hjemme, fordi jeg lige syntes det var nemmest at gå i et kvarte alene uden navn. Jeg vil ikke som forældre have en alvorlig ulykke hængende  over mig, og nej jeg kan ikke beskytte dem hele livet og hver dag osv. Men med de ting jeg kan beskytte mine børn, Gør jeg det da uden tvivl det bedste jeg kan

Anmeld Citér

20. oktober 2016

Anonym

Jeg tænker 7-8 år. Ville gerne have sagt 6-7 år men det kunne jeg ikke og da jeg synes børnene er for små som 5 årige, da langt de fleste stadig går i børnehave, blev det 7-8 år. 

Når børnene starter i skole, synes jeg så småt man kan begynde at øve det, for når de når forbi 3. klasse, i en alder af 9-10 år, og det er slut med SFO, så skal de vel gerne kunne være alene inden skoletid og tage i skole selv, samt tage hjem fra skole og være alene indtil forældrene kommer hjem fra arbejde. Så mellem 0-3 klasse er vel der hvor det skal øves og så selvfølgelig starte med 15 minutter og så længere og længere tid. 

Anmeld Citér

21. oktober 2016

Ras.mussen

lilledittemor skriver:

Hvor er du fra?

Det er godt nok et sjældent tilfælde at der ingen 5-årige er i en 0. Klasse...

Det også mig der vrøvler. 

Vi har en gruppe der hedder "stor gruppen" før skole gruppen 5-6årige. 

Vi har gode erfaringer med, at nogle af børnene er 6 år(især vores drenge) Vi har oplevet at nogle børn ender med at gå 2 år i BH klassen. Og nogle børn er bare ikke klar. men selvfølgelig har I ret sorry

Jeg er I special gruppen, som har en ell. Flere diagnose(r) og de er 6-7 år inden skolestart. Kom til at tænke på dem.

Anmeld Citér

21. oktober 2016

lineog4

Anonym skriver:

Jamen jeg kan stadig ikke forstå du hakker på MIN  MENING? 

super dejligt du stoler på det du gør og dine børn, dejligt vi alle er forskellige, intet ondt i det. Ts spurgte om vores mener hver især, og det var egentlig bare det jeg svarede på. Altså afga min mening om hvornår jeg syntes børn må være alene hjemme

og ja da, selvfølgelig kan ulykker os ske for en 14 årige, men der er stadig stor forskel på at være 5 år og 14 år, os selvom der er forskel på børns udviklinger, med at nogle er fremme af deres alder, andre er tilbage af der alder. 

Jeg kom blot med mit svar på det ts var nysgerrig efter at hører

Det var såmænd ikke din mening om hvornår du ville lade dine børn være alene hjemme jeg svarede på.

Men på den her sætning:
"Enig med dig. Og tænker samtidig, at det er skræmmende, at forældrene har samvittighed til det."

Kan godt være jeg læser anderledes end du ville skrive, men for mig er det ikke et svar til ts, men en dejlig stor peget finger af alle de som ville gøre anderledes end dig 

Anmeld Citér

21. oktober 2016

lineog4

Anonym skriver:

Men det har os stadig noget at Gøre med, at når de er i skole, så kan forældrene ikke Gøre så meget. 

Men hjemme vil man da som forældre passe på sit guld, jeg ville da ikke være stolt af, at hvis der skete noget alvorligt med mine børn hjemme, fordi jeg lige syntes det var nemmest at gå i et kvarte alene uden navn. Jeg vil ikke som forældre have en alvorlig ulykke hængende  over mig, og nej jeg kan ikke beskytte dem hele livet og hver dag osv. Men med de ting jeg kan beskytte mine børn, Gør jeg det da uden tvivl det bedste jeg kan

Lige for det første er det jo ikke sikkert fordi det er nemmest. Her hjemme fx har min søn på snar 9 i 3. Klasse bedt om selv at må gå hjem fra SFO - fuldstændig galimatias og meget mere besværligt for jeg er nede og hente hos lillebror. Så aftalen er at om fredagen henter jeg lillebror tidligt og så storebror 30'minutter efter og kommer hjem til os - absolut ikke taget den beslutning fordi det er lettere men fordi jeg kunne høre han ville den selvstændighed. 

Jeg synes heller ikke det er lettere de bliver hjemme når jeg smutter ned efter mel, for aå skal jeg skynde mig. Men jeg kan forstå dem, regn, hygge i sofaen og så mangler mor melen eller skal ned efter morgenbrød. 

Nå det blev langr bare for at sige, det i min optik er fordomsfuldt at tro der er tale om forældre der kun tænker på nemheden (og vel egentlig også lidt meget på sig selv).

Selvsagt vil man beskytte sit guld og for dig betyder det at de ikke må være alene i 15 minutter før de er ??? (Ved ikke om du har sagt 12-13 for det er for mig virkelig lang tid når jeg tænker på klub der starter når de er 9-10 år). Og andre beskytter dem på andre måder. Jeg er ikke bange for hjemmet, men er bange for trafikken så her holder man i hånden til de rimelig gamle, de bliver "undervist" i det osv. Jeg er bange for de kravler højt op så der står jeg altid neden under og andre er bange for solen og pakker børnene ind i uv tøj osv. Vi beskytter jo alle vores børn men har bare forskellige skrækscenarier, for det er skrækscenarier når man tror et barn kommer alvorligt til skade når det som 9 årig er alene i 15 minutter, ligesom det er skrækscenarier når jeg mareridtet med bussen der lige får snittet fortorvet og derfor lærer mine børn at de skal gå inderst på fortorvet. 

Jeg har oplevet to gange der er sket noget alvorligt for mine børn, den ene gang hvor jeg sad med min datter i armene og hun stoppede med at trække vejret (og døde senere). 2. Gang at min datter ringede fra skolen (i 6. Klasse) og fortalte om hovedpine og henhold hende tage hjem og kom selv kort tid efter og fandt hende i totalt angst - min datter var brudt psykisk sammen af hvad de kalder en blanding af stress og store hormonsvingninger. De to gange kunne jeg ikke beskytte mit guld, men begge gange var der heller ikke noget jeg kunne have gjort eller kunne gøre, jeg var magtesløs. Jeg har lært jeg kan beskytte, men jeg kan ikke garantere. Jeg kan derimod give dem en masse, hjælpe dem når livet er svært og jeg kan støtte dem i at udvikle sig. For der er så meget der kan ske og der er så mange tidspunkter hvor det kan ske hvor jeg ikke er der, så det bedste jeg kan gøre for at beskytte dem er at give dem redskaber til at klare svære situationer og det kræver fx også at lære dem at være alene ikke nødvendigvis fra de er 5 år men de skal kunne for de er det i skolen, i SFO, i klub, sammen med venner, når de går på gaden osv. Men der er vi alle forskellige og jeg vil aldrig pege fingre af de som synes der børn aldrig må være alene, men så skal de heller ikke pege fingre den anden vej og kalde forældre der lader en på 6 være alene 15 min, for uforsvarlig, at de dog kan have samvittighed til det osv

Anmeld Citér

21. oktober 2016

lineog4

Ras.mussen skriver:

Det også mig der vrøvler. 

Vi har en gruppe der hedder "stor gruppen" før skole gruppen 5-6årige. 

Vi har gode erfaringer med, at nogle af børnene er 6 år(især vores drenge) Vi har oplevet at nogle børn ender med at gå 2 år i BH klassen. Og nogle børn er bare ikke klar. men selvfølgelig har I ret sorry

Jeg er I special gruppen, som har en ell. Flere diagnose(r) og de er 6-7 år inden skolestart. Kom til at tænke på dem.

Der er oftest også langt fra specialgruppen til almengruppen på modenhedsskalaen. Jegvhwr selv en special 1. Klasse lige nu og de er under konstant opsyn både i timerne og i frikvarteret. Hvorimod almen 1. Klasse sidder i små grupper i andre lokaler uden opsyn i timerne og arbejder, de har en kæmpe frihed i frikvarterne. 

En 6 årig med særlige udfordringer ville jeg sørme heller ikke lade blive alene hjemme

Anmeld Citér

21. oktober 2016

Mom

Profilbillede for Mom
lineog4 skriver:

Der er oftest også langt fra specialgruppen til almengruppen på modenhedsskalaen. Jegvhwr selv en special 1. Klasse lige nu og de er under konstant opsyn både i timerne og i frikvarteret. Hvorimod almen 1. Klasse sidder i små grupper i andre lokaler uden opsyn i timerne og arbejder, de har en kæmpe frihed i frikvarterne. 

En 6 årig med særlige udfordringer ville jeg sørme heller ikke lade blive alene hjemme

Det kommer vel helt an på, hvilke udfordringer barnet har?

Vores dreng har Aspergers, og da han var 6 år, kunne han snildt være hjemme alene alt mellem 15 -30 min. At have en særlig udfordring er ikke nødvendigvis lig med at være mere umoden end børn uden udfordringer.

Anmeld Citér

21. oktober 2016

lineog4

Mom skriver:

Det kommer vel helt an på, hvilke udfordringer barnet har?

Vores dreng har Aspergers, og da han var 6 år, kunne han snildt være hjemme alene alt mellem 15 -30 min. At have en særlig udfordring er ikke nødvendigvis lig med at være mere umoden end børn uden udfordringer.

Korrekt, der kom jeg til kun at tænke ud fra egen virkelighed hvor udfordringerne også involverer en forsinket modenhed

Anmeld Citér

[ Spring til toppen ]

Gå til forsiden

Gratis eksperthjælp

Det er gratis at søge hjælp hos vores eksperter - se alle eksperterne her.